hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spansk skritt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Spansk skritt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  17:48:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Noen som har et par brukbare tips til hvordan man kan lære hesten spansk skritt fra bakken? Tar imot alt med takk!
www.hestene.no

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  18:02:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke hvordan man lærer det til en hest, men jeg har fått prentet inn hvordan man -ikke- gjør det:
Man skal ikke lære en hest spansk skritt ved å løfte på føttene dens, siden hesten da kan lære at "hei, dette kan jeg bruke til å sparke meg frem med". Det er i allefall det jeg har lært :->
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/10/2004 :  19:11:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var nettopp i spania, og fikk forklart hvordan man gjør dette!

Spansk skritt læres inn fra bakken. Man har hesten på hengende tøyle, eller i en line til en kapsun. Man begynner med å pirke hesten på frambena, for å fremprovosere stamping i bakken. Som med alt nytt, er man fornøyd med første tegn til at hesten gjør det vi ønsker i begynnelsen, og klapper masse. De første gangene, er vi fornøyde med et lite stamp. (Det vil si, vi er alltid fornøyd når hesten gjør sitt beste, men i begynnelsen, er det tid for å avslutte når vi får ønsket reaksjon første gangen.) Ideen er altså å få hesten til å slå etter pisken, som om den er en flue. Slik kan vi etter hvert provosere frem høyere steps.

Må bare understreke med en gang at det ikke er snakk om å slå hesten med pisken på bena. I det øyeblikket hesten føler ubehag, eller blir redd, har vi selvfølgelig tapt, for en hest som ikke er rolig, tillitsfull og oppmerksom, kan ikke lære noe nytt. Hesten må være fortrolig med pisken, og man pirker, eller forsiktig dasker, uten at hesten føler ubehag eller trussler. Dette gjelder naturligvis alt arbeid med pisk som hjelpemiddel.

Etter hvert, kan vi begynne å legge inn et skritt samtidig som vi ber om et step, og etter hvert, legger vi inn et step for eksempel for hvert tredje skritt, annen hvert ben. Noen hester lærer dette ganske raskt, mens andre bruker mer tid på å lære det. Med tid og stunder, greier hesten kanskje å lære å gå spansk skritt. Etter hvert lærer man hesten å utføre spansk skritt med rytter, men ikke før han har god balanse uten.

Spansk skritt har ingen særlig funksjonell effekt, men noen mener at det er en måte å få strukket ut skuldrene til hesten på. Det vises hovedsakelig for show, men det viser seg at en del hester faktisk synes det er ganske morsomt.

Men OBS OBS: Det er et potensielt problem med å lære hesten denne øvelsen. Man kan risikere at hesten kan begynne å legge inn litt spansk skritt av seg selv, noe som kan være upraktisk hvis man feks. skal ri en bakpartsvendig på et stevne.. Særlig hvis hesten blir usikker på hva man ber om ("traver? versade? hva er det du vil egentlig? la meg bare forsøke med litt diverse."), kan man få spansk skritt i stedet for det du egentlig vil. Så hvis man ikke er veldig sikker, kan det kanskje lønne seg å kun lære spansk skritt fra bakken. Da er det antagelig mindre sjanse for at hesten legger det inn av seg selv når man rir.

Jeg var som sagt nettopp i Spania, og der red vi spanske hester. Noen av dem gikk spansk skritt. Hesten som min svenske venninne red, hadde en tendens til å blande litt av og til, særlig når rytteren ikke var helt klar i sine hjelpere, og da la den gjerne inn noen spanske skritt. Vi syntes det var festlig der og da, men i lengden kan det sikkert bli litt upraktisk :).

Redigert av - eligj den 22/10/2004 19:13:41 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/10/2004 :  12:24:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tusen takk for tipset! Har allerede begynt litt, og ponnien synes det er kjempegøy! Takk!!!!!!!!!!
www.hestene.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.