hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Halt på volte
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Halt på volte
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  23:40:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Hesten vår er halt på volte i trav, spesielt høyre hånd. Rett frem og i de andre gangartene merkes ingen ting. Vi har prøvd forskjellig behandling siden april, men ingen ting hjelper. Noen som har vært borti noe sånt før? Noen som vet om noen behandling som hjelper?

xxxx

Skrevet - 17/10/2004 :  01:02:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kiropraktikk pleier å funke på muskulære låsninger/"kroppslelaterte" plager osv., men jeg vet ikke hvor problemet sitter, hva slags behandlinger dere har prøvd eller om hesten er røntget/bøyd opp osv.

Halter den nede i selve beinet eller sitter uregelmessighetene høyere opp? Det er ofte at man ser dette med blotte øyet, og særlig på et bøyd spor.
Dette kan være et problem som er gammelt, eller kombinasjon av flere ting, uansett er det vansklig å si at man har opplevd det samme når slike sympomer ofte er helt vanlige ved flere tilfeller av forskjellige skader/plager.

Vet hester også kan begynne å gå urent/halte pga. at rytter over tid rett og slett rir så skeivt, (sitter skeivt og er mye sterkere på en side en andre) at hesten går deretter.Dette oppstår oftere enn noen av oss helst vil innrømme, (mye fordi de fleste av oss er høyrehendte, og alle har en sterkere side) uten at jeg skal spekulere videre om det som mulig årsak i ditt tilfelle.

Uansett så høres det ut som om det blir provosert frem når man tar inn hesten på volte, men problemet er der nok ellers også, bare ikke så synlig/merkbart.

Ved halthetsundersøkelser er det ofte veterinærene longerer hesten bøyd på volte for å enklere lokalisere en skade (som egentlig er der når hesten vises på rak linje også), men som er vanskligere å se hvor sitter.

Da kan det sitte feks. i utvendig bakbein/kne/hofte, slik at når den siden kommer utvendig og må strekkes ut for å ta et lengere steg (enn om den hadde vært innvendig), går hesten ureint på innvendig forbein/skulder for å avlaste det ytre.

Er det utvendig forbein, ser du hesten ofte gå uregelmessig på innvendig bakbein.Dette går ofte diagonalt og uavhengig foran/bak.
(Om en hest halter på et forbein er det enklere å se enn på et bakbein.
Hodet til hesten "nikker" da mer ved forbeins-halthet, og bakparten/krysset går ujevnt ved bakbeins-halthet og det er ikke alltid like lett å se om graden er lav.)

Om det er mistanker til at skaden sitter i beinet, anbefaler jeg,(hvis dere ikke har gjort det) å få dyrlegen til å bedøve ned ledd for ledd slik at man kan få lokalisert det og evt. behandlet skaden medisinsk.

Er det konstantert at det ikke finnes noe i selve beina/høvene, ville jeg kontaktet en kiropraktor for å finne ut hvor knutepunktene/spenningene sitter pga. at hesten ikke går rent, slik at de kan løsnes og evt. etterbehandles slik at hesten bruker seg normalt igjen.

Har en hest gått over lang tid og hatt vondt/vært stiv, kan den også ha blitt skjev i musklaturen fra den ene siden til den andre fordi den har gått og avlastet seg.
Dette tar litt tid å få rettet opp da det også kan sitte psykisk hos hesten om det har vart en stund.

Lykke til videre, håper dere finner ut av det!

Redigert av - xxxx den 17/10/2004 01:09:30 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/10/2004 :  22:29:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden Gr8ride har sagt så mye fornuftig, vil jeg bare legge til en ting: I noen tilfeller må det en dyktig veterinær som er spesialist på hest til for å finne ut hva som er galt. Det er ikke alltid at det er lett å stille en sikker diagnose, og i disse tilfellene er det gjerne lang erfaring som gjør at veterinæren treffer riktig. Så finn deg en dyktig veterinær som kan hest, og hør på ham/henne. Gå til toppen av siden

imno
» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2004 :  11:31:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en traver som "halter" når jeg traver på venstre hånd..

dette går gradvis ned, jo mer jeg traver på denne siden.. kan det tenkes at hesten kun er stiv?
jepp.. tror det ja.

longering og uttøying har jeg også brukt på ham..
han "halter" nesten ingenting lengre. kan kun se det når jeg studerer nøye

prøv det! det er mye billigere en kiropraktorer og lignende!!!

~ida marie~ Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/10/2004 :  12:25:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ida: De har prøvd behandlinger allerede uten hell, så dette er nok mer enn bare en stiv hest...

Trolig er det et problem som krever medisinks behandling, og da synes jeg man skal overlate det til de som kan det.

For din skyld får jeg virkelig håpe at du vet at hesten din ikke går og har vondt.
Det er alltid en grunn til at hesten halter, og overser man det kan ting fort bli verre over tid.
Mange hester venner seg også til smerte, og finner måter å bevege seg på slik at det ikke gjør så vondt, men skaden er der.
Tenk litt på det..

Redigert av - xxxx den 29/10/2004 12:31:47 Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  13:10:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Hei igjen! Nå er hesten røntget. Det viser seg at hun ikke har spatt eller forkalkninger. Det hun har er to løse beinsplinter i begge haser. Så det at hun har vært dobbeltsidig halt på forbeina har nok kommet sekundært fra hasene. Hun fyller også veldig i hasene. Vi venter på svar fra veterinær høyskolen om det går an til å operere bort og om hun vil blir bra etter det. Noen som har erfaring med løse beinsplinter? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.