hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lyst til å starte på stevner uten lisens??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Lyst til å starte på stevner uten lisens??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  09:25:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Rideklubben vår arrangerer stevner hvor alle kan starte og her trenger man ikke grønt kort eller lisens...

får mer info om stevnene de arrangerer besøk hjemmesiden : www.freewebs.com/jerdal se under terminlister der ligger det fulle proposisjoner....

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  12:30:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva slags stevne er dette?

I følge KRI tillegg 3 er definisjonen på et klubbstevne som følger:
Klubbklasse/-stevne: Hver(t) klasse/stevne som ikke er E-. L-, D-stevne: Utdanningsstevne eller "drive in"-stevne ifølge §140.1. Utvidet klubbstevne er beskrevet i § 140.2.

Er dette et klubbstevne hvor alle startende være medlem i klubben, og da er det jo greit. Da vil et hvert annet klubbstevne også være av samme sort.. Altså at man kan starte uten lisens og evnt gjennomført grønt kort-kurs i forkant for å løse lisens.

Hvis dette er et utvidet klubbstevne må klubbene som er invitert være nevnt. Og det kan maksimalt være 5 klubber i tillegg til arrangørklubben (se §140.2).

Nå høres jeg ut som en paragrafrytter, men disse reglene er faktisk ganske strenge. For deres del tror jeg det er lurt å være ute føre-var, enn å være etterpå-klok.

Forøvrig passer et slikt innlegg også bedre under annonseforumet, da dette i seg selv mer er PR enn innlegg for debatt. Men jeg klarer likevel å debatere her, så da er det kanskje greit

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/10/2004 12:42:33 Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 12/10/2004 :  12:40:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at mange slike "offisielle stevner" anonnseres under "kjøp og salg". Siden det dukker opp på denne siden fikk jeg lyst til å si hva jeg mener om det.

Ved å reklamere med at her trenger man ikke lisens og grønt kort signaliserer dere at NRYFs regler er teite og unødvendige, synes dere virkelig det?
Jeg tviler ikke på at noen av reglene er idiotiske og burde forandres - ingen lovsamling er perfekt - men reglene er faktisk laget med tanke på rytteren og hestens beste, og de fleste av dem fungerer sikkert slik også.
En rideklubb burde i stedet oppfordre medlemmene til å sette seg inn i regelverket. Rideklubbene har en viktig rolle i utdanningen av kommende konkurranse-ryttere, derfor burde dere tenke over hva slags holdninger dere sprer. For de fleste ryttere er dette deres første møte med regelverket, og når en eller annen som tilsynelatende har mer erfaring enn dem selv mener at disse reglene trenger man ikke å bry seg om, er sjansen stor for at de vokser opp med denne holdningen. (bare se på de holdningene som de fleste voksne sprer når det gjelder bilkjøring - de blir sittende i og fører til ulykker hver eneste dag)

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange innenfor ryttermiljøet fremstiller grønt-kort-kurset som noe negativt. For de fleste unge ryttere vil kurset være nyttig og interessant, de vil gjerne ta det. De som er erfarne konkurranseryttere og har hatt lisens tidligere trenger jo ikke ta det uansett, så hva er egentlig problemet?
Det er imidlertid et stort praktisk problem at kurset så og si aldri blir arrangerert, men dette problemet løser ikke rideklubbene gjennom å være negative og omgå reglene. Hva med de som ønsker å starte i D-stevner, f.eks. , det hjelper ikke dem at de kan starte i klubbstevnene deres uten grønt kort. Kunne dere ikke heller bruke energien deres på å arrangere Grønt-kort-kurs?
Da gjerne kurs som er åpne for medlemmer fra andre klubber. Det er sikkert mye slit, men det er jo et stevne også. Ta litt betalt for det da vel, og få noen penger i klubbkassa.

Når det gjelder det stevnet det reklameres for her så er det et klubbstevne, og da trenger man ikke lisens uansett, så hvorfor blande inn det? Medlemmer i arrangørklubben trenger heller ikke grønt kort, og de som ikke er medlemmer kan ganske enkelt melde seg inn, for man kan være medlemmer i så mange rideklubber man vil. Så engentlig er det ikke noe problem i det hele tatt. Hvorfor må dere da reklamere med "Lyst til å starte på stevner uten lisens?"
Det lyder omtrent som "Lyst til å kjøre traktor på jordet mitt uten førerkort?" - et tiltak som sikkert også hadde vært populært, men jeg synes dere som sitter i styret for rideklubber burde tenke litt lengre fremover enn et par helger.

Jeg vil til slutt si at dette er ment som en generell kritikk fra min side, rettet mot alle klubber som arrangerer slike stevner, ikke bare denne aktuelle klubben.
Det at grønt kort kurset arrageres så sjelden kan jo også tyde på at å legge opp til at det skal arrangeres gjennom klubbene ikke er en hensiktmessig strategi. Kanskje burde NRYF heller prøve å få kommersielle arrangører; rideskoler, for ikke å snakke om rideleirer, etc. til å ta seg av det.
Jeg vet ikke noe om forholdene i rideklubber, men jeg har drevet med så mye frivillig arbeid på andre områder, og jeg vet hvor mye slit det er, og at det som oftest er de samme som blir sittende igjen med alt arbeidet, etc. at jeg får nesten lit dårlig samvittighet for det jeg har skrevet overfor. Jeg er sikker på at dere gjør en kjempejobb med å arrangere stevner, etc. Poenget er hvilke holdninger til NRYF regelver dere mener medlemmene deres og andre som fristes av tilbudet skal få.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  12:48:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det jeg ser på som negativt med grønt kort-kurset er at det absolutt ikke tar høyde for relevansen i grenen den enkelte skal drive med. Hvofor skal en voltigerytter hoppe et hinder? Hvorfor skal en som kun kjører i det hele tatt ri? Mulig dette er fikset på nå.
Samtidig med at siden grønt kort-kurset er alfa omega om man vil ut og starte, burde det arrangeres over alt slik at folk slipper å dra 10 mil til nærmeste by for å få det.
Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 12/10/2004 :  12:56:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slik jeg forstår reglene (det er godt mulg jeg tar feil) er det å hoppe hinder ikke en del av grønt-kort-kurset. De som driver med trav og voltige spiller å ri LC dressur, men det er vel ikke så irelevant å kreve at de som driver med f.eks. sprang og distanse skal beherske det. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  12:58:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du får fritak for rideprøven om du driver med kjøring. Og hinderet skal være maksimalt 50cm høyt. Dvs at du kan skritte over en bom på bakken om du ønsker det. Poenget med rideprøven er at du viser at du behersker hesten i alle gangarter. Og selv om det er et program på LC-nivå som vanligvis benyttes, er det ikke krav til å ri til godkjent, dersom du likevel viser at du mestrer hesten din på en forsvarlig og sikker måte. Jeg tror den praktiske ridedelen er en mindre sak å bestå. Tror flere heller sliter med teorien.

Apropo grønt kort.. VI har hatt en rekke debatter om det før, og jeg stiller meg svært positiv til denne innføringen. Kjedelig at mange har vanskeligheter med å få det gjennomført, men personlig synes jeg kurset var veldig lærenyttig. Tror desverre kursopplegget er veldig ulikt rundt om i landet. Jeg var heldig å være på et kurs med en svært dyktig foredragsholder, som snakket mye av egen erfaring, og da hadde svært mye erfaring. Jeg følte nivået var lagt på en høyde slik at det var nyttig selv for de med endel erfaring.

Apropo andre debatter om grønt kort: "Hva mener du om ordningen med Grønt kort?". Finnes flere, men det er vel den med flest svar.. Og mest relevans kanskje..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 12/10/2004 :  13:21:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Spoff, mente egentlig ikke å gjøre dette til en ny debatt om Grønt kort i seg selv.
Det jeg ville rette søkelyset var om det er greit å arrangere slike stevner/ markedsføre stevner på denne måten.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  14:42:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig at det ikke bør oppmuntres til å "skulke unna" å ta grønt kort. Men noen stevner som ikke krever lisens og grønt kort syntes jeg er bare er kjekt for dem som bare konkurrerer noen ganger for gøy og som ellers ikke er interesstert i konkurranse, for eksempel hobby/turrytter eller de som ikke har egen hest. Det blir veldig dyrt å skaffe lisens og grøntkort bare for å starte i et lite stevner en eller to ganger i året. For mange er det vanskelig å skaffe seg også hvis det ikke blir arrangert grønt kort kurs en gang i uken. Har ikke grønt kort fordi jeg ikke er konkurranse menneske og har ikke egen hest, men skulle gjerne ha startet litt på "moro-stevner" i lave klasser en gang i blant på forhesten.

I følge reglementet trenger man ikke grønt kort i klubbstevner eller utvidet klubbstevne, så reglene følges, jo.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  14:46:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
spoff: drive in stevne er jo åpent for folk som ikke er med i klubber, så det faller vel gjerne inn der uansett? De som ikke er medlem av noen klubb, kan også starte.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  15:52:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok.. Tittet nærmere på propene nå. Stevnene arrangeres som "utvidet klubbstevne". Spørsmålet er da, hvilke klubber er egentlig invitert? Kanskje heller sende propene til disse klubbene, da stevnet ikke vil være åpent for alle likevel. Med mindre vi melder oss inn i en an klubbene da.. Selvfølgelig en mulighet.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/11/2004 :  14:20:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har grønt kort selv, og ser ikke noe negativt i at ryttere skal ta det, veldig flott tiltak.
Men tror kanskje det blir tatt liten hensyn til de små rytterne, dvs ponnipassere, og i det store og det hele de som faktisk ikke har foreldre som har råd til å spandere grønt kort. Synes vel egentlig det arrangeres ganske mange stevner hvor grønt kort/lisens er et krav, og hadde det ikke vært for disse små stallene/klubbene som arrangerer stevner hvor en ikke trenger lisens så tror jeg det hadde vært mange "småttinger" som ikke hadde fått gleden av å starte. Det er vel kanskje dette som kan kalles rekrutering?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.