hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp! Forstoppelse.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hjelp! Forstoppelse.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Opal

» VIP

Skrevet - 11/10/2004 :  11:48:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min fikk forstoppelse i helgen.. Hun har hatt det vi (og dyrlegen) trodde var kolikk for ca 5 -6 uker siden, men jeg skjønner jo nå at det meget vel kan ha vært forstoppelse dengang også. Symptomene var veldig like nå (bare litt mildere). Leide og leide henne hele helgen. Hadde dyrlege lørdag kveld som ga parfin og Glauber (?)-salt. Noe bedre søndag og henimot helt bra etter 1,5 times gåing.. Var seg selv igjen i dag tidlig.
Vi har ikke endret fórplanen i denne perioden. Hun får oppdrett, havre og betfor (epler +gulrøtter). Har gitt conditioning cubes fra Spiller i tillegg (hun trenger å legge på seg). Relativt fri tilgang til høy av god kvalitet.
Hun har drikkekar inne og bøtte ute (de er flere hester som deler og hun er ikke først i køen grunnet rang...liten mistanke om at det ikke alltid er vann tilgjengelig)
Blir mosjonert 4-6 dager i uken (turridning hovedsakelig 1-1,5 t). Vet jeg at hun ikke skal brukes en dag kutter vi litt på kraftfóret.

Noen som har vært borti forstoppelse og har noen "stall"-tips???

Takknemlig for alle innspill......
Anne

xxxx

Skrevet - 11/10/2004 :  15:12:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekket tennene?

Oppdrett,havre,betfor og cond.cubes var da også en kraftig sammensetning?

Den klarer neppe å nyttegjøre alt dette som egentlig er mye av det samme når det gjelder innhold.

Et tips er at du kutter ut havren så lenge du gir oppdrett og alt det andre.Den har ingen misjon i den sammensetningen der.
Både oppdrett og cond.cubes er fete/oppbyggnings-for, og betfor gir energi og det gjør også cond.cubes.
Hvorfor da havre?

Uansett ville jeg sjekket tenna jeg..
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 11/10/2004 :  15:37:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tannebisser sjekket for 1 mnd siden og de var ok. .
Ga opprinnelig bare oppdrett og havre men ble anbefalt CC fra Spillers for det skulle virke fetende UTEN å gi mye energi har derfor gitt halvt om halvt med oppdrett CC (sist hun var syk var FØR jeg begynte med CC...). Betfór får de ikke daglig og relativt lite havre. Totalt 5-6 l kraftfór daglig.
Bør jeg bare kjøre på med kun oppdrett?

Anne
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/10/2004 :  17:50:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Cc og Oppdrett kan kombineres men det er myye proteiner i Oppdretten (fra Chamion), så sammen med Cc får hun ihvertfall nok av det i og med at hun snart er 4 år allerede.(Jeg trodde hun var litt yngre).

Alternativ 1: Ville faktisk,(med tanke på alderen hos hesten, og at det også er ekstra med proteiner i Cc) sluttet å fore på Oppdrett og heller gitt Soyamel eller olje i tilegg til Cc.
Da vil hun legge på seg.

Alternativ 2: Da vi går mot vinter og hestene ikke har tilgang på grønt gress, kan du også evt. ta vekk Cc og heller gi Oppdrett sammen med Soyan frem til våren feks. (Det er jo noe mer proteiner i Oppdretten enn Cc.) Da får den fortsatt i seg mer enn nok proteiner og vil fortsatt ikke få for mye energi.

Personlig ville jeg valgt det første alternativet, det var også det jeg selv gjorde i fjor når hesten min var på slutten av året som 3 åring.
Eneste forskjellen var at hesten min ikke var tynn, derfor foret jeg 50%Herbal Mix,( kan sammenlignes med Komplett og Norgesfor Musli, ikke noe energifor, men et vanlig vedlikeholdfor) i stedet for fetefor som Soya. De restrerende 50 % var Condition and Showing Mix, det samme som Cc.

Forer du den mengden du skal totalt sett, er mineral/vitamin-behov også dekket. Cc inneholder det meste av nødvendige tilskudd og proteiner, så Oppdrett i tilegg blir egentlig unødvendig.

5-6 liter kraftfor bør være mer enn nok da hesten ikke trenes hardt og den største vekstperioden er over.
Cc er også et nokså konsentrert for, så du skal ikke behøve å gi så mye, det er noe av poenget -derfor prisen også....

Det bør holde nå med en ca. 4 liter i tilegg til alt høyet, tror ikke hun klarer å nyttegjøre seg mer når hun ikke er noen aktiv konkurransehest enda.
Slik bruken er nå trenger du egentlig bare å vedlikeholdsfore, men gi litt ekstra pga. at hun er tynn.

Om du forer på mye og ikke trener i forhold til det, vil du nok bare få en hest som blir rastløs og sprek, og vil "gå av seg" overskuddet ute, og bli tynnere slik at du tror du må fore enda mer. Ond sirkel, som mange ikke forstår de befinner seg i....

Det er maaange alternativ.Personlig liker jeg å gjøre det enkelt og være sikker på at det er en riktig balanse i forplanen.
Jeg tror du gjør klokt i å fjerne enten Oppdretten eller Cc.
Men med tanke på fremtiden og for å unngå å bytte for så mye som ikke er bra med tanke på tarmflora og fordøyelsen, ville jeg fjernet Oppdretten da den skal vekk snart uansett.

Redigert av - xxxx den 11/10/2004 18:27:05 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 11/10/2004 :  23:29:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker og bukker for tips!!
Skal gå gjennom fórplan med han hun står oppstallet hos.. Han har holdt på med hest i 30 år og var rimelig utav seg ettersom hun nå fikk problemos for andre gang....
Hvor mye CC bør hun få daglig dersom jeg gir det som eneste kraftfór (+soya)? Bør jeg ta en glidende overgang eller kan man kjøre rett på...?
Hvis dersom at hun noengang slutter å være tynn (hvor lang tid skal sånt ta...) bør jeg da over på Champion Energi eller Komplett?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/10/2004 :  10:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skal stå på sekken hvor mye som anbefales i forhold til vekt og bruk.
Vil tro du må opp i 1 1/2 liter til hvert måltid, kanskje også øke 1/2 liter på en av de slik at du havner på 3,5 liter totalt + soya og høyet selvsagt.

Condition cubes inneholder 15% protein og 12 % energi, og den jeg bruker (Condition and Showing Mix) inneholder 12,5% protein og 11,5% energi, derfor er de nokså like så jeg tar utgangspunkt i det.

Når hun har lagt på seg kan du fjerne noe av Cc og erstatte med feks. High Fiber Herbal Mix,(ment for hester i lett arbeide) som er et vanlig basisfor med mye fiber slik at fordøyelsen og opptaket av foret blir best mulig. Skal hesten gå hardere etterhvert øker du på med Cc feks.

Herbal Mixen inneholder 10% protein, 18% fiber og 9,9% energi, og det er denne jeg kombinerer med Condition and Showing Mixen, noe som da dekker alle behov og er såre enkelt å fore da vann ikke er nødvendig.
Soya,n kan du sikkert da også enten redusere eller ta helt vekk.
Det må du se an, enkelte fullblodser trenger litt fete-tilskudd hele veien egentlig...

Alle for-endringer skal gå over tid, men for i samme faktor;(som faktor 7 feks. i Spillers, altså der du har Cc) kan du være litt mer "fleksibel" i så lenge det er samme produsent, faktor og innhold.
Faktisk hadde jeg en forholdsvis kort overgang fra faktor 4,(Herbal Mix) til faktor 7,(Cond.and Showing mix) og det mente forprodusenten,(Gjesti) var helt problemfritt pga. innholdet.

Dette foret er forholdsvis dyrt i forhold til havre,bygg osv.
Det jeg legger vekt på er at da vet jeg innholdet er godt balansert og naturlig for hesten, samt at det finnes svært lite stivelse som forstyrrer fordøyelse og nyttegjørelse.I tilegg trenger de ikke ekstra vit/min tilskudd så lenge du holder deg innenfor det hesten trenger totalt sett.
Det siste jeg sparer penger på er foret til hesten, da kjøper jeg heller mindre utstyr om lommeboka skriker...

Aller helst ville jeg anbefalt deg den samme kombinasjonen som jeg selv bruker; altså at jeg bare justerer på 2 forslag ettersom hvor hardt hesten skal gå og evt. tap av vekt.Skjer dette øker jeg bare på Condition and Showing Mixen og gir mindre av High Fiber Herbal Mixen.
Er det en roligere periode uten så mye trening og stevne, forer jeg feks. 40/60%. Blir det vekttap og hardere trening forer jeg 70/30% feks.

Det jeg derimot er usikker på er om du trenger Soyan i tilegg uansett.
Det er mye soya i dette foret fra før, (det står også spesielt på Condition and Showing Mixen) derfor er det faktisk en mulighet for at du også kan kutte den ut og heller gå opp på Cc.
Si at du gir 4 liter totalt, så kan du se hva som skjer.
Uff, ikke lett dette her....Men dette foret skal være såpass bra at jeg tror jeg ville gått for det og sett an slik at du slipper å kjøpe inn ekstra som kanskje ikke er nødvendig.

(Havren og betforet er bare å kutte uansett ihvertfall)

Mer forvirret nå eller...?

Gå til toppen av siden

SøbergPrinsen

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  20:45:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
Hei!

Har også hatt hest med forstoppesle... Det er som sagt ikke arti!
Detta var da bare et engangstilfelle, men var veldig skummelt når den livlige åringen min ble helt slapp....:(

Grunnen var at han på transporten oppover til meg hadde fått bare tørrhøy som han ikke var vant til å spise, og mest sannsynlig IKKENO vann!!!!
Pluss at han stressa veldig da....

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/10/2004 :  10:26:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Nancy!
Totally and utterly confuced....
Neida. Ser vel noe av greia. Skal på shopping og handle inn Spillers
fór. Hvor mye vil det gå i mnd ca dersom jeg bruker 4-4,5 liter om dagen. Må kjøpe dette selv så jeg kan vel be om en liten reduksjon i den vanlige stalleia ettersom hun da ikke spiser det som er "inkludert" lengre.
Ikke behov for øvrig vitamintilskudd dersom jeg nå i begynnelsen gir CC? Har tidligere fått vitamin & min. tilskudd (Felleskjøpets).

Anne
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/10/2004 :  12:17:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sekkene veier 20 kg, så da kan du regne det greit ut.
Om du ikke benytter deg av foret som inkl. stalleien skal det trekkes i fra.

Om du kommer opp i riktig antall kg/liter og næringsinnhold i forhold til vekt og bruk av hesten skal ikke tilskudd være nødvendig.

Vil derfor tro at 4 liter dekker dette + høyet da.
Be de om å sjekke forplanen når du vet hva du skal gi helt konkret.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/10/2004 :  14:21:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke vekta på 1 liter så jeg sliter med å finne hvor lenge 20 kg vil vare, men jeg skal veie før jeg begynner å fóre. Hun står vel "tilbake" på oppdrett & havre nå tenker jeg så det beste er vel å ta en glidende overgang til bare CC og soya/evt olje. Hvor lang tid bør man bruke før jeg forer kun med CC og kutter oppdretten?
Fant et relativt informativt hefte på spillers hjemmeside
http://www.spillers-feeds.com/Technical_Bulletins.pdf (38 sider på engelsk, men vi skal igjennom) og der ble det anbefalt E-vit tilskudd dersom hestene fikk olje. Kjenner du til det?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/10/2004 :  15:21:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å fjerne et forslag kan du gjøre umiddelbart, men å legge til et nytt bør du bruke ca. 3 uker på før du er oppe i full mengde.

OBS: Vekta på foret mitt som var en musli/pellets-lignende blanding på begge fortypene veide 0,7.Nå vet jeg ikke hvordan Cc ser ut i forhold til det jeg bruker, men det er vel nokså likt?

I ditt tilfelle tar du nå vekk havren helt, og reduserer Oppdretten samtidig som du øker på Cc, (over en tid på ca. 3 uker).
Soyan får du prøve deg frem med, som sagt er jeg usikker på om du egentlig trenger den når det er nok av proteiner i Cc.Alikevel skader det ikke om du prøver å gi litt, da hun jo er undervektig.
Skal du gi det som mel eller olje? Hvis det siste, start med kun 1 dl. fordelt på 2 måltider i 2 dager.Så kan du øke resten i løpet av 1 uke.(Olje er ikke sterkt.)

Ang. E vitaminene..I Cond.and Showing Mixen er det mye av dette, noe mer enn i Cc. Tror uansett ikke du trenger noe tilskudd så lenge du som sagt kommer opp i den mengde for slik at basisforet skal dekke alt, det er jo hele poenget og viktig for å slippe å fore med alt av tilskudd.

Min forplan dekket alt, (også e-vit, hadde over 1200 iu), og jeg foret 3-4 liter (50/50 med Cond.Showing Mix og High Fiber Herbal Mix) samt opptil 10 kg.kl. 2 høy.
Hesten min veide 450 kg, var på slutten som 3 åring, gikk ute hele dagen,og gikk i lett til middels arbeide.

Her er en viktig tommeregel for korrekt balanse og som er resultatet av min forplan som står under her:

Forholdet mellom energi (DE) og Protein skal være ca.1:10.
Jeg hadde på energi 80 mj. - protein 799 gr. Ok!

Lysin skal være på min.3%. Jeg hadde 32 gr. Ok!

Olje-innhold, 218 gr.Ok!

Fiber bør være på min. 2000gr., min var på 2651gr.Ok!

Stivelse-innhold bør være så lavt som overhodet mulig.
Jeg hadde kun 604 gr.Ok!

Calsium:Fosfor skal være 2:1.
Jeg hadde på Calsium 74 gr. og fosfor 37 gr.Ok!

For å gjøre dette enkelt, og når du alikevel skal bytte til Spillers..
Hva med å kopiere denne og evt. gi litt soyaolje i tilegg???
Din hest veier nok kanskje 50-70 kg. mer enn min, så 4 liter er nok nødvendig og bør holde i tilegg til mye høy.
Synes du hun trenger mer, øker du bare på Condition og reduserer på Herbal., men holder deg fortsatt på totalt ca.4 liter, ihvertfall så lenge hun ikke trenes hardt

Redigert av - xxxx den 13/10/2004 15:51:13 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/10/2004 :  15:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding

Tenkte egentlig på soya mel. Mindre kliss? Hvis olje kan man bare bruke "vanlig" fra butikken?
Er det noe omtrentlig tidsperspektiv på hvor lang tid en slik oppfetningsprosess skal ta?

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/10/2004 :  15:54:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal du bruke soyamel må foret fuktes litt i vann, men det er jo ikke verre enn det...

Hvis olje, forhør deg på FK hva som er best. Jeg har aldri brukt det...

Å fete opp en hest kan ta alt fra 4 uker til 4 mnd.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/10/2004 :  15:58:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bzzz Detta vil ta tid tror jeg!

Tusen takk for kjempenyttig info og veiledning!!!!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/10/2004 :  16:05:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det positive er at denne hesten ennå er forholdsvis ung, (men alikevel nokså ferdig med vekst) og skal ikke trenes så hardt det neste året kanskje, da legger de lettere på seg.

Fullblodser er også litt enten-eller...De jeg har hatt har ikke hatt vektproblem, men de har også vært av den mer grove typen.

Enkelte legger aldri noe særlig mer på seg, men det skyldes nok også at eierne ikke gir de tid og mulighet til det...

By the way...Opals mamma ser da ut til å være av den noe mer grove typen, og Opal ser ut på bildene å være i en typisk "løpshest-form", noe som kan endres raskt nå som hun er tatt ut fra trening.

Redigert av - xxxx den 13/10/2004 16:10:43 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 14/10/2004 :  09:12:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.
De på stallen har forhørt seg med diverse dyrleger/oppdrettere og alle snakker så varmt om betfór. Når kun etterhvert nå kommer over på kun CC skal det ikke være behov for noe annet eller kan det gis i tillegg? Synes det ser så stakkarslig lite ut med 4-4,5 liter men må jo ha i minne at det er "konsentrert "..
Målte henne med vektmålband i går og det stoppet på 420 kg ...Vet ikke hvor presise disse er...
Mammaen har fått 6 seks føll og "barnefødsler" gjør jo noe med kroppen ( ugh..), men enig i at hun i utgangspunktet er en mere "kompakt" type.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.