hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp! Forstoppelse.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hjelp! Forstoppelse.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

TML

Skrevet - 14/10/2004 :  12:28:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Har fulgt med på denne debatten, som i mine øyne er meget interessant. ;-)

Når det gjelder forstoppelse kan dette ha flere årsaker. De vanligste årsakene til forstoppelse hos hest er enten at hesten har tannspisser/ feller tenner el. som hindrer at den får tygget maten sin skikkelig (sørg for at hesten får jevnlig tannpleie). At hesten ikke drikker nok væske, ofte forårsaket av "trege" drikkekar eller lite velsmakende vann (forsøk vann fra bøtter) For hester i hard trening, kan forstoppelse forårsakes av større væsketap i forbindelse med svetting (husk salt). Hesten kan også få forstoppelse av å spise sagflis eller annet som er svært tungt fordøyelig.

Når det gjelder kraftfôret synes jeg Nancy har gitt meget gode råd og beskrivelser, for å unngå å bruke dette forumet til egen markedsføring skal jeg ikke gå nærmere inn på dette. Ved fôring med CC er det ikke nødvendig med annet "tilskudd" enn vann, grovfôr og salt.

Med vennlig hilsen
Tonje
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 14/10/2004 :  12:51:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Tonje
Siden det er (enda )en fagkvinne inne i bildet kan jeg jo kanskje spørre om du vet vekt pr liter på CC (så slipper jeg ta kjøkkenvekta med i stallen )..
Utelukker tenner som årsak. Ble som nevnt sjekket for en drøy mnd siden og vil nok være flink til å følge opp to ganger i året. På boksen er hun flink til å drikke vann men som nevnt er jeg litt skeptisk til om hun har fått nok ute da det har vært litt varierende rutiner med oppfylling av vann (de har uansett fått seg en vekker nå så jeg tror den biten vil være grei )
Hun er i lett trening foreløpig. Kun turriding 4-5 ganger i uken 1-1,5 t.
Har ikke mulighet til å kontrollere om hun spiser flis så det kan jo ikke utelukkes helt. Hun er imidlertid flink til å "filtrere" ut høyet fra flisa når hun spiser (det jeg har observert) så jeg håper ikke det er årsaken.
Uansett så håper jeg det "stabiliserer" seg og at hun nå kan få litt kjøtt på beina når vi kommer i gang med CC som eneste kraftfór.

Anne
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  17:03:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Skal ikke legge så mye til her jeg annet enn at soyamel og soyaolje er to VELDIG forskjellige ting! Proteiner er ikke det samme som fett. Soyaolje kan du kjøpe i butikken, innvandrer butikker eller på FK. Olje øker behovet for E-vitamin, i tilfelle du ønsker å gi dette anbefaler jeg å få resept på tokosel, som er E-vitamin og selen og koster ca 135 kr som varer i ca 10 mnd på en hest ved full dosering. MYE billigere enn det alle skal selge deg.

En annen ting.. betfôr og all annen mat bør gies hver dag, ikke innimellom. har du en sensitiv hest er dette å be om bråk. Skal du gi noe så bør du gi det hver dag. Hester er ikke laget for å spise lørdagsgotteri en gang i uken. De er senstitive for forandringer. dette kan være noe av årsaken til problemene dine slik jeg ser det.

I tilegg er jeg litt kritisk til å kombinere ferdigfôr fra ulike produsenter, men det har du kanskje tenkt til å fikse
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/10/2004 :  20:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tonje og Opal: Takker for ros og tillit.

Opal: Tonje kan jo hjelpe deg videre som virkelig er ekspert på området, jeg er bare "selvlært/erfart", så for å få en fullstendig korrekt forplan til akkurat din hest, synes jeg du skal kontakte henne for en mer konkret utregning og sammensetning.
(Vet hun har helproffe program ned til minste detalj...)

Redigert av - xxxx den 14/10/2004 20:52:43 Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 15/10/2004 :  01:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Takk for det, Nancy.

Enig i det meste som sies her. Men ved å fôre med cc er forholdet mellom olje og vit e balansert. Trenger derfor hverken tilskudd av olje, vit e, soya mel, betfôr eller andre ting....

Og ja, jeg er enig med Yvonne i at man skal være forsiktig med å "trixe" med egne "bidrag" til ferdige fôrblandinger -dette bør i hvertfall ikke gjøres uten at man er sikker på at man "mixer" riktig og fortsatt oppnår en balansert diett. Hvis ingrediens A og B er avh. av å virke sammen, kan man altså forverre resultatet ved å kunne tilsette A uten B. (kort forklart her på natten...)

1 liter CC veier 750g.

Tonje
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 15/10/2004 :  09:26:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for alle bidrag!
Kjører linja mot kun CC de neste 3 ukene og så holder jeg meg på 4-4,5 liter av det til hun (forhåpentligvis) får litt kjøtt på beina!

Hadde jo vært stas med en fullstendig korrekt forplan til min hest...
(hint hint Tonje... Mail adr på min VIP...)

Anne
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.