hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blandingshester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Blandingshester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 23/11/2004 :  20:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg starter å avle på noen av de rasene jeg har nevnt, kommer jeg kun til å avle rent og bruke kåra hingster. Har kun tenkt å ha hopper. Skal mulig bedekke lipizzaner hoppa mi for første gang til sommeren Gleder meg. Da skal jeg bruke en kåra LIF Hingst (100% lipizzaner).

Selv om jeg ikke har noe i mot blandinger, eller tar helt av bare noen nevner de har lyst til å krysse hoppa si med en annen type hingst, betyr ikke det at jeg har tenkt å mixe i vei selv

Synes likevell at saken blir for dum om du går for langt i begge retninger, ser ikke på det som "bakgårdsavl" å avle frem en krysning eller to, men når en setter i gang og avler "målbevisst" ulovlig da blir det for dumt. På samme måte syns jeg det blir for dumt når man blir helt hysterisk bare man hører ordet blandingshest.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/11/2004 :  20:57:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
pre-arab: Nå snakket ikke jeg om "billige bakgårdshester" da, men hingster som bl.a. står på Flyinge og som har vært i verdenstoppen - altså hingster som eksporterer semen over hele verden bl.a. Det har vært en del av disse med traverblod i seg, da først og fremst fransk traver.
I frankrike driver de også med en del kryssning med Selle Francais og fransk traver, siden det har vist seg at disse traverne er veldig spretne.

Og Sambesi/Samber er jo en veldig populær hest her i Norge, men i Sverige ville disse avkommene - uansett mor, altså gå for krysninger. Dog ikke om avkommet kommer fra stallen hvor Sambesi står, men det er nå faktisk oppe en diskusjon i Sverige om det som foregår der er så veldig lovelig. (Bl.a registrering av svenskfødte hester i utlandet, slik at de skal få grønne papir.)
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 26/11/2004 :  00:21:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ble nevnt noe om å miste rykte i raseforeningene.
Min erfaring med mange av raseforeningene og miljöet omkring noen av disse er at de tenker kun penger og egeninteresser. Hadde Alle foreningene gjort noe for å bli kvitt bakgårdsavl og prövd å hjelpe folk isteden for å ödelegge ryktet til dem som overhodet tenker tanken på å bruke en ukåret hingst så hadde der nok värt mye mindre papirlöse hester, men når foreningene lager så mange regler at det ikke er mulig for vanlige folk å forstå og ikke en gang gidder å svare hvis du spör om noe så kan ingen forvente at folk som bare vil ha ett föll gidder å engasjere seg i det.

Så kan jeg også si at det har utrolig mye med rykte, smisking og kontakter å gjöre i rase foreningene og det er ikke mange som tåler tanken på å få litt konkuranse.

Dette var min mening og erfaring om dette, men jeg skal også si at har du rett kontakter så kan hvilken som helst papirlös hest få papirer og da kan en jo begynne å diskutere hvor mange kåra hingster som egentlig ikke er renraset.
Et eksempel er pintohingsten min den er papirlös, men jeg kan bare betale litt penger og ta hesten med til Danmark og så har den plutselig fått papirer, betaler jeg litt til så blir den kåra i Danmark og da er det jo kort vei igjen å få den kåra i Norge hvis det bare blir spredd litt rykter til rett folk så er det gjort. Så enkelt er det hvis du bare vil betale for det.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 26/11/2004 :  18:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det ble nevnt noe om å miste rykte i raseforeningene.
Min erfaring med mange av raseforeningene og miljöet omkring noen av disse er at de tenker kun penger og egeninteresser. Hadde Alle foreningene gjort noe for å bli kvitt bakgårdsavl og prövd å hjelpe folk isteden for å ödelegge ryktet til dem som overhodet tenker tanken på å bruke en ukåret hingst så hadde der nok värt mye mindre papirlöse hester, men når foreningene lager så mange regler at det ikke er mulig for vanlige folk å forstå og ikke en gang gidder å svare hvis du spör om noe så kan ingen forvente at folk som bare vil ha ett föll gidder å engasjere seg i det.

Så kan jeg også si at det har utrolig mye med rykte, smisking og kontakter å gjöre i rase foreningene og det er ikke mange som tåler tanken på å få litt konkuranse.

Dette var min mening og erfaring om dette, men jeg skal også si at har du rett kontakter så kan hvilken som helst papirlös hest få papirer og da kan en jo begynne å diskutere hvor mange kåra hingster som egentlig ikke er renraset.
Et eksempel er pintohingsten min den er papirlös, men jeg kan bare betale litt penger og ta hesten med til Danmark og så har den plutselig fått papirer, betaler jeg litt til så blir den kåra i Danmark og da er det jo kort vei igjen å få den kåra i Norge hvis det bare blir spredd litt rykter til rett folk så er det gjort. Så enkelt er det hvis du bare vil betale for det.

Helt enig, Hele opplegget er ikke helt vanntett.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 26/11/2004 :  22:21:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det viser seg at fjordingshoppen min høyst sannsynligvis ikke kan ta seg føll, da hun er etter Helgfin. Har bedekt henne to ganger med to forskjellige hingster, men hun tok seg ikke, så da er det relativt små sjanser for at det blir noe føll.
Så da kan jeg ikke snylte på fjordingsrasen likevel, men heller ikke videreutvikle den....

Veldig enig med Vatican. Hvis folk er med å støtter opp, så kanskje flere hadde hatt noe av "det bedre" å bidra med.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  00:39:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
"da hun er etter Helgfin" , Kva meiner du med det??. Blei litt nyskjerrig eg. Fordi Helgfin nå ikkje lager føll lenger??.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 27/11/2004 :  10:55:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helgfin bedekker ikke lenger nei, og grunnen til det var at svært mange av avkomme hans ble sterile. Både hopper og hingster. Tror ikke han ble avkåret, men han kunne ikke brukes i avlen lenger.
Veldig synd, for han var norges fineste hingst.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  11:24:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det er ikkje det eg har høyrt, att avkommene hans blei sterile.

Helgfin er steril og grunnen trur dei er pga att han stod ein heil vinter smitta med ein kjønnssjukdom. Neste vår tok ingen av dei 15 hoppene han para føl. Dei testet sæden hans og den var svært dårleg. Dette har eg høyrt frå nære venner av Helen som eiger Helgfin.

Og ja det er veldig synd.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  11:27:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kva slags avkom etter han er sterile då. Veit nå om mange som avler heilt fint etter han.

F.eks Knallfin som nå er reist utanlands. (Brasil) Birkely Monja som er mor til årets spisshingst av treåringane, ho har hatt føl kvart år. Og spisshingsten har mange konstantert drektige hopper (med ultralyd)

Bente Lin har vel også hatt føl kvart år trur eg.

Redigert av - Lucinda: den 27/11/2004 11:38:08 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  11:40:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Var innpå og sjekka stamboka. Helgfin har 19 registrerte hopper etter seg. Vist eg telte riktig. Av desse har 11 registrert avkom etter seg igjen. Att dei resterande 8 ikkje har føl kan jo ha mange årsaker. Ikkje sikkert dei har vore forsøkt para for den del.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 27/11/2004 :  11:42:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke ektsakte hester, eller antall hester.

Jeg har faktisk lest om sterile avkom av Helgfin flere steder, men hugser dessverre ikke hvor. I tillegg er det 2 venner av meg som kommer fra Nordfjordeid som kjenner til både Helgfin og eieren som har sagt det.

Har prøvd å bedekke henne 2 ganger, men uten resultat. Har planer om å prøve til igjen i vår, men med en grundig undersøkelse av veterinær først. Dersom alt er ok, kommer jeg til å bedekke henne med hingsten til venninnen min. Blir spennende å se om det er noe feil der eller ikke.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  11:53:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kva slags hingst skal du bruke då?? Litt nyskjerrig eg.

Har sjølv eit hoppeføl etter hoppa mi født i år. Det er etter Rånnar og hoppa mi er etter Kim Hero

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 27/11/2004 :  15:31:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Javell, da får jeg bare håpe det er rykter som går angående det med sterile hester. Men som sagt skal jeg ha veterinæren til å undersøkje for sikkerhetsskyld.

Har muligens tenkt å bruke Gårdens Tico. Men jeg må se hva den lokale hestekaren skal ha av hingst først. I fjor hadde han Herman (tror jeg), allefall den lille som kom best ut på utvida bruksprøven på Nordfjordeid i vår. Muligens han kommer tilbake til våren igjen, men han blir litt for liten synes jeg. Vil ha et mere "ridehest-prega" avkom av hoppen min.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  15:40:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Den som blei best på dei utvida bruksprøvene i vår (2004) var Brage e. Kim Hero. Den er oppdretta her i Gloppen. Han er nok litt tung ja.

Gårdens Tico har avla ein del dårlege bein etter det eg har høyrt, og sett for den del.

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 27/11/2004 :  15:54:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brage ja! Stemmer det!

Det er venninnen min som har han, hun har aldri nevn noe med dårlige bein.
Men jeg får se hva det blir til. Som sagt så er det jo ikke sikkert at hun kan ta føll heller. Krysser fingrene og håper på det beste
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.