hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blandingshester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Blandingshester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

KMC<3

Norway

Skrevet - 17/11/2004 :  15:05:34  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingKMC<3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKMC<3  Svar med kopi av melding
Hei
Hvorfor er det ikke lov til å ha blandingshester???
rart....

Kine Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 17/11/2004 :  17:43:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
det er lov å ha blanding, men er ikke lov å avle på to forksjellige raser....altså det er ikke lov å bedekke hoppa med en ukåret hingst....
det er for å bevare rasen....og bruke gode hingster, så rasen beholder seg bra....men er veldig mange som bare setter føll på hoppa si, med en eller annen nabo hingst...
kjenner selv en som gjør...

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/11/2004 :  20:36:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er ikke lov å bedekke hoppen med en kåret hingst heller, så fremst den ikke er godkjent for sportsponni eller varmblods ridehest avl. Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 19/11/2004 :  21:36:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Er det riktig at det er forbudt å bedekke hoppa med en hingst av annen rase? Eller gjelder det bare kårede hingster? Jeg visste at ikke man fikk stambokført slike avkom, men ikke at det var ulovlig!

Det er i så fall merkelig. Med alt vi vet om innavl. Jeg er absolutt for et kontrollert avlsprogram som tar sikte på å unngå genetisk betingede sykdommer og forbedre hestematerialet vårt. I så tilfelle er vi avhengige av å ha stambøker og kontrollere bruken av hingstene. Men svaret på dette er ikke nødvendigvis å holde alle raser rene. Blandingsraser vil ofte ha færre sykdomsproblemer osv. Refererer til hunderaser, hvor det har vært ekstremt fokusert på "edle" raser, og de aller fleste raser har diverse sykdommer som er veldig vanskelig å bli kvitt.

Varmblodsavlen er jo ikke raseavl. Det er jo mer en type. (heldigvis, ut fra tidligere argumenter)

Når det er sagt, er jeg også veldig fan av våre "gule kuler med piggsveis". De er robuste og tøffe, og vakre på sin særegne måte. Har aldri hatt fjording selv, men syns de har et fantastisk flott utseende og er noen riktig trivlige og spesielle dyr. Og ser absolutt at det har sin verdi å ta vare dem.

Det å sette føll på en hoppe for å roe den ned, er forøvrig ikke noe jeg ville anbefale hvem som helst. Jeg tviler ikke på at du som skrev det har vett til å ta den avgjørelsen, argumentene dine var holdbare. Men det er viktig å huske på at hoppene bidrar med halvparten av genene, og ikke alle egner seg like godt som avlsdyr. Man må derfor være sikker på at hoppa er av god kvalitet. Ja til mer bedømming av hopper!

Jeg haregentlig bare vært borte i mislykkede fjording-krysninger. Men det rareste jeg noengang harsett var en fullblods/shire. Lang og stælkete med verdens største høver! Som en tegneseriefigur!

Nå er det nok smileys og diggresjoner - Lykke til med "privat-avlen"!

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 21/11/2004 :  05:13:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enkelte raser er lov å blande med andre raser men da skal ofte hingsten väre godkjent for bruk i avl på begge rasene, og da blir også avkommet stambokfört. Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 21/11/2004 :  11:07:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men enkelte "vanlige" raser er det ikke lov å blande. De skal avles slik at rasen beholder særpreget med rasen sin, og at de viktige trekkene kommer inn.
Spesielt er dette kanskje viktig for fjordingene og dølahesten, der det har vært en del "tull" innenfor avlen.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  11:33:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg er mest tilhenger av å holde rasane reine. Da tenker eg mest på dei norske rasane som fjording, nordlandhest/lyngshest og dølahesten.

Sjølv kunne eg aldri tenke meg å bruke hingst av anna rase på min fjordinghoppe. Og for den del vil eg aldri bruke ukåra fjordingshingst heller, sjølv om det finst veldig flotte fjordingshingster som ikkje er kåra. Dette pga att man ikkje kan stille desse på utstilling og ikkje får registreringspapirer på dei.

Har forresten høyrt att ei bedekning f.eks mellom ei tinker hoppe og ein fjordingshingst kan registrerast som sportsponni. Om dette faktisk er muleg veit eg ikkje???????

Dog synest eg reglane nokre ganger kan vere noko strenge. F.eks såg eg eit fjordhestføl på følskue for ca 14 dager siden som var blitt til etter ei utilsikta og ikkje planlagt bedekning( i allefall det eigarane sa) skjedd i februar mnd 2003. Følet vart født 10.januar 2004. Følet har kåra far, men han var ikkje kåra før i mai 2004 og mora er registrert osv. Etter reglane skal ikkje dette følet kunne registrerast pga att avlsgodkjenninga ikkje har tilbakeverkande kraft for faren til følet. Men like fullt, følet har reinrasa foreldre og ei bedekning pr dags dato vil gi føl som kan registrerast.

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  12:40:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Når det gjelder reglene for de norske rasene - fjording, lyngshest, døl - er det ikke lov til å blande inn noen annen rase. Det er også satt strenge kåringsregler for hingster for å kun bruke de beste hingstene for å føre rasen videre. Dette er et nødvendig tiltak for å bevare en ellers så liten rase, og at de hestene som eksisterer er av en viss kvalitet. Visste dere at lyngs-/nordlandshesten er verdens sjeldneste hesterase Og veksten på fjordingen og døl er på nedgang ...og da sier det seg selv, at hvis vi skal kunne beholde og bevare de norske rasene, må det settes strenge krav til avel! Og for de som da har en slik rase, bør jo absolutt være lojale både ovenfor rasen og avelsforeningene og heller bedekke hoppa med en kåret hingst, og dermed være med på å øke og bevare rasen!

Når det gjelder annen krysning (utenom de norske rasene), bør slike eksperiment være forbeholdt personer med erfaring og kompetanse, og da tenker jeg ikke på den vanlige mann i gaten, men planmessig og lovlig avl for å forbedre en rase! Jeg vil tørre å påstå at kryssningsavl (spesielt med svært utradisjonelle krysninger) er et rent eksperiment - en vet aldri hva en ender opp med, og det kan hende at en vil få en hest med store eksteriørmessige feil, som til slutt vil skape problemer for den enkelte hest

Mange krysningshester vil også kunne ødelegge markedet for seriøse oppdrettere (markedet vil bli fylt)! Og vil ikke alle seriøse hesteiere støtte opp om hest som næring Hva kan en få for et blandingsføll - slaktepris...toppen 5000 kansje! ...og kansje 10 000 for en ferdig innridd hest. Og det å avle en krysningshest, for så å innri og selge er jo direkte selvmord for lommeboka. En bedekker ikke yndlingshoppa si fordi hun er så søt og snill, en bedekning må jo absolutt være planlagt, og både hingsten og hoppa bør jo ha fått vist seg både med tanke på eksteriør og bruksegenskaper!

Mange argumenterer med at det er greit å ha billige blandingshester for de som ikke har råd til å kjøpe "en orntelig ridehest", dette er noe som jeg synes er et dårlig argument. Du kjøper hest (rase) etter hva du har råd til, en får flotte fjordinger og lyngshester til en 10-15 000 (de skulle absolutt vært dyrere!), og føll kan du jo kjøpe ennå billigere! Og hva med de avdanka traverne, det finnes jo mange flotte travere som kan bli fine ridehester. Og det må jo være mye bedre...og det er et dårlig argument at disse rasene er for de lavere klassene - for stort sett kommer en ikke lengere enn de lave klassene med bakgårdsblandinger heller (og de kan jo ikke konkurere i de høgere klassene heller!)!

Og det tåpeligste jeg hører er at "det kan jo bli spennende hester". Hva i all verden er det en tenker på når en skal bedekke, er det for å få en ny hest for å selge føllet eller er det (som veldig ofte) bare artig å se hva det blir Hva om blandingen ikke blir så spennende likevel, føllet får dårlig eksetriør eller bedritent temperament, hva gjør du da...slakter føllet Eller kansje "stamper" det bort til slakterpris til noen uerfarne personer (som ikke vet bedre) som kjøper en billig hest til ungen sin, og hvor hesten absolutt ikke passer til nybegynnere Og det å si at en bedekker en hoppe for å få henne roligere , er jo også i mine øyne litt tåpelig...hva med å finne en annen måte å "trene" hesten sin på

Det er mulig jeg har provosert noen med innlegget mitt Men denne debatten finner jeg igjen og igjen og igjen.... Og svarene er de samme DET ER ULOVLIG Å KRYSSE RASER! Og tro det eller ei, det er en grunn til at disse lovene finnes! Og de som planlegger føll på hoppa si, bør jo absolutt ha en plan med det...ikke bare avle for morro skyld!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  12:45:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
En liten rettelse:
DET ER ULOVLIG Å KRYSSE RASER UTENOM AVLSPLANENE!

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  12:51:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
pre-arab: veldig bra og engasjerende innlegg :) Ser at du engasjerer deg i temaet.
Likte godt din måte å skrive på

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/11/2004 :  19:15:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig gjennomtenkt innlegg av pre-arab, men jeg er desverre ikke helt enig med alt.
Om jeg ikke kunne kjøpt meg en renraset varmblod ridehest, ville jeg heller ha kjøpt en uregistrert ridehest krysning enn en fjording, norlandshest, eller traver, fordi jeg mener denne likevell burde ha bedre muligheter som ridehest enn disse rasene (uten å ville starte en debatt om dette). Derfor er det bra det finnes litt av hvert.

Ikke tro jeg ønsker å oppmuntre til ulovlig avl, men jeg syns heller ikke det er verdens undergang. Det er da bare hester alt sammen.

To av mine hester er blandinger, den ene kjøpte jeg sammen med moren, som er renraset. Den andre har jeg laget selv av personlige grunner, og av de samme grunnene kommer jeg aldri til å selge ham. skal snart få han registrert i Norsk Rytterforbund.

Markedet for hest i Norge nærmer seg kanten fra før, uten at dagens uregistrerte heste ødelegger dette, de utgjør ikke store prosenten likevell.

Avlere burde konsentrere seg om å avle kavalitet istedenfor å henge seg opp i krysningene, for kvalitet holder som regel lengst likevell
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/11/2004 :  19:21:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting til, planene mine for fremtiden er å avle lipizzaner og Pinto, og Kanskje islandshest og araber.
Men jeg tror likevell ikke blandingshestene kommer til å ødelegge for salget. Kjøpere av disse rasene kjøper ikke en slik hest ved en tilfeldighet, men planlegger det og vet hva slags hest de vill ha.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  20:55:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå må man heller ikke glemme at en del av de hingstene som er i toppen i f.eks. svensk halvblodsavl i dag har krysninger mellom traver og halvblod i seg. F.eks. har For Pleasure traverblod i seg, og noen av de som har gått til toppen.

Kan også legge til at Sambesi, etter Samber i Sverige ikke avler hester med grønne papir - de blir registrerte som krysningshester, selv om resultatet er en svensk halvblods.
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2004 :  11:42:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Hei igjen

Jeg må nå si at jeg lurer litt på hvorfor det er så mange "for" krysningsavel (eller bakgårdsavel) Mange har eksempler på gode krysningshester, og selfølgelig finnes det - men det finnes også MANGE dårlige hester laget på bakgårdavlsprinsippet, og hva med de hestene Personer (ofte unge jenter) som bedekker yndlingshoppa si har ingen bakgrunn for å bedømme om deres krysning vil bli bra...de kan ha flaks og de kan ha uflaks...men resultatet blir det samme, en uregistrerbar hest. Å det å si at en blandingshest har gjordt det bra i en gren er nå så som så, tenk nå på alle de renrasede som gjør det bra, vil nok tro at % er større på denne siden!

Avler en lovlig, vil en ha god hjelp av avelsvurderingene av hingstene, og ennå bedre - hvis hoppa også er vurdert. Da vil personer med god kompetanse ha gitt sin uttalelse på hestene som skal brukes, og en vet hva som er hestens sterke og svake side, og vil dermed ha større sjanse for å finne den "riktige" kombinasjonen! Og ikke minst, hesten vil få papirer. Dette er jo ikke like viktig for alle, men skal du selge hesten en dag vil dette være til stor hjelp!

Spesielt synes jeg det er tragisk at de som eier de norske rasene ikke tar mer ansvar ovenfor rasen og bedekker lovlig

Noen trekker inn Sverige som et eksempel på bruk av bakgårdsavel. Men la oss nå se på Sverige da; landet kryr jo av billige blandingshester som blir solgt for under 5000 og noen ganger gitt bort. Eiere som skal selge har store problemer med å bli kvitt hesten, og har de ikke muligheten til å ha hesten...hva skjer da...jo hesten blir slaktet Og hvis noen husker for litt siden en debatt om akkurat det...nemlig det å selge hesten sin altfor billig...hester som blir kjøpt opp av spekulanter som frakter de til utlandet for å selge hestene til slakt, hvor de får god pris for hestekjøttet...og de må vi jo ikke glemme de grusomme dyretransportene Det var kansje å sette det litt på spissen, men det er jo faktisk det som skjer, hvis markedet blir overfylt og hestene må "gis bort"...og vilken hester er det ofte som får lide da, jo de superbillige blandingshestene!

Jeg vil jo også si at jeg ikke ser ned på noen som har blandingshester, de er selvfølgelig like glad i sin hest, som en med en hest med papirer. Det er mange søte og flotte blandingshester Men det jeg vil fram til er at de som skal avle må tenke seg litt om, det er levende vesner vi har med å gjøre! Det er også viktig å støtte opp om den lovlige avlsarbeidet og det å bevare raser. Du finner jo en rase til enhver bruk, så hvorfor i all verden mixe raser da, det blir jo ikke akkurat billigere med take på alle utgiftene det er å avle å fore opp et føll! For de som vil avle, må jo tenke seg litt om...og det viktigste er HVA SKAL JEG BRUKE FØLLET TIL, OG HVORFOR AVLE I STEDE FOR Å KJØPE Sett nå ikke føll på hoppa di for at "det skal bli kult å se hva det blir", eller for at "føll er så søte"!

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2004 :  11:50:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Glemte å si til Bruna 33, hvis du skal avle på noen av rasene du har nevnt, vil du fort oppdage holdninger til det å mixe raser i avelsforeningene - det er bannlyst det Bruker du hingsten din i bandingsavel mister du fort ryktet ditt!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.