hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blandingshester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Blandingshester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

jalla

Skrevet - 08/10/2004 :  22:21:55  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei!

Hva synes dere om blandingshester??... Det er jo ulovlig, men det blir jo mange spennende og tøffe resultater også da.. Tenker da mest på fjordinger, siden jeg har en fjordingshoppe selv, og har bittelitt lyst til å bedekke henne med noe mere utradisjonelt, om jeg kan kalle de det!

Så hva synes dere? Både positive og negative meninger

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  22:54:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Blandingshester, med fjordinger spesielt, er utrolig skjønne(har vært borti fjording x bl.a. shetland, lyngs, varmblods, araber, islandshest), men som sagt, det er jo ulovlig og det er viktig å holde rasen ren for at den skal bestå.. ;)
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 08/10/2004 :  23:13:01  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hvordn var den fjordingen x varmblodsen??..... Synes det er utrolig spennende! Men som sagt, det er viktig og holde fjordingen renraset, som alle andre raser i grunn!

Andre kommentarer?
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  23:26:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
fjordingxvarmblods: ganske flink i sprang, mye futt, brunaktig gul farge, søt, ikke ståman, bare masse man, hehe. Gjelder begge de jeg har vært borti, den ene var mer ponni aktig enn den andre.
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 09/10/2004 :  22:40:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
som det allerede er sagt så er det ulovlig men jeg har sett mange flotte hester/ponnier som er blandt med fjording bl.a. fjording-pinto.

Akkurat når det gjelder fjording så er det en såpass spesiell rase att jeg syns det er viktig å holde den ren men det er jo egentlig opp til dem som har fjording å bestemme hvem de vil bedekke med.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/10/2004 :  11:14:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er ulovlig, men likevel; jeg har sett to alldeles nydlige kryssninger:
Fjording x araber - Ikke så stor av vekst, superdykti i dressur - farge som fjordingen, men spinklere.
fjording x quarter - Større enn fjordingen, veldig fin av farge - kompakt blanding.
Gå til toppen av siden

Dream

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2004 :  10:08:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDream  Svar med kopi av melding
Jeg eier ei nyyydelig hoppe som er blanding av fjording/døl! :) Hun er veldig pen, og kan brukes til det meste! =) Hun har startet noe Mounted Games, hoppet 115 og går noe dressur... Er også super på tur og er under innkjøring nå! En herlig ponni! :) Visst du er interessert i bilde av henne, kan du ta kontakt med meg på: therese_1234@hotmail.com.

Mvh. Therese og Fanta!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 23/10/2004 :  10:15:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner ikke helt hvorfor man absolutt skal bedekke med noe annet enn det som er lovlig jeg da Ikke for at jeg aldri har sett søte blandinger, men jeg har også sett veldig mye fint som er renraset.
Hvorfor vil du bedekke hoppa di med noe mer utradisjonelt Jalla?!
Sjansen for at man da ender opp med en ikke kåret hingst er jo ganske stor, fordi de fleste seriøse hingsteholdere vil jo ikke la hingsten bedekke for raser den ikke er godkjent for osv.

Jeg er bare nysgjerrig altså.

Guro
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2004 :  11:45:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvorfor vil jeg bedekke hoppa mi i det hele tatt?

Den søte lille røde du ser bilde av under mine innlegg er papirløs. Renraset, men papirløs. Hun er tre år og rimelig utålmodig, blir fort frustrert, stresset og lei osv. Dette er væremåten hennes. Hun liker ikke ditt, liker ikke datt, kjeeeeder seg eller syns jeg MASER osv...

Jeg vet at hopper endrer seg når de får føll. De "lander" om man kan si det sånn. De blir generelt mere rolige og tålmodige. Derfor vurderer jeg om det kanskje kunne være bra for henne å bedekke henne til neste år. Papirløs gjør at jeg ikke får bruke særlig mange hingster på henne. Egentlig ingen, faktisk! Hva gjør jeg da?

Hoppa er veldig sunn og frisk, har sterke, kjempefine bein, og er intelligent og sosial og vennlig. Altså kan hun videreføre BRA gener. Til våren blir hun 4.
Hva om jeg finner en hingst med tilsvarende gener og en bra kropp som eieren vil la meg bedekke med? Formålet mitt er altså ikke å lage hest for å lage hest, men for å modne hoppa mi. Velger jeg hingst med omhu kan det bli et BRA resultat; en god brukshest/ponni (hun er liten) som har masse å tilby i framtida.

Hvis dere nå ser på det fra min litt utradisjonelle side, hva tror dere da om saken?

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 23/10/2004 :  14:36:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er så utrolig enig med Cowgirlchris.
Ikke at man skal mikse og blande i vei utallige hester, men vi overdriver litt vell mye med tanke på "papir avl" syns jeg.

Fins mye bra der ute uten papirer, og mye dårlig med papirer.

Mange ønsker en hest til kos, tur og hobby, da spiller ikke papirene noen rolle. Prisen har ofte også noe å si for de aller fleste og papirløse er ofte billigere.

Jeg syns det er bra det finnes hester som passer alle, både etter bruk og lommeboken.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 23/10/2004 :  16:31:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Selvom det finnes mye bra uten papirer så er jo tanken min akkurat det som Cowgirlchris påpeker: vanskeligheten ved å finne en god hingst er jo ofte større når du skal bedekke noe uten papirer, eller bedekke slik at man ender opp med "papirløst" i forhold til det at den ikke vil gå inn i noen stambok etc. Ikke så altfor mange er vel villig til å la sine premiehingster bedekke utenfor sin rasegodkjenning.

Fra utlandet eksisterer det vel hester med ukjent far da mødrene har gått med hingster på beite etc. eller at man som jeg vet at det finnes sannferdige tilfeller av: hingster som har brutt seg inn hos hopper. Ikke alltid like bra, men det kan også bli fine hester av sånt. Det jeg vil fram til, som jeg vel også skrev er at fine hester finnes det mange av renrasede eller ei. Pointet er: hvorfor skal vi gjøre det når det er for egen vinnings skyld?!

På et vis tenker jeg faktisk så naivt som at for feks Line har "skaden allerede skjedd", hun står der med en hest på hendene uten papir, og dermed uten mulighet til å bli kåret. Jeg ser også på Line som en oppegående person, rett og slett fordi hun har skrevet mange innlegg jeg har lest og dratt lærdom og nytte av. Jeg tror hun langt ut vil være i stand til bedømme om de hingster hun får tilbud om er av bra kvalitet, og jeg tror hun vil være i stand til å bedømme om "frøkna hennes" er en hest som bør få føre sine gener videre. Og at hun også vil avstå fra det om hun ikke kan svare ja på begge spørsmålene.
Således mener jeg ikke at det er greit for enhver som har litt vett i skolten å drive med "bakgårdsavl". Det jeg mener er at om man har en hoppe av en rase, som er ok, slik at den ved bedømming (eller hva det kalles for hopper) ville fått OK om ikke jubelkarakterer på det meste, hvorfor skal man da på død og liv finne en annen rase å bedekke med? Sjansen for at feks en fjording blir den spranghesten er jo ikke sååå mye større om man bedekker med sprangblod. Og hvis man dertil ønsker seg en hest til hobbybruk må det vel sies å være andre ting som er vitkigere enn feks sprangegenskaper. Og det er da jeg mener at med mindre man ønsker seg en helt annen type hest enn den man har, skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan finne en hingst som passer ens egen hoppe innenfor den rasen man allerede har. Om man har en treg, litt lat hoppe finnes det sikkert et dusin fyrige og spretne hingster. Har hun lang rygg og korte ben kan det kanskje være en fordel med en hingst med kort rygg og lange ben feks. Dette er ikke ting som er raseavhengig, men individavhengig (selvsagt med visse rasemessige begrensninger).

Om man dertil ønsker seg en helt annen hest enn den man har så er det vel i grunnen ikke så mye billigere å bedekke og ta seg av et føll fram til ridehest som å kjøpe en unghest av den typen man måtte ønske seg.

For å bringe saken tilbake til det jeg egentlig skulle skrive om: Hvis du tror det vil ha en svært positiv virkning på hesten din og samtidig finner en herremann som passer til hoppa, og som sånn sett ser ut for å kunne gi et føll av grei kvalitet så finnes det jo som Bruna sier mange som har lyst på en og er fullt i stand til å ta seg av en hest, uten at de har masse penger å bruke på noen "rasehest".

De to største ankepunktene slik jeg ser det er:
1. Å finne en hingst som passer din hoppe og som eier er villig til å låne ut. Samtidig som den holder et visst nivå i forhold til eksteriør og lynne.
2. Det er jo faktisk ulovlig da..

Guro
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 24/10/2004 :  16:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: Jeg har ikke sagt at jeg SKAL bedekke henne, så ta det helt med ro! Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 24/10/2004 :  17:18:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Guro: Jeg har ikke sagt at jeg SKAL bedekke henne, så ta det helt med ro!

Opprinnelig postet av jalla

Jeg tar det helt med ro.
Jeg bare lurte på hva som var bakgrunnen for å eventuelt ønske å bedekke med en annen hest enn de som blir tilbudt innenfor fjordhestavl?
Fordi det hadde vært "gøy", fordi du har lyst på en større/mindre hest!?
Poenget er at uten å vite folks grunner for handlinger, er det også vanskelig å forstå handlingen.

By the way: selvom jeg skriver lange innlegg så er det grunnet konstant meddelelsestrang, og ikke alltid brennende meninger for eller imot ting!!

Guro
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 24/10/2004 :  21:36:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ved å blande hester ender man selvfølgelig opp med hester som ikke kan kåres, men det er kanskje litt av det som er poenget (?).
Mange henger seg veldig opp i hvilken stamme hesten har, dette øker også prisen, men det er også mange som ikke bryr seg om dette og kan dermed ende opp med en blandingshest som er like fin og går like bra som en "orntlig" hest!

Men jeg synes ikke at man skal avle videre på blandingshester. Dersom vi ser tilbake på Rimfaksestriden, ser man tilfeller på hvorfor man ikke burde gjøre det:
Rimfakse dølablod i årene. Moren var ren fjordhest, men tilbake på farsiden var det dølablod. Oldefaren var Harald Viking, og det var også døler blandt noen av hoppene på farsiden.
Rimfakse avlet uten tvil meget bra. Flere av hingstene etter ham fikk gode premier, men problemene startet først i neste generasjon hester. Hans svake sider ble forsterket. Ingen hester er perfekt, og Rimfakse hadde trangstilte bakbein.
Dersom det var Rimfakseblod på begge sider, fikk noen av hestene stygge farger, men det største problemet var gemyttet. Hestene ble hissige og uberegnelige.

Flere og flere innså at blandingsavlen kun hadde skadet fjordhesten som rase. Men når jeg mener blandingsavl, mener jeg med enkeltindivid, og ikke "hele" rasen, og kun ett avkom og ingen videre avl på det.

Skled kanskje litt ut dette, men håper dere skjønner hva jeg mener
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 13/11/2004 :  12:04:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekk denne nydelige blandingen av fjording og araber da! Flott brukshest. Duger til alt. Fantastiske dressur egenskaper. Veldig morsom og utfordrende type. http://www.hestemarked.com/vip.asp?ID=null&IDnumber=1073&galleri=show&side=1&PicID=114337 (Trykk på linken for å se bildet)

PS! Hesten er ikke min, og i utgangspunktet er jeg i mot å blande spesielle raser som araber og fjording med andre, men så dukker det opp en going som dette og alle prinsipper er glemt for en stund.

Hæ? Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2004 :  13:34:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, det finnes mange GODE resultater av blanding... Men også noen som er mindre heldig "satt sammen". Det som jeg tror er viktigst om en skulle få et blandingsføll, er at man ikke avler videre med det... Selv om føllet er flott og utvikler seg til et sunt og sterkt individ, har man ingen garanti for at ikke evt. avkom etter denne igjen kan bli "mye rart".

Roxette, min hvite/skimmel hoppe, kalles Dansk Sportsponni. Hun har ingen registreringer da hun er importert fra Sverige uten papirer, så henne kan jeg heller ikke avle på. Og har vel heller ingen grunn til å avle på henne... Hun har noen "Alpha"-egenskaper jeg helst ikke ser i en unghest (krangle-krangle) og de videreføres fra mor til avkom...

Hadde derimot kaldblodsen min vært hoppe og ikke vallak, ville jeg ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å avle. For gemyttet der gir et meget godt utgangspunkt, samtidig som hesten er solid bygget. Og registrert... ;-)

Men min renrasede papirløse frøken er vel den jeg tror kan ha UTBYTTE av å gå drektig. Så får vi se hva jeg gjør når våren kommer. Jeg har en hingst i tankene, og eier tror det kunne være en god kombinasjon med et sunt/bra resultat. Avkommet vil kunne bli en god og solid bruksponni (type D) med en god psyke. Og min hest vil utvikle seg til å bli en mere tålmodig og balansert hoppe og mindre tenåring enn hun er i dag. Kanskje "lander hun" av seg selv innen våren kommer? Det er jo lov å håpe... I så fall dropper jeg selvfølgelig hele tanken på bedekning.
Hvis ikke kommer det til å være et føll (imprint trent og mye håndtert) til salgs om et par års tid... Kun til rett hjem, selvfølgelig... ;-)

Mvh "Spekulanten" Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 13/11/2004 13:35:10 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.