hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan stoppe løpsk hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hvordan stoppe løpsk hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 08/10/2004 :  19:00:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når en hest løper ut f.eks etter at du skal leie den til inngjerdningen, hvordan får du stoppa hesten og fanget den igjen? Skal man stå rett foran når hesten galopperer mot deg og prøve å å roe den ned, eller risikerer man å bli nedløpt da?
Ikke alltid man har mulighet til å lokke med ei bøtte kraftfor

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  19:57:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Mener du at hesten sliter seg under leiing? Og tar ut? I så fall er første bud at du stopper den FØR den sliter seg. Dette fjerner du effektivt ved grunntrening og leietrening. Kjøp ei taugrime og få noen med tyngde og styrke og kunnskap til å leietrene den...

Løse hester gjør som de vil uansett om de ikke er trent til å lystre...

Lykke til!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  22:36:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med Line! Begynne med grunnleggende lydighetstrening NÅ! Skaff deg hjelp hvis du ikke har kunnskap om dette, det lønner seg av flere årsaker:)
Hege Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  23:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
må si meg enig med Line, jeg forhindrer heller at hesten stikker. en hest som har slitt seg stanset ikke på kommando, da er den fri og enten redd eller 'glad' (redd hvis den ble skremt så den stakk, 'glad' hvis den slet seg med vilje). Loli har slitt seg fra meg en gang, da var hun vettskremt. da fikk jeg ikke tak i henne før en annen person sperret veien (psykisk) for henne. har også opplevd at hester har slitt seg fra meg med vilje, de har løpt til de kommer til målet sitt (enten mat, stall, andre hester osv).

hvis hesten blir skremt og løper ut, prøv å kom deg litt foran skulderen dens og få den inn på ei volte. klarer du ikke det, har du ikke sjans (igjen: min erfaring). la den da bare løpe til den roer seg mens du prater rolig til den. for all del, IKKE straff den. å straffe en skremt hest, gjør det bare værre.

sliter den seg på grunn av ulydighet, så må du få respekten dens. vis den at du ikke er redd, og at den ikke kommer noen vei. følg Line's råd her, skaff deg ei taugrime og noen med kunnskap, og tren.¨

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  23:20:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig at det grunnleggende er viktig, men mener du kanskje du trenger tips om fanging hvis hesten kommer seg løs, sånn for eksempel hvis den kommer seg ut av beite eller stallen på en eller måte og må fanges inn igjen?

Har du ikke bøtte for hånden, syntes jeg det beste er å vente litt til hesten går lei og gå rolig mot den. Uansett klarer du ikke å ta igjen hesten å få stoppet den når den først er ute å springer; den er for sterk og rask. Se hvor hesten går, mange stopper så snart de finner litt gress, andre løper mot andre hester, inn i stall, inn på beite, ol. Det viktigste er å prøve å blokkere utganger/veier som leder ut mot trafikk og andre faremomenter. Er dere flere, spre dere litt rundt.
Ikke sprett opp foran en galopperene hest hvis du har tenkt å fange den. Står du for å blokkere en vei og vifter litt med armene, snur den seg gjerne, eller smetter forbi, men selv om den ikke løper deg ned med vilje, går det fort galt. Vent til den roer seg ned får du prøver å fange en løs hest.

Redigert av - Eva V den 08/10/2004 23:22:30 Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 08/10/2004 :  23:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar Er ikke min hest, min er heldigvis en engel å leie ut på beitet, men var en ukjent hest jeg ble bedt om å sette ut. Ante ikke at den var av den typen som løper deg ned når du åpner boksen og løper rett ut. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/10/2004 :  08:12:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmmmmm...
Var jeg deg og du føler deg usikker på den, synes jeg ikke du skal ta den ut om du ikke føler for det.

Det er ikke alltid så lett å vite hvordan du skal korrigere det heller når du ikke kjenner hesten.
I dette tilfelle er jo problemet at hesten ruser ut av boksen, og hvorfor gjør den det?
Har den hengt fast i døråpninga en gang?
Er den bare ivrig etter å komme ut?
Har den klaus for å evt. bli stående alene?

Dette er egentlig ikke ditt problem, men det ble det...
Si fra til eier hva problemet var og hør hva hun/han har å si om det.
Uansett bør eier håndtere hesten sin slik at så lenge andre skal leie den osv., skal den være håndterbar.

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 10/10/2004 :  22:26:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Først og fremst: finn ut om det er noe grunn til at den gjør det!! Hvis du har tenkt å fortsette med denne hesten så få den til å respektere deg! Det er det viktigste. Hesten min gjorde ofte slik rett etter av jeg hadde fått han, og gjør det noen ganger hvis jeg ikke setter meg godt nok i respekt!

Hvis hesten sliter seg fra deg når du leier den , kan det også være en mulighet for å leie den i hodelaget. Hvis hesten sliter seg da, bør du slutte med det, da det kan være skadelig for munnen til hesten!!:)
Vil også annbefale de rådene som står over her!!
Lykke til!!

Black Baily <3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.