hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hard i munnen? går på bittet....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hard i munnen? går på bittet....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  12:32:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei!

Trener ei kaldblodshoppe som er hard i munnen! Noen forslag om hva jeg skal gjøre?
Hoppa er 3 år og blir kjørt løp med. Når hun ikke blir kjørt, trener jeg henne! Det som er problemet er at hun går på bittet når jeg rir på travbana.. Jeg får ikke stoppa hu når jeg vil stoppe! Hun bare springer videre til hu stuper. Det er ikke bra? Når jeg rir på tur alene i skogen, så går hun fint. Da stopper hun med en gang jeg tar i tøylene! Rir jeg i lag med noen andre, og vi skal trave feks. så vil hun ikke stoppe! Det går bra så lenge vi rir i skritt. Oppi skogen går det bra begge deler, og i gallopp..

Det virker som om hun trivest best oppi skogen?!

Håper på svar!!

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss?

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  13:24:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvorfor rir du på travbanen? Skal hun startes i Monte?

Tror det er viktig at du innser at hun gjør akkurat det hun har lært. Og hvis du lærer henne at hun skal vike på bittet på banen vil dette gå ut over travprestasjonene hennes. Derfor må du finne andre signaler og lære henne at de betyr at hun skal redusere farten. Jeg anbefaler bittløst og at du trener henne på signaler fra setet samtidig. Start med holdt-skritt-holdt og ros mye. Ta lite i tøylene om du kan. Uansett vil et bittløst gi henne andre signaler enn et vanlig bitt gjør, og hun vil lettere skille på dette. Start på grunnplan i skritt, ikke sett henne i trav for raskt, da hun må kunne forstå og reagere som ønsket HVER GANG i skritt først.

At hesten lystrer deg i skogen og ikke på banen skyldes at du tar hesten ut av de vante omgivelsene (travbanen) der hun har lært veldig klart hva som forventes (løp til du stuper) og at skogen ikke er hennes vante treningsarena. Derfor blir det en helt annerledes opplevelse for henne å gå i skogen. Hun er mere "sammen med deg" mentalt, og er med deg når du ber om noe.

Travhester vil på banen blokke vekk signaler på en helt annen måte enn om de er andre steder...

Du kan også starte bittløst-trening/ridningen i skogen, slik at hun er fullstendig avslappet når du introduserer det nye for henne. Travbanen kan i seg selv føre til spenninger, en oppgira hest og mental blokk...

Lykke til, og håper du finner rådet nyttig.

OBS, glemte å underskrive! :-)

Hilsen fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 04/09/2004 13:25:48 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  13:31:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden hesten er en traver som går i løp, vil jeg tro at den ikke helt skøjnner dette med å stoppe når den er i gang på en travbane. Nå har jeg ikke peil på det å kjøre travhest, men det har blitt sagt her at man under kjøring holder hardere i tømmene enn det man kaller for jevn, myk kontakt under ridning, på en måte som for en ridehest betyr "stopp", men som på travbanen ikke betyr det samme. Dette stemmer også overens med at hun løper på når dere er sammen med andre hester: Hun går i løpsmodus, og da betyr ikke ditt tøyletak lenger stopp.

Hvis det er dette som skjer, virker det vanskelig for deg å lære henne at tøyletaket når du rir på en travbane betyr noe annet enn tøyletaket når hun blir kjørt på en travbane. Dessuten er hun nok vant til at når hun traver i en gruppe med andre hester, er det bare å løpe på da det er det som skjer i løpssituasjone. Dere som har mer erfaring med ridning av travhester som går i trening, vet sikkert mer om det. Men du kan trene henne til å stoppe for setet. Begynn på en ridebane eller alene i skogen, siden hun oppfører seg pent da, og lær henne å stoppe kun for setehjelp.

Kort sagt: Problemet er nok ikke uvilje hos hesten, men at hun har en annen oppfatning av tempo og tøylehjelp enn du har. Derfor er det viktig at du ikke straffer henne, men veileder henne.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  10:52:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
For å få henne rolig og fin på travbanen må du være konsekvent på å aldri la henne suse i vei der. Travhester er gjerne vant til at på banen, der skal de trave det de er gode for, samtidig som de støttet seg ganske tungt på bittet. Man kan ta det rolig og ri volter og ulike øvelser og mønstre på banen i ukesvis, og hesten blir gradvis bedre. En tur i full fart, og man starter på skratsj igjen. Så lenge hesten skal fortsette sin travkarriere, så har jeg egentlig ingen gode tips for å roe ned på banen jeg

Høres ut som hesten setter stor pris på at du tar henne med på turer i skogen, så det ville jeg fortsatt med. Siden hun slapper av bedre på disse turene, så er det en kjempefin avveksling fra et stressa liv som løpshest. Hvis jeg var deg så ville jeg fortsatt med å dra på fine turer i skogen framfor å slåss om kontrollen på banen. Hesten går i bedre og mer "muskeloppbyggende form" når den slapper av, og det motvirker at den forbinder all ridning med stress og fart. Det er også en fordel å trene minst mulig på bane pga at hesten ikke blir så fort banelei.

Hvis du rir på tur med andre, rir du sammen med hester som er rolige nok til at din hest kan ligge bak rompa til den andre og dermed hindres i å fly avgårde? Det er veldig fristende å løpe omkapp når man er ute og rir i lag, men hestene blir som du sikkert vet, ikke mindre stressa av det akurat... Når dere løper, så ta det helst rolig, og løp aldri lenge av gangen.
Ellers er tipsene du har fått tidligere her bra. Tålmodighet, veiledning istedet for straff, bittløst, og bremse med setet
Gå til toppen av siden

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  18:24:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har ridd hesten i et år. Hun har vært på kurs og sånt, men så fort vi kommer hjem i gjen, så blir hun hard i munnen.. Hun går travløp/monté. Jeg rir monté med henne på bana og i skogen så rir jeg helt vanlig? Hun slapper av mere i skogen, så jeg har derfor ridd mere der enn på bana. Hun trives godt i lag med andre hester i skogen Og har derfor begynt å ri mere sammen med andre! Hun stortrives!! Og det gjør jeg óg. Har egentlig funnet ut litt selv om hvordan jeg skal takle henne... Skal på et kurs igjen i høstferien.

Cathy & Fina;)

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss? Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/09/2004 :  02:55:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cowgirlchris- hvorfor mener du at å lære hesten å vike for bittet vil påvirke travprestasjonene? Kan du forklare det nærmere?

Så til innlegget

Driver selv med travere, og noe av det jeg liker minst er nettopp dette at folk ikke gidder å ta seg bryet med å lære hesten at den kan trave rolig på banen også. Desverre har de ferreste tilgang på bane i det daglige, og må gjerne kjøre et stykke for å komme dit. Da blir det til at man ikke drar inn utenom hurtig treninger. Slik kommer oppfatningen hos hesten at det eneste den skal gjøre der er å løpe fort. Men dersom du kan trene ofte på banen så ville jeg så absolutt gjort det. Men da kun i skritt, evt. rolig trav. Ta ned i skritt igjen om hesten stresser. I begynnelsen holder det å skritte. Du skal prøve å få hesten til å tenke på banen som et sted den skal utføre alt mulig, ikke bare løpe fort. Derfor bør du ri mye på banen utenom hurtigkjøringer og løp, nettopp for å vise hesten at den kan ta det rolig her også. Den skal adlyde her som andre steder. Ber du om hurtig trav så skal det være greit, men det skal være like greit å skritte eller trave rolig. At hesten blir helt rolig i travet vil jeg ikke regne med, da banen alltid vil være forbundet med løp og stress. Men den skal kunne gå noelundet ok, uten at du trenger å dra for mye.

Så jeg ville bare ridd/kjørt mye i skritt der. Etterhvert så kan du trene på overganger. Men blir hesten stri eller stresset så ta den ned i skritt igjen med en gang. Jeg hadde en god opplevelse med å la hesten gå i trav frem til den blir litt stri, da er det ned i skritt igjen. Hesten kan gå lenger og lenger i rolig trav for hver gang før den begynner å dra igjen. Den forventer at du skal ta den ned i skritt, og går derfor å 'venter' på signalet. Det gjør at den holder seg rolig litt og litt lenger for hver gang. Dette fungerte godt på en utrolig stri kaldblods, så kasnkje du kan prøve dette når tiden kommer for trav?

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  09:51:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Dessverre er det ikke alle travere som er villig til å ri "dressur" på travbanen... De fleste blir bare heite og stive i trynet. Hva med å prøve å ri motsatt vei av det løpene går, og ri helt ute ved reklameskiltene, så hvis hun stikker, så vreng henne mot de. Det er jo det de gjør med utflyerne når de stikker i løp. Man kan ikke klandre hestene for at de er sånn, noen travere vet bare en ting, og det er å løpe.

Nå skal ikke jeg snakke for Line, men det jeg TROR hun mener er at kusken har LANGT fra den samme myke tøylebruken som en rytter har. Det er ofte mye røsking og riving, spesielt på oppløpet, og det er jo kjipt hvis en god hest begynner å stoppe i banen fordi den har lært å gjøre det der...

Jeg har faktisk drevet litt med omskolering av travere selv, og ofte er det holdt og galopp som er problemene... Travere er ofte rastløse sjeler, og de liker som regel og løpe... For ikke snakke om at ofte er de stive i trynet hehe.

Men omskolering er kjempegøy, og jeg vet om et par som starter aktive travere i FDAT her i Hordaland også. Den ene går LB OG løp:)

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/09/2004 :  10:15:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ofte lurt på: Hva betyr egentlig "stiv i trynet"? At hesten fra naturens side ikke har anlegg for å la seg bremse, og at den derfor ikke kan lære det? Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  13:24:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, Stormy, det var det jeg mente.
Det ville være både uheldig og trist om hesten skulle stoppe på oppløpet fordi kusken gjorde som han pleier og hesten brått har endret responsmønster på det.

En hest som er "stiv i trynet" anser jeg å være en hest som har lært å gå imot bittet. Det kan ta litt tid å trene vekk dette, da responsen er godt spikret mentalt og kan komme fram igjen under gitte situasjoner selv etter at den har lært å vike for press.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 12/09/2004 :  01:35:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da skjønner jeg hva du mente ja

Men jeg er ikke enig. Jeg vet ikke hvordan alle andre kjører, selv om jeg har forstått at de fleste er mer harde og drar mer enn meg. Men det signalet en hest får når man ber den om å stoppe, er langt fra det som skjer under oppløpet. Dersom dette skal være likt tror jeg mange kusker burde lært seg å kjøre. Når jeg stopper mine hester røsker jeg ikke i tøylene, jeg drar. Forsiktig i starten, men det som trengs for å stoppe hesten. Gi og ta dersom hesten har problemer med å skjønne/ikke vil. Mener dere at dette vil hesten forveksle med den røskingen som skjer under oppløet og stoppe av den grunn? Akkuratt det har jeg litt vondt for å svelge. Da jeg ikke har opplevd det med noen av mine hester til nå.

Tvert imot, det er veldig viktig at en hest er styrbar under løp også. Du må kunne senke farten og evt. stoppe hesten.

Si ifra om jeg har misforstått noe her, men jeg synes det var en veldig merkelig ting å si (slik jeg forstod det), at dersom du lærer hesten å stoppe på banen, så vil den tro at det er det kusken ber om under løp. For meg har disse to tingene ingenting til felles. Signalene en hest får når du ber den om å stoppe skal være, og er slik jeg kjører iallefall, langt fra den tøyle bruken man ser under et oppløp.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  13:18:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Irriducibilli:

Husk at ikke alle hesteeiere gidder å fortelle kusken hva hesten gjør og ikke gjør... For veldig mange i gamet gjelder det PENGER! Og en travtrener gidder nok sjelden å lære hesten dressur utenom travtreninga! Det jeg har opplevd er at hester som blir trent hjemme på gården ofte er mer "#oppdragne" enn trenerstallhestene:)

Og som Line sa, stiv i trynet er rett og slett å gå mot bittet, ignorere bittet og rytters/ kusks signaler. Man kan lære de å vike for press til man blir grønn om man vil, men den gamle tendensen vender som oftest tilbake titt og ofte.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  13:33:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Altså; nå må jeg bare si en ting...
Det er VELDIG mange travere som rett og slett IKKE HAR LÆRT Å STOPPE!!!
Jeg ble svært overrasket og lettere sjokkert da jeg fikk min siste hest. Han forstod ikke hva jeg mente da jeg trakk i begge tøylene under tømmekjøring. Han ble rett og slett forvirret! Og da jeg snakket med travfolk om dette etterpå fikk jeg høre at det ikke er alle som lærer hestene å stoppe på signal...

De står i krysskjettinger og blir selet på og forspent. Så setter kusken seg på, hjelperne slipper hesten løs og off we go! Når treningen/løpet er over, kommer det folk til og tar tak i hestens hode for å stoppe den. Legg merke til neste gang dere ser et løp eller er på travbanen, så kan dere se folk løpe til og hogge tak i enkelte av hestene for å stoppe den.

Jeg syntes dette hørtes helt høl i huet ut, og sa det også... Men argumentet var altså at de TRENGTE IKKE lære det... ??? Ikke annet å vente at de blir stive i trynet og går imot press...

Skjærer ikke alle over én kam her. Tror og håper de fleste som håndterer og trener og har hest lærer dem en slik grunnleggende ting... Men min hest hadde altså ikke lært det.
Snodige greier. Men det forklarer jo hvorfor endel travere bare legger seg på bittet og øker farten når du tar i tøylene/tømmene...

Mvh Line.

Gå til toppen av siden

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  22:03:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det jeg mener er at hesten kan lære seg at når man kjører med henne på bana, så skal hun trave. Men når man rir så kan hun lære seg at da skal hun gå fint. Hva mener dere?
Det har jeg og eieren begynt med, og det har funker for oss Har også begynt å ri henne med bittløst hodelag når vi rir, og hodelag med bitt når hun blir kjørt! Og hun er helt grei med bittløst hodelag -takk for rådet!

Joda, jeg har ridd henne ét montéløp, og da ridde jeg med bitt. Hun lystret da òg Så nå skal vi prøve å ri henne med bitt igjen.. Funker det ikke så fortsetter vi med bittløst!

Cathy og Fina

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss? Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/10/2004 :  22:57:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Bare en liten ting.. Du sa at hesten var tre år, og så sa du at du hadde ridd henne i et år....? Er ikke det litt tidlig?
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 12/10/2004 :  01:27:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er VELDIG mange travere som rett og slett IKKE HAR LÆRT Å STOPPE!!!

Det er helt korrekt! Og nettopp det jeg sitter å irriterer meg grønn over mange ganger! Så godt som hver hest jeg har fått å trene, må jeg lære å stoppe. For meg er det komplett idiotisk å ikke lære en hest å stoppe, stå rolig, skritte. Men slik er det dessverre med mange travere som du sier. Altså, det er virkelig ikke mye forlangt av en hest at den skal kunne starte, stoppe, stå i ro, svinge og rygge. Men dette klarer (gidder) utrolig mange travtrenere ikke å lære hesten sin. Fullstendig håpløst spør du meg
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.