hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strekk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Strekk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

R.I.P.

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  20:07:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er blitt halt... Skriver ikke her for at noen skal analysere "skaden" gjennom internett, men vil bare høre om andre har opplevd det samme...
Jeg var og trente på banen med v.b-travern min på 15 år, trente galopp faktisk, etter en fiiin galopp skrittet jeg en halv runde før jeg begynte å trave igjen, da var hesten veeeldig halt! Siden jag tenkte at han bare hadde tråkket på seg (noe han pleier å gjøre), tok jeg han inn etter å ha leid han et par runder på banen. Der oppdaget jeg noen underlige sprekker på utsiden a hovene og lurte på hva i all verden som hadde skjedd... Fikk noen til å komme opp å se på hovene etter par dager og han sa at det var fordi hesten var veldig trangskodd at han hadde sprekkene.. Vi valgte å ta av skoene, og hovene var begynt å råtne...
Vet ikke om haltheten kan komme av det.. Men det virker som hesten har vondt oppe i "hofta" og opp mot krysset.. Ikke vet jeg... Tenkte først det var strekk, men hesten ville vel blitt bedre, han har vært halt i to uker nå..??

You are and will always be my little shining star...

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  22:26:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du hatt dyrlege og en smed til å se på den? Hva sa de i tilfellet? Har du ikke det, så bør du gjøre noe raskt!
Hege Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/10/2004 :  23:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du burde ha kontaktet dyrlege og smed for over 1 uke siden synes nå jeg, det er verre også å stille en diagnose jo lenger man venter....

Om en hest får en strekk kan det ta opptil flere uker før det er bra igjen, så i stedet for å spekulere å ikke vite hva du skal gjøre med hesten nå ,kontakt dyrlege.Det er ikke verre enn det faktisk..

Redigert av - xxxx den 08/10/2004 00:00:41 Gå til toppen av siden

R.I.P.

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2004 :  14:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det høres så utrolig enkelt ut.. Men viss jeg sier at dyrlegen ikke har peiling på annet enn katt, hund å kyr, hun vet så vitt bak og frem på en hest... Hovslageren bor 25 mil unna... JOda, er dødsenkelt det ja!!
You are and will always be my little shining star... Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/10/2004 :  14:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem har sagt det skal være enkelt? Nå datt jeg ut litt her .....

Normalt sett skal det ikke være noe stort problem ihvertfall å ringe til en veterinær og be han/hun sjekke hesten fordi den er skadet.
Det er de pliktet til, og jeg har aldri på over 20 år med hest opplevd at ingen veterinær er å oppdrive noe sted...

Det du sier er altså at hos deg finnes det ingen veterinær på hest, og ikke i noen kjørbar omkrets heller??
Hva gjør du da når det skal vaksineres, tegnes forsikringer med helseattest, rasping osv?

Det er jo helt utrolig...

Redigert av - xxxx den 09/10/2004 14:47:09 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2004 :  20:53:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Gr8 ride; det MÅ jo finnes en "hesteveterinær" i nærheten?? Når det er så alvorlig som dette, må man bare ta konsekvensene av det, og ente betale litt ekstra for å få hesten SKIKKELIG sjekket og behandlet av både veterinær eller hovslager, eller så må man kjøre til dem for å få hjelp- enten eller...

vatican

» VIP

Skrevet - 11/10/2004 :  10:06:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå syns jeg folk begynner å bli litt urettferdige her på nettet fo det er faktisk steder i Norge der det ikke er skikkelige veterinärer.
For å si det slik vaksine : Hva skal en hest med vaksine mot hesteinfluensa hvis det ikke er andre hester i mils omkrets ? Du trenger faktisk heller ikke väre hestevet. for å sette ei spröyte.
Det er heller ingen som trenger å få attester fra dyrlege hvis hesten ikke brukes til annet enn tur/hobby, forövrig så har jeg funnet ut at vanlige dyrleger fyller ut slikt uten å vite hva de gjör.
Tannrasp er det veldig enkelt å gjöre selv.
Noen som har forsikring på en eks. traver ? Hvis de har det trengs ihvertfall ikke en dyrlege for å få tegnet en.

Så ett normalt svar til en som ikke får det hun trenger servert på sölvskje av mamma og pappa.

Syns du skal ta tiden til hjelp jeg. Du skrev ikke så mye om hesten, men halthet kan skyldes lite muskler i lår og kryss spesielt hvis hesten er skodd veldig steilt.
Lange höver er også en normal årsak til att mange travere blir halte fordi det overbelaster beina.
Er hesten trangt skodd ?
En strekk skade er det lite dyrlegen kan gjöre noe med, det gjelder egentlig halthet forövrig, men er det strekk kan det ta lang tid å lege så da må hesten få fri men kan leies litt.
Forövrig er også leddskader ett vanlig problem spesielt på traver å da kan du velge å få ledda spröytet hos dyrlege noe som er ekstremt dyrt og i mange tilfeller har liten effekt.
Du kan også ringe til en dyrlege som bare jobber med hest og forklare ham symptonene og hörre hva han har å si.

mvh lene
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/10/2004 :  10:35:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kremt.."Urettferdige"? "Servert på sølvskje fra mamma og pappa",hallo?

Nå dramatiserer du dette voldsomt synes jeg, hvem her vet at denne hesteeieren aldri er utenfor stallen med hesten sin og kun rir i skogen og alltid er alene?
For noe tull, se på forfatterens vip....

Og når det gjelder hesteinfluensa trenger den ikke bli smittet av andre for å få det......

Det virker da på vip,n også som de faktisk gjør andre ting sammen med andre likesinnede. Bla. stevner, og Tana har også som hun skriver på vip,n sin; hestefaglinje osv. Og da er det faktisk påbudt at hesten er vaksinert bare for å ta det når det gjelder både stevner,treninger og andre sosiale arr. hvor du ikke kun er ansvarlig for din egen hest lenger.
Mange vil også ha en helseattest, særlig om det kan være smittsomme sykdommer i områdene rundt, (som feks. kverke,abortvirus osv).

En annen ting er at om du skal raspe, sette sprøyter og sjekke hesten for skader, må du skaffe tilveie materiell for å klare dette, og da må du jo kontakte veterinær uansett fra et eller annet sted...

Nei, den kjøper jeg ikke, så vansklig og spesielt tilfelle tror jeg ikke dette er, om du får hesten din ut på stevner og baner finnes det også veterinærer i nærheten...Om en hest skader seg stygt under stevne feks., er arrangørene pliktig til å ha tilgang til veterinær også i tilfelle nødslakt.Dette er uansett størrelse på stevne.

Kjenner flere som er bosatt langt fra folk og fe,(verre enn dette tilfelle) men de benytter seg av bilen og reiser så langt det er nødvendig om hesten skulle bli alvorlig syk eller skadet. Dette er noe av ansvaret som følger med og som man vet før man anskaffer seg dyr.

Tror fortsatt ikke dette er et stort problem jeg, hun er ihvertfall ikke alene og hjelpesløs....

Redigert av - xxxx den 11/10/2004 11:06:46 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  14:49:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, "hallo" sier jeg å! Dette har ingenting å gjøre med at vi er "urettferdige", men et tips om at når skaden virker så alvorlig som den gjør, så må man ta konsekvensene av å ha skaffet seg et slikt dyr, hvis man da vil beholde hesten frisk osv..

De fleste oppegående mennesker bruker å få sjekket hesten ved kjøp, for å få forsikring (som kan være lurt uansett hest) må man ha dyrlege attest, og som Gr8 ride sier- må de som utfører dette + rasping, ha kjennskap til hester og dermed være en "hesteveterinær"!

vatican

» VIP

Skrevet - 11/10/2004 :  21:49:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg satt ting på spissen fordi det irriterer vettet av meg at folk ikke kan svare på spörsmålet som er stilt men istedet skriver få tak i veterinär.
Jeg satt alt på spissen for å få inn ett poeng og jeg bryr meg ikke om vip en til folk, har de stilt ett spörsmål så er det jo om å gjöre å få svar på det de har spurt om.

Dessuten sa jeg aldri noe om at det var vanskelig å få veterinär til å sette vaksine, men ok det kan kanskje misforstås. Det jeg mente var at hvilken som helst veterinär kan sette ei spröyte men det er ofte mye värre å finne en som kan stille en diagnose på halthet og i mange tilfeller nesten umulig i tillegg skal du jo få denne vet. til å kjöre langt og det er han ikke pliktet til å gjöre. Så var det ei som sa her at det fantes veterinärer på stevner og lignende så da kan jo jeg spörre deg om det altid er forsvarlig å transportere en halt hest ?
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 11/10/2004 :  21:52:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Foresten så glemte jeg ett par ting.
For å få forsikring gjennom gjensidige trengs ingen veterinär attest hvis du ikke skal forsikre hesten for over 50000 kr.

Når det gjelder hesteinfluensa så kan det fås uten og väre i kontakt med andre hester men sjansen er minimal for at det skjer.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  22:40:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget er forsatt at skaden virker såpass alvorlig at hun bør få tak i en veterinær og hovslager.. Det er det beste rådet og svaret på spørsmålet synes nå jeg!

R.I.P.

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  16:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okey, for å si det slik... Vetrinæren kan sette sprøyter og raspe tenner, men det gjør hun faktisk på kyr også...! Hesten ble sjekket før jeg kjøpte han for litt over et år siden, i Trondheim! Har ikke sagt at vi ikke er villige til å kjøre så langt det trengs for å få vetrinær på hesten... Men det er neppe særlig ille når hesten ellers er frisk og ikke er hoven og har synlige skader...! Ja, jeg vil kjøre hesten rundt varangerfjorden for å få rønket han viss ikke haltheten går over, men slik man har hørt før hos vetrinærer, har hesten vært halt i to uker er det lite vits å starte en lang prosess for å finne ut hva som er galt.. Ja jeg har hørt det før! Hesten er nå blitt betydelig bedre etter nesten tre uker med hvile og små gåturer, men litt fet er han også blitt... Slik vi alle som har sett på hesten mener, er at det må være en gammel skade som ble "revet" opp etter endel sprangtrening i sommer... Så får vi se hva som skjer videre...

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  18:20:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var bare min personlige mening om hva jeg ville ha gjort! Har flere eksempler på hester som tilsynelatende har vært frisk, men som på bøyeprøve eller rønken har hatt store utslag.. For meg er det ikke normalt at en hest går halt så lenge (3-4 dager er akseptabelt for meg), så utover 2 uker vil for meg være såpass alvorlig at jeg ville ha tatt en grundig sjekk. Hvis det er slik du sier, at det er en gammel skade, bør du få hesten behandlet- det er ingen uting!

xxxx

Skrevet - 14/10/2004 :  18:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stiller meg 110% bak hege.jo, siste innlegg, både av selvopplevde erfaringer og hva all sunn fornuft tilsier.

Vatican: Forfatter har fått svar på spørsmålet hun stillte i utgangspunktet, opptil flere ganger!
En ting til; forfatter sier hun ikke vil at noen skal "analysere" skaden..
Det er ingen andre her som har gjort det enn deg faktisk...
Vi andre har heller anbefalt å kontakte fagfolk enn å spekulere i noe vi ikke har kunnskaper nok om.For meg virker det som både du og forfatter egentlig kan klare alt en veterinær kan utføre, så hvorfor spørre om hjelp og andres erfaringer i utgangspunktet.....

Hvordan hestehold folk velger for være opp til hver enkelt, det bryr meg lite.
Men når man henvender seg til et forum for å få hjelp, for man være villige til å ta den i mot og av og til ta selvkritikk så lenge det er konstruktivt.
Det er noe av gamet...

Trekker meg herved ut av diskusjonen da den ikke fører noe steds hen.

Redigert av - xxxx den 14/10/2004 18:56:07 Gå til toppen av siden

R.I.P.

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  19:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Håper nu for all del at det siste der ikke var til meg...!!!!!!!
Men som sagt.... HESTEN MIN ER BLITT BEDRE!!!
Står faktisk også bak dere to, men hva med å prøve å hakke litt mindre, under denne debatten har dere fått meg til å føle meg som en dårlig person som faktisk har problemer med å få tak i en god nok vetrinær...
Det er jo bare.. jada, med to vetrinærer i 40mils omkrets er det jo bare! Er drittlei...!!!!!!

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.