hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vondt i bakbeinet, tips??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Vondt i bakbeinet, tips??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineNN

» VIP

Skrevet - 21/06/2004 :  23:14:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei 16 år gammel nordlandshoppe, kjempe fin! Problemet er...hun har vondt i den ene bakfoten, er ikke lenge siden jeg fikk dette sjekket hos dyrlegen, hun sa at vi skulle ta det roli i ferien, så skulle vi se til høsten. Hesten "scorte" ganske høyt på bøyeprøven på kodeleddet. Nå halter hun, hun er ikke varm, ikke hovven...merker ingen ytre tegn på henne. Hva skal jeg gjøre, hva kan det være, er det noe som hun har ifra før!??

Takk for svar!!

Martine og Sabrina

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2004 :  23:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det synes jeg var merkelig sagt av dyrlegen... Hesten min hadde nettopp ingen ytre tegn på en vond fot hun heller (ikke hoven eller varm), men hun stoppet plutselig på hinder (noe hun ALDRI gjør!). Da skjønte vi raskt at noe var galt (og så det i sammenheng med min forrige sal som hadde vært altfor trang..), og fikk henne sjekket. Hun hadde utsalg på bøyeprøven, så da rønket vi henne i tilegg for å se om det lå noe innvendig. Da rønkenbildene var perfekte, sprøytet vi henne med hanekam, for så å gi henne 2 uker med kun skritting og beite. Nå er hun bøyd opp igjen, og hun er null i alle bein.

Poenget mitt er- at dyrlegen sier at dere skal se til høsten, er useriøst!! Ta rønken og få hesten skikkelig sjekket! Gjerne hos en annen dyrlege... Jeg mener at når hesten har utsalg på bøyeprøve, og halter, så må den behandles og ikke minst bli tatt rønken av!
Som i mitt tilfelle var det salen som hadde "ødelagt" ganske mye, men heldigvis gikk det ikke så langt at hun ble halt. Så å sjekke at utstyr passer, at hun er skodd riktig osv, er også viktig. I tilegg bruker jeg en akupunktør innimellom som sjekker muskler og kropp generelt, og setter nåler etter behov.

Da jeg ikke kjenner bakgrunnen til hesten, er det vanskelig å si for meg hva det kan komme av. Men siden hun begynner å bli noen år, er det lurt å ta slike ting alvorlig, og få henne skikkelig sjekket!

Hege Gå til toppen av siden

lekkerParaply

Skrevet - 11/07/2004 :  11:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt, du burde få ha tatt røngten på ho i første omgang.
Den dyrlegen hørtes ikke seriøs ut, råder deg til å skifte dyrlege.
Lykke til
Gå til toppen av siden

Sipsey
» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2004 :  15:49:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hesten vondt i beina? Sjekk hoven. Finner du ikke noe der? Sjekk hoven igjen!!

Dette tipset fikk vi av vår nye hovslager. Og heldigvis at vi fikk han for den ene hesten har vært litt til og fra med hoven/varm i beina litt halt, så ingenting. Da vi fikk ny hovslager oppdaget han at strålen hadde begynt å løsne. Det syntes ikke - bare en liten strek bakpå. Han kunne stikke hele fingeren innunder.... Stålen ble revet av og grodde fint opp igjen - desverre viser det seg at det var bakterier under sålen også, så den måtte også rives av.

Få en godt oppdatert og utdannet hovslager til å sjekke hesten din, så kanskje du finner ut av det før det går for lang tid.

Lykke til!!

Sips

~Vi må alle bidra for å få en bedre verden~ Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/10/2004 :  06:26:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er vel dette temaet noe "utgått på dato"...
Hun har (forhåpentligvis etter så mange måneder) fått et svar på hva som var galt.
Gå til toppen av siden

jms

Skrevet - 22/10/2004 :  14:00:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei jeg har vært borti det samme og fikk nesten samme svaret. det viste seg og være en drist i muskelen fra hasen og opp i låret man kan kalle det en skikkelig strekk. hvis du har muligheten burde du scanne henne og ta rønkten av koden for og se om det kan være beinbiter el lignende.
det er også mulig hun har tråkket over og dette tar lang tid 1 mnd fri og 1 mnd tur så hjelperdet på..

jms
Gå til toppen av siden

jms

Skrevet - 22/10/2004 :  14:00:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei jeg har vært borti det samme og fikk nesten samme svaret. det viste seg og være en drist i muskelen fra hasen og opp i låret man kan kalle det en skikkelig strekk. hvis du har muligheten burde du scanne henne og ta rønkten av koden for og se om det kan være beinbiter el lignende.
det er også mulig hun har tråkket over og dette tar lang tid 1 mnd fri og 1 mnd tur så hjelperdet på..

jms
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.