hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mister sko hele tiden.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Mister sko hele tiden.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Skrevet - 07/10/2004 :  14:21:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fullblodshoppa mi mister sko i ett sett... Hun hadde korte "galopphøver" da jeg kjøpte henne og det er dårlig feste i følge han som skor henne. Blir jo heller ikke bedre ettersom de stadig faller av...Blir utrolig lett sårbeint så jeg har måtte hoppa av og leie hjem mang en gang når det har forsvunnet sko på tur (hjelper ikke spes med den gjørma som er nå heller da...). Har slått på randsko nå for å få sømmene "lengre inn"... Andre som har hatt dette problemet? Hva har dere gjort..? Blir det bedre??

Anne

xxxx

Skrevet - 07/10/2004 :  14:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen "bombe" dette når det gjelder fullblods...

De har som oftest ei veldig tynn og bløt såle-derfor lett sårbeint.
(Vet om hester som må gå med såle hele sommeren pga. risikoen for stadige knusninger.)
I tilegg pga. arv,lite utgang osv. har de dårlig hovkvalitet slik at høvene ofte er sprø slik at det blir lite å feste sømmene i.Been there,done that..

Det er ikke så mye å få gjort annet enn å ha hesten mye ute, og tilføre fuktighet når det er for tørt, og holde de tørre når det er for fuktig...

Smør gjerne på hovforsterker,(smeden kan sikkert tipse deg om merke) og sørg for optimal hovvekst.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/10/2004 :  15:10:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går også an å bruke sko som man limer på. Det kan kanskje være en ide om hoveggen er dårlig? Slippe sømmer.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/10/2004 :  23:50:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hei!
Hesten min mista ofte sko før, eller i sommer da hun sto ute hele døgnet er mer korrekt. Når jeg så satte henne inn på tørt underlag om natta så ble det bedre. Høver trekker til seg mye vann, og blaute hover holder dårlig på sømmene. La henne stå tørt minst halve døgnet og tørke opp i høvene. En annen ting; har du bøyd opp hesten din og sjekket etter små haltheter? Hoppa mi fikk nemlig noen små utslag på bøyeprøve, og etter at vi fikk behandla denne lille haltheten (tosidig og dermed nesten usylnlig) med laser så sitter skoa på de! :) Hovslagern mente at denne ømheten kunne gjøre at hun tråkka litt feil og dermed tråkka skoene av.

Gå til toppen av siden

teddy

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  16:01:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseteddy  Svar med kopi av melding
Som de andre sier her er utegang veldig viktig. Gamle hesten min stod tidligere oppstallet på en stall hvor han fikk gå ute kun en time i løpet av dagen. Og den timen var endten i paddock eller ved ridning. Når jeg fikk han var han 100% ufør pga høvene og skulle egentlig slaktes. Vi lagde en luftegård til han midt inne i skogen hvor vi ikke ryddet noenting. Der var trær, stener, og masse søle. Har måtte han tråkke frem og tilbake hver bidige dag, og hesten stor koste seg. Gikk ute 12 timer om dagen og ble en helt annen hest på alle mulige måter. I starten hang skoene på toppen 14 dager-og da bare ramla de av.. Vivasket bena hans daglig med grønnsåpevann, og smørte hov randen med cornucresine. I tillegg fikk han et tilskudd fra felleskjøpet. Som jeg ikke husker hva heter. Det var et grått pulver(så nesten ut som knust stein), dette fikk han litt av hver dag. Og smått om senn ble høvene mye bedre. Han var 14 når jeg fikk han, og som sagt ufør. Jeg avlivet han oktober 2002, da var han 26! Så han fikk her hos meg et nytt liv. Siste sommeren gikk han bare på beite, og da faktisk uten sko.

Lykke til!

*Camilla* Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 22/11/2004 :  18:43:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å gi hesten biotin. Dette styrker høvene generelt, og skoene sitter bedre på. Biotin kan kjøps på Felleskjøpet, og er ikke så altfor dyrt.

Kan også prøve med sko med sidekapper (hvis det er det de heter...), de faller ikke så lett av som de med vanlig kappe.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  21:38:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Mere blodsirkulasjon og mere slitasje - enten naturlig eller kunstig, setter i gang produksjonen av bedre horn. Regner med du ikke er villig til å gå over til barfot, men en løsning kan være å bruke boots i stede for sko en periode, til høvene har fått vokst ned litt. Så kan du heller slå på sko når hovveggen er sterkere. Det er viktig at hesten ikke blir stående i ro. Jo mere mosjon, jo mere blodsirkulasjon, jo mere næringstoffer til å bygge horn og til slutt bedre høver. Det er også viktig at høvene blir trimmet/beskjært ofte. Helst minst hver 4. uke. Blir høvene for lange, vil hesten kompansere den manglende slitasjen med å lage dårligere horn som slites lettere eller brekker av. Det er slik det foregår i naturen. Det vil nok være helt nødvendig å bruke boots i en periode uten sko. Sårbeint hest beveger seg ikke nok. Det finnes mange forskjellige typer, også som kan broddes.

Det er også ganske sansynlig at hesten din har sopp i lamellranden. Dette svekker også hovveggen. Soppen stortrives i sømhull, seperasjonen og sprekker. Spesielt hvis hesten i tillegg står mye i gjørme. Dette er noe hovslagere og veterinærer i Norge har lært lite om, da forskningen på dette er forholdsvis ny. Men det var en del hovslagere på kurs nå i høst ang. behandling av White Line Disease (WLD), så dersom du bor noen lunde sentralt bør det være mulig å få tak i noen som har hørt om det til å se på saken.

Du kan jo sjekke ut siden til Pete Ramey http://www.hoofrehab.com Der står det om dette og mye annet. Det står også mye annet på nettet dersom du søker på "white line disease"
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.