hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Transport til trening....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Transport til trening....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Innlegg: 1101

Skrevet - 07/10/2004 :  10:54:07  Vis profil  Svar med kopi av melding

Skal etterhvert nå komme i gang med litt seriøs dressur/ridetrening av min hest som til nå mest har "loffet" på tur. Nå har jeg er rimelig stallplass ikke så langt fra flinke instruktører (ca 7-8 km til Skauen) så det greieste hadde jo vært og ta henne på transporten og reise avgårde et par ganger i uken for å få instruksjon/la instruktør ri henne. Alternativet er å oppstalle henne på Skauen en periode. Dette blir selvsagt grøsselig dyrt i forhold til leia jeg betaler nå ( minimum + 1000 pr mnd -ser bort fra kostnader til instruksjon - ). Greia er om hun blir så "oppkavet" av transporten at hun "ikke blir i stand til å ta i mot lærdom"? Nytt sted, ridehus (har ikke vært i ridehus før så vidt jeg vet...) osv osv.. eller vil dette bare være forbigående?? Hun gikk rett på transporten når jeg hentet henne men var litt urolig da vi stoppet underveis... Noen som har erfaring med dette? Det enkelste (og billigste ) hadde som sagt vært å bare ta henne med et par ganger i uka på "trening"... Mulig jeg ser problemer som egentlig ikke er der.....eller behøver oppstå..

Anne

Anita&Svarten

» VIP

Innlegg: 247

Skrevet - 07/10/2004 :  11:19:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg kan ikke se at det blir noe problem å bare transportere til trening. Det er jo ikke så langt heller..
Vi reiser fra Borhaug til Rogaland til treninger. Turen tar 3-4 timer, og har aldri vært noe problem. Vi pleier å reise kvelden før i og med at det er så lang kjøretur og 2 økter om dagen og da betaler vi 100 kr døgnet i stallplass. Måtte jo reist på natta hvis ikke..

Er jo mange som kjører fram og tilbake til trening..
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway
Innlegg: 2178

Skrevet - 07/10/2004 :  11:34:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Venn hesten med turen og det nye stedet ved å kjøre fram og tilbake noen gangen utenom treningen. Etterhvert blir han nok vant til kjøringen og etter å ha vært på senteret noen ganger er det nok ikke så uvant og nytt lenger heller :) Tror ikke heller det skal være noe problem, vet om mange som kjører hesten til trening to ganger hver uke hele året. Lykke til!
Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 07/10/2004 :  12:44:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Støtter meg til MissEva,s innlegg. Tren på kjøring....

Begynn de første turene med å ikke legge noe særlig press på hesten.(Det har hun opplevd nok tidligere i forbindelse med transportering og løp)
Ikke tren/forlang noe særlig de første gangene, men ta det som en tur og la henne kikke seg rundt og få en positiv opplevelse av hele kjøreturen generelt.Du trenger ikke ri en gang, lei henne rundt og ta med børsten....
Dette kalles miljøtrening, og er et viktig grunnlag for å få max utbytte av trening/stevne-prestasjoner senere.

Hester er nå engang slik at de tenker positivt/negativt og kan fort huske at en kjøretur betyr ubehag på bakgrunn av det som skjer etterpå.

Gjør det positivt og tilrettelegg en avslappet "atmosfære" rundt det hele.


Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Innlegg: 1101

Skrevet - 07/10/2004 :  12:59:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar Er som regel jeg som er mere bekymret enn hesten både for det ene og det andre (skurtreskere spesielt...).
Bør jeg introdusere henne for ridehuset første gangen? Forutsatt at det er lite folk der og "rolig"...
Hun er ikke vant med å bli "pakket" inn under transport (benbeskyttere). Bør kanskje øve på å ha disse på før transporten, eller er det ikke så viktig med "transportsokker"? Hadde relativt høøøøye beinløft første gang med reflekser på bakbeina men gjorde ikke noe mere utav det...
Anne
Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 07/10/2004 :  14:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det rolig ville jeg ha introdusert henne for ridehuset først som sist.
Det er bare å leie henne rundt å late som ingenting.
Spenner du deg, merker hesten det.
Prat i mobilen om det hjelper..

Kle på hesten alt mulig rart hjemme når du driver å pusler med henne.
Immunisering er til stor nytte senere, og gir hesten noe å "tygge på", samtidig blir den roligere i hodet sitt etterhvert.
Om det er intr. fører jeg dagbok på en 2,5 årig full/halvblodshoppe jeg trener.Der kan du kanskje snappe opp litt som er aktuelt for deg og din hest også. (Det er en nokså usikker og "varm" liten sak..)
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Innlegg: 1101

Skrevet - 07/10/2004 :  14:40:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tipset om dagboka! Har allerede vært og "snusa" litt der
Synes det er vanskelig å avgjøre hvilken ende jeg skal begynne treningen av hesten min i. Ho er jo "innridd" til sitt bruk... Har ikke jobbet henne noe på bane enda da jeg på sett og vis ikke føler meg helt kompetent... Bør jeg vente med all banetrening til jeg får henne i kyndige hender (skal på Helene på Skauen til å bistå ...dyrt men hun er flink.. har sett nok av "hjemmeprosjekter"...) eller er det ting man kan gjøre selv som ikke gjør mere ugagn enn gagn. Tenkte så smått å begynne med litt longering. Har tilgang på en rundpaddock (ca 15 m i dia). Er dette for lite? Forstår det slik at kapsun er å anbefale ved longering av unghester?

Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 07/10/2004 :  15:11:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Start fra bunnen av du, da blir du bedre kjent med hesten også.
Masse bakkearbeid som generell lydighet/tillitstrening, lett longering med innspenning og leieturer alene.

Om du er usikker synes jeg det er bedre om du oppsøker hjelp med en gang.

Denne hesten må jo egentlig "ris inn på nytt" som ridehest, så da må du ta utgangspunkt i det og begynne derfor fra bakken.

Trene opp styrke er viktig, da "løpshest-muskler" er noe ganske annet.
Derfor som sagt ,anbefaler jeg deg å starte fra bunn som om hesten var en uinnridd 3 åring. Tar du deg tid til det, blir det et sterkere bånd også mellom hesten og deg enn om du fokuserer kun på ridningen akkurat nå.
Gå til toppen av siden

eligj

Innlegg: 1294

Skrevet - 07/10/2004 :  22:31:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt muligheten til å stå på et sted som Skauen, hadde jeg definitivt gjort det. Da kan du få hjelp i det daglige, og få god oppfølging. Det går naturligvis også greit å kjøre dit, men å kjøre rundt med hest flere ganger i uka på glatt vinterføre er ikke noe for meg i alle fall.

Nå skal det sies at jeg ikke kjenner forholdene på Skauen veldig godt. Jeg vet ikke hvordan utemulighetene er der, hvor mye rideskolen legger beslag på ridehuset osv. Men man skal ikke undervurdere verdien av å komme inn i et slikt miljø, og å holde til i nærheten av flinke trenere i det daglige.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Innlegg: 1101

Skrevet - 07/10/2004 :  23:24:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det frister jo på mange vis å kunne plassere henne på Skauen, iallefall for en periode spesielt nå når det går mot vinter (ridehus!!!). Blir nok et økonomisk/tids-spørsmål. Må regne med 1000 mere i mnd i rene oppstallingsutgifter + at jeg mest sannsynlig MÅ dit hver dag for å møkke (dette er ikke inkl.).. Ikke for det, er istallen hver dag nå også men alt det praktiske er med i prisen (møkking, inn/ut, dekken av/på PLUSS rimelig skoing..) Synes det er litt lite utegang på hestene der (har iallefall vært det tidligere... Mange hester og få paddocker) og ettersom jeg har en krybbebiter-light vil jeg at hun skal være ute mest mulig.. Kan vel få forhandlet fram noe her...Dessuten er det dårlig turterreng der (kanskje ikke så viktig på vinteren...)... Blir ikke lett dette.. Får grave litt på kistebunnen , robbe sparegrisen samt krysse fingrene for at sjefen er raus med julebonusen i år...

...og (korteste) veien fra meg og til Skauen er ille på vinteren... har havna i brøytekanten to ganger tidligere (uten hest bakpå takk & lov..)

Anne
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.