hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøp av unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Kjøp av unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Monroe

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  22:56:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg har planer om å kjøpe meg en unghest.
En mellom 2-4 år.
Det skal med årene bli en konkurransehest (dressur/sprang)!!

Kan jeg få en god hest i denne aldersgruppen for under 35 000 kr? (evt. litt høyere pris, ikke mye)

Og, er det noen som vet om noen flinke, billige folk som rir inn hester?
Og ca. hvor mye de tar?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  01:59:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først så vil jeg ikke annbefale deg å kjøpe deg unghest hvis du ikke har så mye erfaring selv. Iallefall hvis du har planer om at dette skal bli en GOD sprang/dressur hest.

Tror heller ikke at det er mange flinke folk som er "billige". Vet ikke helt hva prisene ligger på på innridning, men rundt 10000 kr i måneden er vel ikke så langt unna sannheten. Og skal du ha noen andre til å ri inn hesten, må du ha den der en god stund.

Anngående pris, må du forhøre deg litt rundt omkring, og det kommer jo ann på hva du mener med en god hest! En hest med mye kapasitet, godt lynne, god stamme og som har blitt kåret osv osv, kommer nok på over 35000. Hesten min gikk for mye mer enn det som 4 åring, og da hadde hun verken blitt kåret eller blitt startet..

Men ingenting er absolutt- man kan ha flaks:)

Hege Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  11:17:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei!

Grunnen til at jeg vil ha meg en unghest, er på grunn av at jeg vil ha en uredd, rolig hest. Dermed vil jeg trene den opp selv!

Jeg har ingen erfaring med trening av (store) hester, men jeg har både trent opp og kjørt inn en nordlandshest, jeg jeg vil våge å påstå at ble VELDIG vellykket. Jeg har også et veldig godt lag med hester, og har drevet med det siden jeg var bitte liten. Jeg har også vært med på å trene en spinn gal fjording, ridd inn to hester, kjørt inn to-tre hester, jeg har med andre ord jobbet mye med unghester.

Men, hvis jeg kjøper meg en unghest, på 2-3 år, uinnridd, må jeg også da over 35 000 kr.

Jeg har ikke planer om at dette skal bli en sprang/dressur hest som går 1.40 klasser og på topp-planet i dressur. Men en som jeg kan tutle i vei med, og nå så langt har kapasitet til!!
Og da evt selge den videre senere.

HVIS, jeg skulle kjøpt meg en voksen hest, men samme kapasitet, hva ville da prisen vært?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  18:05:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du ikke har de største ambisjonene, så tror jeg nok du kan finne en unghest til den prisen du vil ha! Mente bare at hvis du ville nå langt, så blir hesten fort dyrer og jobben mye vanskeligere.
Skulle du kjøpt en voksen hest på høyt nivå enten innen sprang og/eller dressur, må du nok opp i rundt 100.000,- og oppover.

Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  23:57:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har lyst til å gi en liten pekepinne for unghestkjøpt mer generelt.

Jeg har opp gjennom årene hatt flere venninder som har tenkt tanken med å kjøpe unghest fordi de har tenkt at dette har vært en økonomisk lønnsom vei å gå med hensyn på "mest hest for pengene".

Den verste historien dreier seg om en venninde som kjøpte en lovende unghest i dressur. Tror hesten var 4 år da hun kjøpte den. Første månedene stod hesten til tilridning, før hun selv etterhvert overtok mer av ansvaret. Etter et års tid viste det seg at hesten som var frisk da hun kjøpte den hadde en lidelse i ryggen som gjorde den uegnet å ri på. Hun hadde selvfølgelig lyst til å beholde hesten, og forsøkte å gjøre sitt for denne hesten. Utallige varianter av behandlinger, masse utgifter, ingen ridning, og en hest som etter et år sykdom havnet på slaktebenken. Bare 5 år gammel (mulig den nesten var 6).

Andre tilfeller har vært unghester hvor man har trodd at de f.eks. har anlegg innen en gren, men hvor det viser seg at de aldri vil nå det nivået du selv hadde tenkt deg, eventuelt har anlegg i en gren du overhode ikke har interesse for. Har flere venninder som har kjøpt unghester, og aldri nådd det målet de i utgangspunktet hadde med unghesten.. Og da har ikke målet i seg selv vært urealistisk, men det har vist seg når hesten har vokst til, at den ikke egner seg for dette likevel. Evnt det kan ha skjedd ting i hestens liv, enten tidligere, eller med ny eier, som faktisk setter en stopper for hvor hesten havner henn.

Når det er sagt, skal jeg også nevne at jeg har hatt venninder som har kjøpt unghest som også har lykkes. De har omsider nådd sitt mål, men har sagt i ettertid at arbeidet var langt mer krevende enn de hadde ventet. Og at de ofte ser tilbake på feil, som de gjerne skulle ha rettet opp i. Gjerne har man fått det til likevel, ved å bruke litt ekstra tid, men det hadde jo vært greit å fått til ting med en gang.. Det er nok mye glede i å utdanne en hest, men det er også mye motgang, som ikke alltid er like lett å takle. Det krever iallfall enorm erfaring.

Jeg vil altså påstå at det å kjøpe unghest for å få utfordringer og/eller få mest hest for pengene i seg selv kan koste deg dyrt. Du vet aldri hvor du ender med en unghest.. Du kan nå ditt mål, eller du kan få noen kilo hestepølse som resultat. Unghestårene er en tid med mye usikkerhet. Både med tanke på hestens helse, og hestens muligheter. Hesten er også veldig "sårbar" på den måten at dersom du feiler i hestens utdanning, er "skaden" ofte vanskelig og dyr å rette opp igjen. Om du likevel er raskt nok til å ta fatt i slike problemer, så lar dette seg ofte rette opp med litt ekstra tid. Men ikke alltid.. Du kan dessuten ende opp med en totalt annen hest enn den du i utgangspunktet ønsket deg.

Derfor vil jeg heller anbefale folk som er i tvil om å kjøpe en litt eldre hest. Når hesten er voksen og frisk er sjansene for at den forblir frisk lenge veldig stor. Du ser hvordan hesten har utviklet seg, og hvilke anlegg den faktisk har. Om du så skal spare fordi du har trang økonomi, så kjøp heller en litt eldre og frisk hest. I mange tilfeller kan du nok dra med glede, og flere gode år med denne enn med en unghest.

En annen tanke er hvor mye penger som egentlig går ut til stalleie for en hest i året. Husk at unghestårene ofte består av begrenset med trening. For min del vil dette være en veldig dyr måte å ha hest på, med mindre jeg var ute etter å utvikle noe helt spesielt ut av en unghest (noe jeg ikke er, fordi jeg er langt fra erfaren nok til å ha unghest). Som unghesteier må du også se muligheten for at du kanskje må sette bort hesten i perioder, til tilridning. Her vil f.eks. hestens utgifter fort koste deg mye. Et godt alernativ om man ikke har råd til en ferdig utdannet hest, å heller sitte på pinebenken noen måneder for å spare opp litt. Du kommer raskt opp i en høyere kjøpesum om du gjør det..

Dette er som sagt en mer generell pekepinne. Men også mer ment mot deg. Jeg synes ikke en jente på 15 år, uannsett erfaring, bør håndtere en unghest. Både av sikkerhetsmessige grunner, og fordi det er veldig begrenset hvor erfaren man kan være i den alderen. Du sier dessuten at du ikke har så mye erfaring med hest, og mest har holdt på med ponni. Bare overgangen fra ponni til en skolert hest er faktisk ganske stor. Så å begi seg ut i en unghestoppgave tror jeg rett og slett blir for omfattende.

Jeg synes du skal finne en godt grunnridd hest først. Få noen flere år med erfaring på baken, så ser du selv om noen år om du da kan være erfaren nok til å ta fatt på oppgaven.

Lykke til!

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 05/10/2004 00:02:15 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/10/2004 :  20:20:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å svare på spørsmålet ditt: Jeg er ingen ekspert på unghester, og jeg har ikke sett mye på annonser på unghester, men jeg tipper du kan få en ok unghest for 35.000. Dette sier jeg ut ifra de annonser jeg har sett på litt mer voksne hester. Med ok mener jeg en hest som kan bli en fin hobby-hest, som du kan starte lette klasser med, men som kanskje ikke har potensiale til å gå videre til middels og vanskelige klasser. Men det er klart: Du kan ha flaks å finne en som faktisk har talent nok til det også.

Som det nevnes her, det finnes mange grunner til å kjøpe en voksen, rutinert hest, men hvis du har mye erfaring fra før, synes jeg ikke du skal la deg skremme. MEN du skal være klar over at hvis du ikke er veldig erfaren, kommer du sannsynligvis ikke til å få maks ut av hesten ved å utdanne den selv. På den annen side, hvis du ikke har veldig høye ambisjoner, kan det godt hende at du er villig til å akseptere det så lenge utfallet blir sånn nogenlunde ok.

En annen ting: Du sier at du vil gjøre jobben selv for å få hesten rolig og snill. Men en to-åring har fremdeles mye uutforsket i livet, og selv om den er snill og rolig når den er to, kan den vise seg å bli mer trollete etter hvert som den blir voksen. Slike ting er vanskelig å vite på forhånd.

Når det gjelder innridning, vet jeg at både Marits (www.maritsrideskole.no) og stall-k (www.stall-k.no) tilbyr tilridning. Jeg tror det ligger på en ca. 5-6000 pr måned. Vær nøye hvis du ender opp med å sende unghest til tilridning. Husk at hvem som helst kan kalle seg "berider" her i Norge. Selv om du ikke har en dyr hest med fin stamtavle osv, kan feil innridning gjøre ubotelig skade som du vil slite med lenge etterpå. Derfor vil jeg absolutt anbefale deg å velge et kvalitets-sted som koster litt, fremfor et billig sted med mindre dette stedet har gode referanser, eller du kjenner det veldig godt fra før. Husk at kvalitet koster nesten uansett hva det gjelder.

Ellers vil jeg bare si: Tenk deg godt om, undersøk alle muligheter og husk at det er lov å vente et år og spare litt mer penger. Lykke til :).
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  11:39:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Tusen takk for svar!
Jeg forstår hva du mener! Det er ikke den letteste oppgaven i verden, og selvfølgelig er det er stor sjanse å ta.

Jeg har allerede vært å sett på en unghest vallak, kun ridd noen ganger på. Jeg prøve rei han. Han var skikkelig fin i skritt og trav, det var det han skulle kunne! Hun longerte han før jeg rei, og han hadde fint trav og god rund gallopp!
Hvis, bare hvis, jeg kjøper han så har jeg planer om å ri for instruktør 1-2 dager i uka. Privat timer.
Jeg skal også prøve å gjøre en avtale med hun som eiger han nå om innriding!
Hun driver med sprangriding, 130 på lands/elite nivå. Hun har selv ridd inn hester som senere ble brukt i konkurranser, der i blant sin egen!
Prisen er 45 000 kr. Jeg skal snakke litt mer med eigeren før jeg i det hele tatt bestemmer meg!!

Angående stallplasser og kostnader. Første året skal jeg ha ham hjemme på gården, før jeg flytter til Stavanger.
På gården vil der ikke være flere utgifter enn (kanskje) sko, veterinær og mat til hesten!

Og angående uredd unghest.
Jeg har erfaring med trening i den forstand, å gjøre den uredd, og på å bygge opp tilliten dens. Når jeg har kjøpt me en unghest, så skal jeg dra på NH-kurs, og bruke god tid det første året til å bygge opp tilliten dens, og på å gjøre den så uredd at den ikke skvetter til av en liten orange paraply som ligger uti veien!

For det er det jeg har sett for mye av!
Store flotte konkurransehester, skritter så fint bortover veien, og så ligger det en liten plastik pose, paraply eller noe annet som kan virke skremmende for den, på bakken, og den stikker! Hvor kult er det da og sitte på ryggen?

Håper du fatter pointet mitt!
Jeg skal selvfølgelig skal jeg søke hjelp til innridinga, jeg er 100% oppmerksom på at det er en altfor stor oppgave!!
Men selve treninga...det er den jeg har lyst å gjøre selv!!

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/10/2004 :  17:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
45.000 synes jeg høres relativt mye ut for en så fersk hest. Da bør den være av en viss kvalitet, ikke bare en "fin, søt unghest" som skritter og traver rolig og pent. Jeg aner jo ikke noe om hvilket nivå vi snakker, men for 45.000 bør man få litt hest i den alderen.

Bra at du har tenkt å bruke mye tid på gjøre hesten trygg, men vær klar over at det kan bli vanskeligere enn man tror. Mye kommer an på hestens personlighet og temperament. Ikke alle problemer kan løses på en helg ved å dra på NH-kurs. Men med tid og tålmodighet går det gjerne bra.

Har du vært ute og sett på de litt eldre hestene? Det kan være lurt å se litt forskjellige hester før man bestemmer seg.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  01:58:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Takker igjen for respons!! Jeg synes det er veldig gøy å få seriøse svar tilbake!!

Jeg er fullt klar over arbeidet med å gjøre hesten trygg, jeg har god tålmodighet når det gjelder hester (det har jeg fått ved å trene en lat og seig nordlandshest i 3 år). Som sagt har jeg trent opp nordlandshesten min fra den var født, jeg har også trent broren hennes, fra han var født, til han var 1/2 år, (ikke det at det er så lenge), jeg har trent en shettis føll, og responsen fra de nye eigerene til alle disse tre hestene var at dette er noe av de roligste og snilleste følla de noen gang har vært borti!

Nå er jeg ikke så liten i skolten at jeg ikke har fått med meg at en varmblods er litt heitere i hodet sitt enn en nordlandshest, og shettisene...og at ponniene er mindre og sannsynligvis lettere å håndtere enn en varmblods. Men er ikke prinsippet det samme?
Du trener jo på samme måten!
Du legger jo opp treningsplanen etter hvilken hest du trener, om det er en varmblods eller om det er en liten feit ponni som koster 30 000 mindre!
Og selvfølgelig nytter det ikke med ei helg hos Peer Werner Vogel (eller en annen NH-person), så er alle problemer løst!
Men (jeg regner med) at du vil få hjelp, til å forstå hvordan du skal tenke når problemer oppstår!
Du vil kanskje komme litt mer inn i hva NH innebærer, og heller reise på flere kurser senere.
Men jeg tror nok uansett at et kurs vil være en liten hjelp på den lange veien

Jeg skal sjekke litt rundt meg om priser og slikt!
Og jeg har ikke planer om kjøpe han i morgen, jeg har god tid!!
Men det jeg skal gjøre er å komme tilbake, ri han, bli bedre kjendt med han, noen uker etter hverandre, og heller bestemme med etterhvert!

Personligheten og temperamentet virka (for meg) som om det allerede var en uredd og fin hest. Dette var en hest som jeg forelska meg veldig i. (Noe jeg kanskje gjør med mange hester), men når jeg satt på ryggen hans, det føltes bare så rett!! Hvis du fatter...?!
Jeg følte meg trygg, og ble ikke redd, selv om han hoppte til en gang. Det høres kanskje rart ut, men det er nå slik jeg følte det!

Jeg skal kikke rundt etter eldre hester, men hvis jeg skal få meg en hest, av samme kvalitet til samme pris, vil dette bli en lærehest, og jeg har iallfall ikke råd til å kjøpe meg en hest, som jeg kanskje ikke får solgt videre senere. Eller som jeg ikke får halv pris for engang når jeg selger den!

Men jeg kan kikke meg rundt, se hvor gode de hestene som er rundt 6-9 års alderen er, til samme pris!!

Jeg har også et lite øye til en åringshoppe, 30 000 kr.
Har også sendt mail til mange med noen andre hester...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/10/2004 :  19:46:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig bra at du får anledning til å prøve hesten flere ganger, gjerne over tid. Også veldig bra at hesten i utgangspunktet ser ut til å være trygg og rolig. Temperament har alt å si.

Du har helt rett i at man trener etter de samme prinsippene uansett type hest. En islandshest, en fjording, en varmblodshest, de er tross alt hester alle sammen. Men det kan være litt tøffere å sette grenser for en stor, sprek varmblodshest. Størrelsen er en ting, en annen ting er at slike hester kan være svært atletiske, hvis du skjønner hva jeg mener. Hvis de hopper til, kan det føles ganske "stort" å sitte oppå :).
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 11/10/2004 :  23:37:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du høres ut som et fornuftig menneske med realistiske ambisjoner. Du vil sikkert finne en god unghest til den prisen du har fastsatt, bare vær tålmodig.
Forøvrig så deler jeg ditt syn på, og din interesse for å trene opp sin egen hest. Da former du på en måte din egen hest, og sitter forhåpentligvis igjen med akkurat det du vil ha.

Hehe, som noen på stallen sa til meg her om dagen; "Du Ida, å se på den hesten din er akkurat som å se på deg - han er jo helt lik!" Da mente hun selvsagt i atferden, og når jeg tenkte over det etterpå så fant jeg ut at visst pokker - det stemmer, jeg har fått en hest som har blitt akkurat som meg, og det passer meg faktisk perfekt! Jeg kunne ramset opp tusen fordeler med å trene opp sin egen hest, men siden det er like mange bakdeler, så lar jeg det være.
Det er jo ikke alle - langt ifra - som er i stand til å utdanne en fornuftig hest.
Men hvis man har de rette forutsetningene (erfaring og kunnskap), samt sunne ambisjoner, og ikke minst et lass av tålmodighet - så sett igang, og lykke til!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  20:31:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Jeg skjønner hva du mener Eligj, de er "større" å sitte på.
Selvfølgelig vil dette bli en veldig stor oppgave, kanskje altfor stor, men det finner jeg ikke ut før jeg har prøvd. Og jeg er ikke en som gir meg med det første. Hvis hesten skulle "skremme" meg, så blir jeg ikke redd med det første, jeg liker bare litt hopp og sprett. (jeg er jo en "fjortis", så jeg er enda ikke særlig "redd for livet mitt")

Til Ida KR: Har du noen gode tips til opptrening av en unghest? Jeg tar imot alle tips!!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  21:57:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det finnes en bok som heter "Unghester" av Ingrid Andersson og Charlie Lindberg (utgitt av Landbruksforlaget) som er veldig bra. Er nok ikke ene og alene fasit på alt du trenger å vite om unghester, men likevel gir den svar på mye. De har den ofte på Biblioteket, + at du kan kjøpe den selvfølgelig.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  22:22:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Lykke til med unghesten, det er jo det som er fordelen med unghest, den er virkelig "din" på skikkelig og blir til det du gjør den. :) Håper du får mye kos uten av hesten du bestemmer deg for å kjøpe. Ser deg gjerne når du flytter til Stavanger hvis du tenker deg på ridetur i Sørmarka :)
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  09:47:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

"Unghester" har jeg faktisk, har lest gjennom den eg gang, men den kan jeg jo studere litt nærmere kanskje!!
Takk for tipset! (jeg hadde glemt ut at jeg hadde den, jeg brukte den da jeg trente opp nordlandshesten min!)

Sørmarka? Hvor er det da?
Hvis du bor i Stavanger, vet du om noen, ikke så alt for dyre, stallplasser?? Med gode uteforhold... Og med mulighet til å gå/sykle fra madla??

Astrid
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/10/2004 :  22:47:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heihei!
Hvis hesten skulle "skremme" meg, så blir jeg ikke redd med det første, jeg liker bare litt hopp og sprett. (jeg er jo en "fjortis", så jeg er enda ikke særlig "redd for livet mitt")
Opprinnelig postet av Stjernita

Hehe, jeg måtte bare smile da jeg leste dette :)

Ja, man blir gjerne mer forsiktig med årene, men jeg tror det blant annet kommer av at man *kanskje* blir litt mindre dumdristig, og litt mer fornuftig ;) (Snakker av egen erfaring..)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.