hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Betfôr
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Betfôr
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Astrid H

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  22:36:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Fjordingvallaken jeg har på fôr fikk betfôr og havre hos eieren sin. Nå for tiden får han bare havre og vitaminer i tillegg til rikelig med høy, men planlegger å sette han på noe annet i tilllegg senere.

Har erfaringer med havre, bygg, soyamel og lucerne som en god kombinasjon hos andre hester. Men hva består betfôr av? Og hva er det evt godt for? Positivt/negavtivt?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  01:05:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange bruker det til å fete opp hester som feks har vanskelig for å legge på seg!
Hege Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  10:31:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Betfor består av karbohydrater (gjør det ikke?), virker apetittvekkende, og brukes, som Hege sier, til hester som har vanskelig for å legge på seg.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  16:43:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
betfôr er kjent for å ha høyt fiberinnhold... Og med de fordelene det har. Fiber er en bedre næringskilde for hest enn stivelse, som du finner i korn.

ALL mat er fetende dersom man spiser mer enn man bruker. At det smaker veldig godt er fordi det er veldig mye melasse i (derfor jeg liker speedibeet som er mikronisert betfôr som er 95% sukkerfritt). Ingen hester som blir feitere av betfôr, eller noe anent dersom resten av fôrplanen er balansert.

Natalie_S: viktig å skille mellom fiber og stivelse da.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/10/2004 :  18:35:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Betfor består av ca. 35% melasse og 65% tørka betesnitter i naturlig form.Dette gir et sukkerinnhold på ca.25%, hvilket da vil si at det bla.brukes som en ekstra energi-kilde til hester som trenger det.

Betfor er et energirikt basisfor med lavt protein innhold.
Betfor gis for å øke forrasjonens energiinnhold, og det er bra for fordøyelsen.

Betfor tilfører hesten energi uten å tilføre stivelse som feks. havre kan gjøre....For mye stivelse som feks. i havre, medfører bla. forstyrret tarmflora,proteinoverskudd og forsuret mageinnhold.

I tilegg bruker noen Betfor som smakstilsetning på mat-leie hester, og/eller de som drikker lite.

OBS! (Speedi Beet er ikke det samme som dette da 95% av det er sukkerfritt.Det gis forøvrig også til hester som har problemer med forfangenhet)

Altså betfor anbefales ikke som fete-for, men heller når hesten trenger litt ekstra energi.

Redigert av - xxxx den 14/10/2004 20:55:56 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  20:59:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt betfor selv, men vet av flere (etter råd fra dyrlege og foreksperter) som bruker det til oppfeting. Hvorfor er det så forskjellige syn på det? Flere av hestene på stallen får det som oppfeting, og det hjelper jo- og de er ikke blitt noe særlig sprekere! Er derfor jeg svarte at betfor blant annet brukes som oppfeting!

xxxx

Skrevet - 15/10/2004 :  08:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kun gitt en faktabasert analyse på hva betfor virkelig inneholder og er, som forfatter spurte om.

Selv har jeg holdt på med hester i over 20 år, og har til nå aldri sett noen bruke dette tilskuddet til oppfetning.
Da jeg i tilegg vet hva betfor inneholder er det derfor helt uaktuelt for min del ihvertfall å bruke dette så lenge det finnes andre tilskudd på markedet som er oppbyggingsfor med et annet næringsinnhold og ikke har energi som utgangspunkt.

At noen alikevel velger å bruke betfor som basisfor til oppfetning, for være opp til dem.
Energi "synes" seff ikke på alle hester, men da vet man ihvertfall hva det inneholder av det, og at noen hester kan reagere ved å få mer energi enn "kjøtt på beina". Og jeg vil da som sagt ikke anbefale foret pga. risikoen for dette så lenge man kan unngå det.

Redigert av - xxxx den 15/10/2004 08:35:22 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  14:17:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg må høre med de hvorfor de bruker det, for jeg ble litt forvirret nå! Så kan jeg komme med en forklaring og spørsmål senere! Har bare hatt lettfora hester selv, så har aldri satt meg sikkelig inn i det:)

xxxx

Skrevet - 15/10/2004 :  14:48:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør det, men innholdet i betforet, får ingen gjort noe med uansett, det er som det er.... Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  19:11:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er derfor jeg begynte stusse litt:)

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/10/2004 :  19:25:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Betfor inneholder mye fiber, og det er derfor det er egnet til oppfetning. Da sett i sammenheng med at mange bruker korn slik som havre. Havre inneholder mer stivelse, noe som gir sukker (glukose)= rask tilført energi. Denne energien bruker altså hesten rask opp, og den klarer ikke holde vekta oppe. Når du forer med noe som inneholder mye fiber frigjøres energien senere, og hesten kan derfor bruke denne energien over lengre tid.

Betfor inneholder også mye melasse (dersom du ikke bruker Speedibeet). Melassen i betfor gir denne raskt frigjorte energien, siden det er sukker vi snakker om her.

Vi har fort med betfor endel, og hestene har ikke blitt noe mer 'gira' av det. Min erfaring er som Heges, hestene har lagt på seg. Det er godt for å bruke.

Hva andre produkter som finnes på markede skal jeg ikke si noe om. Det er så mye forskjellige der ute nå, så man må bare finne ut selv hva man vil bruke.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/10/2004 :  00:03:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Næringsinnhold Betfor, pr.kg for:

Tørstoff-90%
Energi-0,88Fe
Fordøyelig råprotein-5,7%
Sukker-23%
Råfett-2,0%
Trevler-10,9%
Aske-7,4%
Kalsium-0,9%
Fosfor-0,1%

Hmmmm.....Denne taler vel for seg...

"Sakset": Betfor tilfører hesten energi uten å tilføre stivelse, noe som i de fleste tilfeller er
en fordel. Om man forsøker å dekke et økt energibehov hos hesten bare med en
økt tildeling av havre, er risikoen for negative bivirkninger tilstede (for eksempel
forsuret mageinnhold, proteinovreskudd, forstyrret tarmflora).

Melassedelen i Betfor gir et raskt og rent energitilskudd ettersom halvparten
av energien består av druesukker (glukose).

Samtidig virker betefibrene i Betfor stabiliserende på den flora av mikroorganismer
som bidrar til energiutvinningen i hestens tykktarm, omlag 60% av den energien
hesten bruker, "produseres" her. Fibrene er i seg selv en god energikilde og
utgjør et stabiliserende innslag i fôrrasjonen, noe som ikke minst er viktig
for konkurransehester.
------------------------------------------------------------------------------------

Viser også til hest.no og foreksperten der som skriver om "Hvorfor er Betfor bra for hestene?"...Hun svarer bla.; "Betfor er derfor en fin energikilde til hester som har et stort energibehov....."Gå inn på Ragnhild S. tidligere svar.

Så får det være opp til hver enkelt hva de definerer som energi og hva de vil fore med for å fete en hest

Redigert av - xxxx den 16/10/2004 00:59:45 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/10/2004 :  01:55:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er vel tatt ut fra en produkbeskrivelse et sted? Høres veldig slik ut iallefall. Det er bra å få med fakta og hva betfor inneholder. Men det blir vel litt vinklet inn på hva forhandler ønsker å oppnå også? De vil gjerne få solgt foret sitt, og prøver da gjerne å appelere til en spesiell gruppe mennesker? For all del, jeg sier ikke at dette er feil på noen måte!

Men jeg velger også å ta i betraktning de erfaringene jeg har gjort meg med betfor. Og de er at betfor har hjulpet på hester som har hatt prblemer med vekta, uten at hestene har blitt så mye mer gira av det.

Kopi av melding:
Så får det være opp til hver enkelt hva de definerer som energi og hva de vil fore med for å fete en hest

Akkuratt den kan du godt få lov til å forklare noe nærmere. Energi er energi, eller har du flere definisjoner på det? Finnes det noen typer energi jeg ikke vet om her eller...

Du kommer med mye fakta og det er jo bra, men det virker også som om du mener at vi som har andre erfaringer tar feil? Hvorfor det, tror du ikke vi er kompetente nok til å se forandringer hos hestene våre?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/10/2004 :  04:02:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Apropos det å "så tvil" under noens kompetanse..Dette var en generell næringsinnholds-fortegnelse" vedrørende betfor som ligger ute på nettet flere uavhengige steder...
Og her siterer jeg deg Irriduc:Dette er vel tatt ut fra en produkbeskrivelse et sted? Høres veldig slik ut iallefall. Det er bra å få med fakta og hva betfor inneholder. Men det blir vel litt vinklet inn på hva forhandler ønsker å oppnå også? De vil gjerne få solgt foret sitt, og prøver da gjerne å appelere til en spesiell gruppe mennesker? For all del, jeg sier ikke at dette er feil på noen måte"!

Irriduc....Ingen kommentar...

Jeg bistår fortsatt gjerne dere andre om det kan være til noe hjelp.
Siterer det jeg skrev i innlegg nr.2:

-At noen alikevel velger å bruke betfor som basisfor til oppfetning, for være opp til dem.
Energi "synes" seff ikke på alle hester, men da vet man ihvertfall hva det inneholder av det, og at noen hester kan reagere ved å få mer energi enn "kjøtt på beina". Og jeg vil da som sagt ikke anbefale foret pga. risikoen for dette så lenge man kan unngå det.

-----------------------------------------------------------------------------------
Så da er det fortsatt opp til hver og en hva de velger å fore med, jeg skrev hva foret inneholdt og til hva det mest er benyttet som.

Astrid H. har fått flere fakta-baserte svar på det hun lurte på; nemlig "Hva består betfor av?", "hva er det godt for"?"Positivt/negativt?" Svar avgitt skulle jeg tro.

Redigert av - xxxx den 16/10/2004 05:33:12 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/10/2004 :  15:33:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit, om du ikke vil svare på det jeg spør om så vil ikke jeg tvinge deg. Så lenge jeg ikke kan få noe skikkelig svar, så anser jeg meg som ferdig med denne 'debatten' iallefall Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  16:22:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Gr8ride: Synes faktisk du bør være såpass voksen at du faktisk svarer på et spørsmål selv om det er litt kritisk til deg. Må si jeg også lurer litt på hva du mener egentlig.

ellers vil jeg spørre om det ikke går ann å få tak i betfôr uten tilsatt melasse, men ikke speedibeet? Dette går i hvertfall ann i andre land.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.