hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Første stevne.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Første stevne.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nickeline

» VIP

Skrevet - 30/09/2004 :  12:24:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri startet noe stevne før,men kunne tenke meg å prøve.
Jeg kunne da tenkt meg et lite stevne i Osloområdet.
Har kjøpt en dressurhest i Danmark som jeg skal hente til uken.

Er det noen som har et lite stevne å anbefalle.Hva slags klasse starter man i og hvilke øvelser er det der?

Jeg trenger vel en måned eller to å bli kjent med hesten før jeg går ut å starte?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2004 :  12:49:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I og med at det er sent i sesongen, og du kanskje ikke har hatt lisens før (og kanskje heller ikke har grønt kort) vil et klubbstevne være å anbefale i første omgang. Nå vet jeg ikke hvor du står oppstallet, og hvilken klubb det vil være naturlig for deg å melde de inn i. Finn ut hvilken klubb som vil være din lokale, og undersøk om de kanskje arrangerer noen klubbstevner i nærmeste fremtid. Ellers er det ikke noe i veien med å melde seg inn i en "ikke lokal" rideklubb, og delta på de klubbstevnene de arrangerer. Vet at Sørkedalen Rideklubb skal ha noen klubbstevner i dressur i høst. Om det vil være aktuelt kan du helt sikkert bare melde deg inn i klubben, og starte på deres klubbstevner.

I fremtiden bør du gjøre deg opp en mening for hvilken rideklubb det vil være naturlig å representere for deg på stevner. Meld deg inn i denne klubben, ta grønt kort (om du ikke alt har det, eller har hatt lisens tidligere) og skaff deg lisens. Da kan du starte på D-stevner fremover også.

Angående hva du bør starte først, og hvilke øvelser som inngår i de ulike programmene bør du ta en titt på programmene som ligger på NRYFs hjemmesider. Du finner dem her. Som første stevne vil jeg anbefale deg og heller starte en klasse lavere, enn en klasse høyere enn det du burde. Ofte er programridning langt vanskeligere enn du tror, og det er vanskeligere å vise den samme hesten på stevne, som du viser i treningssammengheng. Det er vanlig å si at man starter et nivå lavere enn det man trener til på hjemme. Det er trossalt viktig at du og hesten får en god stevneerfaring, særlig i starten, hvor kanskje ingen av dere er så rutinerte.

Lykke til som nybakt hesteeier, og stevne debutant! Søt hest du har forresten.. Regner med at hesten på VIPen er din kommende!

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 30/09/2004 12:52:33 Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 30/09/2004 :  12:58:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff.
Trenger ikke grønt kort da jeg har hatt lisens før,(fra min tid som skolerytter).
Da var jeg medlem i Østmarka rytterklubb,og har meldt meg inn der igjen nå.
De første 2 mnd skal jeg stå på Gardermoen,men får stallplass på stall Sandvoll på Siggerud
fra 1 januar.Men jeg tror ikke de har egen klubb der ute.Vet heller ikke om Østmarka har noen stevner.Kan man delta på andre klubbers stevner?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2004 :  13:49:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Siden det er sent i sesongen er det muligens uaktuelt å kjøpe lisens nå. Men det stemmer som du sier at du ikke trenger grønt kort, dersom du har hatt lisens tidligere. Sats på å kjøpe lisens neste år, så kan du starte på D-stevnene som kommer på vårparten.

Du kan delta på andre klubbers klubbstevner enten hvis klubbstevnene er utvidet, og en klubb du er medlem av er invitert, eller ved at du er medlem i selve klubben. Det er lov å være medlem i flere klubber, så alternativet er å melde seg inn i en klubb som f.eks. har endel stevner du kunne tenke deg å være med på. Men igjen utgjør medlemkontigenten litt, så å "spare" på å ikke kjøpe lisens, for så å skulle melde seg inn i en annen klubb er sannsynlighvis ikke lønnsomt. Hender noen klubben tilbyr deg et godt tilbud på "medlem ut året" når årsskiftet ligger veldig nær.

Husk at dersom du er medlem av flere klubber, at du kun har lov til å representere en av disse klubben gjennom en sesong i D-stevnesammenheng. Evnt "høyere" stevner.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 30/09/2004 :  13:53:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff.

Takk for tipsene :)
Men en annen ting,helt utenfor debatten: Hvordan får man lagt inn bilde under nicket sitt,sånn du har gjort?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2004 :  13:57:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Gå inn på medlemssiden din. Velg et av bildene som "Bildet av meg selv". Og vips, det vil følge deg over alt.. Når du skriver på MIX, og når du skriver i andres gjestebøker på VIPen.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 30/09/2004 :  13:59:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok,tusen takk :) Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 03/10/2004 :  19:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff.

Nå har jeg sittet og tittet på linken du ga meg med dressurprogrammer.
Alle LA klassene virker jo som overkommelige klasser.
Bør man starte med LD og gå oppover,eller er det ok og debutere i LA?
De fleste stevner har vel LA klasser.Synes det hadde vært ok å starte på et lite stevne uten så mye publikum,jeg vet jo ikke hvor mye lampefeber jeg får :)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/10/2004 :  22:57:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder hvilken klasse man starter, kommer det vel mest an på deg og hesten. Du kan jo prøve å ri noen programmer og se hvordan det går. Jeg planlegger å få med meg et stevne i løpet av høsten, og kommer til å starte noe som føles ganske lett. Men jeg ville nok hoppe over LD i alle fall. Jeg ser på LD som en klasse for veldig uerfarne hester og/eller ryttere, eventuelt barn og nybegynner-skole-ryttere, hvor poenget er å sitte nogenlunde stille på hesten og styre den rundt. Det er ikke noe poeng å starte lave klasser bare for starte lave klasser.

Om det er greit å debutere i LA, kommer som sagt an på deg og hesten. Personlig ville jeg nok ikke starte et program før jeg føler at jeg har mulighet til å fullføre helst over 60%. Hvis du klarer å ri igjennom programmet på en bra måte, så er det jo greit nok å starte det. Jeg vil imidlertid tro at de fleste ryttere kanskje trenger noe tid for å komme opp i LA med en ny hest, da LA-klassene er de første klassene som er litt krevende for både hest og rytter. Den hesten jeg antagelig får i løpet av et par uker, går glatt LA med sin nåværende eier. Jeg kommer antagelig til å starte med LB, kanskje til og med LC..

Redigert av - eligj den 03/10/2004 22:59:59 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  23:03:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
De fleste klubbstevner, og så og si alle D-stevner tilbyr gjerne et av LA-programmene.

Om du synes du er klar for å ri LA synes jeg du skal gjøre det. Å starte med LD synes jeg bare er tull. Altså.. Dersom du er erfaren (jeg har inntrykk av at du er noenlunde erfaren). LD og LC er i første omgang utdanningsklasser for ryttere som er relativt ferske, eller hester som er relativt urutinerte. LD er igrunn mer en "ryttertest" hvor rytterens ridning og bruk av rideveier dømmes. Så sånnsett synes jeg det er tull å bruke LD som utdanningsklasse for hesten.. Er ikke hesten klar til å starte LC tross sin uferdighet, synes jeg hesten ikke er stevneklar. I LC stilles det litt mer krav til hvordan hesten også går. Fremdeles en utdanningsklasse for urutinerte ryttere og/eller hester. Først i LB det begynner å dreie seg litt mer om ridning (i den grad du kan si det.. Det er egentlig litt feil..).

En annen ting man må tenke på er at det ofte er mye vanskeligere å ri program enn å ri tilsvarende øvelser på trening. Av den grunn sier mange at du skal starte den klassen som er under nivået du rir på på trening. Det skal trossalt være en god opplevelse å starte, og etter min mening skal du ri et brukbart program også på en dårlig dag.

Nå er det vanskelig å si hva som passer deg best uten å ha sett hest eller rytter. Og hva du legger med "Alle LA klassene virker jo som overkommelige klasser". Det er mulig jeg hadde vurdert å debutere i LB, og heller satse på LA deretter dersom LB gikk veldig bra. Da sitter du om ikke annet igjen med et godt inntrykk av debutten. På klubbstevner er igjen ikke nivået i LA så veldig høyt (ofte), og man kan da kanskje diskutere om direkte debutt i LA på klubbnivå kanskje faktisk er like greit. Jeg synes du skal avgjøre dette selv Det er egentlig bedre å ri LB, føle at det gikk veldig bra, og føle seg klar til LA, enn å debutere i LA og føle at debutten var en katastrofe. Plutselig er ikke stevnedagen og stevneforholdene som du ventet, og ene alene grunn til at hesten ikke gikk så bra likevel..

Vet ikke om dette var til hjelp. Sikkert flere som har noe å si. Jeg er jo ikke erfaren i konkurransesammenheng selv. Men synes debutten skal være en positiv opplevelse iallfall..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 03/10/2004 23:17:44 Gå til toppen av siden

Supersun

Skrevet - 05/10/2004 :  09:35:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns man skal debutere det man føler seg sikker i. Hvis både hest og rytter føler seg klar for LA, er det jo ingen vits at de starter LC? Jeg syns du bare skal starte det du føler deg klar for jeg Nickeline uansett om det er LC eller LA. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2004 :  12:48:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes du skal ta en prat med trener. Trener har nok en ide om hva som passer dere best. En ting er å føle at man mestrer de øvelsene som inngår i programmet, en annen ting er å få alt til å la seg kombinere bra til et helhetlig program i konkurransesammenheng. Og jeg for min del er fortsatt mer tilhenger av å begi seg ut i den klasse som kanskje er for lett, enn en som viser seg å være alt for vanskelig. Selvfølgelig er en mellomting aller best, men er man i tvil så ville jeg startet det laveste alternativet som jeg tenkte på. Går dette rasende bra, så starter man høyere neste gang. Jeg synes at det er vel så viktig å ha en vellykket debutt også. Ikke bare starte for å starte, og høyest mulig.

Men selvfølgelig.. Dette kan også bety at man debuterer i LA. Hør med trener om hva som passer.. Vanligvis er jo ikke LA en klasse det er vanlig å debutere i, men det er jo gjerne fordi folk ikke venter lenge nok før de begir seg ut i konkurranser. Men dette betyr jo ikke at LA ikke passer for deg.

Apropo Nickeline.. Håper henting av den nye hesten gikk bra. Blir spennende å følge dere i fremtiden Lykke til..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 05/10/2004 12:50:50 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.