hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Overpriset, elendige fullblods??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Overpriset, elendige fullblods??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lucen
» VIP

Skrevet - 29/09/2004 :  16:54:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en stund vurdert om jeg skal kjøpe en fullblodshoppe til bruk i ridehestavl. Har dermed fullt litt (mye) med på annonsene på nettet. Har inntrykk av at fullblodshoppene er ganske dyre og faktiske dårlige i forhold til pris. Har ringt på mange, de fleste har gått 1 el 2 sesonger på øvrevoll og det er helt ok. Anatomiske sett er de ofte bukkebeint og litt
"eggeformet" pga at de er avla for fart.
Mange høres omskolert ut, men er det overhode ikke!
Ringte på en som hørtes ut som en trivlig hest, grei annonse med bra med info.
Hørte med en instruktør som jeg hvet jobber i området og historien var en helt annen - spinn vill gamp som kastet av rytteren og sprang ut hele tiden. Og prisen?? Bud over 20 000,-!!!! (for en gal hest)
Er dette slik det stort sett er med fullblodser??

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  19:14:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er det absolutt ikke, det er bare slik "stort sett alle" som ikke har hatt noe med dem å gjøre ser på dem. (OBSOBS, ta dette med en klype salt, jeg mener det -ikke- alvorlig!). Engelske fullblodshester er like individuelle som fjordinger, islandshester, arabere osv., det finnes fyrrige "highstrung" hester, og det finnes bedagelige late hester.

Et tips til deg er å se på øvrevoll, ja - det forekommer skader innen løpshester, men ikke fler enn hos den gjennomsnittlige ridehesten. Der får du i allefall billige og ofte bra hester, om enn trenger de litt omskolering. (Tro meg, det er lettere å omskolere en galopphest enn en traver).
Du kan også ta en titt på ovrevoll.no, og forumet der - der er det ofte annonsert ut billige fullblods.
Stall Norstad H er et stutteri som fra tid til annen har fine hester tilsalgs. (Ikke nødvendigvis løpshester heller).

Men, som du sier så har jeg også inntrykk av at fullblodshester som har blitt "omskolerte" er rimelig dyre. Man kan ikke sammenligne en traver og en fullblods i pris, selv om begge er ex-løpshester.

Om du kjøper en grei og skadefri hest rett fra øvrevoll, vil jeg tro du må betale 15-20 000.

Den hesten som instruktøren fortalte om, kunne vært en hvilken som helst rase - er det i det heletatt noen som har sjekket ben, rygg, tenner og ører på denne hesten?
Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 29/09/2004 :  19:52:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Misforstå meg rett; jeg misliker ikke fullblodser - jeg er jo "på jakt" etter en.
Jeg har avlet både fjording, shetland, kaldblods, varmblods og eigd flere raser så jeg hvet at alle har ulike egenskaper. Har også hatt fullblods tidligere.
Det jeg vil frem til er at de er overpriset, i forhold til hva du får for pengene. Eks. en hest på 5 år som er helt grønn, knallhard i munnen, som oppfører seg forholdsvis dårlig under rytter er den da verdt over 20 000?

Den hesten som instruktøren sjekka ut for meg, er den fullblodsen jeg ringte på.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  20:02:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner at du ikke misliker dem ;-)
Men jeg er enig i at "omskolerte" fullblodser gjerne er overpriset. I allefall de riktig unge og som bare har vært borte fra banen et pår mndr., disse er IKKE omskolert. Det tar et par mndr. bare å roe ned hesten etter en løpskarriere..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/09/2004 :  08:37:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Avdankede Fullblodshester har en høyere "listepris" enn feks. varmblodstravere, og det ser jeg ingen grunn til egentlig da begge er "kasserte" som løps/konkurranse-dyr, det er jo derfor de som oftest selges....
Få av de kan gå som konkurranse-ridehester med bra helse og jevne gode resultat senere, men seff er det alltid noen unntak men man må jo ta utgangspunkt i gjenomsnittet.

På Bjerke ligger normalt sett en avdanket traver på ca.15.000kr.
På Øvrevoll selger de fullblodsen fra ca. 20-25.000kr.

Seff er det ingen regler uten unntak, men om det ikke går igjenom bekjentskaper o.lign. er dette utgangsprisen om hesten trolig kan fungere senere som en grei "hobby-ridehest.

Ei vennine av meg ga faktisk 40.000 for en 4 årig fullblodshoppe som kun kunne det en løpshest kan, nemlig å løpe...

Senere viste det seg også at hesten hadde bukkhov, men selv med advokathjelp fikk hun aldri hevet kjøpet.
Stort sett fungerte denne hesten greit og startet også faktisk en del feltritt.
Prisen var skyhøy synes jeg personlig, da du faktisk kan få en halvblods-ridehest (uten fortid som løpshest) til samme pris...

Personlig ville jeg sett an markedet først når det gjelder halvblods-ridehester.
De er avlet frem for ridning, (sprang/dressur) og ikke som veddeløpshester.

Om det er slik ridning man vil satse på har også stammen større betydning avlsmessig enn en løpshest-stamme.
I tilegg slipper man ofte å måtte korrigere vekk problemer som ofte en fullblodshest sliter med pga. at den har gått på banen.( Nerver, rygg/muskel problemer pga. tidlig innridning, beinskader, dårlige høver, for mye "motor" osv.osv.)

Som jeg har sagt her før er det alltid noen unntak, og du skal du ha en god porsjon flaks!

Og husk at i Norge avles de for løp, i England feks. avles de også som rene ridehester og da snakker vi om en helt annen kvalitet ridningsmessig..

Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 03/10/2004 :  15:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Lisep! du kan gå inn på min vip og se bilder av hesten min som jeg vurderer å selge...har ikke lagt ut annonse på nettet enda. Så kan du evt maile meg dersom du synes det virker interessant. Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 03/10/2004 :  16:51:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Vil bare fortelle at jeg føler at jeg har gjort et godt kjøp da jeg kjøpte min "avdankede" fullblodshoppe og vil gjernes skryte litt av min hest. Betalte 33' for en tre år gammel hoppe med 14 løp "på baken". Hun er av bra stamme både eksteriørmessig og resultatmessig. Har helsøsken som har gjort det bra uten at hun selv hevdet seg i løp (det gårriktignok treåringer på Øvrevoll som har gjort det dårligere enn henne...). Jeg kjøpte henne primært som ridehest, sekundært som potensiell avlshoppe (både med tanke på galopp og ridehest). Har alltid vært fascinert av fullblodshester og har alltid visst at skulle jeg ha hest så ville det være en fullblods. Nå er det jo store individuelle forskjeller også på fullblodser men jeg opplever hoppa mi som 100 % snill, lettridd og trafikksikker. Jeg "prøvered" henne på Øvrevoll (IKKE banen..Gud forby!) og hun smeltet mitt hjerte totalt. Opplevde henne som stødig og fornuftig, spesielt da T-banen dundret over hodet på oss....

Etter at vi nå har kjent hverandre i drøye to måneder må jeg si at jeg jobben med å få "roet" henne ned egentlig har uteblitt.... Har aldri opplevd henne som stressa, skvetten eller en type hest som bare legger i vei... Mulig jeg bare har vært heldig men en hest som er lettere i hånden skal man lete litt etter.. Hun kan riktignok ikke så mye men hun er velsignet med at hun faktisk gjør det hun får beskjed om.Føler at noe av greia med fullblodser som har gått løp er at man faktisk kan stole på dem når de galopperer, og spesielt når de løper fort. Da jobber de og er 100 % konsentrert om det de driver med. Fullblodser er mye og proffesjonelt håndtert (travere også forsåvidt). de er vant til "mye styr", trafikk, transport og daglig håndtering. Min hoppe er igrunnen en av de roligste på stallen (hvor det er både, kaldblods, varmblods og welsh) i de fleste sammenhenger.

Jeg synes ikke det er urimelig at prisen på en x-galoppør er noe høyere enn for en x- travhest da jeg føler at fullblodsen om ikke annet har de basic gangartene man ønsker hos en ridehest og ettersom de bare har blitt ridd på oftere responderer bedre på tøyler, sete osv...

Uansett er det ikke noen grunn til å kjøpe "katta i sekken". Du danner deg jo et visuelt bilde av hesten, få vet. attest og prøveri den....

Måtte bare skryte litt av hesten min!!! Har ikke jobbet henne spes mye på bane enda men jeg opplever fullblodser generelt som veldig lærevillige og intelligente hester så jeg håper og tror at det vil gå bra...

Anne
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/10/2004 :  17:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opal....Man kan ikke "overprise" noe som står en personlig nært, (og betyr mer for en en alt annet som kanskje ville være fornuftig).....

Men her diskuterte vi vel også egentlig tema sett med noe mer objektive øyne, ellers vil det jo ikke bli særlig realistisk.

Har selv et kjært forhold til fullblodshester og har eid flere opp igjenom årene, kjenner også derfor litt til miljøet.
Men jeg skiller på hvor nært hestene sto meg og evt. verdi for meg personlig, når spørsmålet her ble tatt opp .

Vi må nok legge personlige følelser til side for å få et nøytralt og fornuftig svar.
Uavhengig av rase er de kasserte av en eller flere grunner som løpshester, og det er derfor de selges.

Seff er nok en fullblods noe mer verdt som ridehest enn en varmblodstraver, men det var jo prisen på fullblods vi diskuterte, (og den er uavhengig av traveren), for høy i forhold til god ridbarhet/helse i mange tilfeller er min erfaring.

Som jeg skrev er fullblodsene som er avlet for kun ridning, og ikke veddeløp av generelt bedre "ridehest"-kvalitet det sier seg selv.
Men de er det desverre ikke lett å finne her til lands uten at de har vært innom Øvrevoll en tur eller fler..

Ellers er fullblodsen lettlært og som oftest vettu å ha med å gjøre, men jeg hadde nok ikke gitt over 15.000 kr nei, da de beina er skjøre greier og de blir ridd inn tidlig og alt for hardt....
Har vel brent meg nok ganger.

Redigert av - xxxx den 03/10/2004 18:21:48 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  18:19:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg så mye om fullblod så jeg forteller bare om det tilfellet jeg kjenner til..
Ei jente på stallen måtte nødslakte x-galopphoppa si og kjøpte en ny fullblod fra Øvrevoll... Tror ho betalte mellom 20 og 30 tusen for han. Nå viste det seg senere at hesten er kronisk halt... Hun prøvde selvsagt å levert tilbake hesten og få tilbake pengene men til ingen nytte... De har kontaktet forbrukerådet (tror jeg det var) Det tar evigheter og evigheter før hun får noe svar og det ser ikke akkruat lyst ut etter hva jeg vet....
Dagens moral var da: Utvidet vet.sjekk med røngten er en fin fin ting :p
(bare kom på det da jeg så at det var snakk om advokater lenger oppe i diskusjonen her :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/10/2004 :  18:41:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man er også passe naiv om man tror de selger helt friske hester fra banen som ikke kan gå løp mer...
(Ikke personlig ment til noen.)

Er man heldig finner man en som holder til sitt bruk, men det har jeg ikke sett mye rundt meg eller erfart selv desverre.
Det er alltid hensyn som må taes eller begrensninger som et slik kjøp fører med seg.DERFOR synes jeg de stort sett er overpriset.

Det er desverre ALLTID et eller annet galt med slike hester, sitter det ikke i hodet sitter det i beina...

De har også stort sett hester i dette miljøet for kun en ting, og det er å tjene inn penger.
Når de er "brukt opp", skaffer de bare et nytt emne osv.osv.osv.
Thats life...

Redigert av - xxxx den 03/10/2004 18:44:21 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/10/2004 :  23:18:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner ei jente som kjøpte en hest på auksjon på øvrevoll, og som antagelig var griseheldig. Hesten hadde bare rett og slett ikke løpsinstinkt. Hun galopperte den rolig og pent på tur, den var rett og slett bare kjempesnill og lydig. Nå vet jeg ikke hvordan det gikk med dem senere, så helsa til hesten kan jeg forøvrig ikke si noe om, men den var 2,5 år da hun kjøpte den, og det var rimelig klart for oss som så den at denne hesten var totalt uegnet for å gå løp.

Når det er sagt, tror jeg neppe jeg ville kjøpt en galopphest som har gått i trening og eventuelt løp. Disse hestene ris inn og går i hard trening veldig tidlig (2 år, kanskje til og med mindre), og man kan jo selv tenke seg hva det gjør med kroppen til en unghest..

Redigert av - eligj den 03/10/2004 23:20:06 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/10/2004 :  11:33:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
... Jeg velger jo å tro at når man (for mitt vedkommende) har kjøpt hest av en av norges ledende oppdrettere på fullblod så har man fått en kvalitetshest, men jeg er nok naiv.. Får bare vente og se om hun går bananas eller om det er beina som går først....
Vedrørende priser så er det tilbud/etterspørsel som bestemmer. Får ikke folk solgt sine "overprisede" hester må jo nødvendigvis prisen ned.... Finner man ikke noe som tilfredstiller kravene til en pris man er villig å betale så handler man vel heller ikke.
Alle vil vel ha mest mulig for "varen" de tilbyr, være seg hest eller bil...En løpshest av bra stamme koster fort 100'+ og dersom denne ikke innfrir ønsker man forståelig nok å få mest mulig igjen for hesten.
Synes det er plenty av dyre "fine" ridehester der ute også som går til "overpris". Ofte tidligere konkurranse hester som har hatt en skade men som er heeelt friske nå, men kan bare ris på tur søndager hvis det ikke regner eller blåser nordavind..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/10/2004 :  12:04:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fullblodsene blir ridd inn som 1,5 åringer og starter vanligvis sitt første løp som 2 åringer...

Ikke rart ikke helsa holder så lenge...

I Usa ris ofte Quarterhestene inn som tidlige 2 åringer og starter så det prestisjetunge Futurity som 3 åringer. De klassene har like store vansklighetsgrader som klassene eldre hester går i.

Og fra jeg kom inn i miljøet er jeg blitt frarådet å i det hele tatt vurdere å kjøpe slike hester.(Selv om klima og oppvekst er noe annerledes, er det fortsatt ikke ferdig-utviklet hester vi snakker om,verken fysisk eller psykisk)
Du vinner trolig det meste du starter her på berget de 2 neste årene med en slik hest, men så er den ferdig som 5-6 åring.
Har sett mange resultater av det, men i Usa har de da allerede tjent inn så mye penger og poeng at de slippes på beite og blir satt i avl.
Slik fortsetter det og det er nok hester å ta av!

Et lite tankekors kanskje, vi har liksom ikke helt de samme forholdene her vi sitter med kun en hest som skal holde til alt og helst veldig lenge..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.