hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - diverse saler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 diverse saler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

jalla

Skrevet - 27/09/2004 :  22:58:22  Vis profil  Svar med kopi av melding

hei!

Hva slags sal foretrekker dere? Da mener jeg innen allround, men tenker på hvilke merker eller ikke. Syntetsaler eller ikke??

Det har etter hvert blitt svært svært mange saler som florerer ute i det store markedet. Har både hørt og lest mange steder at stûbbensaler ikke er så bra, da de er alt for harde på ryggen til hestene. Men disse salene er jo veldig populære, men selv har jeg ingen ting til overs for disse salene. Jeg synes de er steinharde å ri i, får bestandig vondt i ræva av dem! Og synes de er flate , ekkle og ukomfortable saler, men det er jo min mening da..

Selv har jeg hatt en såkallt billigsal til hesten min, fjording. Den passet veldig fint, og jeg brukte den i rundt 5 år. Måtte da bytte sal pga størrelsen, men den er fremdeles like fin. Blitt mere brun enn svart på kappene, men ellers like god! salen jeg har nå, er en Kingston sal. En svensk billigmerkesal. Liker den veldig godt! den brukes til både turridning, sprang såvell som dressur. Og jeg er kjempefornøyd!

Har aldri hatt eller ridd noe særlig i syntetsaler, så de kan jeg ikke si så mye om. Men må nok innrømme at jeg heller foretrekker en skikkelig lærsal framfor en i syntet....

Men hva er deres meninger?? Hva slags saler liker dere? Har prisen noe å si for dere? Jeg som er fattig student med hest har iallefall ikke råd til noen sal over 5000..

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  23:06:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes selv syntetsadlene fra Thorowood(?) er veldig gode, sitter som støpt i de og de har ligget bra på de hestene jeg har ridd, som har hatt dem. Ellers.. *Tenke* Sadlen til Gøran er veldig god, det er vel en Windsor Elite, shiitdyr - og absolutt ikke passlig til Gøran lengre ;-) Av andre sadler liker jeg godt Stübben Siegfried CS, om den er riktig tilpasset hesten.
Nå er jo ingen av disse sadlene, utenom Thorowood(?) direkte billige.

Nå for tiden rir jeg jo mest i islandssadler, som er enormt gode - mer som en dressursadel, bare med litt flatere sete. :-D
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  23:14:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Liker "myke" saler, bruker en hubertus sal som jeg liker godt. Ellers går det mest i BR, stubben og Appaloosa her (sprangfolk, vettu, skal har merker ;))
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/09/2004 :  10:04:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sååå masse erfaring med allroundsaler, men jeg liker/likte iallfall Stübben Siegfried 94 (som garantert bare er en annen modell av den Formosissima nevner), men på daværende tidspunkt hadde jeg ingen formening om den var hard mot hesteryggen eller ikke.
Dessuten har jeg en godt polstret bakdel, og dermed er ikke det at den er litt hard mot meg noe problem

Ellers vil jeg anbefale KN hvis deres allroundsaler (om de har slike) er like gode som deres dressursaler (som i mine øyne er skikkelig god å sitte i).

Tror at den dagen jeg selv skal på saljakt vil prisen til en viss grad ha noe å si, men det er også delvis underordnet så lenge jeg finner en sal som passer hesten i første rekke og dernest meg.
Men men klart har man feks 7000 å kjøpe sal for så har man det, og da får man heller lete litt lenger så man finner en sal til den prisen som også passer!!
Jeg har for egen del ridd i mange dyre saler som heller ikke har vært så innmari gode

Guro
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 28/09/2004 :  10:27:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Hadde en Trainers allround sal på prøve og den var veldig god å sitte i. Setet er utrolig mykt både på allround typen og dressurvarianten som jeg endte opp med da allroundsalen kom for langt ned på manken på min fullblods. Dressurvarianten har cut back og passet perfekt. Har sett flere brukte Trainers allround saler til salgs til fornuftige priser.

Anne
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  11:11:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Guro: Den du nevner er nok allround varianten, da CS er flatseat sprang, og ikke heelt det jalla spurte om :-P Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  14:15:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Liker Stubben veldig godt jeg! Stubben er et av de eldste merkene, og tviler sterkt på at de er for harde på hesten. Jeg kjenner ingen som noensinne har hatt problemer med en godt tilpasset stubbensal. Har hatt Siegfried selv, var kjempefornøyd. Ellers er jo Zaldi Olympic og Zaldi Jupiter gode saler. Og Windsor Elite ja, det er namnam sal:)

Av de jeg absolutt IKKE liker, så er Hubertus sine allroundsaler grusomme å ri i. De rimelige indiske er også fæle, og ene kieffersalen jeg prøvde var fæl(Merk:sikkert 20 år gammel)

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  16:32:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Windsor er min favoritt:) Og Frank Baines (kun prøvd sprangsal). Jeg liker heller ikke Hubertus saler, altfor harde til min bak, er heller ingen fan av Kieffer (har kun prøvd Kieffer Wien dressursal og en allround mot sprang, vet ikke hva modellen heter). Stubben har jeg heller aldri likt, altfor harde disse også, men kvaliteten er det ingenting å si på.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  19:52:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Beste lærsalen jeg noen gang har sittet i var en vet-ikke-heelt-hva-den-heter. Godt mulig dette var en Trainers(?!). Salen hadde reale knesvulster og støtte for leggen.. *sukk* Salen var forholdsvis dyr rundt 11 000,-. Ellers er Thoroghwood (eller noe) flotte saler. Sitter som et skudd i dem

Saler jeg ikke kan fordra er billigsaler ("salpakkesaler"). Gahh, hvor jeg hater de..
Billig-westernsaler er også noe jeg klarer meg utmerket godt uten.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

LivM

Skrevet - 28/09/2004 :  20:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har faktisk ikke sal nå! Har solgt begge for og ha råd til en Veriflex W-sal!

Men den beste salen jeg noen gang har suttet i er en Stubben Maestoso...Amen

Når lommeboka er feit og rund så er den salen høyt på lista!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/09/2004 :  20:46:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Guro: Den du nevner er nok allround varianten, da CS er flatseat sprang, og ikke heelt det jalla spurte om :-P

Opprinnelig postet av Formosissima

Jada, så med er jeg

Tror forresten jeg glemte å nevne en Trainers sprangsal, den står også høyt på min liste (og bare så det er sagt, jeg er ikke akkurat noen fan av sprangsaler!!)

Og Natalie S sin allround sal (som jeg ikke husker hva er for noe, men jeg husker at den var veldig god , kanskje du kan bidra med merket Natalie)

Guro
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  23:13:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Hva med bomløs sal? Noen som har erfaringer med dette? *underer*
"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  18:56:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har veeeldig lyst på bomfri, da de jeg vet om som har slike har kun gode erfaringer med de. Hestene bygger muskler som bare det, de er gode å ri i og passer til de fleste hester. eneste aberet med de er at man helst ikke skal hoppe med de, og så er det ikke lov å starte med de, kun noen få som er engelske nok i utseende. men, siden jeg er turrytter og har en hest som hater sprang, så står bomfri øverst på ønskelista mi

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  22:09:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
hei, takk for svar :) Ho jeg passer hest for skal kjøpe en, så jeg ville bare vite litt mer om de.. :D
"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2004 :  12:27:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding

Og Natalie S sin allround sal (som jeg ikke husker hva er for noe, men jeg husker at den var veldig god , kanskje du kan bidra med merket Natalie)

Opprinnelig postet av Guro

[/quote]

Nå er det sikkert 7 år siden jeg hadde en allround sal, men du mener nok sprangsalen min (ser i grunn ut som en allround sal), det er en Frank Baines Elite Jumping sal, suuuper sal (over 10 år gammel, og ser fortsatt ny ut (etter en liten vask)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/09/2004 :  12:32:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Guro

Nå er det sikkert 7 år siden jeg hadde en allround sal, men du mener nok sprangsalen min (ser i grunn ut som en allround sal), det er en Frank Baines Elite Jumping sal, suuuper sal (over 10 år gammel, og ser fortsatt ny ut (etter en liten vask)

Opprinnelig postet av Natalie_S

Antageligvis..
Grunnet litt lettere svikt i hukommelsen innimellom så er det jo ikke alltid like greit å huske på ting .
Den er iallfall god (og jeg har egentlig ikke så mye til overs for sprangsaler..men husker at denne var god å ri både på tur og bane med )

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.