hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

millami<3

Skrevet - 26/11/2004 :  22:02:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei går det an å ri på harde grunna (asfalt) når hesten e barfot?? Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/11/2004 :  22:08:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har ikkje barfothest, men hesten min går uten sko innimellom. Går betre å gå på asfalt enn grusveier. Dei som har velfungerande barfothester rir nok på dei fleste underlag vil eg tru.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/11/2004 :  22:34:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det går veldig bra å ri på asfalt og alt annet underlag med en barfothest som har høver tilpasset dette. Som jeg har sakt mange ganger før, både i denne og andre debatter, er det både tidkrevende og ressurskrevende å få det til. Det er ikke et prosjekt man går inn på halvhjertet. Skal høvene tåle dagsturerer på asfalt, ja da må den "leve" på asfalt. I hvert fall leve på hardt og tørt underlag, MYE bevegelse (gir økt hovvekst) og brukes så mye som mulig på asfalt over tid. Med en slik hov er det faktisk mye mindre skadelig for hesten å gå på asfalt enn med sko. Dette grunnet at skoen hinder mye av den naturlige støtdempingen i hoven. Det blir nesten som om du selv skulle gå med jernsåler eller joggesko.
Men har du ikke mulighet til å gjøre det skikkelig og få hjelp av erfaren barfottrimmer, behold skoene på.
Gå til toppen av siden

Chili

» VIP

Skrevet - 27/11/2004 :  12:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke så mye om barfothest bortsett fra det jeg har lest meg til. Men det er en ting jeg lurer på: Kan virkelig alle hester bli barfothest, og hvor viktig er f.eks underlag i luftegård og antall timer ute? Kan man få en velfungerende barfothest når luftegården den går i er/blir fort gjørmete? Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  13:35:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Alle hester kan blir barfothester (ja da, det finnes helt sikkert untak). Men underlag og bevegelse er svært viktig, sammen med fôring og trimming, for hvor godt du vil lykkes. En velfungerende barfothest, er en hest som fungerer uten sko på det underlaget den brukes på. Så er det jo opp til deg hvor store krav du stiller. Å få en hest til å fungere på mykt underlag trenger ikke være så vanskelig. Men skal den brukes på krevende underlag, krever det mye mere av deg som hesteeier. Gjørme er et stort problem. Jo bedre du klarer å legge forholdene til rette, jo enklere blir det. Gå til toppen av siden

rigro
» VIP

Skrevet - 01/12/2004 :  10:57:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva for noe tull er dette???? høvene trenger hardt underlag for å bli harde!! de blir så harde som de trenger å bli,men det betyr ikke at det bare er ut og løpe på grusen med en gang-de trenger tilvenning! du=
[red]Jeg er for barfot så sant hesten og bruk av hesten gjör det mulig(som regel er ikke dette tilfellet) har prövd å få 5 hester barfot og resultatet er : nr 1: ei hoppe som kun ble brukt til turridning. Hun ble stående på beite i nesten ett år, og da ble hun kun leid på turer av og til. Hun ble sårbeint av 5 min skritting på grus. Siden jeg er i mot at hester skal ha vondt i overgangen så endte det heller opp med at hesten ikke ble ridd, boots virket heller ikke for hun hadde vondt uanset på hardt underlag, på beite löp og gikk hun som normalt. Etter ett år hadde hun fremdeles like myke höver og ble nesten like fort sårbeint, så jeg syns ikke dette var noe og hun fikk sko igjen
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  09:43:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Rigro, fant du noen gang ut hvorfor hun hadde vondt? Gå til toppen av siden

rigro
» VIP

Skrevet - 03/12/2004 :  21:58:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
har prövd å få 5 hester barfot og resultatet er : nr 1: ei hoppe som kun ble brukt til turridning. Hun ble stående på beite i nesten ett år, og da ble hun kun leid på turer av og til. Hun ble sårbeint av 5 min skritting på grus. Siden jeg er i mot at hester skal ha vondt i overgangen så endte det heller opp med at hesten ikke ble ridd, boots virket heller ikke for hun hadde vondt uanset på hardt underlag, på beite löp og gikk hun som normalt. Etter ett år hadde hun fremdeles like myke höver og ble nesten like fort sårbeint, så jeg syns ikke dette var noe og hun fikk sko igjen
dette var kopi av et annet innlegg. Jeg mener at damen som har skrevet dette må være uvitende om emnet... Høver trenger hardt underlag for å gro og utvikle seg riktig, men det krever tilvenning!!!
Opprinnelig postet av rigro

[/quote]
Gå til toppen av siden

sivkjersti

Skrevet - 16/12/2004 :  17:37:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil si meg litt uenig i at man ikke kan ha travere som barfot hester.
min kaldblods vallak fungerer som kjøre, ride og turhest. han har vært barfot(etter naturtrim-metoden) siden mai, han var noe øm og sårbeina i bynelsen, men ikke værre enn at jeg putta på boots og rusla vidre.
vi hadde han nylig på travbanen og skulle trene han for vogn, bootsene var glemt i stallen, men fytti det gikk fort. jeg trente sammen med topptrena skodde travere med lette vogner, hesten min hadde en tung trenings vogn og litt ute av form, men hvem var raskest? hvem hadde mest utholdenhet? jo, det var kjukke barfot hesten min det, eneste i hele området som er barfot og ikke får noen form for kraftfôr.

men jeg mener også at det er bedre for hestene å ha sko enn å bli trimmet etter strasser-metoden, da denne metoden vil ha alle høver helt like og med tynn såle som knapt tåler noen ting.

naturtrim-metoden er helt motsatt, vi lar levende såle være, men fjerner dødt vev når dette oppstår, vi runder av hovveggen i en mustang-roll for at den ikke skal flise seg opp. vi lar vær enkelt hov fortelle oss åssen akkurat denne hoven vil se ut, ingen er like!

nå har jeg ikke brukt boots på min hest på ca. 5måneder og han krymper seg aldri(bruker boots på holka).
hovslageren min sa til meg at den hesten har så dårlig hovkvalitet at han ALDRI kan gå barbeint.
nei vel, da han var innom for å sko de andre hestene sist, kom jeg tilbake fra en tur på 4mil barbeint og på bare grus og asfalt veier, og med en hest som hadde orka det dobbelte, han fikk sjokk, og ønsker nå å lære mer om naturtrim-metoden som han var helt i mot for et halvt år siden.

men vet du ikke hva du gjør så er det kanskje best å ta på sko.. beskjerer sjøl, og er storfornøyd... aldri mer jernsko her
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 05/01/2005 :  12:15:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Vet ikke om det passe at jeg skriver dette her, eller om jeg skulle startet ny tråd, men jeg har noen spørsmål ang. barfot.

Jeg er veldig fascinert av dette, og det virker veldig bra mye av det jeg leser. Men her i denne debatten kom det fram mer negativt enn jeg vanligvis har sett og jeg ble da litt usikker.... Jeg har selv absolutt ingen erfaring av barfot, aldri vært borti det, og er derfor avhengig av andres erfaringer og kunnskap for å danne meg en mening.

Jeg hadde hest i flere år, men solgte henne for noen år siden. Hun hadde utrolig dårlige høver, mye grunnet altfor tidlig skoing (kaldblodstraver), feil skodd (veldig trangt) og feil fôring. Høvene var så porøse da jeg fikk henne at skoene datt av stadig og en dag uten sko og hun var sårbeint (også på beite!). Etter noen år med rett fôring og bedre skoing (takk til en super smed!) ble høvene "bra nok" for vanlig bruk, men hun kunne ikke brukes barbeint. Jeg hørte aldri noe om barfot før for ca. et år siden, og det var derfor aldri noe jeg tenkte på med min hest, dessverre....

Lysten på hest er stor, men det skjer nok ikke med det første. Men jeg bruker tiden frem til da til å suge til meg kunnskap og utvide horisonten så godt jeg kan, så jeg kan være mer forberedt enn jeg var da jeg fikk hest for ti år siden.
Jeg er fra før ikke så interessert i baneridning, som klassisk sprang og dressur. Jeg trente min hest nh de siste årene, og vil fortsette med det. Mine interesser er nok turridning, kjøring, generell bruk av hest og gjerne mounted games (synes hest skal være gøy, med fart og lek!). Hesten vil derfor bli veldig alsidig brukt, i mye varierende terreng/underlag.

Min hest sto de siste årene på utegang, noe jeg var veldig fornøyd med, og det vil jeg også gjøre neste gang.

Uff...det var mye pjatt...

jaja, det jeg lurer på er altså om dette går å kombinere bra med barfot?

Jeg vil helst kjøpe unghest av en kald/tyngre rase, som nordlandshest, fjording, kaldblods, døl el.l.

Om jeg, la oss si, kjøper en 2 åring som aldri har vært skodd. Den trimmes barfot fra jeg får den (eller aller best fra før jeg får den, det er jo slikt nå) og blir aldri skodd. Vil den ha bedre forutsetninger enn en hest som har vært skodd fra ung alder for å kunne lykkes som barfot? Om den brukes (ikke les blir ridd!) fra ung alder på alle underlag og blir vant til dette tidlig, vil den da ha bedre høver og lett klare å bli brukt barfot senere? Overgangen blir jo ikke så stor da.

Så, altså, det jeg i korte trekk lurer på er om en hest som blir født og oppvokst som barfot vil ha noen problemer senere i bruk? Den vil jo, min oppfatning, da ha det å gå barfot på alle underlag som en naturlig ting. Vil ikke høvene da være sterke nok?

Huff....håper noen forstår hva jeg mener og kan gi meg noen synspungt....

jaja, mvh Cecilie
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  12:27:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke kaste meg helhjertet inn i noen barfordebatt her, men det er en ting jeg lurer på....
Jeg ser at barfotentusiaster argumenterer for en naturlig og skofri hov, og at det fra naturens side ikke er naturlig med sko(selvølgelig ikke)
Det virker som det er utrolig mye jobb og feiling som skal til for å få en "sound" barfothest, og en mest mulig naturlig hov.
Nå er det jo vi mennesker som gir tillatelse til hva slags underlag hesten skal gå på, noe den hadde valgt selv i vill tilstand, så hvor naturlig er egentlig tilpasningen og bruken av barfot?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  14:01:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Cessa: En toåring som ikke har vært skodd har normalt et mye bedre utgangspunkt for å bli en fullt brukbar barfothest enn en som "alltid" har vært skodd. Du vil spare deg for en overgangsperioden hoven trenger for å normalisere seg igjen. F.eks. en dølehest jeg kjenner har aldri vært skodd. Eierne er ikke barfotentusiaster, og de fleste hestene er skodd. De skulle vel bare vente å sko til de "måtte". Han var visst litt sårbeint da de begynte å bruke han, men de tok det pent i begynnelsen så han fikk venne seg gradvis til å gå på grusveier. Nå brukes han helt som normalt, og har friske sunne høver.
Å venne til unghesten gradvis til underlag den kommer til å ris på, er ingen dum ide! Skal man gå helt etter boka skal hesten oppholde seg på tilnærmet samme underlag som den ris på, på fritiden også. Men det går oftest bra likevel! Hvis ikke hesten står med hovene i gjørme i et døgn da, og man så forlanger at den skal fungere fint på grov grus! Men det tror jeg de fleste skjønner ender med stor slitasje og sårbeinthet
Skjønner godt at du blir forvirret av barfotdebattene. Noen mener at barfothester lider og går rundt med store smerter, mens andre hardnakket påstår at det er dyreplageri å sko hesten. Så ikke tro på alt du hører Jeg kan snakke kun for meg selv, men sett både fordelene og ulempene i betraktningen, håper jeg å kunne fortsette å ha hesten min skoløs. Kunne som vanlig fortsatt i det uendelige å pjatta jeg, men må prøve å gjøre litt fornuftig på jobben også før jeg drar hjem

Renegate: Skjønner ikke helt hva du mener med spørsmålet ditt, men jeg prøver med et svar likevel Å legge forholdene til rette for at hesten skal ha sunne tær innebærer å la den oppholde seg på et underlag som den naturlig ville valgt. Altså ikke gjørme, flis, møkk og urin, men et fast, drenerende underlag.

Redigert av - Asbjørg den 05/01/2005 14:24:44 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  18:15:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det er det jo på langt nær alle som har mulighet til?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 05/01/2005 :  22:57:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
RIGRO

Siden du siterte ett av innleggene mine så lurer jeg på hva du hadde gjort med denne hesten som ikke fikk harde höver ?

Som jeg skrev i innlegget så var hesten konstant sårbeint og hvis du da mener at jeg burde ha brukt hesten for å venne henne til hardt underlag så syns jeg du er farlig när grensen til dyremishandling.

Gå til toppen av siden

sarahk

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  18:55:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
mange sier at barfot ikke er noe for min hest, dette synest ikke jeg stemmer. det er ikke hesten som ikke kan, det er personen og dens instilling til det. enver hest kan gå barfot så lenge en er helhjertet med på det og vet hva det innebærer. en forutsetning for at det skal bli vellykket er selvsakt at beskjæringen blir utført av en kyndig person og at oppstallingen er så optimal som en barfot hest burde ha det ( utegang, variert undelag). Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.