hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Skogstroll

Norway

Skrevet - 24/10/2004 :  03:04:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer, ER det mulig å ri en barfot hest akkurat slik man rir en skodd hest ? Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 24/10/2004 :  10:45:45  Vis profil  Svar med kopi av melding

Etter mine erfaringer er ikke det mulig men det er vel altid noen unntak tenker jeg.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/10/2004 :  11:53:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Man må ikke glemme at i div. grener er det faktisk forbudt med barfothest, bl.a. i div. kjøreklasser. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/10/2004 :  12:22:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bare lurer, ER det mulig å ri en barfot hest akkurat slik man rir en skodd hest ?

Opprinnelig postet av BabyLunah

JA det er fullt mulig. Det finnes mange vellfungerende barfothester i Norge. Hester som blir brukt til turritt for turister i fjellet, rideskolehester, travere eks. Norne, Westernhester, dressurhester og kjørehester osv. Nå er det også åpnet for at man kan stille uskodd i islandhest konkurranser - noe som tidligere ikke var lov. I en del andre land er det ennå mere utbrett enn her i lille Norge.

Jeg har selv en barfot islending. Og i perioder har jeg kunnet bruke henne helt uten hovbeskyttelse. Men nå får tiden er hun plaget med WLD - som er en soppinfeksjon i lamellrand/vannlinje/hovvegg og trenger derfor boots. Men med boots kan jeg jo bruke henne helt som vanlig. Det er ikke noe mere arbeid å ta på disse enn bandasjer/belegg/ beskyttere som mange andre bruker på sine hester.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 24/10/2004 :  14:27:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det forbudt med barfot hest i noen grener egentlig ? Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 24/10/2004 :  15:12:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Barfot eller ikke er vel en smaksak.
Men det som forundrer meg er at folk som har vært på et barfot trimmekurs som går over en weekend,trimmer hestene sine selv.Det er ikke for ingen ting at hovslagere har en lang utdannelse.Og at bare noen hovslagere er gode mens andre bare slenger på noen sko.
Det er jo ikke bare å skjære en hov,en milimeter feil i hornveggen kan gi store beslatningsskader lenger opp i benet.Og en korrigering av en hest som har vært feilskodd tar fra 1-2 år å rette,for om man retter alt med en gang får man for raske forandringer for benet.Og hvis man har trent mye på en øvelse eller muskelgruppe ser man det på skoen,evt feilbelastning på ytterside/innerside et ben kontra et annet.Det er mye å ha kunnskap om.Hvorfor ikke ha gode hovslagere til å skjære og evt korrigere barfothester i stedet for å tukle med det selv?
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 24/10/2004 :  17:30:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen steder er det vel kansje vanskelig å finne barfottrimmere... Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/10/2004 :  20:59:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor er det forbudt med barfot hest i noen grener egentlig ?

Det står i reglementene at "hesten skal være vellskodd". Dette har nok vært for å sikre seg mot at folk stiller i konkurranser med "misshandlede" høver enten den ene eller andre veien. Og siden teksten sier vellSKODD så forholder man seg til det. At hesten kankje til og med fungerer bedre UTEN sko betyr ingen ting. Men det har begynt å skje ting rundt om kring på dette området. Blandt annet var det en jente som stillte i bruksridning med en veldig velfungerende barfothest. Det står i reglementet at hesten skulle være vellskodd, så hun fikk trekk fordi hesten ikke hadde påspikret jern under føttene sine. Dette visste hun at ville skje, men stilte alike vell og gjorde det faktisk veldig bra selv om hun fikk trekk i poeng.

I dressur vil boots bli behandlet som belegg ol. og er derfor forbudt. Merkelig egentlig da eks. easyboots kun dekker selve hoven UTEN å skade den, i motsettning til påspikrede jernsko. Men det er så vidt jeg vet lov å stille uten sko.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/10/2004 :  21:11:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Barfot eller ikke er vel en smaksak.
Men det som forundrer meg er at folk som har vært på et barfot trimmekurs som går over en weekend,trimmer hestene sine selv.Det er ikke for ingen ting at hovslagere har en lang utdannelse.Og at bare noen hovslagere er gode mens andre bare slenger på noen sko.
Det er jo ikke bare å skjære en hov,en milimeter feil i hornveggen kan gi store beslatningsskader lenger opp i benet.Og en korrigering av en hest som har vært feilskodd tar fra 1-2 år å rette,for om man retter alt med en gang får man for raske forandringer for benet.Og hvis man har trent mye på en øvelse eller muskelgruppe ser man det på skoen,evt feilbelastning på ytterside/innerside et ben kontra et annet.Det er mye å ha kunnskap om.Hvorfor ikke ha gode hovslagere til å skjære og evt korrigere barfothester i stedet for å tukle med det selv?

Opprinnelig postet av Nickeline

Det er IKKE anbefalt å trimme selv etter et helgekurs. De ferreste gjør også dette. Men mange får "på hånden" veiledning av erfarne trimmere (mange er også tidligere hovslagere). Etter å ha blitt veildedet en tid, er det fult mulig å foreta enkelt vedlikehold selv mellom hovedtrimmingen. Dette også fordi man kun unntaksvis foretar invasiv trimming og da KUN av folk som vet hva de driver med. Å raspe litt sleng og korte inn tåa forfra og IKKE underfra samt friske opp mustangrollen er ikke vankelig og noe enhver oppegående hesteeier bør kunne lære seg rimelig lett. Ellers lar man hoven selv fortelle hvordan den ønker å se ut. Og man rører aldri sålen uten om i helt ekstreme tilfeller.

Men for enkelte er det svært vanskelig å få tak i både hovslager og barfottrimmer. Da er det nok enklere å få til en vellykket naturtrim på egenhånd enn å sko hesten selv (det hadde aldri jeg turd).
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2004 :  10:29:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hm...virker som det er mange som har bestemt seg for at barfot er bare tull uten å vite hva det egentlig dreier seg om. Jeg ser ikke på skoing som et forsøk på å drepe hesten akkurat, for de aller fleste skodde hester har det jo bra. Men jeg synst det er veldig interessant dette med å kunne bruke hesten selv om den er uskodd. Når jeg leser bøker om både naturtrim og vanlig hovslager-lære, så må jeg si naturtrimmen tiltaler meg veldig. Her er alt forklart og begrunnet, og det virker helt logisk hvorfor tamhester får problemer med forfangenhet, dårlige hover, "hovsenebeinsbetennelse" osv. Leste nettopp i en lærebok som heter "på godfot med hesten", og den omhandler skoing og tradisjonell beskjæring. Mye lærerikt her også, men det er en del som er stikk i strid med naturtrim. Om forfangenhet for eksempel, står det at det er ingenting en hovslager kan gjøre for å forebygge, og bare antydninger om hva som er grunnen til denne tilstanden. Barfottrimmere bla. senker hælene på sterkt forfangne hester og får dem i mange tilfeller tilnærmet smertefrie med en gang. Gammeldagse hovslagere bygger opp hælen enda mer for å få hoven mest mulig steil(hovbeinet peker da enda mer ned med spissen) og spikrer på en sko som hindrer hovmekanismen mest mulig.
Det står også nevnt at plattfot ikke kan legest, pluss en hel del andre ting som er i strid med naturtrim. Jeg synst ikke tadisjonell hovslagerlære er bare tull, men etter å ha lest om begge deler så er det en del som virker litt sånn ut på jordet. Både plattfot og "kronisk"forfangenhet er lidelser som lar seg kurere ved riktig trim og forholdene lagt til rette for sunne hover, mens mange blir oppgitt og slaktet i "sko-verden".

Det som er veldig synd er at enkelte bare tar av skoene og forventer at hesten skal fungere uten med en gang, uten hverken boots eller god oppfølging av tilstanden i hoven. Da ser man disse stakkarslige hestene som er så sårbeinte at de helst bare vil stå i ro på en myk gressflekk. Det behøver ikke være slik Hesten min var også sårbeint noen dager, men det var fordi jeg ikke hadde passet godt nok med på hva som forgikk i strålene(sopp). Jeg bruker hesten som normalt, og setter på boots hvis underlaget er for tøfft. Det er riktignok mer tungvint, men fordelene er for store til at jeg velger å sette på sko igjen. Han har slutta å snuble og stryke og tråkke seg både her og der, bevegelsene er bedre, slutt på dannelse av hovsprekker, slipper å skli på asflat og betong, slipper å være avhengig av hovslager, hovene slipper så brå endringer som beskjæring ved hver skoing innebærer, og slites/raspes kontinuerlig, bedre støtdemping. osv...

Om man velger å sko hesten sin eller ikke får være opp til hver enkelt. Men å hevde at alle hester som skal brukes må ha sko henger ikke på greip, for hvis man holder seg litt informert så vet man at det finnes høytytende hester verden rundt som fungerer 100% uten sko

Redigert av - Asbjørg den 25/10/2004 10:33:34 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/10/2004 :  11:07:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Frøya, reglementet i kjøring sier så:
"7. Hester kan skos med valgfri type sko, men doble sko og sko fylt med bly er for-budt. Det kan ikke byttes sko i løpet av konkurransen, bortsett fra å erstatte en mistet, skadet eller bøyd sko.

8. Hest som deltar i maraton, skal være skodd på alle fire hovene."

Det sier seg selv at her er det snakk om sikkerheten når hesten raser rundt i en maratonløype.

Det er også kun i reglementet for distanseritt det står at man kan ri barfothest, og ingen steder finner jeg at "hesten skal være velskodd". Men jeg vet det er lov innen islandshestegrenene nå :-)
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 25/10/2004 :  11:38:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns det er litt merkelig å få höre at barfot hesten kan brukes likt som skodd hest og så kommer det frem til slutt at barfot er hesten avhengig av boots og det betyr jo at den ikke kan brukes på samme måte som skodd hest kan. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/10/2004 :  12:17:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så man vil aldri kunne bruke en barfot hest uten boots slik man ville brukt en skodd hest?

Er sårbeinheten noe som bare forekommer i overgangsfasen ?
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 25/10/2004 :  14:07:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så man vil aldri kunne bruke en barfot hest uten boots slik man ville brukt en skodd hest?

Jo. Dersom du er tålmodig og legger forholdene godt nok til rette, samt har/er en dyktig hovtrimmer er det fullt mulig. Finnes faktisk mange som har fått det til. Men dersom hesten lever på et vått og gjørmete jorde 23 timer i døgnet, kan du ikke forvente at høvene skal tåle å bli brukt på asfalt/grus.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/10/2004 :  17:06:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner.. men om man har hesten på utegang hvor den får gått på fjell og steiner og sånn så vil den fungere optimalt uten boots ? Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.