hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Olin&Bella

» VIP

Skrevet - 26/09/2004 :  19:51:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei. jeg lurer på synspunkter for og imot barfote hester... det er noen som bare: hester burde gå barfote, det er best!! og andre igjen mener at hester burde ABSOLUTT gå med sko.... men nå vil jeg hør litt argumenter og meninger!!!!

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2004 :  22:27:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har hatt varmblodsen min barfot i snart 4 måneder, og har lest det jeg har kommet over om det. Er fremdeles amatør på området, og hesten har et stykke igjen til hovene er så solide som de egentlig skal være. Erfaringene hittil er stort sett bra, og hovene er mye sunnere og penere enn da de var skodd. Bevegelsene er også bedre, og han trenger ikke lenger stryksokker og alt annet sånt dill. Dessuten er faktisk hover veldig interessant, og etter å ha lært en del om heste-tær så frister det lite å spikre på sko igjen! Mener mye om barfot/sko jeg, så jeg prøver med å sette opp punktvis for at det ikke skal bli alt for rotete

Positivt om skoing:
- Veldig lettvint å la hovslageren ta seg av hovene, og man slipper å gjøre annet enn å ringe han/henne når det er på tide med ny skoing.
- Når man skal ut å ri/kjøre så er det vanligvis bare "tut og kjør", og slippe å ta hensyn til underlag og evt sårbeinthet.
- Brodder hele tiden om vinteren

Negativt om skoing:
- Skoen hindrer hoven i å virke som den skal. Egentlig skal hoven vide seg ut ved belastning, og trekke seg sammen når hoven løftes fra bakken, og dette er viktig for blodsirkulasjonen i hele beinet. Skoen reduserer denne hovmekanismen kraftig, avhengig av hvilken sko man velger og hvordan hoven beskjæres.
- Mange som skor hester mener at hoven skal ha en form som avviker mye fra den hoven villhestene har. Det er vanlig med for høye hæler, og at tåa blir for lang og flyter utover. Hovsprekker kan også oppstå når hoven får en unaturlig form og spenninger som ikke skal være der oppstår.
- Hoven blir forvokst mellom hver skoing. Da blir det høye hæler, utflytende hovvegg, dårlig hovkvalitet pga at hoven vil bli mindre slitesterk og dermed selv forsøke å holde seg kortere.
- Strålen når ikke ned til bakken og får ikke virke som den skal.
- Lettere at hesten stryker seg, og man må bruke allslags besyttelse.

Positivt om barfot
- Sunnere for hesten
- Ikke så vanskelig å få til selv etterhvert, så man kan ta over hovstellet på hesten sin og ikke være avhengig av andre.
- Hoven blir kontinuerlig slitt/trimmet, så hesten slipper å få forvokst hov som plutselig blir skjært kanskje en cm om gangen ved skoing. Mindre belastning når hoven gjennomgår med gradvis forandring hvis det trengs.
- Bevegelsene blir ofte bedre og mykere
- Mye bedre støtdemping
- Faren for forfangenhet blir betydelig redusert når hoven får lov å ha den formen den skal ha, og hovsenebeinsbetennelse er et ukjent fenomen blandt hester med naturlige høver.
- Mindre risiko for skader på andre hester, inventar, og tær og andre utsatte kroppsdeler.
- Slipper klabb når man rir i snøen

Negativt om barfot
- Det er på mange måter mer tungvint. Hvertfall i overgangsfasen er de fleste følsomme for skarpt underlag avhengige av boots, og det er litt ekstraarbeid å ta de av og på.
- For å få det til best mulig bør hesten bevege seg mye, og helst gå på full utegang. Underlaget bør ikke være for mykt i luftegården, for da herdes ikke høvene skikkelig. Naturgrus med steiner i er best.
- Hovproblemer blir mer tydelig. Om hoven blir helt feil trimmet får man lettere separasjoner, sprekker og utflytende hovvegg, når ikke en påspikret sko til en viss grad holder det hele på plass.

Mange som er veldig i mot barfot har ikke satt seg så veldig mye inn i det, eller at de har sett barføtte hester hvis eiere ikke tar hensyn og bruker boots ved sårbeinthet. Enkelte er en smule fanatiske den andre veien, og synst det grenser til dyreplageri å sko hestene...
Jeg synst det bør være opp til hver enkelt, men før man bestemmer seg for at barfot er håpløst, bør man kanskje først lese litt om hva det handler om. Det er ikke bare å dra av skoene, og dermed har man en ekte barfothest! Er man villig til å invistere i boots og legge ting til rette, mener jeg helt klart at hesten har det best uten sko. Men synst man det er for tungvint, så er det kanskje best å la hovslageren fortsette å sko? Enkelte mener hesten sin har for dårlige hover til å kunne gå barbeint.
I de fleste tilfeller kan deformerte, sprø og plattfote hover bli knallgode igjen ved å "vende tilbake til naturen" Men lettvint er det ikke.

Redigert av - Asbjørg den 26/09/2004 22:34:35 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  02:08:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Egentlig er jeg litt lei hele barfotdebatten, men vil bare kommentere noe i Dagros sitt innlegg:
Kopi av melding:
- Mange som skor hester mener at hoven skal ha en form som avviker mye fra den hoven villhestene har. Det er vanlig med for høye hæler, og at tåa blir for lang og flyter utover. Hovsprekker kan også oppstå når hoven får en unaturlig form og spenninger som ikke skal være der oppstår.
- Hoven blir forvokst mellom hver skoing. Da blir det høye hæler, utflytende hovvegg, dårlig hovkvalitet pga at hoven vil bli mindre slitesterk og dermed selv forsøke å holde seg kortere.
- Strålen når ikke ned til bakken og får ikke virke som den skal.
- Lettere at hesten stryker seg, og man må bruke allslags besyttelse.

Først ang villhesthoven: Hvem sier at det er BRA for hesten å ha denne formen på hoven når den faktisk brukes og hverken kan bestemme hva den skal gjøre eller tempoet den skal gjøre ting i selv? Hva er naturlig form på en hov? Avlen idag har gjort så mye rart med hestens høver at i mange tilfeller ser jeg på barfot som ren tortur. Hoven skal være SÅNN, og ferdig med det innen barfot, men når man skor en hest er jo hoven individuelt skjært... Etter hestens egen form...

Jeg har lest veldig mye om barfot, kjenner mange som har prøvd dette I LENGRE tid, og samtlige har vendt tilbake til skoen. Og det var IKKE fordi hestene hadde det så veldig deilig under overgangen... Jeg har sett sårbeinte hester med boots, hester som knapt har greid å gå, hester som er tynne fordi de har vondt og derfor forbrenner mer, alt pga. dette barfotgreiene. Jeg må ærlig innrømme at jeg tror disse hestene ville hatt det hundre ganger bedre med sko på beina...

Nå gir jeg sikkert inntrykk av å være en bastant motstander av barfot, og jeg må innrømme at jeg er det også, men bare til en viss grad. Noen hester har både høver og helse til det, problemet er at eierene til de hestene som IKKE har det, er blitt blendet av alle de grønne skogene de ble fortalt om på forrige trimmekurs... Jeg har dessverre bare sett negative sider av dette hittil, og gremmer meg når jeg tenker på hvor mange hester som faktisk lider under dette! Og uttalelser som at: "Overgangsfasen SKAL gjøre vondt", for ikke snakke om at "hoven fungerer som en sugekopp" sier jo litt, iallefall for min del. Jeg har en sunn og frisk SKODD hest, og jeg vil aldri i livet utsette henne for et år med smerte og anstrengelse bare fordi noen sa at det er best.

Og forstå meg rett: Jeg tror selvsagt ikke ALLE barfothester har det slik, men faktum er at barfot ER blitt en skummel trend, for det blir mye hjemmespikking...

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  03:38:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei hei, flere som er oppe om natten?
Gidder ikke å starte en ny barfotdebatt, dem har det vært mange nok av, men har et par kommentarer til Stormys' innlegg.

Kopi av melding:
Hvem sier at det er BRA for hesten å ha denne formen på hoven når den faktisk brukes og hverken kan bestemme hva den skal gjøre eller tempoet den skal gjøre ting i selv? Hva er naturlig form på en hov?

Evolusjonen gjennom flere tusen år har gjort at hesten har en optimal hov fra naturens side. Denne hoven er tilpasset mye hardere påkjenninger enn hva en vanlig tamhest blir utsatt for, så dagens hester har en hov som er mer enn bra nok for vårt bruk. Hvis vi gir den de rette forutsetningene vel å merke.

Kopi av melding:
Avlen idag har gjort så mye rart med hestens høver at i mange tilfeller ser jeg på barfot som ren tortur.

Ikke helt enig her eller jeg Tror heller det er tamhestens levesett og hovstell som gjør mye rart med høvene. Nå har jeg kanskje litt tynt grunnlag for å uttale meg siden jeg bare har lest om problemhøver og ikke opplevd det selv. Men hvis det som står i bøkene stemmer, så kan alle hester få sunne og sterke høver hvis forholdene legges tilrette. Alle villhestene i USA stammer fra tamhester som er avlet fram av mennesker, og deres sunne friske høver er et bevis på at hestenes høver ikke er ødelagt av avlen.

Kopi av melding:
Hoven skal være SÅNN, og ferdig med det innen barfot, men når man skor en hest er jo hoven individuelt skjært... Etter hestens egen form...

Vil heller si det er omvendt jeg... Innen barfottrim tar man hensyn til sålen og trimmer mye etter "dens anvisninger", slik at hoven får bestemme selv hvordan den skal. Bortsett fra den der Strasser-metoden da...

Det som er er synd er at mange hopper på denne barfotbølgen og tror det er så lettvint å få til. En ting er selve trimmingen, som man bør være forsiktig med når man er nybegynner. Naturtrim er ikke så veldig drastisk, så det skal en del til får man klusser det helt til der. Men å utføre Strassertrim etter å ha vært på helgekurs høres helt villt ut! Mener å ha sett det tar et par år å lære seg dette helt, for det innebærer store inngrep i hoven. Man risikerer til og med at hesten kan dø pga påkjenningen!!! Tror ikke denne metoden er særlig utbredt i Norge, heldigvis!
Ved naturtrim er det også normalt at hesten blir sårbeint i overgangsperioden. Men at hesten skal gå rundt og lide er helt unødvendig, for det finnes flere typer boots å velge i. Eller man kan holde seg til snillt underlag hvis man har muligheten til det. Det er dårlig gjort mot hesten å fjerne skoene uten å ta hensyn til at hoven ikke er klar for å tåle alt av underlag! Skjønner godt at du er skeptisk til barfot når du ser sånne tilfeller som du beskriver...
Mener selv barfot er aller best for hesten hvis eieren har anledning og ork til å legge forholdene til rette. Hvis ikke, så tror jeg nok det tross alt er best for hesten å få slått på sko.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  12:43:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke helt enig her eller jeg Tror heller det er tamhestens levesett og hovstell som gjør mye rart med høvene. Nå har jeg kanskje litt tynt grunnlag for å uttale meg siden jeg bare har lest om problemhøver og ikke opplevd det selv. Men hvis det som står i bøkene stemmer, så kan alle hester få sunne og sterke høver hvis forholdene legges tilrette. Alle villhestene i USA stammer fra tamhester som er avlet fram av mennesker, og deres sunne friske høver er et bevis på at hestenes høver ikke er ødelagt av avlen.

Det KAN ha med stell av høvene og gjøre om hesten har dårlige høver, men det stammer som regel fra magen. Det ER ikke vits i å dynke høvene i div. oljer og fett osv, hvis hesten får feil mat.

Det er også en kjent sak, spesielt innom travsporten har jeg sett man er oppmerksom på det. at enkelte hingster lager dårlige høver og generell dårlig helse. Man skal ikke alltid tro det man leser, ikke uten at det har en grundig beskrivelse på hvorfor ting kan bli som det blir.

Og ang. boots: Jeg har sett hester ynke seg over veien selv med boots på, med hevet rygg og tydelige tegn på smerte... Ikke noe morsomt...

Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  22:19:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Når man skal ut å ri/kjøre så er det vanligvis bare "tut og kjør", og slippe å ta hensyn til underlag og evt sårbeinthet.

sjøl om hesten min bruker sko tar jeg alltid hensyn til underlag og rir aldri hvis hesten min er sårbeint!! litt dumt skrivi.. jeg mener alle med litt vett i knotten skjønner vel at det ikke er bare "tut og kjør" overalt no matter what hvis hesten har sko!!!!!!!!!!!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  22:54:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Off, au, har kjent til en del hester som har gått barfot uten spesiell trimming, bare av vanlig hovslager. Det var helt fælt å ri dem på underlag hardere enn gress, følte meg som dyremishandler, sårbente ble de med en gang.

Jeg er sikker på at ekte barfotfolk vet hva dem gjør, men sånn amatørgreier er ikke bra. "Han har så sterke høver, han trenger ikke sko/han er så vanskelig å sko, så han får gå uten/det er jo naturlig å gå uten sko dah!!!!!!" holdninger blir helt feil.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  21:52:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei,hei!

Kan jo bare si at jeg netopp har vært ute på tur med min barfota varmblods (x-traver), uten boots vel å merke.
Løper på både grus (tenker på hard bunn med litt overflødiske steiner *oppå*) og ellers andre harde underlag. Etter en slik tur, kan jeg ikke se eller merke at hesten har slitt noe særlig av høvene.
Han har vel vært barfot i 8-9 mnder, og nå har vi endelig nådd målet!
Han ømmer seg en gang i blandt, og det er når han treffer en veldig kvass stein på hardt underlag som betong o.l.

Men skal jeg på lange turer, og gå myye på asfalt, så tar jeg bare på han bootsene.. kan ta de av og på når jeg vil ettersom jeg har med en bag til å feste i salen som jeg kan legge bootsene i.. Ganske så praktisk egentlig:D

Kan ikke beskrive med ord hvor herlig det er å slippe skoa:P men det er meg det:)

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

LokiPoki

» VIP

Skrevet - 05/10/2004 :  14:13:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg er forrytter til en barfot hest. Han har sterke hover, og det går ganske greit. Han går litt vondt når han går på grus og steiner, men vi bruker sånne Boots! Det fungerer veldig bra! De kan være litt vrien og få på i starten, men det går helt supert etterhvert. Jeg synes absolut at hesten skal gå uten sko dersom den har sterke hover. Hester som er barfor ser også mye bedre hvor de setter bena, mens hester med sko ofte bare raser av sted. Merke dette veldig bra!

Hester er som mennesker, de vet ikke mer en det andre forteller dem!
Øvelse, kjærlighet og en god latter, sånt blir det ekte hestefolk av!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2004 :  17:40:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ja... klart de ser seg bedre for... Ellers risikerer de jo å få vondt...
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2004 :  18:28:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy: forestill deg at du går en hel sommer uten sko. på begynnelsen så er du veldig øm, og det gjør vondt å gå på grus. men, etter en måneds tid så begynner du å få skikkelige træler under beina, og når sommeren er over så kan du løpe på selv de skapreste stenene uten å få særlig vondt. men, du ser deg da for fordi?

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/10/2004 :  20:25:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det som er er synd er at mange hopper på denne barfotbølgen og tror det er så lettvint å få til. En ting er selve trimmingen, som man bør være forsiktig med når man er nybegynner. Naturtrim er ikke så veldig drastisk, så det skal en del til får man klusser det helt til der. Men å utføre Strassertrim etter å ha vært på helgekurs høres helt villt ut! Mener å ha sett det tar et par år å lære seg dette helt, for det innebærer store inngrep i hoven. Man risikerer til og med at hesten kan dø pga påkjenningen!!! Tror ikke denne metoden er særlig utbredt i Norge, heldigvis!
Opprinnelig postet av Dagros

Ville bare gi min støtte til dette utsagnet fra Dagros. Helt klart finnes det fordeler med å ta av skoene på hesten sin, men de oppveies nok og vel så det av bakdelene ved hele prosjektet om man ikke vet hva man gjør. Selvom naturmetoden er "lettere" er det jo helt klart en fordel å vite hva man gjør først likevel. (Blir litt som å si at det er lettere å kjøre moped enn bil, trafikkreglene bør man kunne "åkken som")

Er selv ikke fjern for tanken at sko _kan_ tas av, men er veeeldig fjern for at jeg eller andre "selvlærte" og "selverklærte" proffer skal gå i gang på en hest som ikke viser ubehag ved å bli skodd.
Men det minste man kan gjøre er vel å sette seg inn i hvordan hoven virker og deretter jakte til man finner en hovslager som virker å gjøre et godt arbeide. (det finnes jo en del av dem som etter sigende beskjærer høver så de minner om barfothøver, bare at skoen er på (formmessig altså))

Guro
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 15/10/2004 :  02:30:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også noen synspunkter på dette, å jeg kan like godt si med en gang att jeg er for og imot barfot höver.

Unghester som ikke blir brukt,avlsdyr som blir lite brukt og lignende syns jeg skal gå uten sko og det gjör da de fleste også.

Travere og hester som blir trent ofte og mye, som nesten altid går på hardt underlag (grusveier,asfalt,betong) bör altid bruke sko.

Ridehester i aktiv bruk på mykt underlag (ridehaller,myke baner) disse hestene kan i mange tilfeller klare seg uten sko, men jeg tror fremdeles ikke at de klarer en tur på hardt underlag.

Jeg er for barfot så sant hesten og bruk av hesten gjör det mulig(som regel er ikke dette tilfellet) har prövd å få 5 hester barfot og resultatet er : nr 1: ei hoppe som kun ble brukt til turridning. Hun ble stående på beite i nesten ett år, og da ble hun kun leid på turer av og til. Hun ble sårbeint av 5 min skritting på grus. Siden jeg er i mot at hester skal ha vondt i overgangen så endte det heller opp med at hesten ikke ble ridd, boots virket heller ikke for hun hadde vondt uanset på hardt underlag, på beite löp og gikk hun som normalt. Etter ett år hadde hun fremdeles like myke höver og ble nesten like fort sårbeint, så jeg syns ikke dette var noe og hun fikk sko igjen, men ikke vanlige sko.
Nr 2:akkurat likt resultat som nr 1.
Nr 3:kunne heller nesten ikke brukes i begynnelsen men etter ca. 8 mnd så begynte det å se bedre ut og jeg tenkte at nå hadde jeg endelig klart det, men neida klart hesten kunne gå uten sko hvis den ikke ble ridd mer enn 2 timer i uken på grus, så resultatet ble enda en gang som nr 1.
Nr 4 var lik nr 1.
Nr 5 hadde aldri gått med sko för og her ble resultatet bedre ETTER 4 ÅR.Jeg har faktisk prövd i 4 år på å få denne hesten barfot og jeg har nesten klart det. Han kan ris ca 5 timer iuka på grus eller asfalt eller9 timer i uka på bane som er myk. Braresultat syns jeg men jeg kan fremdeles ikke ta en lang skogstur.

Konklusjonen er bruk sko hvis du skal ri andre steder enn myke baner eller åkrer.

Vil også benytte sjansen til å orientere om ett nesten fullgodt alternativ:
Du kjöper vanlige sko som du skjärer over 2 söm hull fra tå enden på skoen, så kjöper du spesial gummisåler som blir lagt til dette bruket.
Resultatet er at hesten er skodd og skoen blir mindre slitt så den kan brukes flere ganger men sålen må skiftes. det som er bra med dette er at du slipper sårbeinthet, "stötdemperne" til hesten virker like godt fordi det kun er sömmer i tärne, det er billigere, blodsirkulasjonen er like god som hos en barfothest og ikke minst du slipper den vonde overgangen. Det er veldig få som er klar over at dette kan väre ett like godt alternativ som barfot. Har nå brukt dette på 2 av hestene som ett forsök i 1 år og det virker supert eneste ulempen i forhold til barfot er at hoven ikke blir naturlig slitt.
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  17:32:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei alle sammen!!!
eg kan sei med ein gong at eg er veldig mot barfothest...
Har mange eksempel på at det kan vere med på å skade hesten. f.eks det verste tilfelle av en halt hest var barfot fordi det skulle vere så bra... men HALLO! det ka da umuli vere bra vist at hesten nesten ikkje greier å stå på beinet!

Min mening er at hestar som ikkje får velge tempo og underlag sjølv skal ha sko! det er sant det mange sier om at det mest naturlige for ein hest er å gå barfot, me det er og mest naturlig for hesten å gå fritt, ein hest som går fritt, et litt og går litt og så kan den springe seg ein runde inn i mellom. Vist vi rir hesten er det vi som bestemmer at den skal gå og sprinnge samtidig som vi bestemmer vilke underlag hesten skal gå på... Tenk dykk om!!! Klart det er best at hesten går barfot på beite der den faktisk lev tilnerma naturlig, men når vi rir å trener den så må den ha sko! kvifor trur dykk at hestekarar før i gamledagar brukte mykje tid og krefter på å forme ein hestesko???? Jo fordi at en hest som er i hardt arbeid og skal ha eit godt og langt liv! Trur dykk at dei hadde stått å forma alle dessa skoa vist at det ikkje behøvdest???
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/10/2004 :  17:48:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Barfot betyr også å måtte gå til innkjøp av div. boots og bruke det bla.pga.underlag og hov-skader...Hmm,hva er da poenget med å bli "barfot" i utgangspunktet når hesten ikke kan være det....

Over min forstand...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/10/2004 :  23:41:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Barfot betyr også å måtte gå til innkjøp av div. boots og bruke det bla.pga.underlag og hov-skader...Hmm,hva er da poenget med å bli "barfot" i utgangspunktet når hesten ikke kan være det....

Over min forstand...

Opprinnelig postet av Gr8 ride

Poenget er at bootsen KUN er på under bruk av hesten. Resten av døgnet er høvene bare og blir utsatt for stimulering og naturlig slitasje. Dessuten hindrer ikke bootsene blodsirkulasjonen eller deformerer høvene. I tillegg forringer de ikke støtdempingen slik som jernsko gjør. Målet er for de fleste at hesten skal kunne brukes helt uten beskyttelse på høvene. Men i mange tilfeller er veien svært lang. En utfordring er det våte klimat vårt som gjør høvene myke og mere utsatte for sopp- og bakterieangrep enn andre tørrere områder i verden. Problemene med sopp osv. er like aktuellt på skodde hester som barføtte. Men uten den "krykken" som skoen er, vil vi som har barfothester merke problemene mye tidligere. Skal hesten fungere uten sko, må høvene være 100%. Mens sko kan skjule mye "djeveskap" som ligger der som tikkende bomber. Sopp og bakterier elsker sømhull og seperasjonen. Etter en stund får man problemer med sko som ikke vil henge, hovvegg som brekker av osv. Da prøver man med biotin, hovolje og andre remedier som som regel har svært liten effekt, i stede for å ta problemet med roten og fjerne levevilkårene for soppen.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.