hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stivt lær i hodelag.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Stivt lær i hodelag.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Opal

» VIP

Skrevet - 24/09/2004 :  14:57:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grrr... kikker etter hodelag men jeg synes alle er så stive og rare enten de koster 300 eller 800... Må man opp i flere tusen kroners klassen for å finne et som er nogenlunde mykt i læret, eller vil et stivt hodelag bli mykt og føyelig "med tid og stunder"???

Anne

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/09/2004 :  15:19:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
alle mine "nye" hodelag begynner sånn smått å blir myk i læret..
puss hodelaget noen ganger så blir det bedre!

Therese
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2004 :  16:15:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du kan evnt legge nytt lær i olje. Da blir det mykt fort. Jeg har dog hørt delte erfaringer med å "mette" hodelaget på denne måten. Selv har jeg hatt anledning til å smøre mange ganger med olje før bruk ved kun smøring. Men har hørt flere salmakere si at "olje over natten" er bra. Andre sier det ikke er bra Erfaringen min med mye smøring, ofte, før bruk fungerer fint. Men nå har jeg også unngått de aller "tørreste" variantene. Men de jeg har hatt har holdt sin standard etterpå. Har et par Hubertus-hodelag som jeg har brukt mye. Ellers kun "merkeløse".

Pass på at du unngår det aller billigste læret. Tenker da på det som ser "pappete" ut, og har tendens til å knekke når du bøyer på det. Da er det dårlig kvalitet.. Men du finner hodelag av god kvalitet også godt under 1000-lappen.

Ofte kan læret være behandlet med noe voksliknende greier, for at det skal oppbevares bedre. Dette slites fort vekk, og i butikken gjør også dette at hodelaget kan virke ganske stivt.

At nye hodelag er litt stive i starten er ikke uvanlig. Men titt litt rundt, og unngå disse "papp hodelagene". De ryker fort.. De kan riktignok også bli myke med mye olje, men ryker også fort.

Og et bra hodelag trenger ikke nødvendigvis å være så dyrt. Forsøk gjerne å finne hodelag som er "merkeløse" som er bra. Så slipper du å betale mye bare for merket..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 25/09/2004 10:46:36 Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 24/09/2004 :  22:48:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Har nettopp kjøpt meg et hunter hodelag fra Løwenborg. Kostet bare 400 kroner, og kjennes skikkelig bra ut i kvaliteten og sånn, ikke stivt eller noe, til tross for at jeg ikke har smurt det enda:P Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 24/09/2004 :  23:26:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et hodelag som er ok i kvaliteten samtidig som de ikke er av de de dyreste er Sabre som bl.a Paddock fører,og evt Stübben som de fleste fører.Av dyrere merker synes jeg Otto Schumacker er i en klasse for seg,Passier er også ok.Unngå for all del hodelag og annet utstyr i Indisk lær. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 25/09/2004 :  10:36:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har inntrykk av at de billigere hodelagene man kan få kjøpt nå for tiden holder seg relativt godt. Det er flere jeg kjenner som har slike billige hodelag, og de tåler stort sett en trøkk. Med "billig" mener jeg fra ca. 300 kr. og oppover. Et problem som dukker opp, er gjerne at de etter hvert mister fargen, men hvis man ikke synes at det er noen krise, så er det kanskje greit. Hvis man har råd til å gå opp i 600-kroners klassen, så tror jeg egentlig det lønner seg.

Ellers, som spoff sier, det er ikke uvanlig at læret er stivt i begynnelsen, men pass opp for papphodelagene. Vask før bruk, og smør med fett eller balsam.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2004 :  22:09:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
må bare nevne at jeg har et hodelag som jeg betalte 200 eller 300 kr for, og det holder seg utrolig bra =) har brukt det nesten hver dag, nå i tre-fire år...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 26/09/2004 :  01:37:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med nylon-hodelag? De er helt greie og de blir ikke så stive etter en regnværsdag Og de trenger ikke smøring heller Hiv hodelaget i vaskemaskinen sammen med resten av stallklærne eller når schabraker o.l. vaskes og de er klare til bruk igjen! Jeg har 2 stk (grønt og blått) og er kjempe fornøyd med dem! Veldig stillbare er de også Har kjøpt mine hos H-sport på Leangen og de kostet 3-400kr og jeg syns at de er verdt de for de holder
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/09/2004 :  10:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
En kommentar til dem som er interessert i å starte dressur: Nylon-hodelag er ikke tilatt i dressurklasser. (Og personlig liker jeg følelsen av lær bedre enn følelsen av nylon. Synes det ser behageligere ut for hesten også. Dessuten synes jeg det er penere, men det er selvfølgelig ikke så nøye for hesten. ) Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 26/09/2004 :  20:33:20  Vis profil  Svar med kopi av melding

se på golden medal (eller hvordan man skriver det..)! de er kjempestilige!!

finnes i høøkskatalogen, eller på høøks på skedsmokorset. ikke så dyre heller.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  01:45:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Sverger til å "mette" lær før det brukes jeg. Funker som bare det. Har noen billige hodelag, og de har holdt seg relativt bra. Har et Chetak som jeg faktisk er veldig fornøyd med, og Hubertus er også veldig gode, de ligger vel på en 5-600 kr. Jeg har faktisk et hubertus hodelag som er eldre enn meg selv, fra min mor sin tid på hesteryggen Og det sier jo litt om DEN kvaliteten...

Men drømmen er jo selvsagt enten et Otto Schumakerhodelag(Rolls Royce) eller et Kieffer Suleika med matchende kobbel til bikkjene(Det strasshodelaget, så jålete at det er stilig:)

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 28/09/2004 :  09:35:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle tips folkens

Kiefferhodelaget drømmer jeg også om Stormy.. Vet du pris?

Anne
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  14:17:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Pris: SCHVINDYRT... Mener det ligger mellom 2-3000 kr... Men stilig er det jo;) Uten tvil:) Skal ha et sånt når jeg har kjøpt meg sal da:)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  16:49:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Vil bare tilføye at det er ikke bare såkalte "billig hodelag" som mister fargen: Mitt Havanna/London brune Stubben hodelag er blitt mørkebrunt, utrolig kjedelig:(

Som noen andre nevnte; Hunter hodelagene er billige OG og har veldig mykt lær:) Jacson hodelagene er også myke, og billige, og topp kvalitet (har et som jeg er veldig fornøyd med). Vil, som Stormy nevner, også anbefale å "mette" læret før bruk:)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  16:51:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil bare tilføye at det er ikke bare såkalte "billig hodelag" som mister fargen: Mitt Havanna/London brune Stubben hodelag er blitt mørkebrunt, utrolig kjedelig:(

Opprinnelig postet av Natalie_S

Lyst lær blir mørkere etterhvert. Fordi du benytter olje/fett, eller fettbasert såpe. Det er den effekten fett/olje har, og har igrunn lite med hodelagets kvalitet å gjøre.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  16:52:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
okey da, men kjipt likevel :) Men mitt lysebrune Gold Medal hodelag blir ikke mørkere, er ikke det litt merkelig? :)

Har forresten ingenting å si på kvaliteten på stubben hodelaget, er kjempefornøyd, og læret har alltid vært veldig mykt

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 29/09/2004 09:49:45 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.21 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.