hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ny sal til drektig hest??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 ny sal til drektig hest??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bambi West

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  21:05:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBambi West  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBambi West  Svar med kopi av melding
kan jeg kjøpre ny sal til hesten min, hun er 4 månter drektig, jeg tenker westernsal, og vil den fortsatt passe ette rhun har følla??? noen som vet noe om dette??? blir veeeeldig takknemmelig for svar...

klemz Dictus & Bambus

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  21:14:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg ville ventet til etter at hun har føllet :-) Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 28/09/2004 :  22:26:49  Vis profil  Svar med kopi av melding

Du bør nok vente, hesten kan forandre seg veldig mye på disse månedene.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/09/2004 :  22:52:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mye har du tenkt å legge i det og hvordan hest har du?

Om du har tenkt å innvestere litt for fremtiden, kan du fint kjøpe en Continental Equiflex westernsal nå. Den er (innen fornuftens grenser), nokså flexibel så den vil trolig passe greit både før og etter.

Pga. materiale den er laget av, former den seg etter forskjellige hester, men den må selvsagt ha et godt utgangspunkt med tanke på passform.
Dette er ikke en "trylle-sal" man først kan ha på en spinkel fullblods og deretter på en kaldblods....

Har du en hest med meget høy og markert manke, vil du nok få litt tilpassning-problemer uansett hvilken westernsal du velger.

Salen er utviket med tanke på reininghester,(Quartere) som veldig ofte har behov for noe bredere bom pga. lite markert manke.
(Men de finnes i forskjellige str.)
En god del halvblod/kaldblodstyper passer da også denne salen helt fint, både med tanke på bomvidde og lengde.

En slik brukt sal ligger fra ca. 12.000 kr. og oppover.
Ny koster den i underkant av 20.000. Det er alt tilbehøret som koster,(sølv,graverte stigbøyler osv.) skal du ha standard-utgaven er prisen helt akseptabel med tanke på kvaliteten.

Og man trenger ikke ri reining for å kjøpe den, flere bruker den til allround og tur pga. den flexible bommen som det ikke kryr av under 10.000kr. akuratt. I tilegg forandrer hestene seg stadig når det gjelder fasong og musklatur, og en god westersal er en større innvestering enn en klassisk sal uansett.

I utgangspunktet bør ikke drektighet på en ferdigvokst, normalt muskelsatt hest bli så annerledes om salen har et godt utgangspunkt med tanke på manke,(som består av knokler) skulderblad og lengde på rygg.
Det er kun de siste 2-3 mnd.av drektigheten hesten normalt sett forandrer fasong som kan være av betydning.
Det er noe annet med en yngre og uferdig hest.

Har selv aldri byttet sal pga. drektighet, da hadde nok salen ligget noe galt i utgangspunktet tror jeg...

Gode saler med lang levetid er kostbart, men en skikkelig westernsal har man som regel lenger enn man ofte har hesten, for å si det sån...

Nå vet ikke jeg hva du vil legge i det som sagt, eller hvor gammel hesten din er, godt trent, hvilken rase, osv., så dette blir en vurderingssak seff. men dette er bare et tips for å slippe å kjøpe evt. 2 saler...

Kontakt evt. Rodeo Hesteutstyr for mer info., pristilbud, og evt. info. om andre alternativ

Redigert av - xxxx den 28/09/2004 23:21:46 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.