hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor syk kan man bli?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Hvor syk kan man bli?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Opal

» VIP

Skrevet - 09/09/2004 :  14:44:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er virkelig ille? Finnes det virkelig så syke mennesker?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/09/407857.html

Anne

xxxx

Skrevet - 09/09/2004 :  15:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt forferdelig, dette mennesket bør kastreres uten bedøvning...

Jeg blir, (for en gang skyld..) nesten målløs over slike handlinger, forskrudde bisarre hjerner, er det første jeg kommer på....

En mager trøst kan jo være at de tror de fleste hestene har vært bedøvd ned, da føler de ihverfall ikke så mye og skjønner ikke noe heller...Men allikevel....(jeg jobber i DB og skal på jobb natt i morgen, så jeg skal prøve å få vite mer, vær du sikker..)

Uff, ikke alle nyheter er gode desverre...

Redigert av - xxxx den 09/09/2004 15:26:30 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/09/2004 :  16:55:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
hadde tvert knerta den personen hvis jeg hadde møtt han!!!!!
Therese
Gå til toppen av siden

cecilie86

Skrevet - 10/09/2004 :  14:14:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syke, SYKE menneske! Lurer på hva i alle dager som foregår inne i huet på gjerningsmannen nå han får seg til å gjøre noe slikt... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  15:49:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja, dette er ille. Men spørsmålet jeg får i hodet mitt nå - er hvorfor alle reagerer så sterkt når dette skjer med et dyr. Ingen ser lenger ut til å reagere når det skjer med mennesker, annet enn de nærmeste pårørende.. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  17:48:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Synes nå folk reagerer når mennesker blir voldtatt. Ihvertfall hvis de også blir mishandlet til de dør. Ute i den store verden skjer dette dessverre altfor ofte..

men å gjore noe sånt med dyr er jo helt sykt.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/09/2004 :  18:18:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima....

Et menneske KAN forsvare seg og få psykiatrisk hjelp i etterkant, det kan ikke et dyr.....Det er fortsatt litt forskjell på oss...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  18:24:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg sier ikke på noen måte at dette er bra, men en hest kan da forsvare seg? Ikke om den er dopet ned, nei; men det kan da heller ikke et neddopet menneske. Hesten kan sparke, fks.

Jeg synes selvfølgelig at dette er sykt og ekkelt, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor det er -så- mye verre å gjøre dette mot dyr, enn det er å gjøre det mot et menneske. Voldtekt er voldtekt, uansett.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/09/2004 :  18:37:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ligger ikke for en hest å slåss mot et menneske om den har vært tam....Hallo??? Det er menneske som er lederen, ikke sant..... Den kan heller ikke forsvare seg verbalt mot et menneske og derfor heller ikke forsvare seg psykologisk, som noen mennesker faktisk har gjort å kommet seg unna....

Tenk deg om nå, dyremishandling har alltid blitt sett på som svært alvorlig, da de er forsvarsløse i forhold til et menneske, bla. pga. at de er underdanige og er et DYR.

Ikke sammenlign dyr og menneske, det er 2 forskjellige individer med forskjellige kroppspråk og adferd.

Unødvendig diskusjon, tragedien er et faktum og han vil få sin straff, dette er ikke dagligdags og ikke normal adferd hos et menneske.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  19:46:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
I fare for å kverulere hardt nå, så må jeg bare.

Om du utøver den slags vold mot hesten din, er jeg ganske sikker på at uansett hvor tam den er, vil den forsøke å forsvare seg. En hest i flokk forsvarer seg om et dyr hopper på den - selv om den har en leder. Om en hest aldri vil forsvare seg mot en voldtekt, hvorfor bruker man da sprangsele på hopper ved "unaturlig" bedekning? Jeg tror, uten å vite noe mer enn det som stod i avisene, at denne gjerningsmannen kjenner til hester, iom. at han dopet dem ned på forhånd.

Dyremishandling -er- ille, og jeg har også presisert at jeg synes dette er helt forferdelig osv., det jeg undert meg over var at vi aldri ser sånne ramaskrik på debattforumer/i samtaler privat/osv når et menneske blir voldtatt slik. Det ligger jo heller ikke i menneskers natur å fly rundt og voldta hverandre.

Jeg avskriver ikke dette på noen måte som "bare" et dyr osv., jeg satte bare et spørsmålstegn ved at det ikke ble slike reaksjoner når et menneske ble voldtatt. Jeg synes det er helt sykt, og jeg er kjent ved at det også foregår slik i Sverige, bl.a. ble en bande på Gotland tatt for å gå rundt å voldta hopper med jernrør. Slikt foregår også med andre dyr enn hest, og jeg håper for all del flest mulig blir oppdaget, og at alle får den straffen de fortjener - både for vold mot mennesker og dyr.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  09:21:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Dette har også skjedd i Norge for noen få år siden. Hesten til veninna mi ble kuttet stykt opp i skjeden. Så vidt de klarte å berge henne. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  09:57:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Syke syke menneske.

Er forresten enig med gr_8_ride, det er på en måte "verre" med dyr fordi de ikke kan forsvare seg. Som med små barn.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/09/2004 :  11:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med Fossissima. Jeg synes i grunnen det er ganske sykt å påstå at det er verre å gjøre slikt med en hest enn med et menneske.

Når det gjelder voldtekt: En hest vil sannsynligvis ikke forstå noe av dette i det hele tatt. Den vil kanskje forundre seg litt over hva i huleste denne personen holder på med, og hvis den synes det er ekkelt eller ubehagelig, eller den ikke godtar en slik dominans, vil den prøve å flytte på seg eller å sparke. Men å sammenlikne den opplevelsen en hest har under voldtekt, med den ufattelige smerten, fysisk og psykisk, en person opplever, det synes jeg er uforskammet og respektløst ovenfor alle som har opplevd noe slikt. Det er rett og slett usmakelig.

Videre vitner det om at dere har en fullstendig urealistisk oppfattelse av hva en hest er, hva den "tenker", hvilke følelser den har, hva som påvirker dens oppførsel og så videre. Og ikke minst, hva som styrer reproduksjonen hos hest i forhold til det vi kaller seksualitet hos mennesker. Det er faktisk forskjell på dyr og mennesker, selv om enkelte mennesker har vanskelig for å innse dette.

Fysisk mishandling med kniv og liknende, blir naturligvis en annen sak. Det er vel ingen her som er uenige i at man ikke skal mishandle hverken dyr eller mennesker.

Redigert av - eligj den 11/09/2004 11:10:34 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/09/2004 :  14:51:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eligj:

Jeg skjønner poenget ditt, men denne saken er også så alvorlig faktisk, at flere av hestene døde etter mishandlingen....(voldtekten) Det er jo DET som gjør dette så fælt, ikke alle dør som følge av dette og det får man være glade for....

Jeg tror nok hestene hadde det svært vondt ja, (ved naturlig bedekning er ikke formålet at de "skal dø" som følge av hva hingsten har gjort). Brunsten til hoppa avgjør også dette i stor grad, hva hingsten faktisk får lov til, og ikke!

Hvorvidt de forstår noe "dypere" en dette...? Nei, ikke noe annet at hester kan skille på godt og en vondt, (positivt/negativt) og det er i denne sammenheng ille nok det, utover det vil jeg ikke spekulere for jeg er nå en gang et menneske.....

Uansett synes jeg dette (som jeg tidligere har sagt) blir feil å sammenligne da det er 2 vidt forskjellige individer.

Vi får bare håpe dette syke mennesket blir tatt og får sin fortjente straff.

Redigert av - xxxx den 11/09/2004 15:07:11 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  15:20:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Mishandling av hest er like ille uansett hvilken kroppsdel det er som blir berørt.
At vi reagerer sterkere på denne typen mishandling er kanskje fordi det brukes ordet "voldtekt" i sammengheng med mishandlingen...?
Voldtekt har ikke noe med sex å gjøre, da det handler om maktovergrep, vold og nedverdigelse.
En hest føler neppe samme nedverdigelsen som et menneske gjør...
Her har vi neppe med en zoofil å gjøre, da det også er fysisk lemlestelse i handlingen.

Voldelig mishandling vitner jo om sterke personlighetsforstyrrelser hos overgriperen, og å anta at dette dermed handler om en syk person er nok ganske korrekt.
Og graden av aggresjon i handlingen vitner også om en overgriper med store problemer med å takle sine egne følelser. Dette er ingen impulshandling, men resultat av langvarig mental lidelse som har fått utvikle seg i fred og ro uten behandling...

Små barn kunne kanskje like gjerne være neste målgruppe, da det tydeligvis er de forsvarsløse som er utsatt. Samtidig kan en spørre seg om hest er en meget bevisst valgt målgruppe siden straffereaksjonene overfor overgrep/mishandling av dyr er mildere enn overfor overgrep/mishandling av barn. Altså et bevis for kalkulert risikoberegning fra overgriperens side. En intelligent sosiopat (det er de vanligvis) med sterke personlighetsforstyrrelser i tillegg.
Får de tak i vedkommende, venter nok en langvarig behandling på lukket avdeling.

Jeg føler medfølelse med hesteierne som sliter med sorg og sinne og avmakt nå, og føler også med alle andre hesteeiere i området som nok skjelver ved tanken på hvor vedkommende kan slå til neste gang om han ikke blir tatt.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/09/2004 :  15:44:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke bare hesteeiere. Vil tro at foreldre også føler seg noe utrygge. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.