hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvem har ansvaret for skader?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hvem har ansvaret for skader?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-Katrina-
» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2004 :  20:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, jeg skal for tiden bytte fôrhest, og hestens eier har skrevet en kontrakt. Siden jeg ikke har fylt 18 år er det mine foreldre som må skrive under på denne kontrakten.
Men da min far leste den nektet han å skrive under. Grunnen var ett av punktene: De dagene ( 3 ganger i uken) når jeg har hesten har jeg fullt ansvar og må betale for eventuelle skader som måtte skje i stallen eller på ridetur. Dette gjelder veterinær, medisin osv. Han synes at dette var helt urimelig.
Jeg har forhørt meg litt i stallen og de fleste er enige med at det må da være eieren som har det økonomiske ansvaret. Jeg har hatt hest på fôr i mange år, og slik har ordningen alltid vært.

Så da er spørsmålet mitt, hvordan er det vanlig å gjøre dette? Hvem må betale evt skader

eligj

Skrevet - 06/09/2004 :  21:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med faren din, dette er urimelig. Jeg har aldri hørt om noen som har hatt en slik avtale. Nekt tvert. Finn deg heller en annen hest. Jeg ville nesten vurdert å finne meg en annen hest uansett, da jeg ville mistet triltroen til en person som prøver seg på noe slikt.

Eneste unntaket jeg kan tenke meg, er at du betaler hvis du har vært grovt uaktsom. Det vil si at du gjør noe du vet, eller bør vite, er veldig uforsvarlig. Da ville jeg som hesteeier kanskje forfulgt saken i ettertid. Men det skal være grovt.

Redigert av - eligj den 06/09/2004 21:05:12 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2004 :  21:35:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Står det ikke et sted i loven at det alltid er eieren som har det medisinske ansvaret? Mener da tydelig å huske at dette ble nevnt i ett annet innlegg her. :-) Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/09/2004 :  22:01:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eier har i alle fall alltid ansvar ovenfor tredje part hvis hesten for eksempel skader en bil eller en person. Men om det er mulig å kontraktsfeste ansvaret for skader på hesten eller utstyret til en annen person, det vet jeg ikke. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2004 :  00:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres helt tullete ut! Hvis du hadde hatt hesten på helfor, kunne du hatt i kontrakten at du skulle ha betalt dyrlegeutgifter o.l., men når man leier hest noen dager i uken står det litt anderledes. Jeg vet heller ikke om dette er lovfestet på noen måte, men det er iallefall ikke vanlig. Jeg har hatt med i kontrakten at uforsiktig bruk av utstyr/tap av utstyr skal erstattes, men ikke at dyrlegeutgifter skal betales (kun at hesten skal ries på en forsvarlig måte osv). En hest kan feks tråkke over på hvilken som helst dag, og det er som regel ikke den som rir sin feil (iallefall ikke hvis det skjer i luftegård).
Lei deg heller en annen hest du!

Hege Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/09/2004 :  09:12:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med resten av gjengen her. Jeg er heller aldri blitt utsatt for å "være ansvarlig" for dyrlegeutgifter osv.
Det er jo som Hege skriver: en hest kan tråkke over hvilken som helst dag, og jeg tror en slik ordning bare vil føre til at man mer "venter ut" å ringe dyrlege feks.
(med mindre det selvfølgelig er akutt).

Syns også du kan finne en annen hest egentlig. Greit nok at eier kanskje endrer på kontrakten, men jeg ville selv tenkt veldig mye på det, om hesten skulle komme til å tråkke over osv.

At man skal erstatte utstyr om noe går sundt (uten at det er av klar slitasje) osv. syns jeg derimot er rimelig. Gjør man noe ala hive salen på bakken og den blir tråkka på av noen så syns jeg ikke at eier skal sitte med en utgift på 10 000 NOK fordi forrytter har vært lite fornuftig.

~Guro
Gå til toppen av siden

-Katrina-
» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2004 :  17:25:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eieren har sagt til meg at jeg kan sette opp en ny kontrakt og så skal hun se på den... Litt usikker på hva jeg skal gjøre, har veldig lyst til å ha denne hesten. Er enig med at jeg sikkert burde ha funnet meg en annen hest men det er ikke så enkelt. Jeg kommer nok til å gi henne en sjanse til hvis hun går med på å droppe det punktet. Blir det mer tull så dropper jeg det ihvertfall med en gang. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2004 :  19:11:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis dette er en hest du virkelig vil ha, og hun dropper det punktet og ikke lar det gå utover deg på noen måte, så kan du jo trygt leie denne hesten. Bare pass på hva du skriver under på!
Hege Gå til toppen av siden

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2004 :  14:08:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
Heisann
Da jeg og hesten i vinter ble utsatt for en rideulykke og det ble nødvendig å tilkalle dyrlegen, delte jeg og eieren på regningen.
Siden hesten var forsikret, ble ikke det mye å betale når vi begge bidro.
Men jeg rir uten å betale noe for det, er altså ikke noen forrytter.
Syns som de fleste at eieren burde ha det økonomiske ansvaret hvis det skjer noe med hesten, for det kan skje alle.
Forrytteren betaler jo ofte en sum for å ha hesten de og de dagene, og da er jo det i grunnen bare rett og rimelig.
Men på den annen side kan det være greit å dele på eventuelle regninger som om hesten blir skadet mens du rir den.
Klemz fra Vibeke

*VIBO* Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/09/2005 :  13:00:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Eeeeh, jeg Googlet på hest + "tråkke over" og kom rett inn i Guro sin posting. Jeg klikker "send nytt svar" nå for å se om det blir postet med meg selv som avsender eller med Guro som avsender. -Kajsa

Kopi av melding:
Enig med resten av gjengen her. Jeg er heller aldri blitt utsatt for å "være ansvarlig" for dyrlegeutgifter osv.
Det er jo som Hege skriver: en hest kan tråkke over hvilken som helst dag, og jeg tror en slik ordning bare vil føre til at man mer "venter ut" å ringe dyrlege feks.
(med mindre det selvfølgelig er akutt).

Syns også du kan finne en annen hest egentlig. Greit nok at eier kanskje endrer på kontrakten, men jeg ville selv tenkt veldig mye på det, om hesten skulle komme til å tråkke over osv.

At man skal erstatte utstyr om noe går sundt (uten at det er av klar slitasje) osv. syns jeg derimot er rimelig. Gjør man noe ala hive salen på bakken og den blir tråkka på av noen så syns jeg ikke at eier skal sitte med en utgift på 10 000 NOK fordi forrytter har vært lite fornuftig.

~Guro

Opprinnelig postet av Guro

oki, det kom som meg... men hvordan i alle dager klarer jeg å komme inn i hennes posting via Google?

Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 22/09/2005 13:03:22 Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  15:12:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg hadde likt hvis det var jeg som hadde satt hesten min bort på for at den som var for vert hadde noe av ansvaret. Dvs hvis for rytteren opptrer uansvalig slik at hesten skader seg selv eller andre. Alt utenom dette skal heste eieren selv stå for. Regner med at hesten er forsikret og da får man jo pengene igjen uansett
Håper du ble litt klokere. Ikke skriv under den kontrakten en skikkelig felle spør du meg

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/09/2005 :  16:05:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Humm...Jeg ser på det som en selvfølge at dersom hestene skader seg under ridning når forrytterene mine har dem, at de betaler hele eller halve dyrlege utgiften (alt etter som..), gjelder også om hestene påfører andre personer eller eiendeler skade mens for rytter rir/har hesten.

På denne måten er jeg sikrere at for rytter tar mer hensyn og bruker mer fornuft sammen med hestene mine.

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  23:20:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Humm...Jeg ser på det som en selvfølge at dersom hestene skader seg under ridning når forrytterene mine har dem, at de betaler hele eller halve dyrlege utgiften (alt etter som..), gjelder også om hestene påfører andre personer eller eiendeler skade mens for rytter rir/har hesten.

På denne måten er jeg sikrere at for rytter tar mer hensyn og bruker mer fornuft sammen med hestene mine.
Opprinnelig postet av Vinga

Dette er jeg totalt uenig i. Bakgrunnen for dette er som andre allerede har nevt, at det er eier som står ansvarlig for skade på tredjeperson/eiendom, og at eier også har det medisinske ansvaret. En hest kan tråkke over hvilken som helst dag. Hesten kan bli sparket og knekke en fot i luftegården eller på tur, og kolikk kan oppstå når som helst på døgnet. Alt dette er uforutsette hendelser som forrytteren ikke kan påvirke, og det er svært urettferdig at denne da skal dekke utgiftene forbundet med dette.

Du sier at dette fører til mer "fornuftig ridning". Det er synd om man må bruke slik "tvang" for å få forryttere til å oppføre seg mer fornuftig. Tror ikke jeg ville hatt en forrytter som jeg følte jeg måtte true med erstatningskrav hvis ikke h*n behandlet hesten bra. En annen ting er dog uforsvarlig ridning og /eller behandling av utstyr. Dette er noe helt annet - og slikt bør nevnes i forrytterkontrakten.

Jeg tror nok de fleste oppegående forryttere (som forøvrig også har en tendens til å være ansvarsfulle) ville nektet å inngå en slik kontrakt du nevner i innlegget ditt - det ville i hvertfall jeg gjort.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 22/09/2005 23:22:57 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  10:17:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri gjort det heller. Ulykker kan skje - men det medisinske ansvaret for hesten er -ikke- mitt. Så klart, jeg kan sikkert være med å betale litt, dersom vi kommer til enighet om dette - men aldri om jeg går med på å betale alt. Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 23/09/2005 :  16:40:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du sier at dette fører til mer "fornuftig ridning". Det er synd om man må bruke slik "tvang" for å få forryttere til å oppføre seg mer fornuftig. Tror ikke jeg ville hatt en forrytter som jeg følte jeg måtte true med erstatningskrav hvis ikke h*n behandlet hesten bra. En annen ting er dog uforsvarlig ridning og /eller behandling av utstyr. Dette er noe helt annet - og slikt bør nevnes i forrytterkontrakten.

Vell... det er mange grunner til jeg skrev dette. Det er litt enklere å ta mindre hensyn til småting som terreng/underlag og sånne ting når det ikke er din hest, altså slike ting som kan føre til belastnings skader over tid. Dersom rytter vet at h*n må være med å betale dyrlege regningen, vil nok h*n ta mer hensyn til små ting, og dermed kan jeg ha en friskere hest ti år senere.

Syns ikke det er helt rettferdig at forrytter ikke betaler noe av dyrlege regningen om en akutt langvarig skade skulle oppstå etter forrytter har ridd, og kanskje lar meg sitte igjen med en hest som ikke kan ris på et år mens h*n ser seg om etter en ny forhest.

Når det gjelder andre ting som for eksempel om forrytter skulle bli påkjørt stiller ting seg noe annerledes. for dette er noe forrytter ikke kan noe for med mindre h*n har ridd rundt midt på hovedveien.
Samme gjelder personskader, dette kan heller ikke forrytter noe for, så lenge h*n ikke har lat et lite barn ri av sted på hesten osv.

Alt etter situasjonen...

Dersom man låner noe av andre, for eksempel en bil eller et verktøy, er det ikke da normal folkeskikk å erstatte det man ødelegger?

Dette er ikke noe jeg har skriftlig med mine forryttere, kun muntlig. Regner med at dersom de påfører mine hester en alvorlig skade at de er greie nok til å ta sin del. Eller i det minste holde ut til hesten er frisk igjen.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  18:17:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
aldri om jeg hadde gått med på den nei! så om hesten får kolikk/tarmslyng og må opereres må forryter betale operasjon feks? fordi hesten fikk det den dagen? Det er jo så mye som kan skje Om forrytter opptrer uansvarlig er det en annen sak, som eligj sa. Enige med de fleste her.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.