hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvem har ansvaret for skader?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hvem har ansvaret for skader?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 23/09/2005 :  20:02:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
aldri om jeg hadde gått med på den nei! så om hesten får kolikk/tarmslyng og må opereres må forryter betale operasjon feks? fordi hesten fikk det den dagen? Det er jo så mye som kan skje Om forrytter opptrer uansvarlig er det en annen sak, som eligj sa. Enige med de fleste her.

Dette er noe annet, har jo veldig lite med ridningen til rytteren å gjøre, dersom hestene hadde fått kolikk på en av forrytterene sine dager, hadde selvsagt jeg betalt.
Overhodet ikke sånne situasjoner jeg snakker om.

Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  12:44:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må si meg enig med VINGA..
Jeg har selv en forrytter jeg skal lage kontrakt til nå. Og jeg vil ha med i kontrakten at alt utstyr som blir ødelagt skal bli erstattet. Når det blir ødelagt i det momange hun driver med hesten. Det samme gjelder om hesten skader seg i hennes varetekt. Om den får kuttsår, knekker et bein o.l. Dette dels fordi rytteren vil være litt mer forsiktig, samtidig som at da har jeg vært føre var. Jeg har ansvar for å vise henne hesten fra forskjellige sider og forberede henne hva hun får for pengene. Men når hun er ute på tur selv, har hun selv ansvar for seg og hesten. Om hesten får kolikk på "hennes" dag, er det en helt annen sak. Da har hesten blitt syk uten noen innblanding fra forrytteren...

You see? Syns det er viktig å ha med i en kontrakt, for eier, hest og forrytters bevisstgjøring og sikkerhet.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  12:59:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vell... det er mange grunner til jeg skrev dette. Det er litt enklere å ta mindre hensyn til småting som terreng/underlag og sånne ting når det ikke er din hest, altså slike ting som kan føre til belastnings skader over tid. Dersom rytter vet at h*n må være med å betale dyrlege regningen, vil nok h*n ta mer hensyn til små ting, og dermed kan jeg ha en friskere hest ti år senere.
Opprinnelig postet av Vinga

Hvis du har en forrytter som du regner med tar mindre hensyn til undelag/terreng siden det ikke er hans/hennes hest, ja da har du etter min mening skaffet deg feil forrytter. Jeg er selv forrytter og så klart jeg tenker på hestens velferd og prioriterer dette først i alt jeg gjør. Ansvarsbevisste forryttere vil behandle hesten som om det var sin egen. Har du ikke en slik forrytter, så finn deg en ny.

Kopi av melding:
[...]Dersom man låner noe av andre, for eksempel en bil eller et verktøy, er det ikke da normal folkeskikk å erstatte det man ødelegger?[...]

Jeg er enig i at hvis skaden skyldes uansvarlig ridning av forrytter, ja da får h*n jaggu være med på å erstatte dette. Dette MÅ dog spesifiseres nøye i en kontrakt, og ikke bare være overlevert muntlig. Utrolig hva som kan falle inn under kategorien hvis man skal ta det i etterkant.

Som sagt, det medisinske ansvaret hviler på hesteeier. Som forrytter betaler man for å ri hesten noen dager i uken dette i tråd med eierens bestemmelser for bruken. Hvis du ikke stoler på at forrytteren din vil det beste for hesten din - ja så skift. Det er nå min mening.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  00:14:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
enig med flesteparten her! har heller ikke hørt om at forrytteren skal betale for skader o.l hvis det skulle skje under forrytterens tilsyn! Det er som sagt eieren som har det økonimiske ansvaret for hesten, derfor påfaller det på eieren vil jeg si. Hadde det vært snakk om hest på helfor, hadde det vært en annen ting. Da mener jeg at forverten bør stå for ansvaret innenfor slike ting.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Sissel Alise

Skrevet - 30/10/2005 :  17:22:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting slår meg i slike saker: Det er så utrolig mange som kun vil være med på morroa og som ikke vil ha noe ansvar utover det!

Dersom jeg låner bilen til venninna mi og bulker den, er det rettferdig at hun sitter igjen med regningen da? Eller hvis jeg skal på hyttetur en helg og låner slalomskiene hennes som jeg ødelegger. Skal jeg bare si "beklager"?
Mange vil sikkert si at dette ikke kan sammenlignes, men da er jeg uenig med dere.
Jeg synes i hvertfall av fôrryttere som har "frie tøyler" når det gjelder bruk av hesten står ansvarlig dersom det skjer en skade som må ha behandling. (Her tenker jeg selvsagt ikke på sykdommer som oppstår, jeg tenker på skade som skjer under ridning).
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 31/10/2005 :  12:33:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Helt enig med Vinga og Sissel Alise her. Hvis man ødelegger noe man har lånt bør det være en sevfølge å erstatte dette. Årsaken til skaden/sykdommen bør være vektleggende for hvem som har ansvaret .
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  14:11:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg mener at vis hesten blir skadet mens du rir/trener den. Da bør du ta ansvar for det, og betale det som det koster. (vet, hovslager ol.) Men vis det skjer på beite den dagen du har hesten så bør hesteeieren ta seg av det.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  15:14:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg kan muligens moderere meg til å være med på at akutte skader som oppstår under forrytters ridning skal dekkes av denne. Men hva som skjer de andre 22 timene i døgnet når forrytter ikke er til stede - ja det må hesteeier ta på sin kappen. Også når det kommer til type skader der årsakssammenhengen ikke er klar, som f.eks ved ulike belastningsskader av ikke-akutt grad. Hesteeier har det økonomiske ansvaret. Alt som pålegges forrytter utover dette må spesifiseres nøye i en kontrakt.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.