hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kravstore forryttere.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Kravstore forryttere.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  21:25:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg satt for en tid tilbake inn en annonse der jeg søkte etter ansvarsfull,erfaren forrytter til 2 hester 1 dag pr uke pr hest.De står oppstallet på en stall med alle fasiliteter,ridehus,ridebane,flotte turforhold,garderobe med dusj,oppholdsrom mm.Hestene er godt skolerte dressurhester.Det er to relativt store hingster.Jeg skrev at jeg primært ønsket en forrytter som skulle ri på tur,men han/hun kunne også ri på bane men da kun for instruksjon,og øvelser som ikke krasjet med øvelsene jeg jobber med.Jeg skrev at jeg ikke skulle ha betaling for dette men at det viktigste for meg var å finne en følsom rytter med rytterfølse,for å beholde hestene så følsomme som de er nå.Han/hun skulle heller ikke gjøre noen spesiell jobb i stallen,for foring,møkking o.l er i stalleien.Men forrytteren må selvfølgelig pusse hesten den dagen han/hun har de.
Jeg trodde dette skulle være en fin mulighet for kanskje en student eller en annen som ikke hadde mulighet til å ha hest selv,det er tross alt ikke ofte man får muligheten til å ri virkelig gode hester her i landet,for de er det få av.
Men jeg tok helt feil.
Fikk masse svar fra 12-13 åringer som mente de var erfarne nok fordi de hadde ridd på rideskole et par år.
Fikk også svar fra en som kunne si seg villig til å ri hestene på tur innimellom,mot at hun fikk trene sprang enten på bane eller i skogen.
To stykker lurte på hvem som skulle betale for instruksjonen,hvis de ville trene dressur.To andre ville kun ri på bane og selv bestemme hvilke øvelser de skulle ri,pga at de hadde ansvaret og bestemte de dagene de hadde hestene.
Håper ikke alle er like uheldig når de søker etter forryttere.For jeg synes ærlig talt ikke man er kravstor som hesteeier om man ikke vil slippe hesten sin ut med en uerfaren person,og ha litt kontroll med hva/hvordan hesten blir jobbet på bane.

Destrier

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  21:42:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det ER vanskelig å finne gode for-ryttere og/eller hestepassere. Sånn er det bare. Men, hvem vet? Kansje noen leser innlegget ditt og har lyst til å forsøke? I utgangspunktet burde det jo være NOEN, iallefall EN som burde passe. Om ikke en student, så kansje en voksen person som har ridd tidligere.

Min erfaring er at det er best å 'lage' slike hestepassere selv, men det innebærer jo selvsagt en god del jobb med det (iallefall i starten). Uansett, får du ha lykke til. Håper du finner en som er egnet.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  21:52:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Problemet med erfarne ryttere, er vel at de gjerne ønsker å ri hovedsakelig på bane. Det har vært mitt problem fra "den andre siden", som forrytter. Jeg har ridd mye på tur før, og anser det som noe jeg gjør på en fridag. Men det er klart at rir man gratis, må man også innrette seg.

For å vedlikeholde ridningen sin, må man helst ri ordentlig (på bane, helst med instruksjon) minst en gang i uka, aller helst to. Det er ikke så mange som vil sette ut hesten sin til dressurridning to ganger i uka, fordi de fleste gjerne vil gjøre dette selv - forståelig nok..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  22:29:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke en kravstor forrytter, dog har jeg nå skaffet meg en veldig fin hest.
Når noe er gratis, slik du vil ha det - er det selvsagt at man skal rette seg etter hva og hvordan du vil ha det. Du 'leier' ut hestene dine gratis - uten kompensasjon for 'skade' utført av en mindre dyktig rytter, du lar dem også ri for instruksjon. Men, jeg kan se ønsket om å ri alene på banen.
Men, når ting er gratis synes jeg man skal slutte å være kravstor, og heller nyte at noen er så generøse at de låner bort hesten gratis, uten å legge på en en mengde "drittjobber".
Slike mennesker finnes det ikke mange av nå lenger, så all kudos til deg!

Jeg selv trives veldig godt med min avtale, og kunne ikke tenke meg å bytte hest/eier. Dog, jeg betaler, men da får jeg også gjøre nesten som jeg vil.
Men gratis er gratis, vil folk rase rundt eller ha alt ansvaret selv, så får de heller betale litt - for "skade" på hestens kunnskapsnivå osv.

Ettersom jeg har skjønt, er du en veldig dyktig (og kjent?) rytter - merkelig at ingen seriøse har vært interesserte!
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/09/2004 :  22:58:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge man betaler så synes jeg at man også bør få lov å bruke hesten litt etter egne ønsker. For meg kommer det også ann på hvor mye jeg betaler, er det halvparten av alle utgifter ville jeg også krevd å få bruke hesten like mye og til det jeg ønsket også.

Men får man ri gratis så er det absolutt ikke urimelig at eier bestemmer hvordan man skal ri, er det kun på skritteturer så skal det være greit. Og når man er så heldig at hestene står på en stall der man slipper alt 'arbeidet', så synes jeg det er helt håpløst å kreve noe annet enn det eier allerede har oppgitt. Det blir jo å bare komme og ri på en måte, ikke noe mer 'arbeid'. Heldige synes jeg de hadde vært. At de også får bruke hesten på timer er også veldig positivt. Dersom det er hester man konkurrerer med skjønner jeg at eier vil ha kontroll på hvordan hestene også blir ridd.

For meg er det uaktuelt å være forrytter på hest jeg ikke fikk bruke på bane, og det kun fordi det er hva jeg ønsker å drive med. Utvikle meg som rytter, og det føler jeg at jeg gjør best ved å få undervisning samt ri litt på egenhånd. Men det trenger ikke være hele tiden, det bør tilpasses mellom eier og forrytter. Og så må man finne noen som er villige til å la deg ri på bane også, det er et problem det også Forståelig nok siden de fleste ønsker å få jobbe med hesten selv.

Jeg synes det er vanskelig å finne skikkelige eiere jeg Eller, folk som kan la meg få ri litt for undervisning og på bane innimellom også. Siden som sagt, de fleste ønsker å gjøre dette selv.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/09/2004 :  12:36:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå finnes det jo en del debatter om dette emnet fra før, og stortsett blir vi ikke enige, men det jeg _er_ enig i er at så lenge man ikke betaler da er man hestepasser (i større eller mindre grad) og må godtta direktiver fra hesteeier. Så lenge du vet om en trener for denne personen (tilknyttet stallen eller din eller hvem som helst for min del) slik at tilbudet om å ri på bane for instruksjon er reelt så syns jeg du har gitt et helt ok tilbud, og jeg håper at du bare har hatt uflaks som ikke har funnet noen som vil ta imot tilbudet.

Hvis det derimot er snakk om å betale for hver gang (slik jeg har fått med meg at det ikke er her) så ville ikke jeg tatt imot et tilbud som ikke inneholdt en viss grad av "gjør som du selv vil" (men dette er jo opp til hver enkelt, og vil folk betale for å ri på tur skal ikke jeg legge meg opp i det, og heller ikke starte en ny debatt om dette!!)

Personlig er jeg student, med vanlig studentbudsjett, og sånn sett ville jo dette gitt meg en mulighet til å kanskje ri for en bra trener på en bra hest, om ikke hver uke, så innimellom. Derfor ville jeg vel vært overlykkelig! (Forutsatt at hesteeier og jeg hadde gått overens)
Da hadde det ikke vært store stresset å ri på tur litt innimellom
(Iom at jeg liker å ri på tur så er det bare hyggelig i mine øyne )

Nå vet ikke jeg hvor du har annonnsert, men en del steder er jeg redd det nærmest bare er fjortisser som leser slike annonnser, og vi vet jo alle hvor mye vi drømte om den store lekre hesten vi skulle ri så mye bedre enn alle andre når vi var på den alderen...
Hva med å prøve å høre om f.eks instruktøren på voksenkurs på noen rideskoler kunne gi sine ryttere et lite hint, arbeidsplassen din, universitetet osv. evt en anonnse i Hestesport kan kanskje lønne seg??

~Guro
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  13:13:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ellers så er det vel flest folk over 18 som har svart i denne tråden, så du har jo en sjangs til å finne noen her. Hadde det ikke vært for Vignir som jeg trives 100% med, så.. ;-) Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/09/2004 :  13:22:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg hadde en slik avtale antagelig passet perfekt for et par år siden, med studentbudsjett og ikke tid til å være i stallen mange dager i uka. I alle fall hvis hestene var greie å ri på tur, og det var ok turmuligheter i nærheten av stallen. Så jeg synes der er litt rart at du ikek har funnet en eneste en som passer. Kanskje du rett og slett har hatt uflaks som Guro sier.

Men nå: Ut og prøve hest..
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/09/2004 :  13:43:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men nå: Ut og prøve hest..

Opprinnelig postet av eligj

Skikkelig off-topic:
*litt misunnelig Guro*
(men en dag blir det min tur også, det er jeg sikker på )

Lykke til Eli!!

Og Formosissima (gosj som jeg misliker å stave det der nicket ditt...ble sikkert feil..*sukk*): Jeg bor i Trondheim, så om jeg skulle ha aldri så lyst hjelper det lite ;)

Men det er jo sant nok: kanskje noen her inne fatter interesse! Får håpe det Oslojente!

~Guro
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  14:26:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg mener at Dine krav var rimelige. At fòrrytteren(e) skal rette seg etter Dine krav, skulle bare mangle; De gjør ingen (tunge) jobber i stallen og betaler ingenting. Dersom man betaler blir det litt annerledes, da mener jeg de kan få bestemme litt mer selv.
Det er ikke mange som ville gitt deg sjansen til å ri gratis, og attpåtil på en veldig godt trent dressurhest! Å få ri en dyktig dressurhest for instruktør ser jeg på som en svært positiv ting. Alene det å ri en dyktig hest lærer man jo utrolig mye av.

Sjansen Du tilbyr er temmelig unik, og jeg håper noen som 'er skikket for oppgaven' tar kontakt med Deg.
Lykke til med å finne en fòrrytter!

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  16:23:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Guro; Du klarte det fint ;-) Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 05/09/2004 :  16:24:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har det ordnet seg i mitt tilfelle.Jeg bare lurte på om dette er gjengs over for alle som søker etter "forrytter" Jeg og treneren/berideren min har hestene sammen 5 dager pr uke,og jeg skulle egentlig ha de 2 dager alene.Men nå har vi kommet frem til at vi har hestene 5 dager pr uke sammen,og en dag hver alene.Så nå er alle fornøyd,og jeg slipper å være i stallen 7 dager pr uke.Dette funker kjempe fint,da trenes hestene 5 dager pr uke av at enten hun jobber hestene og jeg er hennes "speil" på bakken,eller at hun har ridetimer med meg.Og vi har en dag hver som vi har begge hestene.Og vi samkjører det slik at begge hestene får en tur på enten hennes eller min alene dag. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  22:49:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært borti det samme selv, både ved søk etter forrytter og ved salg av hest, mange som ikke kan å lese;) Skal selge hesten min snart, og håper virkelig på litt flere seriøse hendvendelser denne gangen enn da jeg solgte forrige!
Hege Gå til toppen av siden

hanne-23

Skrevet - 23/09/2004 :  01:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg satt for en tid tilbake inn en annonse der jeg søkte etter ansvarsfull,erfaren forrytter til 2 hester 1 dag pr uke pr hest.De står oppstallet på en stall med alle fasiliteter,ridehus,ridebane,flotte turforhold,garderobe med dusj,oppholdsrom mm.Hestene er godt skolerte dressurhester.Det er to relativt store hingster.Jeg skrev at jeg primært ønsket en forrytter som skulle ri på tur,men han/hun kunne også ri på bane men da kun for instruksjon,og øvelser som ikke krasjet med øvelsene jeg jobber med.Jeg skrev at jeg ikke skulle ha betaling for dette men at det viktigste for meg var å finne en følsom rytter med rytterfølse,for å beholde hestene så følsomme som de er nå.Han/hun skulle heller ikke gjøre noen spesiell jobb i stallen,for foring,møkking o.l er i stalleien.Men forrytteren må selvfølgelig pusse hesten den dagen han/hun har de.
Jeg trodde dette skulle være en fin mulighet for kanskje en student eller en annen som ikke hadde mulighet til å ha hest selv,det er tross alt ikke ofte man får muligheten til å ri virkelig gode hester her i landet,for de er det få av.
Men jeg tok helt feil.
Fikk masse svar fra 12-13 åringer som mente de var erfarne nok fordi de hadde ridd på rideskole et par år.
Fikk også svar fra en som kunne si seg villig til å ri hestene på tur innimellom,mot at hun fikk trene sprang enten på bane eller i skogen.
To stykker lurte på hvem som skulle betale for instruksjonen,hvis de ville trene dressur.To andre ville kun ri på bane og selv bestemme hvilke øvelser de skulle ri,pga at de hadde ansvaret og bestemte de dagene de hadde hestene.
Håper ikke alle er like uheldig når de søker etter forryttere.For jeg synes ærlig talt ikke man er kravstor som hesteeier om man ikke vil slippe hesten sin ut med en uerfaren person,og ha litt kontroll med hva/hvordan hesten blir jobbet på bane.

Opprinnelig postet av Oslojente

Gå til toppen av siden

hanne-23

Skrevet - 23/09/2004 :  01:24:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei,
jeg lurer paa om du egentlig har faatt hjelp til hestene dine?
om ikke saa er jeg veldig interessert. har ikke ridd paa en stund pga studier, men vet jeg kommer kjapt tilbake til dette! har selv hatt hest og flere aar med erfaring. er oslo jente selv saa hores bra ut med tanke pa hvor du har stall. men regner vel egentlig med at du har funnet noen? hvis ikke er det bare aa si i fra, saa ringer jeg deg gjerne!

Med vennlig hilsen

Hanne
99593032

quote]Jeg satt for en tid tilbake inn en annonse der jeg søkte etter ansvarsfull,erfaren forrytter til 2 hester 1 dag pr uke pr hest.De står oppstallet på en stall med alle fasiliteter,ridehus,ridebane,flotte turforhold,garderobe med dusj,oppholdsrom mm.Hestene er godt skolerte dressurhester.Det er to relativt store hingster.Jeg skrev at jeg primært ønsket en forrytter som skulle ri på tur,men han/hun kunne også ri på bane men da kun for instruksjon,og øvelser som ikke krasjet med øvelsene jeg jobber med.Jeg skrev at jeg ikke skulle ha betaling for dette men at det viktigste for meg var å finne en følsom rytter med rytterfølse,for å beholde hestene så følsomme som de er nå.Han/hun skulle heller ikke gjøre noen spesiell jobb i stallen,for foring,møkking o.l er i stalleien.Men forrytteren må selvfølgelig pusse hesten den dagen han/hun har de.
Men jeg tok helt feil.

Opprinnelig postet av Oslojente

[/quote]
Gå til toppen av siden

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2004 :  20:20:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
Heisann
At du ønsker eldre og erfaren forrytter enn 12-13 år når du har hingster (konkurransehester?) skjønner jeg godt.
Å ta betalt noen for å ri på tur vile jeg aldri gjort, og om man vil gjøre noe mer som å hoppe og bruke hesten relativt fritt er det vanlig å betale.
Syns det er uansvarlig å la en rytter som slett ikke kan takle hesten ri ut med den på tur... så, ja!
Håper du finner en passende rytter :D
klemz Vibeke

*VIBO* Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.97 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.