hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ponni som steiler!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ponni som steiler!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  14:00:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
Heisann
Ponnin jeg rir har det med å steile - riktignok skjer det ikke ofte, men det er fordi jeg unngår situasjoner der jeg vet at hun vil reise seg på bakbena.
Hun har ennå ikke blitt så mye ridd på og er ikke i toppform.
Det forekommer når:
-Hun blir longert, og er ekkelt når hun mistet balansen og falt i bakken, heldigvis uten å få noen skader.
-Hun blir ridd på uten andre hester i nærheten, og hun får øye på en møtende hest et stykke unna. Med andre hester skjer ikke dette, og hun holder seg på bakken så lenge hun er med andre hester. Hun har vært rideskoleponni, og antakeligvis gått med andre hester det meste av tiden.

Noen som har noen gode råd til hvordan jeg muligens kan bli kvitt denne uvanen - selv om det i det siste ikke har skjedd så ofte.
Har hørt at man kan slå hesten i hodet med en pisk eller hånden sånn at den tror den skaller - og at man kan knuse et egg i hodet så den tror den blør.
Noen som har prøvd dette med resultater?
Håper på nyttige råd, synspunket og hvordan jeg kan hanskes med dette.
Klemz fra Vibeke

*VIBO*

Steggur

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  23:35:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm..
jeg vet om en som laget en ballong med vann og putta inn noe ketsjup å sånne ting.. og satte den fast i grime.. og når den steilet så fikk hesten den oppå hodet... og ballongen sprakk
den har ikke steila etter det ijænn..

du skal ikke allti tro at du vet:) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/08/2004 :  10:35:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få hesten i ubalanse ved å bøye deg raskt ned til en side samtidig som du trekker ned tøylen mot bakken på samme side, i det hesten går opp, helst før....Her må man være lynrask og handle før hesten,( det gjelder forøvrig i all håndtering av korrigeringer. )

Da mister den balansen, og MÅ ned....Dette er ikke ufarlig å gjøre, så jeg vil på det sterkeste anbefale deg å få en mer erfaren rytter til å korrigere vekk problemet.Om det ikke times riktig eller hesten kan få "klaus", kan den reagere ved å steile videre opp og bakover/ rundt, og det er livsfarlig.

Nå har ikke jeg sett hesten og deg i aksjon, men jeg tar utgangspunkt i at hesten er frisk, og alt utstyr passer, og at du ikke er uvøren på hånda..Det er mange måter en hest kan prøve å fortelle deg at noe er galt....

Er dette trass/mangel på respekt, må det korrigeres umiddelbart! Du har gjort en kjempebommert allerede, og latt hesten få viljen sin ved å "unngå" å fullføre det som hesten allerede flere ganger har startet..den utfordrer deg....Dette har hesten "gjenomskuet", og den respekterer deg ikke godt nok her.

Fullfør alltid det som er påbegynt, er du usikker må du få noen annen til å gjøre det, og så lære deg det samtidig om du ikke er redd, men bare usikker på HVA du skal gjøre.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2004 :  20:11:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
Heisann
Takk for svar! Noen flere som har meninger, og erfaringer?
KLemz

*VIBO* Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.