hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å være student og eie hest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Å være student og eie hest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  00:39:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke bo i Oslo (som sagt)

Når jeg bor hjemme hos morra mi betaler jeg ikke maten selv... heller ikke husleie (men dt spørs om jeg får lov til å bo hjemme da...gjør det så lenge jeg får lov)

Det siste året jeg skal gå på skole i Oslo kommer jeg nok til å sette vekk hesten på helfor..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  10:37:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Du må nok regne med å betale litt mat/husleie om du skal bo hjemme til du blir voksen. :-) Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  13:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda. men ikke på langt nær så mye som hvis jeg skulle bodd alene. (håper jeg da...:P Kommer jo an på foreldra mine) Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 05/09/2004 :  22:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo eventuelt prøve å finne en god rideskole å ha hesten på mens du studerer, og få til en avtale om gratis stalleie mot at rideskolen får benytte seg av hesten X dager i uken. Dette kan jo være en god løsning for en student, som i tillegg må bruke tiden på studier og eventuelt en jobb.

Ildfuglen, som selv har fått til en slik ordning, så til neste år blir det hest på meg;)

Renate
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  22:34:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ildfuglen, smart råd! =) Er tre rideskoler er inærheten så det burde ikke bli noe problem :)
(spørs om rideskolene er interresert i en islandshest da)
Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 16/09/2004 :  04:01:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror nok absolutt jeg ville ventet og sett..iallefall til du vet om du skal bo hjemme eller ikke! det holder ikke hvis du bare akkurat får regnestykket til å gå opp, da har du ingenting igjen til uforutsette utgifter.. hva hvis hesten plutselig blir syk eller det skjer en ulykke? hvis strømregningen plutselig hopper i været (hvis du flytter hjemmefra)? hvis du må til lege/tannlege? og hadde vært greit å se hvordan det blir med tiden, kjipt å bruke masse penger på skole og ikke få de resultatene du vet du kunne fått pga tidspress.. ooog studielån skal betales tilbake engang..med maasse renter..men det virker litt som du kanskje allerede har bestemt deg? Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  08:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei jeg har ikke bestemt meg... Er ikke sikkert det blir noe av hestekjøpet. Jeg kunne jo sotte bort hesten mens jg skal studere da..? Er jo "bare" tre år.. (tror jeg:P ) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  10:18:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
3 år er ikke "bare" i islandshesteverdenen..
Da kan du risikere å få tilbake en hest det tar år før blir god igjen.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  13:16:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Et studie som er "normert til 3 år" trenger ikke nødvendigvis å ta 3 år.

Jeg er utdannet med en utdannelse som er "normert til 5 år". Dette tok meg totalt 7 år å gjennomføre.. Det er faktisk vanlig å endre litt syn på hva man vil her i verden. Så på disse 7 årene har jeg rukket å være inne på tanken å bli statistikker, matematikker, kjemiker, og så til slutt informatikker. Også innen informatikk har jeg svirret rundt, og ikke helt visst hvor jeg vil ende. Slik "svirring" gjør at man tar litt flere fag en absolutt nødvendig. På veien møter man også motgang, og enten stryker på en eksamen, hopper av før eksamenstiden nærmer seg, eller ønsker å ta en kurs som har gått dårlig om igjen. Man kan til og med komme over at man vil ta kurs som ikke er nødvendig for ditt studieløp, rett og slett av ren interesse. Selv om du har mer enn nok av vekttall/studiepoeng. En kombinasjon av alle disse mulighetene har gjort at jeg har brukt 2 år mer, enn strengt tatt nødvendig. Dette er likevel noe jeg ikke angrer på. Den dag i dag er jeg veldig glad jeg ikke ble statistikker eller kjemiker. Informatikk og den retningen jeg til slutt endte opp med passet nok meg mye bedre. Og denne retningen var for meg helt ukjent da jeg begynte. Hadde ikke en gang hatt kunnskap nok til å forstå hva dette egentlig dreide seg om, og at dette faktisk kunne være noe jeg kunne finne på å interessere meg over.. Og i denne situasjonen havner nok mange.. Noen er selvsagt 100% sikre på hva de vil bli og hva de vil studere fra dag 1, og følger det løpet. Andre er kanskje ikke det, eller evnt er det (som meg), men likevel finner andre ennå mer interessante valg.

Guro er også blant de som her har nevnt at man plutselig finner ut at man kanskje burde valgt annerledes, og derfor bruker litt ekstra tid i livet for å finne veien til det som faktisk passer henne best. Absolutt ikke uvanlig..

Altså.. Ikke ta for god fisk at et studie som er gitt for å være 3 år, faktisk tar deg 3 år å gjennomføre. Iallfall ikke hvis du skal ha en hest i bakhånd..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 16/09/2004 13:17:47 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 17/09/2004 :  00:02:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
3 år er ikke "bare" i islandshesteverdenen..
Da kan du risikere å få tilbake en hest det tar år før blir god igjen.
Opprinnelig postet av Formosissima

Og dessuten: 3 år er mye av en hest sitt liv. Det er 3 år du aldri får tilbake. Og hvis man i tillegg må reparere etter de 3 årene, så taper du enda mer. Dette er *ikke* en god ide. Hvis du ikke kan ha hesten selv, la heller være å kjøpe den. Kjøp heller en hest til deg selv om tre år, enn å kjøpe hest til noen andre nå.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/09/2004 :  00:30:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjøp heller en hest til deg selv om tre år, enn å kjøpe hest til noen andre nå.

Opprinnelig postet av eligj

Så enig så enig *mangler fortsatt nikkesmiley*
Mye bedre å finne drømmehesten når man selv får lov å ha den.
Slik som feks Elig prøver for øyeblikket (og jeg håper jeg kan få prøve om ca 4 år..*lenge til*)

Spar heller de tusen ekstra hver måned i tre år du, og vips har du masse penger å kjøpe hest for.

En annen ting som halvt litt ville bekymret meg er at du skal ikke bare ta deg av stallutgifter osv, men du skal også betale ned på hesten. Er det ikke da bedre å vente litt, spare stalleia og ha penger til å kjøpe iallfall største delen av hesten for.
Det dukker helt garantert opp andre drømmehester på veien.
(Det vet jeg av erfaring).

Dessuten kan du jo prøve å lære deg litt mer om islandshester mens du venter på penger og tid til å ha din egen. Heller ingen dum ide.

Guro
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  07:49:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå ser det ut til at typen har fått vilja si (og dere) Er nemlig han som skulle betalt det første beløpet på hesten + deler av avbetalinga...
Så nå blir jeg hesteløs i minst 4år til... Sukk sukk sukk
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  09:47:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå ser det ut til at typen har fått vilja si (og dere) Er nemlig han som skulle betalt det første beløpet på hesten + deler av avbetalinga...

Opprinnelig postet av BabyLunah

Selv om det kan være et tøft valg nå, og man så gjerne skulle hatt en hest, så tror jeg du gjør et rett valg. Har selv vært fristet til å kjøpe hest, når venninde etter venninde har endt opp med egen, mens jeg fremdeles bare rir på diverse "skrall" jeg kommer over. I ettertid tror jeg du neppe angrer, og her på forumet er det flere som er i den situasjonen at hester ikke kommer "dalende" fra himmelen, og at beinhard jobb for å få skikkelig utdannelse og penger som lar seg faktisk dekke en slik utgift lar seg gjøre. Nå får folk ting til å gå rundt også ved å jobbe på Rimi resten av livet, men for min del er også det å trives på jobben, vel så viktig som å ha en ok hobby. Kanskje til og med ennå viktigere med jobb, da du benytter fler timer på jobb enn på stallen veldig raskt..

Bruk tiden nå til å finne ut hva du vil studere. Legg av litt penger nå og da. Kan være godt å ha i studietiden, eller i verstefall kan de gå til hest siden. Finn en hest du kan ri et par dager i uka, og gjør ditt for at dette er noe du får maksimalt ut av. Ønsker du å lære mye er bøker fint, og det er gratis å reise og se på de fleste stevner og treninger. Det er utrolig hvor mye kunnskap øynene kan fange.. Det kan til tider bli litt kjedelig og alltid stå på sidelinja, men for din del, gjør mest mulig ut av det, i den grad du har tid. Så er du ennå bedre rustet, både økonomisk og med hensyn på kunnskap når du er ferdig utdannet.

Stå på, og lykke til

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/09/2004 :  14:15:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av BabyLunah

Jeg vil bare påpeke at jeg slett ikke har fått viljen min..Men som så mange andre har jeg prøvd å gjøre oppmerksom på at det innimellom tar tid å være student osv.
Likevel har jeg ikke noe forhold til om jeg syns _du_ skal kjøpe hest elelr ei. Det må du da få gjøre akkurat som du vil med. Men når nær sagt alle påpeker enkelte vanskeligheter (også de som har hest) med å kombinere med studier så har du i grunnen bare fått svar på det du lurte på.
En annen ting: kjæresten kan slå feil, utrolig kjipt å skylde han masse penger da (selvom jeg tror de fleste av oss som innehar en sånn en håper at det skal vare livet ut osv.)

Guro

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  21:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal ihvertfall ta igjen alle de hesteløsa åra når jeg er ferdig utdannet... :) Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.