hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å være student og eie hest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Å være student og eie hest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

eligj

Skrevet - 31/08/2004 :  19:36:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
En mulighet er å vente et halvår før du bestemmer deg. Da finner du ut hvor mye du har av penger i praksis (ikke bare i et teoretisk regnestykke, det blir alltids mer), og ikke minst hvor mye tid du har. Dessuten kan du spare en del penger på et halvt år. 3000x6 er faktisk 18.000. De pengene kan du putte rett i hestekjøpepotten :) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/09/2004 :  20:39:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En mulighet er å vente et halvår før du bestemmer deg. Da finner du ut hvor mye du har av penger i praksis (ikke bare i et teoretisk regnestykke, det blir alltids mer), og ikke minst hvor mye tid du har. Dessuten kan du spare en del penger på et halvt år. 3000x6 er faktisk 18.000. De pengene kan du putte rett i hestekjøpepotten :)

Opprinnelig postet av eligj

Evt putte de pengene i "ha litt ekstra når jeg kjøper hest" potten, som også er nyttig
Faktisk var vel dette det beste forslaget så langt tror jeg.

En annen ting: er det bare BI som har det faget du skal ta!? Eller tilbyr noen "ikke private" institusjoner det også?

~Guro
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  10:13:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ta eiendomsmeglerstudiet (tror jeg da.. har ikke bestemt meg ennå..uff)
Så vidt jeg vet er det bare BI som har dette studiet... Mulig det er noen ikke-privat-skoler som har studiet i Oslo, men da må jeg flytte og da får jeg jo enda mindre penger... + stallplasser i Oslo nok er en del dyrere enn i sarpsborg=)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/09/2004 :  18:22:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mulig det er noen ikke-privat-skoler som har studiet i Oslo, men da må jeg flytte og da får jeg jo enda mindre penger... + stallplasser i Oslo nok er en del dyrere enn i sarpsborg=)
Opprinnelig postet av BabyLunah

Det er det nok helt sikkert. Skal du stå et sted med skikkelige treningsmuligheter, koster det deg fort 4-5000 kroner. Staller i og nær Oslo koster gjerne fra ca. 3500, selv med dårlige treningsmuligheter.

Ikke meningen å skremme deg altså, men Oslo er egentlig ikke et særlig genialt sted å ha hest sånn med hensyn til økonomi :(
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  18:24:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe... det vet jeg... Jeg har ikke så veldig lyst til å bo i Oslo verken med eller uten hest... Så det blir nok i nærheten av Sarpsborg et sted ja! Gå til toppen av siden

gunzilla

Skrevet - 03/09/2004 :  22:21:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er kun BI som har eiendomsmegler, og linjen finnes i Oslo og Stavanger. Så da har du to byer å velge mellom.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  23:28:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
BI i sarpsborg har eiendomsmeglerstudiet de og. De to første åra.. Det siste året tar jeg i Oslo. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  23:28:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg studerer, har hest, jobber og har et sosialt liv! Alt er mulig hvis man vil, men det er en hektisk timeplan! Jeg bor i egen leilighet i huset til foreldrene mine (men slipper å betale) og har kort vei til stallen og jobben, men lang vei til NTNU.
Jobber ikke mer enn ca 10-15 timer i uken (får utbetalt ca 4000 i måneden), har hesten utleid 3 dager i uken (får inn 1200 kr) og får 80000 i året fra lånekassen (alt dette er desverre kun lån da..). Jeg sliter litt med penger selv om jeg ikke betaler husleie, så en jobb og eventuelt hjelp av andre (feks foreldre) er kjekt å ha!

Hege Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  23:52:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jobb har jeg .... hjelp er det værre med... må isåfall bli typen... Hvis det blir krise er jeg temmelig sikkert på at han hjelper meg..
Hvor mye koster hesten deg i måneden?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  00:15:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stalleie er på ca 3500, med treninger, forsikring, sko, vaksine, tannrasp, utstyr, stevner osv osv, blir det på ca 6000 i måneden (altså 4800 minus forrytter penger).
Hege Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  01:06:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos meg blir regnestykket litt billigere... 2300 i stall leie, ca 200 til for + ca 600 til sko.. I tilegg kommer alle ikke-månedlige utgifter da... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  13:48:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Da er du allerede oppe i 3100 for faste utgifter. Si husleie er 3000, som er 'vanlig' over alt - dette med eller uten strøm, så er du allerede over hva du får i stipend og lån. Hvordan skal du da betale mat, klær, telefon, dyrlege, nytt utstyr osv.? Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  15:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
babylunah
Du har jo også litt andre utgifter på hesten.
Tannrasp hv 1/2 år,markekurer og vaksiner,forsikring pluss egenandel hvis det skjer noe,forbruksmatriell som pleiemidler,vitaminer o.l. En del utstyr blir jo slitt/ødelagt i løpet av en sesong og må byttes,kanskje du ville hatt instruksjon og det koster fort 2-250 kr gangen. Pluss at hest og utstyr koster jo en del i innkjøp.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  15:17:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
For min del, dreier det seg også om energi. Da jeg gikk på videregående, var jeg i stallen 3-4-5 dager i uka, og måtte samtidig jobbe ganske mye med fagene på skolen. Dette gikk rundt, men jeg brukte all energi på å stå opp om morgenen, komme meg gjennom skoledagen, dra i stallen og komme meg hjem om kvelden. Da jeg begynte å studere, fant jeg ut at jeg ikke hadde lyst å leve på den grensen mens jeg studerte.

I studietiden har jeg periodevis brukt veldig mye energi på rett og slett studier. I eksamensperiodene har jeg antagelig tidvis vært et h**** å være i hus med - de få timene jeg har vært hjemme i løpet av en uke. Man kan si at jeg har hatt nok med å ta vare på meg selv i noen perioder. Derfor har jeg kun hatt hesteavtaler som har medført lite ansvar for meg: Rideskole, hest på halvfor 1-2 dager i uka, ridning av andres hester så mye jeg har hatt lyst og energi til. I ettertid er jeg overbevist om at dette var riktig for meg, men det er ikke sikkert at det er riktig for alle. Men man bør nok i alle fall tenke seg om før man binder opp all tid, penger og energi man har tilgjengelig, for alle har en begrenset mengde av hver av dem.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  17:49:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal bo hjemme hos foreldra mine tror jeg... så husleie og sånn slipper jeg nok å betale...
Men jeg får se... blir jeg kasta ut har jeg nok ikke råd til no hest..
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.