hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å være student og eie hest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Å være student og eie hest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Skogstroll

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  11:42:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neste høst skal jeg kanskje begynne å studere på BI (noe som koster ca 50 000kr pr år ..skal studere i tre år ) Skal kjøpe meg hest nå snart og har ikke lyst til å selge igjen når jeg begynner på BI... Lurer derfor på: Er det noen her som går på BI (eller en annen altfor dyr privatskole) og har hest?

Ettersom studiene tar mye tid og jeg har både hest og kjæreste(som begge krever tid med meg hver dag) får jeg nok ikke tid til å jobbe så jeg må satse på at studielånet strekker til...

Er det rett og slett mulig å klare dette uten å jobbe ved siden av ??

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  12:18:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
BI, Universitetet, privatskole eller annet. Studier tar ikke bare penger, men også enormt med tid. Jeg for min del hadde ikke hatt tid til å ha en egen hest, selv om jeg "bare" studerer ved UIO og betaloer 530,- i året for dette. Merker selv at tiden ikke strekker til til alt, så jeg holder med å ri 1 - 2 dager i uken. Lite, ja, men har rett og slett ikke tid til mer. Kommer dog til å tenke på mulighetene for en hest senere, men da blir det føll.

Jeg kan trygt si med en gang at studielånet ikke vil holde til deg selv og en hest, samt bøker o.l.
Du får 6052 (max) i mnd. og det er når du ikke bor hjemme. Dette skal du betale husleie, evt. telefon/strøm/osv, mat, pensum o.a. med, og da blir det ikke mye igjen å ha det "moro" for. (Rundt regnet har jeg igjen 180,- når husleie, mat, telefon og ridning (400,-) er betalt.)

Jeg anbefaler deg nok på det sterkeste enten å utsette hesteholdet til etter at du er ferdig med skolen, eller i allefall å studere et år eller to så du kjenner rutinene dine - eller til å få en godt betalt jobb, noe det ikke akkurat florerer med når du er student. ;-)

MvH Silje, som ikke ønsker å ta fra deg motet, men som prøver å gi et bilde av virkeligheten :-s
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  12:47:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! =) Takk for svaret!
Har vurdert å sette hesten bort på helfor eller halvfor når jeg skal begynne og studere... Har ikke lyst til å selge...

Bestemmer man selv hvor mye man skal ta opp i studielån? Hvor mye kan man maks få når man bor hjemme?

Har vurdert å ta studiene over internett, det blir billigere +at jeg har muligheten til å jobbe litt ved siden av...

Er takknemlig for alle svar og tips =)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  14:56:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lånekassen opererer med at når du bor hjemme, får du kun lån. Dette er ganske lite, siden du ikke får med stipendet. Altså mindre enn de 80 000 man kan få.
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror du kan bestemme hvor mye du skal ha i lån selv - men dette tror jeg igjen bare går på folk som bor borte. Uavhengig av hvor langt det er til skolen mm, så får du 80 000 i året.

Hva med heller å skaffe seg en god halvforhest til du har studert ett år eller to? Si 3 dager i uken, da har du fortsatt tid til studier og jobb, og det er mindre utgifter. Da ser du om du har råd og tid, og kan deretter kjøpe en hest når du har arbeidet ut hvordan du skal klare det?

MvH Silje.
Gå til toppen av siden

cecilie86

Skrevet - 29/08/2004 :  16:29:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis de er en spesiell hest du har tenkt til å kjøpe som ikke er til slags for alltid, ville jeg nok satt den bort på helfor/halvfor. Gjerne i nærheten da, så man kan besøke den og se om alt er bra med hesten og rytteren! På den måten strekker penga til(vet at studielån ikke er noe å rope hurra for uten jobb i tillegg), du har fortsatt hesten din, og hesten tar heller ikke all tiden din:-) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/08/2004 :  20:19:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Formosissima: Per dags dato får _alle_ (også borteboere) alt (- reisestipend) som lån, inntil bestått eksamen, jeg tror derfor alle kan få 80 000, men mulig jeg tar feil. Sjekk http://www.lanekassen.no, der finner man nok info om dette.

Ellers: jeg har vært forrytter for to hester der eierene har vært studenter (forøvrig Natalie S og hege.jo her på forumet), de har da "delvis" finansiert hesteholdet sitt gjennom forryttere. (Hva de i tillegg har gjort antar jeg de kan svare på selv etterhvert )

Hvis du er klar for å jobbe "livet av deg" i sommerferiene så vil jo sjansen for å klare å holde hesten øke, du har da litt ekstra penger gjennom året. Hvis du attpåtil har snille og greie (og bemidlede foreldre) så får du ta opp saken med dem, og høre om de er villig til å sponse noe/litt/mye/ikke noe.
Det er viktig å tenke seg nøye om, og forstå hvor mye penger man kommer til å ha, hvor mye det sosiale livet utenom stallen kommer til å bety for deg osv.
Hvis det bare blir pengenød og stress å ha hest så er det like greit å vente med å kjøpe den til du er ferdig på skolen. (min taktikk er iallfall å vente til jeg har bedre råd..som jeg kanskje forhåpentligvis vil få en eller annen gang).

Ang det Cecilie86 sier om at en hest ikke vil være til salgs for alltid så er jo det sant, men samtidig vil det komme nye hester, så med mindre det er en hest du allerede har emosjonelle grunner for å kjøpe så tror jeg ikke du taper noe på å vente. Det du _kan_ gjøre hvis du er litt konstruktiv er jo å sette de pengene du nå har til hest inn på en høyrente konto som du ikke "har lov å røre" før du evt skal kjøpe hest, og dermed vil også rentene være der når du er ferdig på skolen (ergo: mer penger å kjøpe hest for, iallfall om renta går litt opp på sparekontoer da)

Guro ~student uten hest...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  21:02:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er de som får til å ha hest, studere og samtidig tjene penger for å få det hele til å gå rundt. Men de færreste..

Jeg vil heller anbefale deg å ha hest på for. Da har du ikke hovedansvaret. Selv om man setter hesten bort på hel- eller halvfor står du som eier uannsett igjen med hovedansvaret. Du vet aldri når ansvaret kan skyves over på deg. En forrytter sier opp, eller de som har hesten på helfor sender den tilbake. Da hjelper det lite at du er opptatt med eksamner og prosjektinnleveringer, for hesten krever sitt uannsett.

Ville heller skaffet meg en hest på for, slik at du i perioder hvor du er veldig opptatt heller kan si opp avtalen. I slutten kan det f.eks. være aktuelt. Jeg rei veldig lite i på slutten i vår da jeg hadde min siste innspurt. Det var rett og slett nødvendig for å bli ferdig studert.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  21:20:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Guro; Jeg vet. Men "hjemmeboere" får -ikke- lånet gjort om til stipend uansett. Hjemmeboere får så vidt jeg vet derfor ikke de 40% som utgjør stipendet (etter bestått eksamen). I allefall i følge en på samme studie som meg, som fortsatt bor hjemme. Mulig hun tar feil :-) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/08/2004 :  22:32:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Formosissima: Neida, det er helt rett, sikkert jeg som leste innlegget ditt feil. Men det jeg ville fram til var bare at strengt tatt kan hjemmeboere få like mye penger å rutte med som oss som bor borte, bare at de må betale tilbake _alt_ når de er ferdig, mens vi må betale "bare" 60% (uggah, fint å utdanne seg i Norge gitt *himler med øya*)

Guro
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  23:57:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hehe, okei - da er vi på linje Guro. Og 6052 pr mnd. er ikke noe å fore seg selv og en hest med pr. mnd. Særlig ikke med stalleier som ofte overstiger husleien enkelte steder. :-/ Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 30/08/2004 :  09:41:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg jo som sagt en type som kommer til å betale halvparten av det meste (også litt av hesteholdet)

Jeg er ikke sikker på om jeg blir boende hjemme eller flytter, spørs om foreldra mine kaster meg ut slik de har sagt de skal gjøre eller ombestemmer seg og lar meg bo hjemme litt til (jeg har IKKE "snille" eller "bemidlede" foreldre, de betaler kun litt mat til meg)

Har funnet en NYDELIG hest... men vet ikke om jeg får kjøpt ho ennå..er noen andre som vil ha ho og Blir vel den med mest penger som kommer vinnende ut av det (med andre ord, ikke meg )

Men, hvis jeg skal kjøpe meg hest så kommer jeg nok til å sette den ut på halvfor.. da har jeg fremdeles "kontakt" med den ,men utgiftene blir halvert..
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2004 :  14:04:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Som Guro nevnte, jeg er student og har egen hest, jeg har ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiene, men jeg jobber døgnet rundt hele sommeren (i en svært godt betalt jobb, så jeg er heldig slik, men sommerferie er et fremmedord), samtidig har jeg kjempesnille foreldre som hjelper meg med hesteutgiftene, samt forryttere noen dager i uka, slik at den økonomiske delen går greit. Men hesten krever jo ikke bare penger, men også utrolig mye tid, noe som har ført til mange bekymringer i eksamensperiodene, samtidig som det ikke alltid er like lett å finne flinke forryttere, jeg har i perioder hatt hesten hver dag, og da har døgnet rett og slett ikke nok timer.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/08/2004 :  14:54:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Bare for å støtte opp om det både spoff og Natalie sier:
Du kan ende opp med å ha hesten selv 7 dager i uka når forrytter backer ut.
Jeg var forrytteren som backet ut da jeg hadde Holter (Natalie sin hest) fordi jeg hadde skole til kl 17 tre dager i uka, og med en time busstid hver vei til stallen ble det rett og slett ikke tid til å ri noe det semesteret. Kan bare tenke meg hvor ille det må være om du er hesteeieren og kommer opp i den situasjonen.

Noe av det som også er forskjellig fra videregående er rett og slett at ikke alle timer er lagt på like hyggelige tidspunkter på dagen (nå vet jeg jo ikke hvordan det er på BI, men iallfall på NTNU er det innimellom undervisning til 18-19 om kvelden..ikke spesiellt ofte man ender opp med de timene, men innmari kjedelig når man gjør det)

Guro
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/08/2004 :  18:49:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lunah: Du kan jo bare finne ut hva du evt. må betale i stall-leie (i oslo blir det ca. 3000-5000 kroner), legg til forsikring, dyrlege og skoing, og sammenlikne med det du får i stipend. Jeg er redd du kommer til å finne ut at selv med forrytter som ikke backer ut, blir dette vanskelig hvis du ikke enten jobber masse, eller får en del hjelp av foreldre evt. samboer. Men det er umulig å si sikkert ja eller nei for oss. Du må nok sette deg ned med kalkulatoren.

En ting som er sikkert, er at det kommer til å dukke opp uforutsette utgifter, både til hest, studier og husvære..
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 31/08/2004 :  10:32:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt, hjelp fra foreldre kan jeg bare glemme... de gidder ikke å betale noe for MEG engang..at de betaler noe for en hest er da enda mindre sannsynlig. Typen min skal også studere til høsten men det hvis det blir krise så regner jeg med at han hjelper til med litt penger.

Hesten til koste meg 3000 kr i mnd (inkl stall, for og smed) Det er ikke så forferdelig mye...

Hvis jeg finner en som vil ha hesten på halvfor så skriver man jo ofte en kontrakt der begge parter lover å betale halvparten hver... Det blir jo litt annerledes enn hvis man bare har en steller/forrytter..

Den nydelige hesten jeg fant ble forresten solgt til noen andre... er ikke det bare typisk? :/
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/08/2004 :  11:35:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
3000 kr i månden -er- mye når du er student. Huhei, det er jo halve stipendet. Hvor har du tenkt å bo da? Du finner ikke noe anstendig i Oslo til under 3052, med mindre du krangler med SIO. Hva med når hesten blir syk og trenger veterinær? Hva med når -du- blir syk og trenger doktor? Hva med mat til deg selv? Fritid?
Jeg personlig prøver å fraråde deg å kjøpe hest rett før studier, som du merker selges det veldig mange hester nettopp på grunn av studier, det burde være et hint ;-)
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.