hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan defineres ridbarhet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvordan defineres ridbarhet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2004 :  22:27:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I unghestklassene i dressur er dette med ridbarhet et viktig begrep. Jeg er vel noen lunde inneforstått med hva som ligger i dette begrepet, men lurer likevel på hvordan dette bedømmes f.eks. i konkurransesammenheng.

Det snakkes også om at en hest er ridbar, eller lite ridbar i mer generell sammenheng. Hva er en ridbar eller lite ridbar hest?

Det jeg mangler er en presis definisjon, og litt mer enn min vage oppfattelse av begrepet.

dressurblogg.no

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2004 :  18:35:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er lov å svare om noen har noe å tilføye her..

Jeg får i mellomtiden snakke litt med meg selv, og si at jeg fant en interessant tråd på Bukefalos: «Hög ridbarhet».

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/08/2004 :  19:01:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Problemet er vel at de fleste av oss (eller iallfall jeg) sitter her og venter på at Destrier skal uttale seg , da hun vel er den med størst dommerkunnskap av de som vanker her på hestemarked (og hvis jeg har tråkka i salaten nå, fordi det finnes andre så ber jeg ydmykt om unnskyldning). Jeg har selv bare en noe "sausete" formening av linjene i begrepet ridbarhet. _men_ det må jo finnes noen retningslinjer for hva som er ridbart, det kan ikke ene alene gå på synsing hos dommeren vil jeg tro.

Men vet dere hva, nå når jeg har satt meg ned her og prøvd å tenke gjennom hvordan man ønsker å forklare et slikt ord så blir jeg stående helt fast, har jo en mening om hva det skal være, men å forklare det så det blir forståelig for andre...nei, du får nok vente til noen med mer vett kommer innom spoff

Guro
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 02/09/2004 :  15:04:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest med stor ridbarhet

Det er en hest som syntes det er morsomt å jobbe og som har det bra.
Den er villig til å lære og prøver alltid å gjøre sitt beste.
Den har naturlig god balanse og er følsom og myk.
Supre gangarter er ikke nødvendig men er selvfølgelig et pluss.

Dette kommer jo ann på hvor tydelig ryttern kan gi sine hjelpere og om ryttern får hesten til å trives med den oppgaven den får.

Har man ridd en hest med høy ridbarhet glemmer man det aldrig.

Hilsen Munti
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  22:30:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det kommer jo selvsagt an på hvilket mål man har med ridningen sin. Men for de aller fleste henger ridbarhet sammen med en hest som er positiv og samarbeidsvillig, kan gå frem på kommando, vende til høyre og venstre, samt stoppe når man gir signal om det. Da er en hest i prinsippet ridbar.

Utover dette, kommer krav som korrekt eksteriør (har med holdbarhet å gjøre), godt temperament ('halve hesten' sitter i hodet). Gode gangarter kan være et ønske for noen, andre vil kansje heller ha god galopp og god sprangteknikk, mens andre igjen er ute etter en hest som er litt seig og utholden - og kansje litt tøff. Noen vil ha godt trav, mens andre vil ha godt skritt og god galopp. Det er som med alt annet: Det kommer an på.

Man kan også si at ridbarhet ligger i balanse og retthet, begge deler utvikles og forbedres gjennom trening - hvilket vil si at de aller fleste hester kan trenes til å bli ridbare.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 03/09/2004 :  09:28:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er ikke helt enig i at det kommer ann på hvilke mål man har med ridningen,en karakter på hest mht ridbarhet er etter faste regler,og skal dømmes etter de og ikke etter hva man selv synes.
Det går på hvor lærevillig den er,lynne,hvordan den bruker musklaturen,hvordan den er bygget mht bæring,hvor godt balansert den er,og om den naturlig går med rygg eller ikke (det er det jo nesten ingen som gjør,så det koster penger)Hvor mye og hvor jenvt den tråkker igjennom o.l,hvor følsom den er,holbarhet o.l.
Bevegelser spiller ikke inn på karakteren ridbarhet,det hjelper ikke å få 10 på gang om den ikke er lærevillig og bruker musklaturen/kroppen på en måte som gjør den til et helvete å ri.Gang blir bedømt i egen karakter,så man kan få en 9 på ridbarhet og en 6 på gang og omvendt.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  10:23:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Oslojente: Jeg forstår hva du mener, men til slutt blir dette lagt sammen til en sum, ikke sant?

Til alle:
I lang tid har man forsøkt å definere begrepet ridbarhet, spesielt de som driver med avlsplanlegging forsøker å lage en definisjon på dette. Noe som har vist seg å være vanskelig - hvordan definerer man godt temperament på en enkel og generell måte?

Saken er den at temperament har mye med ridbarhet å gjøre, det samme har eksteriør. Gode grunngangarter er viktig for en dressurhest, god galopp og god sprangteknikk er viktig for en spranghest. De som er på jakt etter en feltritthest, ønsker seg en mer modig, pågående og seig hest, selvsagt med gode gangarter, men sprangteknikken blir nok prioritert høyere enn tre gode gangarter. Alt har med ridbarhet å gjøre, men innen de ulike grenene har man litt ulike krav, derfor vil begrepet 'ridbarhet' være litt forskjellig fra gren til gren. Jeg tror heller ikke vi er 'ferdig' med å defiinere ridbarhet på noen som helst måte, da man fortsatt driver og diskuterer hvordan man skal definere f.eks. temperament. Ikke bare her i landet, men i utlandet forøvrig. Dette er nok en prosess som har pågått i alle tider, og som nok vil fortsette sålenge menneskene driver med hest.

I andre hestegrener (trav og veddeløp), har man det mye enklere. Her har man fart - og fart er lett å omgjøre til et tall. Videre har man holdbarhet (hestens alder - hvor mange løp den har gått og over hvor lang tid). Dette er som sagt lett å gjøre om til tall, og lage avlsindeks ut av, det samme med en hests avkom, sålenge det kan gjøres om til tall er det greit å ha med å gjøre.

Problemstillingen når det gjelder ridehester, er å gjøre ridbarhet om til et tall, for om man klarer det - er det lett å lage avlsindekser og gjøre avkomsgransking osv også på disse hestene. Målet er selvsagt å kunne lage en god Norskavlet ridehest.

Jeg tror vi bare er i startgropen når det gjelder dette arbeidet, og at mye vil skje i fremtiden.

Problemet med å karaktersette både gang og ridbarhet i egne karakterer, er at begge to kan til en viss grad 'lages' av en dyktig rytter. Dette ser man spesielt på utenlanske visninger, hvor man har dyktige beridere som viser fram de antatt beste unghestene. Denne praksisen vil ikke alltid vise hvilke hester som er mest 'ridbare'. Og nå er vi tilbake til utgangspunktet igjen - hvordan skal dette måles slik at man får et korrekt og pålitelig bilde?

Hvordan vite at ridbarhet er et produkt av avl (nedarvede kvaliteter som man kan avle videre på), og ikke miljø ( = treningsprodukt)?

Noen forslag?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  15:19:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oslojente: Jeg forstår hva du mener, men til slutt blir dette lagt sammen til en sum, ikke sant?

Opprinnelig postet av Destrier

På Breeders er det iallfall slik i 4 åringsklassen at det gis en karakter for skritt, en for trav, en for galopp, og en for ridbarhet. Disse karakterene summeres.

I 5- og 6-årsklassene er det egne programmer, hvor en selvsagt dømmer etter at det er unghester og med de fokus det følger med seg. I tillegg er det en gangartsdommer som gir sin prosent. Total prosent fra de ordinære dommerne og prosenten fra gangartsdommer teller 50-50. Hva gangartsdommer vektlegger i disse klassene vet jeg ikke (noen som vet?), men det er kanskje også her skritt, trav, galopp og ridbarhet? Og da gjennomsnittlig prosent? Jeg vil iallfall tro det..

PS: Takk til gode svar så langt.. Man blir aldri 100% klok på alt, så bare fortsett. Interessante innspill. Fint å ha litt mer enn bare en sausete oppfattelse av et slikt begrep. Det brukes jo mye.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 03/09/2004 15:21:16 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  16:07:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
I en konkurranse, må man bruke noe som er målbart for å kunne differensiere - d.v.s. poeng. Poeng er tall, og dermed enkelt å ha med å gjøre i en slik situasjon. Slik konkurranser utføres i dag, vil man alltid ende opp med et tall (siffer). Dette tallet er selvsagt summen av flere kriterier. Gjennom vektlegging, kan man gjøre at enkelte kvaliteter teller mer enn andre.

Det ser også ut til at man er ganske enig i at godt temperament har mye med ridbarhet å gjøre.

Spørsmålet er da, hvordan poengsetter man temperament, og hvordan kan man være sikker på at det er nedarvede kvaliteter man belønner, og ikke et treningsprodukt, eller rytterens dyktighet?

Hittil har vel ingen funnet et fullgodt svar på akkurat dette, men hvem vet - kansje en dag... ?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 03/09/2004 :  16:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier.
Jeg er helt enig i at det er stor forskjell på hvem hesten blir ridd og trenet av.Men dette gir jo også utslag i en godt og en dårlig ridd hest,hvor dårlig kan ikke en god hest bli med en dårlig/feil rytter.Her i Norge blir jo en fremmedrytter satt opp for å kjenne på ridbarheten.
Men en ting som bekymrer meg mer enn at en rytter får ut maks av emne og en annen ikke,er at alt for mange tar ut for mye gang av for unge hester for fort,hvor showy skal egentlig en 4-5 åring være...........tror det er en grunn for at de hestene som vinner 4 og 5 års championater ser man skjelden igjen,de er ofte brent i hodet som 10 åringer og sliter med belastningsskader.Men selgerene har jo oppnådd det de ville,en høy pris.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.