hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Refleks
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Refleks
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2004 :  16:17:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Bruker 4 beinreflekes, fortøy og vest. Og stigbøylerefleks hvis jeg finner den igjen Så har hesten kortere hale om vinteren. Lite fluer å vifte vekk uansett denne årstiden, og bakbeinsrefleksene blir ikke delvis skjult bak halen. Ikaros bruker stort sett boots når vi er på tur, og dem har jeg nå spraylakkert i fluoriserende neongrønt og knallrosa Da ble'n tøff Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 02/11/2004 :  01:15:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Et lite tips...
Lillestrøm hest og hund har noen geniale reflekstingester. Det er en "brikke" som ser ut som en halv beinrefleks som er brettet. I denne er det et bånd og en klips. Man kan feste dem på "hva som helst" og de koster 25,- pr stk. Fant dem ikke i nettbutikken, men de hadde dem i butikken-butikken

Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 02/11/2004 01:15:39 Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 02/11/2004 :  01:37:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns ihvertfall det er viktig at BÅDE hest og rytter har refleks! For tenk om hesten drar hjem uten deg i mørket!!
Redigert av - MartineDagny den 02/11/2004 01:38:28 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2004 :  11:11:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I går var jeg en tur med bil i Sørkedalen etter at mørket hadde falt. Dvs rundt kl 17. På bilturen kom jeg over en svært uhyggelig opplevelse. Til tross for at jeg ikke kjører spesielt fort (iallfall ikke på litt svingete og mørke veier jeg ikke kjenner, i regnvær), så endte jeg opp med en kraftig bråstopp. Årsaken var en hest og rytter som stod i veikanten uten reflekser. Jeg så dem ikke før jeg var veldig nær. Nå gikk dette heldigvis bra, men ga meg en veldig ubehagelig følelse. Og desverre tror jeg ikke rytterne av disse to hestene selv oppfattet situasjonen (den ene hesten var alt over veien, den andre på vei over i det jeg kom). I tillegg gikk jentene og leide hestene, noe som sjelden skjer med mindre det har hendt noe på turen (vil jeg tro). Jeg kan være glad jeg ikke kom 1 sekund før, og at hestene ikke var løse.. Jeg tørr ikke tenke på hva som kunne ha skjedd da.

I etterkant kan man si at jeg burde gått ut og sagt i fra. Tanken slo meg også før det var for sent, men i.o.m. at jeg mistenker leiingen for å være et resultat av en allerede ikke så hyggelig ridetur lot jeg være.. Kanskje dumt, for det er mulig de ikke vet bedre neste gang heller.

Desverre var jentene langt yngre enn "mørkekjøringsalder". Desverre er dette første a-ha opplevelse når det gjelder refleksbruk for mange. Og for min del var det vel også det..

Uannsett. Bruk refleks, på både hest og rytter. Og slik at man synes både forfra, bakfra og fra siden. Det er ikke noe som heter overdrivelse av refleksbruk, og når det først er mørketid finnes det heller ikke noe tidspunkt man bør unngå refleks. Mørket kommer ofte raskere enn man venter, eller turen blir litt lengre enn planlagt. Selv om man bare skal krysse en vei en gang (muligens det disse hestene gjorde) er det stor nok grunn til å bruke reflekser.

Når man først snakker om refleksbruk: «Bli sett! - Bruk refleks»

En annen ting er at man ofte kan kjøre reflekser som egner seg til hestebruk, også utenfor hestebutikken. Sportsbutikker har ofte refleksbånd som kan brukes for joggere etc, som kan benyttes på hestens bein eller rytters ben eller overarm. Finnes også refleksklistremerker som kan benyttes på diverse utstyr. Ofte kan reflekser kjøpt utenfor hestebutikken være endel billigere, samtidig som de er like bra. Du kan også kjøpe refleksbånd som kan sys fast på dekken eller bekledning, eller du kan lage dine egne hodelag-, hale- eller beinreflekser. Pass bare på at refleksene som benyttes er CE-godkjente. Jeg leste et sted at kun gråe og gule reflekser er CE-godkjente. Jeg har sett både rosa og grønne reflekser til hest, og da er de kanskje ikke CE-godkjente? De fungerer jo sikkert likevel, men kan jo være greit å være klar over.. Skader jo ikke å kjøpe noe som er CE-godkjent først som sist.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2004 :  14:27:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan også kjøpe refleksbånd som kan sys fast på dekken eller bekledning,
Opprinnelig postet av spoff

Hvor får du tak i slike? Jeg har lett, men klarer ikke å finne det.

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2004 :  14:32:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor får du tak i slike? Jeg har lett, men klarer ikke å finne det.

Opprinnelig postet av Ixnay

Da jeg var liten pleide mamma å sy sånt på klærne mine. Jeg vet ikke hvor man finner dette, men kanskje høre i en sybutikk? Evnt en sportsbutikk?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2004 :  23:01:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Hmm *lete mer* :)
Kan sikkert spare en del penger på å sy på slike bånd på egne dekken i stedenfor å kjøpe refleksdekken o.l

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

hesterytteren

Skrevet - 04/12/2004 :  21:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har refleksdekken m haleflipp, 4 beinreflekser, forstykke-refleks, refleksfest til meg selv..! har også en refleks som jeg fester rundt venstre håndleff, slik at billistene kan se når jeg ber de om å senke farten.. for når det er mørskt, så er det ikke sikkert de ser hånden min..! og så lenge jeg har bedt sjåføren om å bremse, og da er så uheldig at noe skjer, har jeg (og eventuelt rytterne bak meg, hvis jeg rir foran) sitt på det tørre..! noen som er enige der?

godt mulig jeg er dum, men hva skal man med refleks på hjelmen? hvis sjåføren er så nær at det er farlig han skal kjøre på hodet ditt, er han litt vell nær. men kan skjønne at det kan være til hjelp om man faller av da... dumt spørsmål egentlig ;)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/12/2004 :  22:26:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har refleksvest, refleks på jakken jeg bruker til vanlig - og jeg trooor Camilla kjøpte benreflekser til Sunnanvindur, så da har jeg det også :-) Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  17:34:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Bruker som oftest refleksvest på meg selv og benreflekser på hest og refleksfortøy. Men da jeg skulle ut på tur i helgen kom en vennine av meg med noen refleksklistremerker. hmm tenkte jeg.. hva er de gode for? jo til å feste i halen. Genialt! en lite rund edderkopp og hesten synes på lang avstand! de er lette å ta av/på og kan brukes flere ganger.. vet ikke helt hvor man får tak i dem, men en knall ide iallefall:)
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 07/12/2004 :  21:06:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har fått høre av flere at jeg og hesten vises veldig godt nå i vintermørket. Jeg har refleksvest, rødt blinkelys på venstre arm og hodelykt Hesten har 4 fotreflekser,Y refleks og hvitt/gult blinkelys i panna(festes på pannereima- kjekt med nylonhodelag) Så det er ikke bare bilene som ser oss men andre også
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  21:17:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hehe, høres nesten ut som en bil, med alle blinkelysa. Jeg å venninnen min diskuterte faktisk dette om dagen, at siden hesten regnes som kjøretøy, bør man jo egentlig ha på full pakke med blinklys og refleks og lykter foran og bak, hehe.

Bare et lite spørsmål når vi først er inne på det, dere som rir langs veier, på plasser hvor det er fortau, rir dere da på fortauet eller på veien? Rir på veien hvis det er 30 sone, ellers går jeg opp på fortauet, så får fotgjengerene heller bare bli litt sure :/

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  18:47:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Hos oss har vi først en liten ridesti, så et fortau som går forbis skolen. Dette rir vi ikke på fordi rektoren ikke ønsker hestemøkk der (forståelig nok) men etter skolens parkeringsplass rir vi opp på fortauet. Hesten er som sykkel, vi er hverken helt fotgjenger eller helt kjøretøy. Må passe oss for bilene og de gående. Vi rir for det meste på fortau der det er, men flytter oss så fort vi ser en fotgjenger så slipper vi de fleste sure minene allefall :)
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 10/12/2004 :  21:38:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir på gangfeltet i stedet for veien, men rir ned på veien dersom jeg møter noen på gangfeltet. Hester er store (og forutsigbare) dyr, og mange er jo redde dem. Men her jeg rir er det i grunn sjelden jeg møter noen. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  14:29:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg bruker 4 beinreflekser, halerefleks, refleksdekken, refleksfortøy, refleks på stigbøylene og på hjelmen og på overkroppen. Noen ganger rir jeg også med hodelykt og blinkende røde lys.

Dere må huske på å bruke refleks når det er tåkete og/eller snør også selvom det er lyst ute, for i slikt vær er det dårlig sikt for bilister.

Og er man usikker på om man rekker å ri ferdig turen før det blir mørkt, ikke ta sjansen på at man gjør det, ta heller noen ekstra minutter å få på noen reflekser, er så utrolig fort gjort at det skjer noe.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.