hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprenger stigbøyler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sprenger stigbøyler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Micki

Norway

Skrevet - 15/08/2004 :  18:11:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMicki  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har nettopp kjøpt meg ny sal til hesten min, og dermed også nye stigbøylereimer og stigbøyler.
Jeg valgte å kjøpe meg stigbøyler fra Sprenger, da en venninne av meg hadde slike stigbøyler, og jeg red med dem noen ganger da jeg red hesten hennes. For de som ikke vet hva Sprenger stigbøyler er; de er av fjærende gummi i leddene på begge sider, og kan vris i 4 retninger, dvs veldig bøyelige og avlaster ledd og knær hos rytteren ved f.eks sprang, da de fjærer ved rytterens vekt. Dessuten bøyer de seg og slipper foten til rytteren dersom den blir sittende fast. Disse var jo veldig behagelige å ri i!
Blant annet opplevde jeg at når jeg presset hælene ned, fjæret knærne mine med, så jeg beholdt dybden i setet hele tiden. Med vanlige stigbøyler ville vekta jeg la i stigbøylene blitt skyvet opp igjen, slik at setet mitt også kom opp av salen.

Ved lettridning fjærer de noe helt herlig, slik at det blir mye lettere for deg å sette deg mykt ned i salen!
Jeg er veldig fornøyd med stigbøylene mine, og vil gjerne høre andres erfaringer med disse, både gode og vonde!

De er relativt dyre, så det er kanskje ikke så mange som har dem, men...skriv hva du syns!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2004 :  20:40:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke erfaring med disse bøylene selv. Men leste nylig gjennom en test av stigbøyler gjort i det engelske hestebladet Your Horse (september 2004). Det er engelske feltrittsrytteren Francis Whittington som har sittet i testpanelet. Han liker iallfall disse bøylene godt, i alle tre grener innen feltritt. Han påpeker at disse leddene gjør at foten enklere vil kunne falle ut ved et eventuelt fall, men fordi bøylene er dyre vil han ikke anbefale de til folk med litt trang økonomi. Leddene er likevel ikke så bøyelige at de blir skumle å ri med. Henviser videre til dette bladet dersom du er interessert i detaljer, og også litt om andre stigbøyler.

Dette med disse leddene som gjør bøylen til å oppfattes som en sikkerhetsbøyle er lurt å være klar over. Jeg vil nok tro at bøylen medvirker til å være mer sikker enn de ordinære bøylene. Men selv om leddene kan bøyes i flere retninger, vil ikke bøylen åpnes om du f.eks. skulle skli gjennom bøylen. Så som en sikkerhetsbøyle er nok ikke dette valget det beste, men dersom alternativet er en ordinær sort, vil nok denne sikkerhetsmessig være bedre. Testen jeg viser til er forøvrig ikke testet med hensyn på sikkerhet og sikkerhetsbøyler, men kun stigbøyler generelt. Kun ulike varianter av den ordinære bøylen, og liknende varianter med ledd (slik Sprenger har) er med i sortimentet som testes.

Sikkert andre her som har mer personlige erfaringer, men synes denne testen i dette bladet sikkert kunne være til litt hjelp. Forøvrig mange gode og interessante tester som utføres i disse engelske hestebladene (er vel Your Horse og Horse & Rider som er "enkle" å få tak i på litt større Narvesenkiosker her i Norge).

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lively Lass
» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2004 :  00:27:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
rir selv med sprenger stigbøyler på min spranghest, å har den samme erfaringen som deg...
det er særlig i sprangene du merker at du beholder balansen og belaster knær og ankler mindre... positivt overrasket over sprenger... - at de er så dyre, menmen, de er faktisk verd pengene...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.