hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sømstukken
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Sømstukken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 10/08/2004 :  20:37:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hei!

Hesten min ble skodd på torsdag. 2-3 timer etterpå ringte ridelæreren min og sa han var stokk halt! Det første vi tenkte var at han var sømstukken, så jeg ringte smeden. Han kom med en gang og fjernet et par sømmer. Han sa de hadde ligget alt for nærme en nerve, og at det var derfor det ikke ga utslag med en gang. Han ble betydelig bedre med en gang, men han er fortsatt halt i dag. Dessuten er han hoven i beina sine. I skritt går han rent rett frem, men i svinger/volter halter han. Og i trav. Men i galopp derimot halter han ikke.

Noen som har noen tips? Gir han en dag til, og hvis han ikke er iorden imorgen ringer jeg dyrlegen

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2004 :  22:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som regel ømmer de litt når de har blitt sømstukket, og da tar det noen dager før det går over (såfremt skaden er rettet skikkelig på!). Men hva sa hovslageren da?
Hege Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 11/08/2004 :  01:07:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
At det kunne ta 5 minutter på noen og opptil flere dager på andre. Så jeg får bare vente å se.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 12/08/2004 :  11:40:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er et ganske vanlig problem på dagens ridehester fordi hovveggen ofte er veldig tynn og hovkvaliteten litt dårlig. Har selv en hest som ofte kan bli litt øm etter skoing. Spesielt dersom den har revet at en sko og tatt med litt av hovveggen slik at det er liten plass til sømmen. Dersom hoven er varm, kan det ha utviklet seg en liten byll på stedet, den må i så fall drenerest ut. Kjenn på hovene hver dag, så merker du det raskt. Det kan hjelpe å fjerne/flytte en søm eller to, men stort sett går det over i løpet av et par dager. Lykke til Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 12/08/2004 :  12:57:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hvis du har en flink hovslager så er det like lurt å høre med han hva som skal gjøres som å ringe en dyrlege. Hovslageren min er utrolig flink, og jeg kontakter like gjerne han som en veterinær dersom det er noe galt med beina på hesten min. Sjekk om hovslageren din har den utdanninga han skal, og hvis ikke; kontakt en som har det og spør. :)
Gå til toppen av siden

Bambi West

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2004 :  14:30:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBambi West  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBambi West  Svar med kopi av melding
enig! Kontakt en hovslager med god utdanning, hvis den du allerede har ikke har det... Hovslageren min er megasuperfling, og jeg får svar på ALT jeg spør om! Hesten min pleide å miste sko annehver uke, nesten, men etter jeg fant han jeg bruker nå har han aldri mista en sko! Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 12/08/2004 :  15:20:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare minne om at hovslageren ikke nødvendigvis er bra fordi om skoene aldri ramler av.

Det kan like gjerne være et tegn på at hesten er skodd for trangt, eller at hesten har gode høver.
I begge tilfeller sitter gjerne skoen godt - uansett om hovslageren er flink eller ikke.

Det er for øvrig veldig få hovslagere i Norge som er faglærte. De fleste har dessverre kun gått et hovslagerkurs. Disse ville ikke jeg ha spurt om problemer med bein mm. Da ville jeg heller kontaktet en dyrlege som jeg vet er flink med hest.

Uansett: "Uten høver - ingen hest". Vær forsiktig.

Redigert av - akj den 14/08/2004 18:38:54 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 12/08/2004 :  16:51:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Skriver under på ajk`s inlegg. Selv om hovslageren kan svare deg på "alt" så er det ikke sikkert at dette er gode svar. Et helgekurs i skoing på Starum gir en ikke fagbrev. Hverken som hovslahger eller salmaker. Det er så utolig viktig å huske på dette. Og som nevnt over - det er aldeles ikke positivt at hesten aldri mister sko....
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/08/2004 :  17:07:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i de to siste innleggene her, hesten min mister fortsatt sko av og til hun, selv om han er veldig flink. Man bør sjekke om hovslageren virkelig har den utdanninga som er nødvendig for å kunne kalle seg faglært hovslager. Men jeg vet at han jeg bruker har mye utdanning, ikke bare et lite kurs, og de gangene jeg har spurt dyrlege etter å ha spurt han så har jeg fått akkurat samme svar, så jeg er ikke redd for å følge hans råd. Han er en av de beste i Norge, har plasseringer fra NM i faget, så jeg stoler 100% på han når det gjelder høvene på hestene jeg har. Har hatt flere hester som faktisk har vært halte av feilskoing eller skjeve høver når jeg fikk dem, og de ble jo bra alle sammen de! :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.