hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tannrasp - hvordan?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Tannrasp - hvordan?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lucen
» VIP

Skrevet - 08/04/2004 :  10:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken dyrlege bruker du når hestens tenner skal raspest/sjekkest? Er det noen dyrleger som er bedre enn andre? (noen å anbefale)
Og hvordan blir tannraspen utført? ( 1 el. flere blad, våt el. tørr osv.)
Vennligst les spm. før du svarer, jeg lurer på hvordan DIN dyrlege utfører tannrasp, ikke HVORDAN det skal utførest

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2004 :  10:20:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Våt tannrasp med mekanisk munnåpner og flere typer rasper (som ikke jeg skjønner noe av forskjellen på...).
Hun er veterinær.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2004 :  11:06:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ja, noen er helt klart mye bedre enn andre. Ferdigheter under tannrasp er til en viss grad mangelvare hos mange dyrleger.

Vår dyrlege bruker munnåpner, og har flere rasper. Skyller gjerne flere ganger. Resultatet virker bra for alle på stallen vår, selv hos den mest kritiske rytteren med superømfintlig hest på relativt høyt nivå.

Fornøyde vi .

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2004 :  00:58:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi bruker en spesialist fra England som i tilegg til å være helt fantastisk til å raspe, er like fantastisk i sin omgang med hestene!
Han bruker flere forskjellige elektriske rasper (som skylles), og han doper ALDRI!
Jeg vil aldri bruke en "vanlig" dyrlege igjen (iallefall ikke herfra..)!
Alle er kjempe fornøyde med han, for hestene ble helt forandret etter første gang han var her!

Hege Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2004 :  14:38:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Bruker samme mann som Hege, og vil heller aldri gå tilbake til å bruke vanlig dyrlege til tannrasp igjen:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Addi

Skrevet - 10/08/2004 :  16:01:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forstår jeg dere riktig når dere sier at hestene deres blir raspet med elektriske rasper og ikke er dopet? Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2004 :  22:47:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Addi: jepp, stemmer det! Her i Trødelag tar han ganske så mange hester når han er her, og så vidt jeg vet, så har han ikke dopet en eneste hest, og da også hester som må dopes til vanlig! Han er rett og slett bare en liten mirakelmann:)

Addi

Skrevet - 11/08/2004 :  07:24:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester bør alltid dopes dersom elektriske rasper skal brukes.
Redigert av - Addi den 11/08/2004 07:35:18 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2004 :  18:25:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh, hvorfor det egentlig? Det er snakk om en tannrasper som reiser til Norge noen ganger i året (vi hyrer han gjennom Geir Gulliksen, som også bruker han), og som er spesialist på hestetenner. Jeg tror han vet hva han gjør..

Addi

Skrevet - 12/08/2004 :  08:13:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
En rasp som er beregnet på tenner kan gjøre store skader på bløtvevet i munnen. Dersom hesten ikke er dopet kan den fort riste på hodet, bli skremt av noe etc og da er det fare for at den elektriske raspen kommer borti bløtvevet.

Redigert av - Addi den 12/08/2004 09:03:05 Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 12/08/2004 :  11:34:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må si meg enig i det at hestene bør dopest ved tannrasp. Jeg har alltid krevd at mine hester skal dopest. På stallen ble jeg sett på som snerpete og vanskelig fordi jeg krevde dette. Det var jo så mye bedre å raspe uten å dope!! Helt til en hest (som har vært raspet uten dop flere ganger) fikk panikk, det ble store skader i munnhulen og vedkommende som utførte raspen ble også skadet. Hesten ble i ettertid svært redd for munnen/hodet, også når den skulle ha på bitt. Ganske kjedelig episode som kunne vært unngått dersom den hadde blitt dopet.
Hester har tenner ganske langt bakover i munnen og det kan være vanskelig å få raspet skikkelig helt bakerst. Dersom hesten er dopet er det lettere å komme til og få gjort det som gjørest skal.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 12/08/2004 :  12:53:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Dyrlegen min og pleier å dope når hun rasper, og hun er flink. Hun har vært på flere kurs med eksperter fra england og USA, for den opplæringa de fikk i tenner på hest på veterinærøgskolen var visst ikke mye å skryte av. Hun sa hun kunne godt raspe uten dop, men da følte hun ikke at hun hadde fått gjort en god jobb. Det blir gjort veldig grundig, og med flere forskjellige rasper som skylles flere ganger.
Jeg mener det er sikrere både for hesten og de rundt om den dopes under rasping. Jeg har sett mange stygge hestemunner etter uvettig rasping uten dop...

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2004 :  23:16:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner hva dere mener, men han jeg snakker om er som sagt meget dyktig (for ordens skyld har han dr grad i hestetenner!), og jeg tror ikke at feks Geir Gulliksen ville utsatt hestene sine for å ha blitt skadet i munnen (og ikke noen andre heller for den saks skyld, og han tar ca 40-50 spranghester når han er her i Trondheim). Jeg har selv sett han raspe flere ulike hester, og jeg har fått kjent på tenner før og etter rasping osv. Han bruker jo selvsagt en "munnlås, og resultatet er helt utrolig! Flere hester som har blitt totalt forandret etter at han har raspet dem!
Tror det kommer ann på hvem som utfører jobben om man må bruke dop eller ikke.

Addi

Skrevet - 13/08/2004 :  09:25:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder elektriske rasper så har det ingen ting å si hvem som utfører jobben, hestene bør dopes. Ingen kan kontrollere om en våken hest rister på hodet eller ikke uanset hvor dyktig hestetannelege eller heste menneske man er.

At annerkjente heste mennesker gjør noe trenger ikke bety at det er risikofritt eller riktig.

Er han fra England dyrlege?

Redigert av - Addi den 13/08/2004 09:43:31 Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 13/08/2004 :  10:27:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når en hest får panikk kan en munnlås løsne. Og dersom hesten får panikk selv om munnlåsen sitter på så kan redskapet som da er i munnen på hesten komme bort i bløtvev og ev. bli skyvd bak i ganen.
Det er ikke snakk om at hesten protesterer litt eller kaster litt på hodet, av og til kan selv den roligste hest få fullstendig panikk.
Dette er noe som kan skje uavhenig av hvilket nivå rytteren rir på eller hvor godt utdannet dyrlege/tannspesialisten er.
Prøv raspen på hånden din neste gang, og så kan du prøve å raspe hardt og samtidig slå den mot hånden - ikke særlig behaglig - tenk deg det inne i munnen...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2004 :  17:28:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner fremdeles hva dere mener (!), men jeg kan bare ikke forstå at en så dyktig spesialist (ja fra England) vil utsette flere hester ("gode" eller "dårlige" spiller ingen rolle) for skader?! Må også nevne at denne mannen er som en hypotisør på hestene, og han er ikke høyere enn ca 170! Vet jo at den roligste hest kan få panikk, men til og med ikke de "vanlige" dyrlegene her praktisere med dop på slike hester. Han heter forresten Chris Warren, og er tidligere jockey og sprangrytter. Nå holder han vist til i West Sussex.
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.