hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hackmore!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hackmore!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nette-pia

» VIP

Skrevet - 07/08/2004 :  22:59:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei...

Hare nettopp skaffer men en hack, med lang stang, men så satt jeg å leste her inne at man kan ødelegge hesten ved å ri med hack med lang stang! Stemmer dette?
Jeg fikk ikje vite noe serlig om hackmoren hos den jeg kjøpte den hoss, så jeg viste ikje om stangen var kort eller lang, og viste heller ikje at dette hadde noe serlig betydning, men d må d jo ha siden d finnes lang og kort stang!

*Monica*

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/08/2004 :  02:31:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei :)

En hack med lang stang er sterkere enn hack med kort. Men det er ikke slik at hesten blir ødelag for det. Det kommer kun ann på hvem som rir, og hvordan de håndterer hacken. Så lenge du er obs på at dette er et sterkt redskap så skal det gå fint.

Selv om jeg nok hadde ridd med noe annet om det hadde vært mulig. Du kan ikke få byttet igjen da? Husk også på å lære hesten dette skikkelig før du rir ut. En hack kan gjøre stor skade, på samme måte som et bitt kan.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2004 :  03:16:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du kan ødelegge en hest både med lang stang, kort stang og et hvilket som helst annet bitt. Men på en hest som ikke har gått med hack, og for en rytter som ikke har ridd på hack vil jeg fraråde ridning på lang stang.

Jeg har heldigvis ikke opplevd skader på hest som følge av bruk av hack selv, men vet at det forekommer brudd på hestens neserygg pga bruk av hack. Dette er noe som også kan skje med kort stang.

En annen ting.. Hvorfor ønsker du å ri med hack? Uannsett hva du benytter på hesten bør du tenke godt gjennom hvorfor du velger å benytte noe fremfor noe annet, og ikke minst hvilken virkning og varianter som finnes. Nettopp for å finne ut hva som passer deg.

Er igrunn veldig lite tilhenger av de fleste bittløse hodelag. De har sikkert sin effekt om en svært erfaren rytter velger dette, men dessverre er ofte de fleste bittløse hodelag langt sterkere enn det folk tror. Og når folk som har en oppfattelse av et hjelpemiddel "misforstår" dets effekt er det mer ødeleggende å benytte det, enn å la være.

Uannsett hva du velger.. Rådfør deg med en erfaren instruktør, og om hacken ikke er brukt og forholdsvis nyinnkjøpt så benytt deg av bytteretten. Kort stang er nok bedre i starten dersom du likevel ser på det som nødvendig å benytte hack.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2004 :  14:53:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er igrunn veldig lite tilhenger av de fleste bittløse hodelag. De har sikkert sin effekt om en svært erfaren rytter velger dette, men dessverre er ofte de fleste bittløse hodelag langt sterkere enn det folk tror. Og når folk som har en oppfattelse av et hjelpemiddel "misforstår" dets effekt er det mer ødeleggende å benytte det, enn å la være.

Er både enig og uenig med spoff.

Man kan ikke være imot bittløse løsninger, selv om de kan gjøre mye skade, for i den rette hånd på den rette hest er dette et fantastisk fint hjelpemiddel. Jeg tror også at mye av den motviljen enkelte har kommer av overdrivelser... Fjæren som ble til ti høns liksom. Men det burde ligge mer informasjon om hacamore og andre bittløse hodelag tilgjengelig. Man burde også få veiledning ved kjøp.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.