hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rytter trening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Rytter trening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 30/06/2004 :  05:00:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding

Ser tilbake paa bilder fra forige sommerens stevner. Da hadde jeg gigantiske arm muskler, og satt pent paa hesten. Men naa.... naa er det bare gele....

Lurer paa hva det er dere som ryttere gjoor for aa holde dere i form? Proffe atleter pleier aa spise sunt, og trene variert. Hva med rytterne? Tar dere vitamin tilskudd? Mange ryttere sliter med veldig stive hofter/bekkenet, strekte muskler og kramper. Strekker dere ut foor og etter dere har ridd? Og hvordan unngaar man den typiske rytter formen med store skulder muskler som veier ned ryggen ooverst, saa man faar en kroket rygg?

Boor vi skjerpe oss litt som ryttere og trene og stelle oss selv like godt som hesten, med riktig "for" og skikkelig oppvarming?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2004 :  08:58:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Personlig er jeg vel ikke god på å gjøre det ene eller andre for min egen del. Og det finnes mye man kan gjøre.. Og hvor går skilla på å satse som hobbyrytter, og å satse som konkurranserytter? For min del vil jeg alltid være en hobbyrytter, som også vil konkurrere litt. Men å slavisk følge planer for mat etc (da mener jeg slik andre seriøse idrettsutøvere gjør) blir å gå over grensa. Vil heller si at man mer generelt alltid bør spise sundt, men kostvanene til enkelte idrettsutøvere mener jeg går lang over stokk og stein, og vil være å ta i litt hardt for en som bare er hobbyrytter. Jeg vet ikke hva som er nødvendig for de som er skikkelige konkurranse ryttere, og som lever av å konkurrere og vinne biler. For min del vil heller trening ved siden og spesielle treningsmetoder for rytter til hest være noe jeg ønsker å satse mer på. Og ja.. Etter en hard treningsøkt på hesteryggen strekker jeg ut Før synes jeg det var veldig tantete, men får bare innse at jeg både har oppnådd tantealder, og faktisk har erfaring med svært stive daget både etter at jeg har strukket ut eller ikke gjort det. Håpet er vel at jeg er litt mindre stiv de dagene jeg faktisk har strukket ut

Apropo det du skriver kom jeg til å tenke på et seminar Ellingsrud Rytterklubb arrangerer i begynnelsen av august: "Alexander Technique Clinic med Felicity Main og Paul Fielder". Etter hva jeg skjønner, er det også åpent for folk utenom klubben. Blir kanskje litt uaktuelt for deg Beauty, men kanskje andre synes dette høres interessant ut.

Og.. En debatt som ikke klaffer helt med denne debatten, men hvor iallfall omtrent mye av det samme også diskuteres (derfor kanskje likevel litt interessant): "Ryttere med dårlig kondis - idrettsutøvere?".

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 30/06/2004 09:05:20 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2004 :  14:37:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å kunne yte maks både under trening og konkurranser, er det lurt med både en tur i treningsstudio og en løpetur noen dager i uken og spise rikitg! Merker det selv når jeg rir (og da spesielt under konkurranser) at har jeg trent lite utenom ridningen og spist dårlig, blir jeg fort både slapp og puster tungt! Jeg prøver også å få tøyd ut etter ridning, og leier hesten etterpå for å få "skrittet av" selv. Men som spoff sier, så kommer det jo ann på hva man vil bruke ridningen til, og ridning og stallarbeid er jo trening det også.
Hege Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2004 :  17:08:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
tøying og økning av bevegeligheten i spesielt hofteleddet er utrolig viktig for en rytter. Ridning er muskelarbeide og hvis man ikke tøyer ut blir musklenen kortere og kortere og vi stivere og stivere. og tøye alle msuklene etter ridning, spesielt ekstra harde økter, og å leie en tur m,ed hesten som hege.jo gjør burde egentlig vært standard for alle ryttere.
Tøyer stort sett ut når jeg er fertdig, spesielt benmuskelaturen. Trener 7 dager i uken utholdenehet og styrke så jeg stiller kanskje annerledes enn vanlige ryttere. Men absolutt synes jeg at alle ryttere bør trene jevnlig. ikke bare øker det prestasjonen, men det forebygger skader og hjelper kroppen hvis ulykker skjer.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2004 :  16:18:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg må innrømme at jeg tøyer ikke ut selv, og er iblant stokk stiv etter en eller to økter på hesteryggen. Men jeg strekker som oftest hesten hvis hun har jobbet og tatt litt ekstra i, hvilket for tiden er sjelden vare;)

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2004 :  12:59:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
he he.. ikke personlig ment men måtte trekke litt på smilebåndet da jeg leste innlegget ditt stormy.
Vi er så utrolig flinke på å varme opp og ned hestene v¨re, massere og strekke. og ikk eminst trene dem (stort sett iallefall) men oss selv glemmer. lit ironisk, så mye tid vi brueker på hesten så glemmer vi oss selv :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/07/2004 :  00:58:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
heisann! sikkert leeenge sia nån har sagt nåkka her men...

æ jør heller ingenting førr å holde formen.. ikkje bevist iværtfall!
æ rir så ofte æ kan! å går vell tur en gang om dagan , eller heng etter en hyper hund me andre ord!
æ sir aldri nei takk tell en ridetur, uannsett kordan hest d e snakk om! jo meir æ rir , jo meir lære æ å får uvikla mæ i ridninga!

-3c-

Therese
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 20/07/2004 :  09:39:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dagen begynner med enn sunn frokost,(havregrøt,musli,grovbrød e.l)
Så trener jeg annen hver dag aerobic og helsestudio(ikke søndag)
Etter trening suplerer jeg med proteiner.Spiser 5 måltider om dagen (kl 9.12.15.18 og 21) og ligger vel på mellom 1800 og 2500 kalorier pr dag,og prøver og spise nyttig mat.
Jeg rir ca 3 hester hver dag men har fri søndag.Jeg strekker ut fremside og bakside lår,legger,rygg,armer etter jeg har ridd.var ikke så nøye med å strekke ut før,men merker alderen ;)
Dette fungerer fint for meg.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/07/2004 :  19:45:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå har man jo funnet ut at uttøying (dvs statisk uttøying så vidt jeg skjønte) ikke direkte har noe for seg.
Men derimot bevegelighetstrening, (i mine øyne bortimot det samme!?), derfor skulle det vel være gode grunner for oss som sitter til hest å fokusere på bevegelighet i hofteledd.
Ellers tror jeg det kan være lurt å "tøye" ut slik Oslojente skriver (samme hva forskerene sier)

Forresten: tror jogging og litt styrke på mage/rygg kan være veeeldig sunt for oss som driver med hest, kjenner selv at noen muskler blir veeeldig anstrengt når jeg sitter til hest, og disse kunne nok med fordel vært mer trent. Samt det å trene kondisjon øker O2 opptaket, og vil bidra til økt konsentrasjon (det er en grunn for at man ønsker mer gym i grunnskolen).
Om man ikke har råd/tid til helsestudio så kan man evt gjøre som meg..kjøpe en treningsstrikk (jada,jada man ser litt fjern ut når man bruker den). Min er kjøpt i KK og jeg fikk med en del kjekke øvelser. Strikken brukes for de som ikke skjønte det til å skape motsand når man gjør øvelser, for å gjøre treningen mer effektiv.
En stund var jeg veldig flink og trente vel ca 50 min annenhver dag med strikken min og da kom faktisk resultatene. Det fine med det hele er at man må jo ikke gjøre så mange øvelser som jeg gjorde, og da tar det kortere tid.
Samtidig kan man bruke sykkelturen hjem fra stallen som oppvarming, eller bare jogge/gå en tur først

Dette ble litt rotete men jeg håper noen fikk noe ut av det!

Guro
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2004 :  23:59:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
uttøying etter trening skal ikke øke bevegeligheten, men vedlikeholde den. bevegelighetstrening er en egen trenings form som øker bevegelighet(leddutslag) i ledd og sener. ;)

*GuroL*

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2004 :  00:49:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
æ har hørt at man blir like stiv om man tøye ut etter på... men at man fårebygge, gjør sånn at man ikke e like stiv ætter næste runde... d å tøye ut etter ei træningsøkt hindre åsså en del slitasje skada!!

men sjøl e æ ikke nå flink til å tøye ut.. årdne liksåm alt med hæsten å når æ e færdig me d e æ så gira på å kåmme mæ hjæm til middag... men æ e no litt flink da... får æ går til å fra stallen, nåkka såm tar ca 20min hvær vei... å æ synes d får være oppvarming nåkk til at æ bare e på hobby nivå...

værden e ikke sorthvit, men den har mange forskjellige grånyansa Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/07/2004 :  21:49:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom man satser mye på ridningen så er det kanskje viktige å holde seg i god form?

Men jeg merker det jeg også når jeg skal ut å ri, om jeg skal mosjonsri traverene eller jobbe mer med volter o.l. Har aldri pleid å strekke ut etter en økt, men kunne nok hatt godt av det, for kan bli litt stiv.

Nå driver jeg å trener meg opp igjen, ikke fordi det skal bli bedre med ridningen, men mer fordi jeg planlegger å starte opp igjen på kickboxing. Men uansett så tror jeg det er viktig å være i god form når du rir også, slik at du klarer å sitte skikkelig oppå der og ikke blir utstlitt etter et kvarter. Driver å sykler og jogger, starter med svømming når hallen åpner igjen. Svømming er kjempebra, god trening uten slitasje. Ellers merker jeg at det er viktig å ha gode legger. En veldig fin øvelse er å stå på et trappetrinn e.l. og heve og senke seg opp og ned på tåspissene. Husk å tøy godt etterpå
Gå til toppen av siden

karisma

Skrevet - 06/08/2004 :  20:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann.
jeg bruker ALLTID SPISE FROKOST så fer ei i stallen der rir ei for møkka. du kan tenke litt sanna da. når ei møkka så trena ei armane trilla tunge trillebåre sant. når du strigla så trena du armane. når du mat da trena du arman. og når du berre vaten. så trena du kondis kvar gang du skal opp på beite hente hesten sant. når du rir trena du alle muskalne i kroppen. ei bruka strekke ut når ei kjem på det, men ei skulla ha strekk ut kvar dag. men ei gløm det. så trena ei ellers tre gang i uka da ei he gym på skulen da. lykke til håpe ditta hjelpte litt.

Pauline :)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2004 :  23:59:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste bare fort igjennom alle svarenen nå, så vet ikke om noen allerede har poengtert det. Men stiv rytter = stiv hest, ikke sant?
Og jo dårligere kondisjon og styrke vi har, så klarer vi mindre hardt hardt arbeid på hesteryggen, og spesielt hvis det er en litt "tung" hest, å dermed vil hesten gå dårligere.
Merker det jo godt selv på dager jeg ikke er helt i slaget, hesten går ikke spesielt godt.. !

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2004 :  23:59:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste bare fort igjennom alle svarenen nå, så vet ikke om noen allerede har poengtert det. Men stiv rytter = stiv hest, ikke sant?
Og jo dårligere kondisjon og styrke vi har, så klarer vi mindre hardt hardt arbeid på hesteryggen, og spesielt hvis det er en litt "tung" hest, å dermed vil hesten gå dårligere.
Merker det jo godt selv på dager jeg ikke er helt i slaget, hesten går ikke spesielt godt.. !

Astrid H

Norway

Skrevet - 09/08/2004 :  00:27:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Dette med ryttertrening er noe jeg brenner litt for. Blir ganske provosert når jeg ser ryttere komme anpustne med hesten på slep og røyken i munnviken etter en dressurtrening (eer sprangtrening, ridetur etc). Og vi klager på at folk ikke tar oss på alvor som idrettsutøvere?!

Riding er bra for koordinasjon, styrke, balanse og mye mer, men kondis får man ikke like lett. Men en ting er greit - skal man holde ut gjennom en hel rideøkt, så MÅ man ha kondis. Og den kondisen skaffer man seg lettest ved hjelp av en annen fysisk aktivitet. Selv jogger jeg 3 ganger i uken, trener litt styrke (har en liten økt på 10 minutter hver kveld med situps, pushups etc) og svømmer.

Det er mange ulike måter å trene på. Noen av de beste er langrenn (skigåing) og svømming der man bruker alle de store muskelgruppene. Gå i fjellet eller jogge (gjerne i kupert terreng) er super trening, og er det jeg driver mest med. I treningsstudio kan man få veiledning av dykige instruktører som kan hjelpe deg med å sette opp et program som er tilpasset til det du vil utvikle ved deg selv. Trente på et senter i vinter og fikk mer muskler i armer og skuldrer, der jeg generelt er ganske svak.

Instruktøren min sier at vi bør prøve få "lange" muskler. Har ikke helt skjønt det der, men han sa noe om at viss man f.eks løftet små vekter mange ganger får man lengre muskler enn viss man løfter et løft på mange kilo. Mulig det der ble litt feil.

Når det gjelder utstrekking er jeg fæl til å slurve. Når man er ferdig å ri, skal man jo liksom ta seg av hesten, da. Men det hjelper å leie hesten litt i steden for å ri den i skritt etter treningen. Men det går fint an å strekke ut selv om man er kald (f.eks når man ser på tv på kvelden), viss man tar det forsiktig vel å merke.

De fleste idrettsutøvere (som driver litt "ordentlig" ihvertfall), passer nøye på kostholdet sitt. Selv spiser jeg sunt med mye grønnsaker, grovt brød, fisk og passer på å få i meg tilstrekkelig av alle næringsstoffene. Har skaffet meg endel kunnskaper om dette, da jeg ikke spiser kjøtt, og derfor må passe litt ekstra på.

Når vi passer så godt på hestene våre når det gjelder både hva de får i seg og hvordan de blir trent, så skulle det vel bare mangle at vi tar i litt selv også?

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.