hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ulykker!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Ulykker!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

eligj

Skrevet - 19/02/2003 :  10:40:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Baeza: Tror du har et poeng der.
En annen ting vi må være oppmerksomme på er at hester kan skade oss mennesker uten å ville det. Enten fordi de ikke "tenker seg om", for eksempel hvis hesten slenger opp hodet på grunn av en flue og skader rytteren eller andre i ansiktet, eller på grunn av uhell, for eksempel hvis hesten faller oppå oss. En annen klassiker er selvfølgelig at en person kommer i mellom to hester og den ene hesten plutselig slenger ut et bakbein etter den andre.

Men det hjelper selvfølgelig hvis hesten har tillit til og respekt for oss. Det er tross alt mennesket som sitter med den største hjernen, og som dermed kan sile ut hvilke ting som er farlige, og hvilke som ikke er det. Dessverre har ikke hester nødvendigvis forutsetninger for å skjønne at bilen er farlig, men at plastposen ikke er det.

Det er viktig å være oppmerksom på at man aldri kan unngå ulykker 100 % i en stall, selv hvis alle i stallen går inn for å gjøre stallen så trygg som mulig. Mennesker gjør dessverre feil av og til, og siden hester er dyr, vil de alltid være til en viss grad uberegnelige. Nettopp derfor bør vi forsøke å redusere risikoen der vi kan slik at vi slipper de "unødvendige" ulykkene.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/02/2003 :  16:16:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg vet hva jeg snakker om, og har erfart det. En hest (tidligere kaldblodstraver, hoppe) hadde skadet seg ved hasen og blodet sprutet opp under mangen på hesten da den stod på beitet. Jeg kom (heldigvis) akuratt da. (tror ikke det var lenge siden skaden hadde skjedd, da hadde den vel ligget bevisstløs en eller annen plass) Jeg rekner med den andre hesten på beitet hadde sparket den med den skadelige skoen sin. Jeg tok tak i manen til hesten (hadde jo ikke tid til å gå helt tilbake til stallen for å hente tau!) og leide den til et betong-gulv (kall det hva du vil) innenfor et inngjeret område(noe ku-greier) og slapp den der. Jeg sprang alt jeg hadde, og fikk hentet en kortbukse (av alle ting). Bare det kunne stoppe blodet! Hesten visste at jeg ikke ville den noe vondt, og lot meg "stoppe" blodstrømmen med kortbuksa. Jeg er sikker på at det var vondt, fordi den "stønnet" og det så ut som om den "presste" tenna sammen og senkte hodet ned. (Jeg bandt ikke hesten) Dette er jeg sikker på at jeg haddde hatt problem med om jeg ikke hadde vært til å stole på. (har sett mange av de hestene som angriper med mye mindre skader en dette.) Denne hesten viste meg at den kunne stole på meg. Den kunne jo ha sparket meg eller den kunne bete meg?
Det viser bare litt.. Og det er få som opplever disse "nærkontaktene" med hestene sine. Det er ganske dumt, synest jeg.
Og hestene kan føle om du en dag f. eks. har vondt i ryggen! Da er de plutselig veldig "omtenksomme"! Det er utrolig hvordan hestene tenker! Kommer du bare "inn" i hesten, så gjør den mye for deg. Den tenker faktisk! (samme med hesten om den har vondt, så "forteller" den det til deg, og da er du omtenksom over for hesten.)

Gå til toppen av siden

Linda T

Norway

Skrevet - 19/02/2003 :  20:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei :) kunne ikke helt dy meg fra å svare til henne(var kansje to st som mente det samme) som sier :at om hesten har tillit til mennesket som kommer og hjelper den så, vil den ikke bite e.l.
FOR NOE TULL!!
KLART den kan bite, sparke, gå deg "ned" alt etter som.
SMERTER gjør deg (hesten ) blind.
Den (vi) reagerer på impuls/refleks den har vondt og, kan dermed forsake skade uten at den egentlig mente det.

BEEN THERE DON THAT. -Linda-

:)
Gå til toppen av siden

Baeza

» VIP

Skrevet - 22/02/2003 :  09:18:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: Jeg tror nok at alle vi andre som ikke er enig med deg også vet hva vi snakker om.
Har selv også erfart dette. Jeg hadde en hest som jeg reddet fra dyremishandling. Hesten og jeg hadde i følge flere horsemanshiptrenere noe av det beste samspillet de hadde sett. For å si det sånn heste gjorde alt for meg. Jeg kunne si STÅ til han ute på gårdsplassen og der sto han selv om det komme masse hester, biler osv. Han sto der inntil jeg sa: "nå kan du komme". Da kom han rett bort til meg, uten å nøle!!!!!!
Så er dag falt/skled han ute i luftegården og punkterte en lunge og brakk så å si alle ribbeina. Jeg som han så på som sin beste venn fikk ikke komme bort til han en gang. Ikke tale om.
Nok en gang til deg Brynja, en hest kan bite og sparke uansett hvem som prøver å redde den. Selv sin beste venn.
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  09:01:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig sjelden d sjer alvorlige ulykker i vår stall!!
For 2 måneder siden var d en som falt av og fikk hjernerystelse,men før d er d årevis siden sist,så takk og pris for det!
Det har også for det meste gått fint med fødsler ol.,men faren min har måttet redde 2 føll.. (Et å fjor sommer,og et for 4 år siden)..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.