hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bomfri,stocksaddle eller spansk sal?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bomfri,stocksaddle eller spansk sal?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Skogstroll

Norway

Skrevet - 27/07/2004 :  22:25:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vurderer å kjøpe en bomfri sal men er ikke helt sikker ettersom ikke alle sier at de er gode å ri i... Har også vurdert australsk stocksaddle og den spanske doma vaquera salen..begge disse skal være gode å ri i, men de spanske salen er veldig vanskelig å få tak i her i Norge.... Jeg skal ri mest på tur, men kommer nok til å hoppe litt innimellom samt trene gangarts ridning (skal kjøpe islandshest)
Vil ha en sal som legger tyngdepunktet så langt bak på hestens rygg som mulig og som itillegg er god å ri i på langturer..

Hvilken av disse tre saltypene bør jeg velge?

Hvis noen har erfaringer med noen av disse salene så er jeg glad for å høre om det! :)

PS:Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en spansk sal?

Nat

Norway

Skrevet - 08/08/2004 :  21:14:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Spanske saler finner du til en god pris på www.oxhorsestore.com, vet at de ligger rundt ca 3000.- samme med stocksalen. Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 12/08/2004 :  20:52:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg elsker stocksalene i allfall... det er forskjellige typer selvfølgelig og man må finne den prisklassen og type sal som passer seg, men jeg holder en stor knapp på de. Bomfri er det få som har god erfaring med da de er relativt nye. Det jeg vet om bomfri iallfall, er at de er ikke anbefalt for ryttere over var det 85 kilo?

Stocksalen er iallfall en ypperlig tursal.

Mulig je gmisforsto over her, men vil ikke anbefale en stocksal til nyptris 3000,-.....

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/08/2004 :  08:38:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg skal kjøpe en Barefoot bomfri sal til min islandshest. Jeg kjenner flere som har slike eller som har prøvd den, og som sier at den er helt fantastisk å sitte i. Men den egner seg ikke til å hoppe med, så da må du i tilfellet ha en annen sal til slik trening (men det gjør vel ikke de andre salene du nevnte heller?). Bomfri sal er i hvertfall perfekt til turridning da de følger hestens bevegelser i terrenget. Skal visst ha blitt populært i distanseritt, i hvert fall i enkelte land. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/08/2004 :  11:51:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilke stocksaler anbefalles da? Har ikke råd til noe kjempedyrt eller... Bomfri sal koster rundt 5000kr. de ser kjempedeilige ut å sittte i..

Uansett kommer jeg til å kjøpe meg en vanlig sprangsal som jeg kan bruke til sprangtrening!

Noen fler som vet hvor jeg kan få kjøpt spansk sal?
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/08/2004 :  11:53:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
den siden som ble anbefalt her tidligere . www.oxhorsestore.com, virker ikke... Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 16/08/2004 :  12:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel to importører av stocksaler her i landet som jeg vet om iallfall. De billigste salene hos begge to ligger vel på en rundt 6-7000. Det er det billigste alternativet, men er igrunn helt kurant, grei kvalitet. Jeg har sett noen andre saler i vanlige hestebutikker, husker ikke merkenavnet i farta, disse kostet 3-4000 og var elendige. Papplær og i det hele tatt dårlig håndverk . Je har hatt sal til 8000,- ny og 14000 ny, og det sier seg selv at det er en vesentlig forskjell.

MEN!!!!

Jeg er av den oppfatningen av at det er bedre å kjøpe en pent brukt merkesal av god kvalitet, en å kjøpe billig brukt sal. (snakker nå om lærsaler) Det skulle ikek være så veldig vanskelig og få tak i en brukt stocksal langt under ny pris. Jeg vet at TOFS hesteutstyr (Er reklame på hestemarked et sted tror jeg, hvis ikke så er det iallfall reklame på hest.no) alltid har et lite utvalg av brukte saler i forskjellige prisklasser inne, og han vet også om endel av kundene sine som skal ha ny sal, og har en til salgs. Der kan du nok klare å få en god sal til rundt 5000 kr skulle jeg tro, hvis du er heldig.

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 20/08/2004 :  15:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandshester har jo veldig kort rygg... kan ikke stocksalen fort bli for lang?
Noen som vet andre steder jeg kan få kjøpt spansk sal? Ox horsestore har ingen spanske saler på nettsiden sin...

Hvordan er det å hoppe med stocksal forresten ??
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 24/08/2004 :  11:32:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke hoppet med stocksalen, så det vet jeg ikke:) det er jo en tursal for å si det sånn. jeg vet om en som har stock til islendingen sin. om den bir for lang kommer i grunn an på hvilken type du velger og hvilken setestr du trenger

jeg vet ikke om noe sted du får kjøpt spanske saler, men jeg tror du også må regne med at disse er ganske dyre. du må sannsynligvis importere også. hvis disse salene er så billige at det er for godt til å være sant, så tror jeg de er nettopp det...for godt til å være sant.

TOFS hesteutstyr selger ut endel demosaler billig nå, i påvente av nytt utstyr. men du har kanskje ikke fått hesten enda?

av de tre alternativene dine, om du ikke har så mye penger ville jeg sett nærmere på stock og bomfri, tror som sagt spnsk kan bli dyrt. du kjenner ikke/vet om noen som har slike saler som du kan få prøvesitte? nå er det jo mange forskjellige typer innen begge to, og de er jo forskjellige og sitte i, men bare som en start?

Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 24/08/2004 :  11:36:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor i landet bor du foresten?

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 24/08/2004 :  19:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spanske saler selger de på oxhorsestore til ca 4000kr... vet ikke om de passer islender da...
Har ikke fått hest ennå nei så jeg drøyer nok til jeg får hesten på plass :)
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 24/08/2004 :  20:06:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki:) fnt ingen spnske saler på den siden, men er det showsalene, så har side eieren tidligere advart om at det er SHOW saler, og ikke ment til å ris mye i :) men det kan jo være andre saler :)

Lykke til iallfall:)

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/08/2004 :  22:17:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Stocksadler funker fint på islandshester, men pass på at du får en som ikke er for lang i salkappene! Husk at ikke alle islandshester har kort rygg. ;-) Det funker også å hoppe små hindre i stocksadel, men noe høyere enn 80 cm. vil du ikke prøve deg på, pga. hornet. (Kommer egentlig helt an på hvordan hesten hopper). Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 25/08/2004 :  12:08:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil anbefale stocksal MED horn, men de fåes både med og uten , bare for å ha nevnt det også:)

Kan ikek noe for det, stocksal er min absolutte favoritt:)

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/08/2004 :  15:44:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
De spanske salene er arbeidssaler, laget for å være komfortabel til rytteren når han/hun arbeider med de spanske kuene/oksene...så de er ihvertfall ment til å bli ridd i.. mye :)
Når det gjelder stock saler; har hørt at man ikke kan ri gangarter med dem..vet ikke om dette stemmer jeg ? Har veldig lyst på en slik, men hvis jeg først kjøper sal så skal jeg ha en jeg kan bruke til det meste...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/08/2004 :  23:12:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det funker fint å ri både tølt og pass i dem, men det blir kanskje ikke de beste gangartene ut av det :-) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.