hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøreseler: -travsele
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Kjøreseler: -travsele
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ullsokken

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  15:43:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg har planer om å kjøpe en kjøre sele til hesten (min). Problemet mitt er at jeg ikke har særlig med erfaring når det gjelder kjøp av seler..

Hesten er en kaldblodstraver, dersom det har noe å si.
Jeg kommer ikke til å kjøre så fryktelig mye, bare av og til; for morro- og variasjonens-skyld.
Vognen jeg kommer til å bruke er en ganske liten, lett tohjuling.
"Terrenget" er ganske flatt, og kjøringen vil for det meste foregå på asfalt i skritt.

Egentlig vil jeg kjøpe en skikkelig "arbeidssele", da disse er utrolig behagelige for hesten å dra med (og det er sånn jeg har brukt før..). Problemet er at disse selene er forholdsvis dyre, og at jeg egentlig ikke trenger en(?).
Derfor lurte jeg på om en travsele vil passe mitt bruk bedre? Disse selene er jo noe billigere også. Går det bra å bruke en travsele til hobbykjøring?
Jeg er ikke ute etter en supersele, men heller ikke "noe billig dritt".
-Hvilken erfaring har du med travselene til Chetak?
-Hvilket prisnivå ligger en god travsele på? Får man noe bra til ca 1500-2500,-?
-Har noen erfaring med den brystselen som de har på Hööks? www.hooks.no
-Hvilke merke(r) foretreker du?

Raving madness suits me fine

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/08/2004 :  15:42:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
jeg kan ikke så masse om seler å sånt.. men jeg har kjørt ponnitrav & kjørt masse på hobbybasis..
Jeg ville ikke ha kjøpt en travsele, med mindre du er gla i å surre remer!
Har du sjekket hva en lett-sele koster?
Jeg har arbeids-sele & lett-sele til min hest. Men bruker mest arbeids-sela! Helt klart førstevalget!
Du kan sikkert bruke travsele til hobby bruk også , men jeg hadde heller kjøpt meg en litt dyrere og enklere sele.

Men det er sikkert siden jeg ikke føler meg heeelt trygg på travsele (sånn som man må surre fast) ... ser for meg at alt detter opp

Therese
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/08/2004 :  16:10:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du skal kjøre mye i kupert terreng, anbefaler jeg en arbeidssele.
Skal du for det meste ha det på "koseturer" og kjøring på flatmark, helt klart en Lettsele/travsele med brystreim.

Surringa går ikke opp, da skal du ha gjort en dårlig jobb.Reimene er lange og de er ikke glatte.De sitter godt fast om du har feste på draget, eller ikke.Få en travkjører el.lign. til å lære deg teknikken hvordan du surrer fast, så kan jeg garantere at det sitter ja...

Du kan også fint bruke tyngre vogn enn sulky med lettsele/travsele.Jeg brukte det alltid når jeg skulle kjøre inn "småttisene" på Slogum i "gamle dager".Så lenge du ikke skal kjøre i bratte opp/nedoverbakker med stor tyngde,(da snakker vi 4 hjulsvogn) går dette helt fint! Bogtre-sele er i utgangspunktet ment for tyngre arbeid, (slik at hesten ikke får trykkskader og galt tyngdepunkt når feks. lasset pusher på bak/foran) og jeg regner med du ikke skal drive med det.

Cheetah selen er helt ok, til å være "billigsele".Men vil du ha noe bedre kvalitet anbefaler jeg deg heller å oppsøke Fossum Salmakeri på Bjerkebanen.

Den fra Høøks har jeg ingen erfaring med.

Ellers er det sikkert noen som heller vil bruke en arbeidssele til all slags kjøring, men det blir jo opp til enhver.

Redigert av - xxxx den 01/09/2004 07:42:51 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2004 :  22:10:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Må innrømme at jeg foretrekker travsele, dvs en treningssele med bredt brøst. Det hadde jeg, og syns den var helt konge. Jeg liker ikke lettselen, den er for bevegelig syns jeg.

Du får en OK sele til 1500, men de er det ofte dårlig passform på. Læret er som regel dårlig også.

Skal ha ny sele selv, og kommer til å kjøpe en jeg har funnet til 2500 på Bergen Travpark. Den er det bredt brøst på.

Anbefaler på det sterkeste å ha brøstpus på trav- og lettseler
Litt off topic, men men

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/09/2004 :  00:40:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg foretrekker så absolutt en travsele. Quick Hitch trenger du ikke, det koster mye penger, og du må ha en spesiel vogn også som er tilpasset denne selen, samt om noe ryker og må byttes koster det ganske mye. I grunn en dyr sele som er absolutt unødvendig dersom du ikke driver med løpskjøring og aktivt med travere.

En arbeidssele synes jeg er dårlig til annet enn arbeidskjøring. Skal du trave med denne selen så slenger vogna hit og dit, det er elendig feste. Så den egner seg best til skritt. Dessuten er den forholdsvis tung, og bør ikke brukes til daglig mener nå jeg, men du skal ikke kjøre så mye så det vil ikke være noe problem uansett.

En vanlig travsele med slyngreimer er utmerket etter min smak. De reimene er ikke noe problem, etter litt så snurrer du lett som bare det, tar 5-10 min å surre på de. Så tid bør ikke være noe argument Denne selen sitter godt, den er laget slik at trykket kommer ved gjorden. Du trenger ikke noe baksele for at den ikke skal skli i nedover bakker. Bryst må du ha. Den er ganske sikker i og med at det er litt med reimer som du må surre og feste, så vogna sitter stabilt og godt.

Så lenge du skal kjøre mest i flatt terreng, ikke trekke tungt og ikke noe voldsomt mye så ville mitt valg vært en slik travsele. Brukt koster de ikke så mye heller. Og deler er lette å erstatte.

Brystet du skal bruke bør være bredt, det gir mer støtte og er bra om du vil kjøre litt i bakker. Et tynt bryst er mest brukt til hurtigkjøring og slikt.

Så for 1500-2000 så kan du finne noe. Men jeg hadde lagt meg på kanskje litt over 2000? Avhenger av lærkvalitet, og sjekk at alle reimer er hele får du kjøper. Vil ikke komme hjem med halvrøkne reimer heller

Chetak er noe billig og jeg tror ikke kvaliteten er den beste.... Da hadde jeg heller kjøpt brukt.

Hooks sin har jeg aldri sett, men jeg synes ikke den ser noe særlig ut på bildene iallefall

Det finnes litt å velge i når det gjelder travseler, men Finntack og Welsh er ok.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  09:38:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Finntack og Walsh er spinndyre også;)

Solgte nettopp min 15- 20 år gamle Trædal travsele, og den var hel og pen, samt ingenting var ødelagt. Anbefaler Trædal, men de er veldig, veldig dyre.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/09/2004 :  21:54:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du får det du betaler for ja Disse selene tenkte jeg på at man kan prøve å finne brukt i første omgang. Har du en god sele så holder den leeeeenge.

Ellers så bruker folk masse penger på saler, så jeg synes at man da også kan spandere litt på en skikkelig sele. 5-6 000 på man regne med om man skal kjøpe ny, pluss litt ekstra for diverse tilleggs utstyr. Men som sagt, dette er de beste merkene og de er dyre, så du kan prøve å finne dem brukt om du ikke har så mye penger å bruke på en sele

Kjøp heller brukt av kvalitet, enn ny som ryker etter noen år og er stiv og dårlig i læret
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  09:55:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Den billige brystselen fra Høøks anbefaler jeg IKKE!. Den er kun egnet til tømmekjøring. Venninna mi kjøpte en slik, og 5. gangen den var i bruk falt den fra hverandre! Den ble brukt til rolig kjøring på asfalt med road cart. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.