hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ned på tøylen, hvordan ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Ned på tøylen, hvordan ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Brennos
» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2004 :  22:18:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrennos  Svar med kopi av melding
Hallosan !!
Kan noen forklare meg ordentlig åssen jeg får hesten ordentlig ned på tøylen, jeg mener sånn ordentlig nøye ? liksom hva jeg skal gjøre med sete, hender og sjenkler
jeg lette men jeg fant ikke akkuratt dette spørsmålet noen steder........
håper på svar så snart som mulig

Hest er livet, og jeg digger det!!

eligj

Skrevet - 04/07/2004 :  22:36:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da må du bare lete lenger tilbake i tid. Det finnes flere diskusjoner som går på akkurat dette, de heter ting som "På tøylen" , "Vanskeligheter med å få hesten på tøylen" osv. Velg at du vil se alle emner, ikke bare de fra siste uke, siste måned osv. Prøv å kikk litt på disse, og hvis du svarer på et av dem og stiller noen spørsmål, får du helt sikkert svar ganske kjapt. Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2004 :  11:20:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
det er flere måter å få hesten ned på tøylen. Kommer ann på hesten hva som virker. Hesten jeg rir har store vansker å komme ned på tøylen, og etter å ha prøvd mye rart holder vi nå på med en veldig snill metode. Netopp det å ha forsiktig tøylekontakt, og ikke mase. Bare slappe helt av, ha kontakt med hestens munn, men veldig svakt. Prøve å føre hodet til hesten ned ved å bevege hendene littegranne fremover, og rose hesten når den går bra. Dette kommer vi til å fortsette med når hun kommer hjem fra beitet, og når hun går stabilt på tøylen med disse slakke tøylene, vil vi gradvis stramme dem opp. Vi vant et LC-stevne for litt siden fordi jeg red slik, og ikke maste på henne.

På sits må du jo huske å sitte rett, med overarmene inntill kroppen. Gjerne føre hendene ned så langt som mulig, men ikke sånn at det ødelegger sitsen. Skulderbladene godt sammen. Du må også huske på at hesten alltid skal gå fram, spesielt når den begynner å gå ned på tøylen. Hvis hestens hode fyker opp når du prøver å stoppe, prøv å stoppe mer med setet enn med tøylene.

Mykgjøring er jo også viktig. Ri mye volter, serpentiner og den slags...

hadde ikke noe å gjøre så jeg bare svarte her jeg ;)
Gå til toppen av siden

juliade
» VIP

Skrevet - 23/07/2004 :  23:12:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
når hesten går på tøylen er det BAKBEINA som settes lenger innunder magen på hesten. undersiden korter seg og overside lenger seg og hesten hode " går ned over" og den krummer nakken.

Det du sier til hesten med sjenklene er" bruk bakbeina dine mere" mens tøylen sier " du skal ikke gå fortere, men sette de nærmere frambeina". Det er SAMSPILLET MELLOM DE FREMADDRIVENDE OG FORHOLDENDE HJELPERNE som gjør at hesten "går på tøylen".

Det er helt umulig å skulle lære deg å ri hesten på tøylen her. få deg en utdannet ridelærer til å hjelpe deg!

ridelærern
Gå til toppen av siden

Rut Kristine

Skrevet - 13/08/2004 :  18:46:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Når du får en hest på tøylen løfter den ryggen og setter bakbeina under seg. Når hesten gjør dette, kommer hodet/nakken automatisk ned. Neseryggen skal gjerne være rett, men du skal ikke tenke for mye på nakken. Tenk heller på hestens rygg og bakbein. Hesten behøver ikke å gå på tøylen selvom den har en krum nakke. Det er mange som rir rundt på ridebaner i dag og tror at hesten de rir går på tøylen, men egentlig har den bare en knekk på nakken. En hest som går ordentlig på tøylen over lang tid, får etterhvert muskler i bakbeina og i nakken. Hvis du sager, (noe du ALDRI skal gjøre for å få en hest på tøylen) får du en knekk på hestens nakke.

For å få en hest på tøylen må du sette bakbeina under. Overganger, sjenkelvirkninger og ri over bommer er fine øvelser for å få hesten på tøylen. Ikke glem halvparade! De er supre!

De fleste hester går også ned på tøylen hvis du er myk i hånden, og får hesten myk. For å få hesten myk. Kan du ta 10,- 15,- og 20 m volter. Serpentiner er også greie. På volten behøver du ikke bare å ri rundt i ring, men på den siden kan du f.eks. bøye den litt mer eller øke tempo på den ene siden av volta.

Lykke til!!!

Mvh.
RK!
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 04/09/2004 :  18:15:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!!

Til CHK

leste innlegget ditt, synes dere rir hesten på en fin måte, lykke til videre! jeg bruker noe av det samme på min hest nemlig det å føre hendene sakte, nesten ubemerkelig, fremover, virker hver gang, å siden hesten min har mye fremdrift må jeg ofte roe den å få et godt grunntempo og med denne metoden er det lett å få den på tøylene å når dette er gjort blir hun der
så stå på med treninga,dere har jo allerede merket resultater.

MVH Tonje

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 09/10/2004 :  13:39:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du sager, (noe du ALDRI skal gjøre for å få en hest på tøylen) får du en knekk på hestens nakke.

Hva vil si å sage? Å ta halvparader på den ene tøylen, eller å dra tøylene frem og tilbake?
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2004 :  18:19:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
saging vil nå jeg si er draing av vekselvise tøyler. halvparader på en tøyle er da vel ikke en halvparade, siden man da skal ha med sjenkel i tillegg. hvis man tar bare i en tøyle (da mener jeg at man bare pirker med en finger), og holder fast med den andre så gir vel det hesten signal om at den skal sakke farten, mens saging rett og slett er vondt og unødvendig.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.