hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trave & Galloppere på asfalten, er det lovlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trave & Galloppere på asfalten, er det lovlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

suss

» VIP

Skrevet - 07/08/2004 :  12:28:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kommer helt ann på hvilke hest du har. kjører du med hesten din?å i så fall, traver du ikke på asfalt når du kjører den?

hvis du f.eks har en eks.traver sånn som jeg har, så er det ikke noe problem å trave på asfalt, for da er den vandt til det, når hesten ble innkjørt ble den gjort vandt til å kjøre på asfalt og trave på asfalt.

hvis du har en sportsponni som ikke har travd noe særlig på asfalt før så er det ikke noe lurt å gjøre det fordi at det er så hardt underlag og da blir trykket på hoven anderledes fra det hesten er vandt til, og dermed er det lett for at hesten blir halt.

det er IKKE ulovlig å trave på asfalt!....nå må vi roe oss...
Gå til toppen av siden

suss

» VIP

Skrevet - 07/08/2004 :  12:32:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kommer ann på hvilke hest du har. for de som er vandt til det fra de var unge gjør det ikke noe, grunnen til at det er at hovene til hesten da er vandt til det,for siden trykket blir så anderledes fra mykt baneunderlag og til asfalt har hesten lett for å bli halt. men det gjelder ikke bare asfalt, det gjelder alt hardt underlag. man kan ikke si at nei,, det skader ikke hesten eller ja, det skader hesten. for det er helt forskjellig fra hest til hest! Gå til toppen av siden

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2004 :  19:39:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Jeg rir travere, men de tålte det ikke helt. Så nå rir jeg trav av og til på asfalten:)

Atom Lilja & Fina:)

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss? Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 13/08/2004 :  20:26:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
ingen som sier at det er ulovelig, men det skader beina til hesten etter hva jeg hvet
http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  13:52:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
Heisann
Jeg har travet litt, men sjelden galoppert på asfalt - unngår det med andre ord.
Hester med sko har lett for å gli på asfalt, selv i skritt (i alle fall etter det jeg har erfart...) så tror kanskje det vil være risikabelt å legge ut i galopp - men jeg er ingen ekspert.
Klemz fra Vibeke

*VIBO* Gå til toppen av siden

Skriver May

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  19:25:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns ingenting om å trave på asfalt med sko i værtfall. skoan gir enn annerledes friksjon mellom hov å asfalt. Med sko vil nedslaget bli hard, å "stoppe" ene sena. Altså du vil ikke oppnå samme smidigheta i stegan, å d vil bli en belastning for hesten.
Traving uten sko vil æ tru ikke e så galt i moderate forma..

Men hær e d som med så mange andre temaer mange meininge ute å går, å d e slettes ikke sikkert min e riktig den.. men e den æ går etter hværtfall. Rir generelt sett lite på asfalt uansett..

Du skal behandle din dårligste hest like bra som din beste.. Gå til toppen av siden

KaldblodsJinta

» VIP

Skrevet - 01/10/2004 :  12:02:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaldblodsJinta  Svar med kopi av melding
I de åra jeg driver med hest har jeg hørt at det er skadelig for beina til hesten!
Så man kan bare skritte på asfalten...men ei venninne av meg sier at en hest uten sko kan trave og galoppere på asfalten!
Så jeg veit ikke hva som er lurt, men vil helst ikke trave eller galoppere på asfalten når noen har sagt at det kan være skadelig for beina! =)

I love Boys and Horses"""!! Gå til toppen av siden

pirill

» VIP

Skrevet - 16/10/2004 :  14:55:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
det er jo ikke direkte farlig å gå på asfalt for hesten, men du skal ikke sette i full fart bortover, men trave rolig går jo greit.
det er faktisk mykere får hesten å gå på asfalt enn på grus, da asfalten er mere dempende (litt sånn støtdemper)
mvh. pirill
Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 01/11/2004 :  18:15:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem hakker ned på "dere"??
Det blir begge veiene her...
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  23:39:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det er ingen lov som seier att det er ulovleg å løpe, trave eller galoppere på asfalt.

Hesten har ikkje godt av for mykje mjukt underlag heller. Variert underlag er det beste.

Traver sjølv litt på asfalt, men helst med støtte på bittet og lettridning eller eg står i salen.

Dersom hesten blir køyrt med kan eg også galoppere litt då dette er nødvendig i f.eks maratonkonkurranser innen køyring.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2004 :  00:54:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Som nevnt lenger oppe kommer det mye an på hva hesten er vant til fra før. Er den vant til hardt underlag så tror jeg ikke det skader å løpe litt på asfalten innimellom, men man trenger jo ikke akkurat å legge opp til å ta hurtigteninga langs riksveien da Jeg lar Ikaros både trave og galoppere på asfalt kanskje to-tre hundre meter av og til, men helst ikke i full fart. Det er mye som spiller inn i grunn. Er hesten uskodd fungerer støtdempinga visstnok mye bedre, og hvis den er skodd avhenger støtdempinga av hvordan den er skodd. Hvordan hoven er beskjært har også litt å si, da overrullingspunktet avgjør om hoven lander riktig. Så er det selvsagt individuelle forskjeller på hestene hvor mye de tåler. Nylagt asfalt fjærer mer enn gammel, og det er mye mindre belastning på beina å løpe oppover enn nedover/flatt så klart.
Det som er litt rart er at enkelte trener hest uten å tenke på hardt underlag på grusveiene, mens de får noia hvis de ser noen trave litt på asfalten. Var sånn selv i penny-alderen
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.