hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trave & Galloppere på asfalten, er det lovlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trave & Galloppere på asfalten, er det lovlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  12:26:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg lurer på en ting, er det lovlig å trave/galloppere på asfalten?

Jeg har hørt mange forskjellige ting om dette.. Noen kom og sa til meg at det er FORBUDT å trave/galloppere på asfalten, fordi at hestene kan ødelegge senene sine. Er det sant?
Noen dager senere kom det en hovslager og sa at det er bra for hovene at hesten får trave max 150-200m i uka på asfalt! Så nå er jeg ganske så forvirra..

Jeg håper at dere vet noe om dette med å trave/galloppere på asfalten?

'Catie' & TronstuFina:)

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss?

Schtine

Skrevet - 28/06/2004 :  14:54:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det der virka veldig rart... Jeg har ALLTID hørt at det skader beina til hesten som du også sier.... Sjekk det opp med en dyrlege eller noe! Å hold meg oppdatert! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  14:55:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er ingen regler som forbyr deg å trave eller galoppere på asfalt (det det evnt finnes forbud om er å ri på veier som f.eks. gangveier eller sykkelsti, fordi hesten regnes som et kjøretøy og derfor ikke har lov til å ferdes på slike veier i følge trafikkloven).

Angående om det er bra å trave og galoppere på asfalt anbefaler jeg deg å følge disse debattene:

Kort oppsummert ut fra hva jeg iallfall mener i disse debattene er at det faktisk kan være bra om du gjør dette med fornuft med en sterk og oppvarmet hest. Men vær klar over at det å trave på asfalt er belastende, og kan være skadelig dersom det gjøres feil. Derfor bør du være svært forsiktig.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 28/06/2004 14:57:13 Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  16:42:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at traving/galopp på asfalt sliter veldig på hovene, men traver de rett så sliter de godt, man trenger ikke skjæring

Var på kjørekurs med Olaf Nyby, og jg tror alle på kurset var enige om at galopp/trav på asfalt er farlig for hestene; men han sa bare: hvis hesten er så myk at den går rett, og den er godt oppvarma kan den gå mange år på asfalt (noe lingnende), så nei, jeg vil ikke tro at det er farlig, og har aldri hørt om en lov om at det ikke er lov

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Mòri & Þvengur

» VIP

Skrevet - 30/06/2004 :  12:37:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Det er ingen lov som sier at det er forbudt og trave/galoppere på asfalt, men IKKE gjør det! Sliter på sener, ledd, knær, høver..
Det hovslageren sa hørtes merkelig ut, men jeg syns du skal høre med dyrlegen før du "bestemmer" deg!
Gå til toppen av siden

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2004 :  13:38:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
har snakket med dyrelegen i dag, og hun sa at jeg ikke skulle gjøre det på asfalten mere! Men jeg måtte bare fortsette med det på banen og i skogen ++

'Catie'

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss? Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 30/06/2004 :  14:48:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
AA trave rolig paa asfalt kan vaere bra for aa styrke opp leddene til hesten litt. Skal vaere bra i begynnelsen om du nettopp begynner aa ri opp en hest, for det ooker blodsirkulasjonen. Men ALDRI i nedover bakker, eller i galopp, eller naar det regner! Nedoverbakker sliter paa senene til hesten, dessuten kan hesten lett miste balansen og falle. Galopp paa asfalt er ikke bra. For det foorste er asfalt veldig glatt, og om hesten tryner, er det ganske sannsynlig at den brekker noe, eller i vaerste fall maa avlives(har faktisk vaert vitne til to ulykker med tragisk resultat). For det andre, det blir for mye stress paa knaerne/leddene naar man galopperer paa asfalten. Det er som aa loope paa asfalt med daarlige joggesko. Man faar vondt i knaerne. Jeg haltet faktisk i to dager etter en joggetur paa asfalten. Utenfra er det ikke hovent eller noe, saa skader i beina er nok vanskelig aa merke(derfor mener mange at de aldri har opplevd skader).

konklusjon: ALDRI galopper paa asfalt, UNNGAA aa trave paa asfalt fordi det sliter paa leddene til hesten. Om du oonsker aa bruke traving paa asfalt til aa styrke leddene til hesten, eller for aa ooke blodsirkulasjon, boor du trave veldig rolig, ri lett, og bare for ett eller to minutter. Skader paa grunn av dette kan vaere vanskelig aa oppdage. ALDRI GALOPPER/TRAV PAA GLATT UNDERLAG(regn), ELLER I NEDOVER BAKKE!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

lekkerParaply

Skrevet - 06/07/2004 :  16:46:03  Vis profil  Svar med kopi av melding

Nei, det er ikke noe lov som forbyr trav/gallop på asfalt.
NEI, det er IKKE bra og trave/gallopere på asfalt!
Dette sliter veldig på skjelettet til hesten, spesielt ryggen!
For hvert støt, så sliter det rett på ryggmusklaturen.
IKKE trav/galloper på asfalt.
Og skritte på asfalt kan styrke senene.

Ha en fin dag da
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2004 :  13:01:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
foreslår at man leser de debattene spoff snakker om. dere kommer det frem mye bra. og i tillegg får man lest HVORFOR det kan være bra å trave på asfalt.
Traving på asfalt er nem,lig ikke så fy fy som man har blitt opplært til, det må bare gjøres med vett, tanke og mening-

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2004 :  13:08:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
foreslår at man leser de debattene spoff snakker om. dere kommer det frem mye bra. og i tillegg får man lest HVORFOR det kan være bra å trave på asfalt.
Traving på asfalt er nem,lig ikke så fy fy som man har blitt opplært til, det må bare gjøres med vett, tanke og mening-

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

~*+Chasja+*~
» VIP

Skrevet - 17/07/2004 :  18:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei1

En hest med vanlige sko, bør en ikke trave og galoppere med på asfalten!
Men så lenge du ikke sitter oppå, eller om du kjører vogn kan du løpe på asfalten.
Det finnest også spesielle gummisko for hester, sån at de kan løpe på asfalt.
Enkelte ponnier kan og løpe, om de er veldig robuste og ikke går med sko. Men om en har grusveier,stier eller lignende, er det best å løpe på uansett!

Klem fra Jeanette
Gå til toppen av siden

makka

Skrevet - 04/08/2004 :  20:13:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
å trave galoppere på asfalt er ikke farlig men må gradevis tilvennes.. å galoppere langt på asfalt uten at hesten ikke er vandt til hardt underlag er skadelig.. men er hesten vendt til det er det ikke farlig det styrker benene, men man skal ikke overdrive..!! klem Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2004 :  21:06:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
ja, se på de diskusjonene som spoff refererte til! :)

Å trave rolig/forsvarlig på asfalt bør ikke være no problem hvis det bare er av å til, hesten har godt av litt forandring i underlag; for mykt underlag sliter også på beina. Men å galloppere på asfalt synes jeg IKKE er noen god ide..

Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 06/08/2004 :  00:40:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det står faktisk i lovene at hvis du rir på traffikert vei så skal farten til hesten tilpasses farten til bilene. Da sier altså lovene at du skalk trave og galloppere på asfalt, men det tror jeg aldri er praktisert, det bör ihvertfall ikke väre det.

mvh lene
Gå til toppen av siden

karisma

Skrevet - 06/08/2004 :  20:41:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann.jeg vil berr sei at det er helt gal gallopere på asfalt, men trav er ok det er bra visst du trav litt på asfalt sant men det e ikkje snakk om 1km det snakak om 20m for dag sant. viss du gllopera på asfalt ødlege du senen til hesten.......kun..en....nødsitvasjon.. der det virkli snakka om da
Pauline
Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 07/08/2004 :  07:48:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
nie det er ingen lov som sier det,men det å jogge(helt rolig) på asfalt er faktisk bra for heste beina! spessielt for unghester da dette herder ledda.. det er foresten også mye mer skadelig å ri fort på en hard grusvei enn på asfalten,for så tett pakket grus er det ikke svikt i mens det igjen er grei svikt i asfalten. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.