hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ingen muskler++
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ingen muskler++
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lilly V.I.P

» VIP

Innlegg: 6

Skrevet - 27/06/2004 :  23:32:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg har på for er totalt fri for muskler...
Den er en x-varmblodstraver så han kan verken gå p tøylen eller eller galopp skjenkel.men fatter alikavell galopp fort.Han er veldig lett å ri sånn,stresser ikke mye,svinger\stopper lett og er kald i hodet.
Men det jeg lurer på er hvordan kan jeg bygge opp litt muskler på han?
Har ikke noe bakker jeg kan ri han på,det er veldig flatt her desverre.

Gangartene hannes er å helt på ræva!
Traven er skikkelig ugjevn,nesten som at han galopperer\tripper med bakbeina å traver med forbeina.Så når han traver foretrekker jeg helst å stå litt i salen,ellers får rompa skikkelig gjennomgå:)
Hjelper det å ri han over over bommer?

Når jeg prøver å få han på tøylen hever han hodet enda mer,å når jeg prøver å kreve noe fra han med tøylene bynner han å stresse framover med hode hevet istede.
Skal jeg prøve innspenings tøyler?

Håper på masse gode beskrivende svar:)

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 28/06/2004 :  00:19:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synd du ikke har noen bakker, men er det noe i nærheten som "ligner", så rir så mye opp og ned i den som du kan! Ellers finnes det mange fine dressurøvelser som styrker muskler, som vikninger, overganger osv. Ellers er bommer og gjerne kavaletter fint å bruke, og der får du også øvd på å holde en gjevn takt og rytme. Stuss er også en styrkende og morsom øvelse.

Ikke ri med innspenninger hvis du ikke er vant til det, det kan gjøre vondt verre, men du kan prøve å longere med feks en pessoasele, den fungerer veldig godt, og hesten får satt bakparten godt under seg.

Når du rir bør du tenke mye på deg selv, og ikke tvinge hesten ned på tøylen. Bruk pusten til å komme deg godt ned i salen, og og fokusert på en gjevn og rolig takt. Tenk gjennom sitsen din, og når du rir øvelser, så fokuser på deg selv i første omgang, og ikke på hesten. Når hesten har fått mere muskler og styrke, vil den lettere kunne søke ned og utføre oppgavene, så ikke still så store krav til å begynne med. En annen ting du alltid må huske på, er ettergift og ros! Ellers vil ikke hesten lære hva som er rett og galt! Den første hesten jeg kjøpte var velsig spesiell i munnen, men hun lærte utrolig raskt å gå riktig til tøylen. Måten jeg gjorde det på, var å stå ved siden av henne på bakken å gi et gjevnt trykk i begge tøyler, med en gang hun søkte ned, gav jeg etter og roste. Slik holdt jeg på til hun lærte hva det lille trykket betydde, og satte det i sammenheng med sjenkler og sete. Men hester er jo veldig forskjellig med tanke på hvor mye eller lite trykk de trenger, men det er alltid viktig å ha mer sjenkel enn tøyle!
(Det er UTROLIG mye jeg kan si her, så jeg får faktisk litt vanskelig med å huske alt! Håper noen andre fyller inn det glemte!)

Ellers er det alltid lurt med instruksjon, så man slipper å streve alene..! Jeg selv rir for instruksjon 3-4 dager i uken, og føler meg nesten avhengig av det!
Har ikke mye erfaring med ex-travere, men håper svaret hjelper deg noe!

Hege
Redigert av - Hege J den 28/06/2004 00:21:38 Gå til toppen av siden

Lilly V.I.P

» VIP

Innlegg: 6

Skrevet - 28/06/2004 :  02:52:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for et bra svar Hege:)

Hvist du kan gje meg en litt grundig beskrivelse av en bakkearbeidsmetode jeg kan bruke for å læra han "på tøylen" så hadde det vært kjempefint!
Da kan jeg heller konsentrere meg om å finne takt og balanse når jeg rir han,og lære han det grunnleggende " på tøylen" med bakkearbeid.
Har du også noen bra tips til hvordan å få en penere gange (skritt\trav\galopp) så hadde det også vært fint:)

Og en ting til: Når jeg skal balansere han i skritt,hvordan vill jeg merke at han er i balanse?
Hvordan begynner jeg i utganspunktet?Sakte skritt?normalt skritte tempo?
Dette er noe jeg selfølgeli skal bynne med etter jeg selv finner balansen å takten sammen med han.

Ellers så er det noe som "ligner" på bakker her,så jeg får prøve å bruke de også:)

Jeg har hørt at travere har trangere luftveier pgr av mye muskler i underhalsen å dermed synes det er ubehageli å gå på tøylen,ettersom at det blir vanskeligere for de å puste...
Stemmer dette?
Gå til toppen av siden

Lilly V.I.P

» VIP

Innlegg: 6

Skrevet - 28/06/2004 :  10:40:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen som har noe mere gode råd? Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway
Innlegg: 1568

Skrevet - 28/06/2004 :  10:59:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din er fri for muskler, som du sier, skal du ikke ri den! Det er urettferdig mot hesten å be den bære deg med skjelettet!
Start tømmekjøring, trening på lange tøyler og gå lange turer med hesten. Bygg den opp både via trening og bevegelse og rett fóring. Den kan bli med som håndhest på treningsturer med andre hester, eller du kan kjøre den på skritteturer. Løpe kan den gjøre løs i paddock eller på beite.

En hest uten ryggmuskulatur får ubehag og er utsatt for ryggskader. I tillegg er ofte ryggmusklene på en traver kortere enn dem på en ridehest. Dette skyldes noe genetisk påvirkning, men også hovedsaklig den treningen hesten har fått der den skal løpe fort med hodet høyt. Det er altså mulig å bygge gode ryggmuskler på en traver, men det krever målrettet trening. Det kreves rygg-styrke å kunne gå med hodet lavt, derfor må en starte med muskelbygging før en lærer hesten at den skal senke hodet på signal. Holdning krever bæring, og bæring krever muskler. Bruk ikke innspenning på en hest uten muskler, da ryggvondt blir resultatet. Hodet kommer ned når styrken er der.

"Underhals" kommer av at hesten bruker musklene til å hold hodet oppe. Har en hest "underhals" er det et signal om at ryggen ikke er like godt muskelsatt, og at den har behov for å bygge opp ryggmuskulatur for å kunne bære seg. En hest med "underhals" bruker ikke ryggen riktig.

Mye skrittetrening bygger muskler. Bakkeklatring er supert! Oppover og nedover (de bygger ulike muskler). Klatring utvikler balanse og stabilitet og kondisjon i tillegg til at det er optimalt for muskelbygging.

Lykke til med byggingen av en sunn og frisk ridehest!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."


Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 28/06/2004 :  18:49:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Line om hvis han faktisk ikke overhodet har muskler osv, så ikke ri han til å begynne med, men når (eller hvis) hesten har et rimelig godt hold og har en viss styrke, kan du så smått beggynne med det jeg nevner!
Ellers får jeg prøve å svare på det andre du spør om senere (har litt dårlig tid nå!), hvis ingen andre kommer med svar før meg!

Hege Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway
Innlegg: 1568

Skrevet - 28/06/2004 :  20:21:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tok meg den frihet å lime inn et bilde av hesten din som visernettopp det jeg snakker om...


Han trenger å bygge ryggmuskulatur, for slik han nå er, bærer han deg og sadelen rett på ryggraden.

Husk også at den sadelen som passer ham nå, overhodet ikke vil sitte riktig når han bare får opp normal muskulatur i rygg, skuldre og mage.
Jeg gjetter dette vil ta deg hele sommeren om du legger godviljen til og gjør en skikkelig innsats for hesten din.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."


Gå til toppen av siden

Lilly V.I.P

» VIP

Innlegg: 6

Skrevet - 28/06/2004 :  22:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for mange meningsfulle svar.

Hun som har hatt han før meg har hatt han i et halvt år ca,han har ikke hatt hovslager eller fått skjært hoven på den tiden...
Hun har også ridd med med gamle sømmer i hoven uten at hum ikke "viste det"
Så han er blitt ridd før jeg fikk han,men det har vært uansvarlig ridning samt at hesten var radmager når han kom til meg.
Nå har han fått sko på beinan,ormekur og tannrasping står for tur.
Jeg har kun hatt to korte skritteturer med han,og i går var det første gangen jeg prøvde han i trav å litt galopp på standen.
Mener selv at han burde få litt mere kjøtt på kroppen før han bynner å ries orntlig samt trening av muskler.

Idag ridde jeg for instruktør,og jeg ridde Kiln (se VIP`en min)
Han er å en x-traver,men vi fikk han ganske kjapt på tøylen...Han protesterte litt når jeg bynte å kreve noe fra han,men det tok ikke lang tid før han skjønte tegninga...
Han rides som en unghest med lange tøyler.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway
Innlegg: 1568

Skrevet - 29/06/2004 :  00:02:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Fine greier, men snakker nå helst om én hest om gangen, jeg, da...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."


Gå til toppen av siden

Lilly V.I.P

» VIP

Innlegg: 6

Skrevet - 30/06/2004 :  00:32:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,jeg skulle bare fram til at han var i tråd med hesten jeg har men at han var lett å få p tøylen første gang vi prøvde....
men det er ikke så nøye nå som jeg vet at han trenger annen trening før øyeblikke:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.