hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - NM eller berideutdanning??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 NM eller berideutdanning??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sle13
» VIP

Innlegg: 62

Skrevet - 26/06/2004 :  20:36:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg står i et STORT veikryss; skal jeg satse på å delta i fjordhest NM om 5 år med hoppa mi, ellet søke på berider utdanning rett etter ungdomskola? den utdanningen varer i 6år, og jeg får antg. ikke ha med hestene....snufs.. men hva skal jeg gjøre?? NM eller berider?? og hvor får man hvite om beriderutdanning hen??? håper på hjelp, råd og tips!!

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 27/06/2004 :  09:33:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Angående info til beriderutdannelse bør du ta kontakt med rytterforbundet i det landet du ønsker å ta beriderutdannelse i. Tyskland og Danmark er to aktuelle land som tilbyr denne utdannelsen.

Hva du bør satse på en vanskelig å si, men sannsynligvis kommer du ikke inn på noen beriderutdannelse rett etter ungdomsskolen. Det stilles høye krav til både rideferdigheter og resultater, noe du neppe har rukket å oppnå i den alderen du da er i. Skulle jeg satset på noen beriderutdannelse tror jeg også jeg ville funnet meg en annen hest enn en fjording. Fjordinger kan riktignok være fine, men du vil aldri kunne komme på et nivå som du bør ha for å søke beriderutdannelse.

Skal du søke beriderutdannelse vet jeg at andre søker seg til utenlandske staller for å jobbe der noen år for å få mer erfaring for så å søke beriderutdannelse.

Mulig NM fjording er et enklere og mer oppnåelig mål, men det er jo noe helt annet enn en utdannelse da.. Men et mer oppnåelig mål. Tror de fleste som ønsker å bli berider dessverre aldri når så langt. Men det er selvfølgelig ingen hindring å prøve. Men dra isåfall noen år utenlands først for å plukke opp erfaringen.

En annen ting er at det er ganske risikabelt i utdanningsfasen og f.eks. reise utenlands rett etter ungdomsskolen. Av egen erfaring er det helt vanlig å ende opp med en helt annen utdannelse enn hva du tenkte på da du var 15 år. Om du satser alt på berider kan du faktisk ende opp med å være 20 år, uten videregåendeskole, uten mulighet og kanskje ikke lyst til å bli berider. Da har du med hensyn på andre muligheter for utdannelse kommet veldig kort. Tror det er lurt å få videregående unnagjort før du er 20. Så jeg ville satset på det. Når du er ferdig med videregående har du flere muligheter åpne, og fremdeles mulighet for å reise utenlands for så å søke på en beriderutdannelse.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway
Innlegg: 4435

Skrevet - 27/06/2004 :  10:56:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ikke skal jeg kverulere om fjording og evner den har, men jeg tror vi undervurderer fjordingen grundig. Folk i andre land gjør ikke dette - bare ta en titt på Olympic Guusje. Jeg kan med hånden på hjertet si at dette aldri hadde skjedd i Norge, både pga. folks holdninger og dommere. Så det er fult mulig å komme på et slikt nivå med en fjording, bare man går inn for det.

Men jeg er enig med Spoff, ta videregående først, reis på NM - kos deg - skaff deg resultater, og så tenk etter om du virkelig vil - og behold fjordingen, den kan komme langt den òg.

Her er en link til Olympic Guusjes fanside; http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/Startguus.html - Enjoy :-)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 27/06/2004 :  12:38:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med resten her, det er ofte dumt å kaste alle gode ting på båten fordi man når man er 15 ønsker seg noe veldig mye.
Det er tøft som fy å bli berider (etter hva jeg har lest og hørt, har dessverre ingen førstehåndskjennskap til det), derfor kan det jo være en løsning å prøve å få til begge deler, hva med å begynne med å jobbe mot NM med fjordingen din, se hvor lang tid det tar, og hvilke hindringer du møter på veien.
Det er jo slett ikke sent å begynne på en 6 år lang utdanning når du er 20 (det er jo det de fleste gjør, enten de skal bli veterinær, lege, siv.ing (bare 5 år da men) eller berider)
Og da har du helt sikkert langt mer erfaring, og større sjans både for å komme inn på en slik utdanning og å gjennomføre den.

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 28/06/2004 :  00:27:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke skal jeg kverulere om fjording og evner den har, men jeg tror vi undervurderer fjordingen grundig. Folk i andre land gjør ikke dette - bare ta en titt på Olympic Guusje. Jeg kan med hånden på hjertet si at dette aldri hadde skjedd i Norge, både pga. folks holdninger og dommere. Så det er fult mulig å komme på et slikt nivå med en fjording, bare man går inn for det.

Opprinnelig postet av Formosissima


Det finnes ingen regler uten unntak.

Olympic Guusje er fin, men det er ingen gjennomsnitlig fjording. Det er ikke snakk om å undervurdere rasen. Men skal du oppnå gode resultater er gangartene og kapasiteten på en fjording på et nivå som gjør det svært vanskelig å nå langt. Det betyr ikke at det er umulig, men har du resultater som mål og ønsker å bli berider hjelper det lite å si at du har ridd sånn og sånn i fjordhest NM og kanskje til og med har ridd godt til fjording å være (Rappen f.eks. går MB dressur, og fikk over 60 % på elitestevnet på Ellingsrud i mai. Flott hest!) i andre konkurranser. Spesielt siden dine konkurrenter på opptak til utdannelse stiller med resultater som er sterkere. En fjording er ikke bygd for å gå og score høyt i dressur. Det er ikke å undervurderene rasen, da jeg er enig i at fjordingen er en super hest for det formålet den er ment for. Det er heller å realisere hva en fjording faktisk har å gi, og hva den er ment for å kunne tilby. Men det finnes aldri en "regel" uten unntak. Men vil du nå langt i ridningen med hensyn på resultater (tenker da i store mesterskap etc, ikke fjordhest NM) så er det optimistisk å tro at du har en ny Olympic Guusje.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway
Innlegg: 438

Skrevet - 28/06/2004 :  16:57:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med de andre her, ta berider utdanninga litt senere, tror det er veldig hardt, og siden du er ung kan det være lurt å nyte livet og prøve å delta i NM istedet først, berider kan du vel bli siden også?

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for

Mvh Lena

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Oslojente

Innlegg: 350

Skrevet - 10/07/2004 :  17:39:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
det vanligste er å begynne på beriderutdannelsen da man er 18-20 år,(man må ha fylt 17).
Man må ri en opptaksprøve som går over 3 dager,man må ri sprang 1.10 og dressur.Man skal både ri egen hest/kjent hest og fremmed hest.
Man må også gjennom en samtale/intervju.
det som kreves av eleven er ordenssans,kunnskap om sprang og dressur,god fysisk form,balanse og motorikk man må også være utadvendt og veltalende,da beriderfaget også består i å ha med kunder å gjøre.Man må også dokumentere at man har ridd LA i sprang og dressur på distriktsplan.Hvis man ikke kan dokumentere det,kreves en anbefalnig fra en godkjent trener/berider.
Det har nå blitt forandringer i beriderutdannelsen i Danmark (Tyskland kjenner jeg ikke) Utdannelsen består nå av 3 moduler.
2 år rideskoleassistent - 4 år som trener.Deretter kan man ha praksistid i 2 år før man kan ta berider eksamen.Man vil da ha papirer på at man er berider opp til Pst.Georg nivå.
Man må selv finne lærested,og man må ta et 20 ukers "kurs" på DCJ før man kan melde seg på opptaksprøvene til DRIF.

Du kan ringe DCJ på tlf 004587475700.
DRF på tlf 004586937288
Eller du kan ringe formannen for de som eksaminerer beridere,Per Skjærbæk på tlf 004597721020 priv eller 0045207854 mob (har ikke tlf nr direkte til DRIF,så du må evt ringe Per privat) han kan sikker hjelpe deg med hvem du skal kontakte.

Av gode beridere å gå i lære hos vil jeg anbefalle:
Preben Ørts,Per Skjærbæk,Ole Madsen,Bjarne Nielsen,Hasse Hoffmann,Nicolai Kowalski,Søren Vallentin eller Henrik Gundersen
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway
Innlegg: 452

Skrevet - 13/07/2004 :  18:58:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg råder deg virkelig til å gå videregående først. Dessuten vil du ikke ha kjangs til å komme inn på no beriderutdanning rett etter ungdomsskolen. Det jeg ville rådet deg til var å begynne på naturbruk hvor de legger vekt på hest. Så ville jeg eventuelt gått ut i læra for 2 år etter vk1, og fått fagbrev som hestefaglært e.l. Også ville jeg da tenkt på å reise til for eksempel Danmark for å ta beriderutdanning! (Danmark er mye "mildere" enn f.eks Tyskland, Nederland osv. mot jenter.)
Men en ting skal jeg si deg, beriderutdanning er hardt! Hun ene som var lærling på vidergående der jeg gikk, va ri Danmark for litt sida,da måtte de gjennom en såkalt "prøveuke", og den som var best ble tatt ut. Hun jeg kjenner som var der er virkelig en kjempegod dressurrytter, men hun kom ikke inn. Så det er ganske høye krav,men ikke mist motet! Bare tren og tren og tren,så drar du ned og prøver, du har ingenting å tape på det! Og du føler at 6 år er lenge, men tenk hvor lenge igjen du har av livet ditt og hvor mange år du skal jobbe seinere!! De årene kommer til å gå fort!
Og det at de andre her sier at du burde tenke på å skaffe deg en annen hest enn fjording sier ikke det for å rakke ned på fjordingen! det er en topp rase!Men fjordinger mangler den schwungen som kreves i høye dressurklasser. Jeg har selv en kaldblods jeg driver å omskolerer til western og du aner ikke hvor mye jeg ønsker meg en paint eller lignende og det å kunne få konkurrere i western. Men jeg har innsett at det kommerj eg aldri til å få råd til,så den drømmen har jeg lagt på hylla,så da velger jeg heller å kose meg med kaldblodsen min og heller ha det som hobby..ridesporten er dessverre såpass dyr at mange ikke kan "leve ut" drømmene sine..dessverre..
Men tilbake til det angående fjordingen din, hun som rei Rai Rapp (kaldblodsen) og vant NM i dressur var det vel..fortalte meg at det var kjempegøy å vise at kaldblodsen og de tyngre rasene kan være like gode som de lette rasene,men uansett hvor bra han går/gikk så trekker dommerne poeng nettopp på grunn av det med schwung og eleganse.. dessverre, men sånn er det bare. Og når hun jeg kjenner skulle ned til Danmark, så måtte alle "elevene" ha med seg egen hest i tillegg til de de skulle ri der nede, og kravet var at man hadde varmblods/halvblods hester, derfor sier de fleste her at man må skaffe seg en sånn rase hvis man skal bli berider!

Uansett, lykke til hva du nå enn velger!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.