hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - strikk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 strikk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Boyen

» VIP

Skrevet - 22/06/2004 :  19:13:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei jeg har en varmblods vallak på 6 år som er ganske lang i halsen..har begynnt å bruke strikk på han for å få han til å søke seg ned på bittet..men jeg lurer da på hvor mye jeg kan bruke strikket siden han ikke er vant til det?? par tre ganger i uka,eller? har hørt at man bør helst ikke bruke det mer en ca 15 min per gang,stemmer det?
kan man trave og gallopere med det eller??
Håper på svar

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2004 :  21:33:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er jo best å kunne ri hesten din på tøylen uten hjelp av strikk, men så lenge du bruker det riktig er det vel greit. Strikk kan du bruke til trening(noen ganger, IKKE fast), bare ikke ha det for stramt og ta den av hvis hesten ikke liker den. Ha den helt slakk i begynnelsen så han blir vant til det så kan du ta den strammere. Stikken skal ikke være strammene enn at den er løs når hesten går normalt på tøylen. Syns egentlig ikke strikken har mye virkning, det er et ganske mildt hjelpemiddel, men på noen hesten, bl.a. på den jeg rir, funker den fint for å få hesten til å konsentrere seg bedre, uten å være stram. Er du flink til å ri og kan bruke gramant-tøyler(eller har noen som kan lære deg) kan du bedre kontrollere hvor stramt du vil ha de. Ri med hjelpetøyler bare av og til, ellers blir hesten vant meg det. Du kan fint galloppere og trave med strikk, men ikke hopp med strikk, hesten må få strekke halsen skikkelig når den hopper. Du kan skritte/trave av uten strikk sånn at hesten får ristet og strekt halsmusklene. Men som sagt, vær forsiktig med bruk av hjelpetøyler. Du bør ha en instuktør med deg først som kan se om hesten reagerer riktig på strikken når du rir før du fortsetter bruken. Lykke til med hesten din
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/06/2004 :  22:04:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Er litt enig med Miss Eva, se det litt ann, og ikke overdriv.
Det går jo ann å bare bruke strikken i de delene av treningen hvor den er påkrevd (dvs under bakkearbeidet, og ikke under oppvarming, avskritting)
Husk at strikken skal lede veien for hesten, og ikke tvinge den noe som helst sted, men fortelle at ryggen opp og hodet ned er en fin ting:)

Tenkte bare jeg skulle si at et aldri så lite søk i forumet sikkert vil gi mange svar på dette og andre hjelpetøylespm du måtte ha , det begynner å bli reneste oppslagsverket, med alle sider av en sak her

Guro
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2004 :  23:11:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lurer bare på en liten ting, og gidder ikke å poste en ny debatt bare for det... jeg rir aldri med andre hjelpemidler enn en dressurpisk, nettopp fordi jeg ikke trenger det. men jeg har tenkt på å bruke strikk under longering, slik at det ikke blir bare løping rundt i ei grime med meg i midten. men strikken er da for kort!! jeg prøvde å feste den under magen hennes, inni den ene bittringen, over nakken, gjennom den andre ringen og til gjorten under magen hennes igjen. hvis jeg skulle ha den slik ville den dratt hodet henne s ned, og det er ikke slik den skal fungere. hun har aldri gått med strikk før, og derfor vil jeg at den skal være helt slakk de første gangene. jeg trikset det til ei stund, men den ble bare skjev, og derfor gav jeg opp. la den ideen på hylla, og har egentlig ikke tenkt mer på det før nå... det jeg vil frem til er: hvordan løser dere med litt større hester det? Loli er en kaldblods som begynner å nærme seg 1.70 i mkh (jenta min begynner å bli svææææær), og har tilsvarende lang hals, men jeg vet det er mange hester som har langre hals enn henne og likevel bruker strikk helt normalt.... har ikke longeringsgjord, og derfor blir det mest praktisk (og billig) å bruke strikk som går ned til gjorden....

mvh kristy og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  01:39:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>

.. men strikken er da for kort!! jeg prøvde å feste den under magen hennes, inni den ene bittringen, over nakken, gjennom den andre ringen og til gjorten under magen hennes igjen. hvis jeg skulle ha den slik ville den dratt hodet henne s ned, og det er ikke slik den skal fungere. hun har aldri gått med strikk før, og derfor vil jeg at den skal være helt slakk de første gangene. jeg trikset det til ei stund, men den ble bare skjev, og derfor gav jeg opp.

<klipp>

Opprinnelig postet av kristy

Vet ikke hva du har prøvd (trikset til), og hvor mye for kort du opplever at strikken er. Og hvordan du har forsøkt å feste strikken (mellom hesten frembein, eller på siden av hestens skuldre).

Uannsett.. Du kan lage to løkker (da unngår du "triksing" som sklir) av to høytråder f.eks. Tre disse gjennom gjorden (la de ligger der du ønsker å feste strikken). Klips så på strikken i disse løkkene. Blir strikken fremdeles for kort? Du "sløser" bort endel strikk ved å lage løkker av strikken. Og du trenger egentlig ikke strikk her uannsett (under og rundt selve gjorden altså).

Vet ikke om min forklaring duger, så si fra dersom forklaringen min overhode ikke er forståelig

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  01:53:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei jeg har en varmblods vallak på 6 år som er ganske lang i halsen..har begynnt å bruke strikk på han for å få han til å søke seg ned på bittet..men jeg lurer da på hvor mye jeg kan bruke strikket siden han ikke er vant til det?? par tre ganger i uka,eller? har hørt at man bør helst ikke bruke det mer en ca 15 min per gang,stemmer det?
kan man trave og gallopere med det eller??
Håper på svar

Opprinnelig postet av Boyen

En liten kommentar. Strikk kalles ofte også for "halsforlenger". Strikkens funksjon og hensikt (dersom den brukes riktig) er det å få hestens hals og hode lang og dyp. Mulig dette i stor grad kan hjelpe deg, og denne formen er en vei mot den "riktige formen". Men om hesten din i utgangspunktet er lang, skal ikke strikken brukes for å korte opp hesten. Isåfall er strikken for stram.

Angående hjelpetøyler skriver Hööks en artikkel i serien "Månedens tips" som gir en kort oppsummering: "Hjelpetøyler". Verdt en titt synes jeg.. Ellers er søkefunksjonen her fin (som Guro nevner). Det har vært mye snakk om hjelpetøyler tidligere.

Personlig er jeg veldig mot bruk av hjelpetøyler ved ridning. Jeg har sett mye stygg bruk, som har resultert i dårlig ridning og uten gode resultater. Dette betyr ikke at hjelpetøyler ikke kan brukes, men du skal være svært erfaren og vite hva du gjør dersom du benytter et slikt hjelpemiddel. Eventuelt hesten er sikkerhetsmessig uforsvarlig å ri uten. Ikke for å skremme, men være obs på hva du gjør. Feilbruk gjør som oftest alt mye verre og resulterer i at du ikke når de resultatene du ønsker.

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  12:05:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er veldig enig med det som blir sagt her, til vanlig ville jeg nok ikke overdrevet bruken av hjelpetøyler, men skal man bruke noe, synes jeg innspenningstøyler er ok. Men du kan jo bruke en "longeringssele"! Husker ikke helt hva det heter, men det den er helt rå i bruk ialllefall!
Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  13:13:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er veldig enig med det som blir sagt her, til vanlig ville jeg nok ikke overdrevet bruken av hjelpetøyler, men skal man bruke noe, synes jeg innspenningstøyler er ok. Men du kan jo bruke en "longeringssele"! Husker ikke helt hva det heter, men det den er helt rå i bruk ialllefall!

Opprinnelig postet av hege.jo

Pessoasele? Den er genial til longering, men egner seg dårlig til ridning. Blir rett og slett for mye mikkmakk om du skal ha sal og sitte på hesten.

Strikkens fordel er at den er lett å ri med dersom den brukes rett. Den er også elastisk og faren for å gjøre ting galt er mindre med strikk enn med f.eks. gramantøyler. Granamtøyler har den fordel at de kan justeres til enhver tid, men disse krever langt mer erfaring for å benytte. Brukes disse feil er faren stor for at det blir et dårlig resultat.

I bunn og grunn ville jeg forsøkt å søke hjelp. Mest for å finne ut om det egentlig er nødvending med hjelpetøyler. Dersom det er det bør bruken følges opp. Ofte er det enklere for en som står på bakken å se om de brukes rett og om det egentlig er nødvendig. Gitt at personen har en viss erfaring. Det er lett å bli lurt når man sitter oppå, og det er en vanslig felle å ri med for stramme hjelpetøyler. Da er det bedre å ri uten, og heller ha en lang hest..

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  17:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, høyballetråder har jeg faktisk ikke tenkt på strikken blir ikke så veldig kort når hun går med hodet ned, men når hun stå i ro så hever hun hodet en anelse og da blir det så at jeg må dra det ned for å få festet strikken. i og med at hun aldri har gått med strikk (eller noe form for inspenning) før, så vil jeg at hun skal få lov til å ha den helt slakk de første gangene. Loli er jo ung, og jeg vil ikke at hun skal bli frustrert slik at hun ikke vil jobbe og forbinder det med låsning av hodet, hvis dere skjønner...

sukk, den som hadde mye penger og råd til pessoasele... spinker og sparer, men pengene forsvinner like raskt som de kommer inn (har nettopp kjøpt ny sal, nytt hodelag og nytt forstykke)...

mvh kristy og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

cecilie86

Skrevet - 23/06/2004 :  21:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en skrekkhistorie for å understreke fra meg for å understreke at strikk ikke bør brukes under hopping. På rideskolen jeg red husker jeg såvidt en rideskolehest som ble avliva. Siden fikk jeg høre at hun hadde blitt hoppa med strikk(det var vanlig praksis å bruke strikk på rideskolehestene), og rett og slett hadde velta etter et hinder fordi hun ikke fant balansen. Dette resulterte desverre i at hesten ble uhelbredelig halt. Men jeg har også vært på rideleir hvor emkelte av hestene har brukt strikk under sprangtimen, men disse har IKKE hatt strikken stramt og vi hoppet vel neppe over 60 cm. Så strikk må VIRKELIG brukes med varsomhet!! Gå til toppen av siden

Boyen

» VIP

Skrevet - 23/06/2004 :  21:49:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode svar! Ble litt klokere nå:D Har vært veldig forsiktig med bruken av strikk.
er kjempe redd for at skal bli øm og greier i nakken..siden han ikke er vant til det.
Han har vært trav trent i ca 2 år før jeg fikk han, så hele han er jo ganske lang.
så jeg har hatt litt problemer med å få han til å søke seg ned og samle han..har longert han litt med innspennings tøyler..ikke så mye da, for han blir så fort lei.
Har vel bare brukt strikk på han 3 ganger nå..og det virker som han synes det er helt okay.
Har merka at han kromer nakken litt mere og går lettere ned på bittet nå,uten strikket..:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.