hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min fyller i bakbeina
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hesten min fyller i bakbeina
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Live77

Skrevet - 18/06/2004 :  17:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som har noen god forklaring på hvorfor han gjør dette, og hva jeg kan gjøre?
Han fyller gjerne mer på utsiden av beinet enn på innsiden(på samme bein), og det har jeg egentlig ikke sett før. Har fått høre at de kan fylle om de går mye på mykt underlag(vår ridebane er veldig myk...mye sand), og det virker som han blir bedre etter en lang skrittetur. De står jo nå mye ute, men ikke på gress akkurat nå.
Har prøvd å spyle beina med kaldt vann etter ridning, men har ikke sett at det har noen veldig effektiv virkning....men gjør det allikevel.
Håper noen andre kan fortelle meg sin "historie", og at jeg kanskje kan få det til å bli littegrann bedre i allefall.

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  00:41:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hester fyller for eksemple som du nevner på grunn av underlag, ved hardt arbeid, overvektig hest, eller rett og slett når det blir varmere ute! Kan være mange grunner, men går det ikke over, ville jeg sjekket hesten. Hvis hesten fyller gjevnt i begge bakbein, er det bedre enn hvis den bare fyller i ett, men hvis hesten min fyller, blir jeg alltid bekymret hvis det ikke går over! Men det behøver ikke være noe galt med hesten!
Det er iallefall alltid lurt som du gjør, å spyle beina, eller ha på blue lotion/leire ect iallefall etter hardt arbeid for å forebygge. Noen bruker også stallbandasjer.

Vanskelig å si for meg akkurat hva det kommer av, men har han ikke vært slik før, ville jeg fått en dyrlege til å sett på han. Ved å forklare dyrlegen hvordan han blir brukt, hvordan han har vært før osv, kan man sammen med dyrlegen finne ut hvor "problemet" ligger, og finne en løsning på det!

Hege Gå til toppen av siden

Live77

Skrevet - 21/06/2004 :  15:46:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er ganske lik i begge bena, men det er litt mer på utsiden av bena enn på innsiden. Har aldri sett dette før. Vet jo at mange hester fyller litt hele tiden, og min hovslager sa at dette var ganske "vanlig", og om det var bare litt så gjorde det ikke noe, og at han mest sannsynlig ville ha det resten av livet.. Han har hatt litt fyllinger så lenge jeg har hatt han. Det går liksom litt opp og ned, så det er derfor jeg tror det har noe med underlaget å gjøre eller hvor hardt han går.
Jeg kan jo bare prøve å spyle godt, og evt bruke blue lotion....leiren klarer han fint selv da han stadig er i nærheten av bekken for å finne gress..hehe.Gjørme oppover hele.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2004 :  00:34:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, da kan det være at han reagerer på underlaget ja. Men hvis det som du sier er en forandring som ikke har vært der før, er det kanskje lurt å sjekke det. Må innrømme at jeg ikke vet hvor "farlig" det er at hesten fyller, men det beste er jo at den ikke gjør det!
Hesten min går også litt opp og ned, men når hun fyller går det alltid ned etter jeg har ridd eller hun har stått ute og rørt seg, så det har jo noe med blodsirkulasjonen å gjøre, og dårlig boldsirkulasjon er jo ikke bra for bena, da kan de stivne lett og pådra seg skader. Eller? Hehe, synes det høres logisk ut, men er ingen ekspert!

Live77

Skrevet - 23/06/2004 :  20:57:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå viste det seg at hesten har fått lymfangitt....Har i utgangspunktet ikke noe med fyllingene å gjøre da hesten har visst alltid hatt litt fylling i bakbeina(nederst ved koden) i følge eier. Litt kjiipt, men han er allerede på bedringens vei. Han har ikke vært halt, så han har vært ute på daglig skrittetur. Har stått med grønnsåpeomslag i en natt, og jodomslag i to netter, samt spyling av bena. Så det ser ut til å virke veldig bra. Nå er iallefall hevelsen nesten borte. Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 24/06/2004 :  16:58:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Lymfeangitten er ihvertfall viktig å ta grundig! Hvis ikke kan det henge igjen lenge!
Jodomslag eller arnikaomslag et par-tre netter ihvertfall!

plagdes mye med det i fjorsommer;(
kjipe greier..!

Hilsen Stine

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2004 :  12:36:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
aha! Men det er jo ikke så veldig farilig, iallefall hvis det bare er litt. Jeg pleier forresten å legge kloraminomslag, da grønnsåpe ikke alltid har fungert.

Stinem

» VIP

Skrevet - 26/06/2004 :  19:52:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Ja! Kloraminomslag funker kjempebra! det glemte jeg å nevne;)
Var litt trøtt etter jobb når jeg skrev det forige innlegget, fikk kanskje lymfeangitten til å høre litt skummlere ut enn den er...

Men no har Flicka fått det igjen på beite:( *sukk*
Et bitte lite sår, eller insektstikk så VIPS har hun det igjen!!!

Hilsen Stine og Flicka og ei lita ei uten navn...

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2004 :  23:24:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lymfangitt kan jo være "skumelt", iallefall hivs man ikke tar det med den gang. Men de gangene jeg har behandlet det, har det bare vært å ridd som normalt, og med kloraminomslaget har det gått over på noen få dager! Er vel verre hvis hesten har store sår, da infeksjonene blir mer omfattende. Uansett viktig at hesten får rørt seg mye!

Live77

Skrevet - 28/06/2004 :  12:50:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten har gått ute hele dagen, og på skritte/trave tur en gang om dagen, samt at han leies litt om morgenen. Har blitt mye bedre nå av jodomslaget, så da regner jeg med at han er helt fin igjen om noen dager.
Kan jeg ri for fullt igjen da med en gang? Eller vil det da bli overbelastning på beina at man setter i gang så fort? Han har jo ikke hatt helt fri da han blir jobbet litt på tur også.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  18:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har iallefall alltid ridd som vanlig under lymfangitt, men hvis dette er en sterkere grad enn hva jeg har vært ut for, så vet jeg ikke helt. Snakk med dyrlegen, og hør om det er noe farlig. Men siden du har brukt hesten såpass mye som du gjør, ser det ikke ut som det er farlig å ri som vanlig!

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  20:26:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er egentlig lymfangitt??

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  22:49:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
lymfangitt er en type blodforgiftning!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.