hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hingster
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hingster
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 15/03/2003 :  15:25:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er noe i veien med å ha en hingst hvis man kan takle den. synes at historien til amayan høres velig skummel ut, men det er en del som driver med travhester som skal ha hestene bare til og løpe framover og ikke temmer dem skikkelig (dette gjelder bare noen). Problemen med de hingstene jeg har hatt er at det er vanskelig og få stallplass til dem fordi det er ikke alle som vil ha hingster i stallene.

lizi
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/03/2003 :  19:46:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med Spoff jeg!
Hingster som går i avl er dessuten mye mer avslappede og letthåndterlige enn hingster som ikke får brukt utstyret sitt til det de skal! Det er i hvert fall min erfaring.
En hingst som ikke får bedekke hopper har det dessuten mye bedre som vallak for sin egen psyke og selvtillits skyld.

Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2003 :  22:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra sagt Frik. 100% enig

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 16/03/2003 :  08:34:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg synest ikke det er noe problem med å ha hingst. Den hingsten som står på "min" stall, er en nordlandshest på 4. Den har eieren hatt fra den var åring, og helt frem til nå. Gjennom disse åra har den fått vært hest (hingst), gått ute mye også i terreng og bygge opp muskler. Den har fått litt grunntrening (NH) og fått en følelse av at mennesker er kjekt!
I fjor ble den tømmekjørt for første gang som var på et NH-kurs. Mellom hoppene ble den kjørt, og hingsten konsentrerte seg med "det nye" som var på ferde.
Han har fått respekt for hopper pga. gangene han har prøvd seg (da har han hoppet over gjerdet til hoppene),har han fått så med pryl, at han var veldig halt og vond noen dager.

Når vi rir ned til elva, tar vi med oss hinsten i leietau-det går kjempegodt. (selvfølgelig gjør vi ikke slikt når hoppene løfter på halene!)

For noen dager siden, skulle jeg og eieren til hingsten ut å ri. Hun skulle ri på hoppa si, men den var dårlig den dagen, så hun tok motet til seg å sa; jeg tar hingsten! (den er bare blitt sittet på og leid med noen på)
Hun tok på ham grime og leietau og satte seg oppå. Vi gikk ned til elva og badet hestene -uten et eneste sprell fra hingsten. Han koste seg og laget "koselyder" som et tegn på at; dette var kjekt!

Jeg tror ikke hun kunne gjort dette, hadde det ikke vært for "den gode oppveksten" den fikk- altså fikk den lov til å være hingst og gå mye ute (ikke stå inne hele dagene og kanskje kjede seg og sparke i boksen-da får den kjeft og kanskje også en følelse av at mennesker er "dumme"), prøve seg på hopper, få pryl, få respekt for hopper. (så lenge de ikke løfter på halen)

Nå går han i lag med min hopppe og hoppa til hun som eier hingsten. Dette går kjempefint.
Så snart hoppene er drektige, kan hingsten og hoppene gå i lag uten noen problemer.

Alle hingster blir litt "villere en vanlig" når de vokser. La de få være hingster til de er ferdig vokst og se hvordan den er da. Men jeg tror det er viktig med god grunntrening og oppvekst (dette gjelder alle hester)

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 16/03/2003 :  16:25:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det er jo ikke alle hingster som blir villere enn vanlig når de vokser da..mange er like rolige som vallaker..

Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 16/03/2003 :  21:41:51  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg har hingst nå og jeg har han som hingst fordi han skal til kåring i april og forhåpentligvis gå igjennom der.
Greit nok at man gjerne vil ha en hest som har masse gnist og schwungen i bl.a dressur i høye nivåer (FEI, Grand Prix etc) men hvor mange er på det nivå i forhold til hingster som "bare er hingster" ? Ikke mange.
For litt siden var jeg på kurs og der var det en dølahingst. Jeg må si at jeg var temmelig usikker på denne hesten da den virket "klar" (ikke i form for bedekkning) men nesten i grensen for "ekkel". Det er dessverre for mange hingster ute å går for å "vises" frem på bl.a utstillinger. Jeg i personlig mening synes at det er for mange "avlshingster" som rett og slett ikke har noe spesielt å tilby rasen (div. raser) men dette er det dessverre ikke jeg som bestemmer

Men hingster er for meg ikke noe negativt. Jeg har som sagt hingst selv og hadde ikke noe problem med å få stallplass eller noe negative tilbake meldinger. Det er utrolig stilig å se en hingst som begynner å føle våren
Uansett jeg forstår folks skeptisme da det er mye rart ute å går, og hingster har en drift ikke hopper og vallaker har, men de er også i mine øyne, desto mer ærlige og lett-trente og.
Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 07/05/2003 :  11:41:09  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
vi har to hingster på stallen den stallen jeg er på nå. den ene er åring og den andre er toåring. åringen har ikke fått så mye hingste nykker enda. og toåringen har blitt litt mer hingstete nå enn da han var liten, men fordi om han er litt hingstete er han snill som et lam. hvorfor skal man bruke masse penger på å kastrere en hingst hvis både hesten og du trives med at den er hingst? det er sikkert mange som tenker nå at herrgud hvor er hjernen hennes blitt av de lesre dette, men jeg er faktisk mot at hester skal bli kastrert DERSOM hesten og eiern trives med at det er hingst og hesten er hånterlig. hingsten vi har på stallen har blitt mye håndtert og er snill som et lam. han kan være lit hingstete noen ganger, men det er vel ganske normalt når det er en hingst? Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2003 :  00:33:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Er enig med de av dere som mener det er tull å holde hingst hvis den ikke skal brukes til avl, eller man trenger den "ekstra" gnisten. Noen innlegg her vitner om en farlig holdning, og null begrep på hvilket ansvar man faktisk har som hingsteholder.

Og Brynja, den som setter seg opp på en hingst og rir barbak med grime/ leietau skulle aldri hatt noe med en hingst å gjøre. Hingster er IKKE leketøy. Hva hadde dere gjort hvis den stakk av, satte kursen mot en annen stall og fant seg noen villige hopper? Er det hoppeeier eller hingsteeier sitt problem?

Man skal aldri stole 100% på en hest, det er tross alt et levende vesen som reagerer annerledes enn hva vi gjør. Ulykker skjer, problemet som oppstår er selvsagt at konsekvensen blir ofte mye større når det er hingster involvert.

Er man voksen nok til å ha hingst, bør man være voksen nok til å se ansvaret - og konsekvenser av det.

De fleste har det best som valakker.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/05/2003 :  02:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke noe galt med å ri barbak på en hingst. Tenk om det hadde vært en vallak som stakk og, som fant noen andre hester og gikk til angrep på dem?

Det eneste jeg reagerte på er at de rir ut på en ehst som kun har blitt ridd på noen få ganger, den har sannsynligvis ikke god nok rygg til å bære en rytter lenge! Ok, vet ikke hvor lenge dere ridde, men siden du sa at dere ridde på tur så regner jeg med at det var en stund. Dessuten så bør en ikke ri på tur barbak med en hest som kan så lite mener nå jeg Den skal væøre godt vandt med rytter før en rir ut på tur.
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 08/05/2003 :  13:37:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppla!
Jeg er på en stall innimellom som har to hingster og ei hoppe.
Dette er travhester.
Jeg syns ikke det er noe problem at de er hingster, de oppfører seg bra og de er to så de slipper å stå alene.

Jeg har også sett hingster som har stått helt alene og må spærres inne med allslaks mikkmakk for ikke å bryte seg ut til hopper og andre hester.
Det er bare de sterkeste menn som håndterer de og de er ensomme helt til de skal bedekke en eller annen hoppe...
Jeg syns ikke dette er spessielt forsvarlig, dersom ikke de får ut noe av energien på mye trening da...

Å ri barbak på en hingst er et stort ansvar, dersom det ikke er innenfor inngjærdet ommråde da..
Tenk selv om det var din hoppe som hadde brunst, var av en annen rase enn hingsten, kanskje hoppa ikke hadde bært føll tidligere og nå var tyve år...Tenk når hingsten til en fjærn nabo har slitt seg å kommer over hoppa di...
Eller kanskje hingsten eller hoppa bærer på en kjønnsykdom, eller du har bestilt en annen hingst til hoppa di som det har vert brukt mye tid å penger for å få tak i...

Men for all del hingster kan holdes forsvarlig og ha det bra, like mye eller i noen tilfeller mer enn vallaker.
Det kommer helt og holdent ann på eieren!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2003 :  01:35:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg ser ikke noe galt med å ri barbak på en hingst. Tenk om det hadde vært en vallak som stakk og, som fant noen andre hester og gikk til angrep på dem?

Selvsagt kan både en hoppe og en vallak gjøre det samme, men sjansen er ganske mye mindre. Og konsekvensen vil neppe bli det samme. Hvis det dukker opp en løs hingst som går på min hoppe så har eieren av hingsten et virkelig seriøst problem. Hester er ikke leketøy, og aller minst hingster.

En ansvarlig hingsteeier er sitt ansvar bevisst! Virkeligheten og Penny-historier er to vidt forskjellige ting. Her hvor vi bor har man generellt vært forsiktige med å ta inn hingster på stallen. Nettopp med tanke på hva som faktisk kan skje hvis denne kommer seg løs og kommer seg inn til hoppene f.eks.

Har noen tenkt på hva som kan skje med hingsten om den går på en hoppe? Hvis hoppa er i brunst kan det bli føll. Noe eieren av hoppa kanskje ikke er så glad for - ei heller å måtte sette abortsprøyte m.m. En annen ting er skadene hingsten kan få hvis hoppa ikke er i brunst. En litt innpåsliten hingst vil få GRISEBANK. Eller hva med en hingst som klatrer opp på en hoppe med rytter, eller en som blir kjørt?

Om uhellet er ute, og ting går litt galt blir det uansett en dyrkjøpt erfaring for alle parter. Dessuten er uansvarlighet respektløst ovenfor andre som kan bli involvert. Hvem vil egentlig utsette andre hester og mennesker for fare?

Redigert av mix1 den 10/05/2003 07:46:31
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.